Nagyon kár.Pár szó a Líbiai Hajnal katonai szövetség MiG-25-öseiről:
A valaha látványos méretű Líbiai Arab Légierő nagymennyiségben alkalmazta a szovjet MiG-25-ös típus többféle alváltozatát. Sajnos az ezredforduló után, a líbiai vezetés már nem tartotta tovább üzemeltethetőnek a MiG-25-öst. Az ezredforduló után, míg szinte az összes repülő és helikopter típusukból nagy javítottak egy-egy századnyit, addig a MiG-25-ösök a sivatagi hangárakban maradtak leállítva. Egymásnak ellentmondó hírek szerint 2003 és 2006 között repültek utoljára a Líbiai Arab Légierő MiG-25-ösei.
Ezért okozott meglepetést, hogy a Kadhafi bukása után négy évvel, 2015-ben MiG-25-ösök tűntek fel a Miszuratai repülőtéren, ahol korábban egyetlen líbiai MiG-25-ös sem állomásozott. Az ekkor már formálódó két főbb líbiai szövetség, a Líbai Hajnal Légiereje és a Nemzeti Hadsereg Légiereje ekkoriban elsősorban a kétezres években nagyjavított MiG-21-es, MiG-23-as, Soko Galeb és L-39-es Albatros repülőgépekre alapozta bombázási feladatokat. Az ipari élettartamnövelő nagyjavításon át NEM esett, rég leállított MiG-25-ök feltűnése meglepetés volt!
Hogy kinek és legfőképpen miért jutott eszébe ezeknek a polgárháborús bombázásokra alkalmatlan repülőgépeknek a beüzemelése, az rejtély. De a tény az tény maradt, hogy a sivatagi Al-Jufra repülőtéren két kétüléses MiG-25PU-t és két MiG-25PD Export változatott látszólag üzemképessé tettek és 2015 elején a ISIL-el folytatott harcokhoz legközelebbi Miszráta repülőtérre telepítettek át azokat. Sőt az egyik PU-t, függesztett bombafegyverzettel fotózták le itt.
Nem is beszélve a „7012” oldalszámú MiG-25PD Exportváltozatról ami R-40-es rakétákkal fotóztak le ugyanitt. Ez utóbbi légiharc fegyverzett már csak azért is érdekes itt, mert ebben az időben a két líbai kaonai szövetség MiG-21/23-asai még együtt „vált válnak vetve” mértek csapást Szurt városa körüli közös ellenség ISIL erőkre, sőt két év múlva az USAF B-2-es Spirit bombázóival együtt támadták az ISIL-t!!!
Természetesen hamar kiderült, hogy „a király meztelen”.
- A légiharcrakétákkal fotózott MiG-25PD Export „7012” fedélzeti lokátora bő tíz éve üzemképtelen volt. 2015. júniusában földi tűz áldozata lett. (Állítólag ISIL rajtaütés)
- A két MiG-25PU közül az egyiket már 2015. májusban selejtezték és félretolták.
- A második MiG-25PD Export „124” "bombázót" állítólag Zintan repülőtér közelében lőtték le, szintén májusban. (Lásd fotó.)
Ezzel, úgy nézz ki végérvényesen dicstelen véget ért ennek a különleges típusnak a Líbia karrierje
Ugyanakkor az R-40-es esetében akár még a földi célok elleni vakszerencsés próbálkozás is szóba jöhetne, hiszen Szíriűban erre is volt próbálkozás.
De ilyet maximum az R-40T-vel látok elképzelhetőnek, a radaros R-40R-el semmiképp, márpedig a fotón mintha ez utóbbi lenne függesztve.
Bár lehet, tévedek.
A 670 kg-os indulótömegű rakéta a jókora fejrészével elviekben komoly kárt tudna tenni egy lövészpáncélos jellegű célban is, ha az érzékeny infra feje rá stabilan tudna fogni a motorhőre, vagy a felhevült fémtestre.