MiG-31 Foxhound (Mikojan-Gurjevics)

Összehasonlító fotó a MiG-31M és a normál MiG-31-es törzse szélessége közti különbségről:

file.php
 
Most találtam egy orosz oldal augusztusi bejegyzésében. Lehet, hogy csak nekem újdonság.


A képen állítólag a MiG-31D egyik szériapéldánya látható 79M6 Kontakt műholdelhárító rakétával.
 
Most találtam egy orosz oldal augusztusi bejegyzésében. Lehet, hogy csak nekem újdonság.


A képen állítólag a MiG-31D egyik szériapéldánya látható 79M6 Kontakt műholdelhárító rakétával.

 
Most találtam egy orosz oldal augusztusi bejegyzésében. Lehet, hogy csak nekem újdonság.


A képen állítólag a MiG-31D egyik szériapéldánya látható 79M6 Kontakt műholdelhárító rakétával.
Az eredeti MiG-31D gépek sárkánya eltért a széria MiG-31DZ, vagy egyéb szériagépektől.
Köztes átmenetet képeztek a DZ és az M között, mivel a DZ törzsét és szárnyát, de az M LERX-ét kapták meg. Illetve, módosult a szárnyvég a nagymagasságú repülésekhez.
Két prototípus készült belőlük:

 
Most találtam egy orosz oldal augusztusi bejegyzésében. Lehet, hogy csak nekem újdonság.


A képen állítólag a MiG-31D egyik szériapéldánya látható 79M6 Kontakt műholdelhárító rakétával.
339MiG_31D_79M6_Kontakt.jpg
 
Jekatyerina Rahimova hadnagy, az első nő, aki az Orosz Légi és Űr Erők történetében MiG-31 BM-en repül. Navigátor/ fegyverrendszer operátor beosztásban. Ő is, ahogyan sok magyar vadászpilóta, Krasznodarban végzett, de ő már az 5 éves rendszerű képzésben. A legfőbb célja, hogy átülhessen az első kabinba és "hajó parancsnokká" váljon. Az oroszoknál a MiG-31-esen repülő gépparancsnok pilótákat hajó parancsnoknak ("komangyir korablja") szokták hívni. A videóban elmeséli a repülés előtti gépátvétel során elvégzett ellenőrzések sajátosságait. Például, hogy milyen hangot kell adjon a fékernyő gondola, ha megkopogtatják. Magáról a MiG-31-es típusról azt mondja el, hogy a géphez viszonyítva kicsi a szárnyfelülete, és a törzs-szárny kapcsolat is "kicsi". Ezek miatt pedig különleges odafigyelést követel a gépparancsnoktól, a repülőgép vezetése. Jekatyerina apja is repült (azt nem mondta el, hogy mivel), és ő akkor lett a repülés szerelmese, amikor az apja 6 éves korában elvitte az egyik MAKSZ-ra. Akkor határozta el, hogy vadászpilóta akar lenni. A polgári repülés nem vonzotta, és jelenleg sem vonzza. Beszél még a gépátvétel során kialakult rituálékról, például a gép megsimogatásáról, hogy "van e kedve/nincs e kedve". Szerinte ezekből is látható, hogy a katonai pilóták babonás emberek, de mindezen égi romantika mellett, ez egy nagyon nagy felelősséggel járó és veszélyes hivatás. Jekatyerina moszkvai származású, de az otthonától több ezer kilométerre, az orosz Távol-Keleten lévő "tengermelléki terület" egyik MiG-31-es alakulatához lett beosztva a végzését követően. Nem úgy tűnik, mintha nagyon bánkódna miatta.

 
Jekatyerina Rahimova hadnagy, az első nő, aki az Orosz Légi és Űr Erők történetében MiG-31 BM-en repül. Navigátor/ fegyverrendszer operátor beosztásban. Ő is, ahogyan sok magyar vadászpilóta, Krasznodarban végzett, de ő már az 5 éves rendszerű képzésben. A legfőbb célja, hogy átülhessen az első kabinba és "hajó parancsnokká" váljon. Az oroszoknál a MiG-31-esen repülő gépparancsnok pilótákat hajó parancsnoknak ("komangyir korablja") szokták hívni. A videóban elmeséli a repülés előtti gépátvétel során elvégzett ellenőrzések sajátosságait. Például, hogy milyen hangot kell adjon a fékernyő gondola, ha megkopogtatják. Magáról a MiG-31-es típusról azt mondja el, hogy a géphez viszonyítva kicsi a szárnyfelülete, és a törzs-szárny kapcsolat is "kicsi". Ezek miatt pedig különleges odafigyelést követel a gépparancsnoktól, a repülőgép vezetése. Jekatyerina apja is repült (azt nem mondta el, hogy mivel), és ő akkor lett a repülés szerelmese, amikor az apja 6 éves korában elvitte az egyik MAKSZ-ra. Akkor határozta el, hogy vadászpilóta akar lenni. A polgári repülés nem vonzotta, és jelenleg sem vonzza. Beszél még a gépátvétel során kialakult rituálékról, például a gép megsimogatásáról, hogy "van e kedve/nincs e kedve". Szerinte ezekből is látható, hogy a katonai pilóták babonás emberek, de mindezen égi romantika mellett, ez egy nagyon nagy felelősséggel járó és veszélyes hivatás. Jekatyerina moszkvai származású, de az otthonától több ezer kilométerre, az orosz Távol-Keleten lévő "tengermelléki terület" egyik MiG-31-es alakulatához lett beosztva a végzését követően. Nem úgy tűnik, mintha nagyon bánkódna miatta.

Nem tudom, hogy a hölgy él tévedésben, vagy a fordítás során csúszott-e el valami, de a 31-esen repülő sturman - operatorokat nem a krasznodari A. K. Szerov Repülőtiszti Főiskolán (régebben: КВВАУЛ, 2008-tól: КВВАИ) képzik, hanem a Sagolban található Cseljabinszki Vöröszászló Navigátorképző Főiskolán (ЧВВАКУШ). A sturman - operatorokkal (néha nevezik őket ljotcsik - operatoroknak is, de ettől még nem lesznek pilóták) szemben nem elvárás, hogy tudják vezetni a gépet amin repülnek, nem is kapnak pilóta képzést, bár a 31-es összes változata irányítható a hátsó kabinból is. (Arról több történetet hallottam, hogy lelkes sturmanok fű alatt a hosszú útvonalakon megtanulták vezetni a gépet a pilótájuktól, de ez nyilvánvalóan nem jelenti azt, hogy fel- és leszállni is képesek lennének vele.) Ezzel szemben viszont a 31-es pilóták sincsenek kiképezve az RP-31AM Zaszlony kezelésére, ami teljes mértékben a sturman - operatorok feladata, akárcsak a fegyver- és navigációs rendszerek kezelése. A Goncsaján a személyzet két tagja nem képes ellátni egymás feladatait. Részben azért, mert nincsenek kiképezve rá, részben pedig azért, mert a megfelelő kezelőszerveik sincsenek meg hozzá. Szóval a hölgy álomvilágban él.
Egyébként az említett alakulat a Vlagyivosztok melletti Centralnaja Uglovaján települt 22. gárda vadászrepülő ezred, mely két századba szervezett 24 db MiG-31BSzM változatú Goncsaja mellett egy harmadik századdal is rendelkezik, amibe 2 db Szu-30M2, 3 db Szu-30SzM, és 12 db Szu-35Sz tartozik. Az ezred élete manapság elég pörgős, mert az mellett, hogy Centralnaja Uglovaján 31-essel készültséget adnak, 2 éles +1 tartalék 31-esük kitelepült Dzemgibe, és onnan ad készültséget az SzVO-ban részt vevő 23. IAP. légvédelmi feladatának kiváltására. De a szuhojos század sem unatkozik! A Szu-30-asok a 23. vadászrepülő ezred és a 150. gárda vegyes repülőezred hasonló típusú gépeivel rotációban Jasznijba települnek ki, és onnan adnak készültséget. (Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy jelenleg a teljes Orosz Távol-Kelet vadászlégvédelmét a 22. GvIAP. adja!) A Szu-35Sz-ek egy része pedig a 23. IAP. gépeivel együtt az SzVO-ban vesz részt. Állítólag már gépveszteségük is volt, a lelőtt gép pilótája pedig fogságaba esett.