Most találtam kutakodás közben:
A RusArmy.com MiG-31 fóruma szerint tegnap, vagyis 2018. 9. 16.-án volt 43 éve, hogy először szállt fel a 31-es első prototípusa.
Molninak:
A rendszeresített változatok:
- Alap MiG-31: Zaszlony radar (más néven: RP-31, N007, SBI-16, S-800, BRLS-8B. NATO jelölése: Flash Dance), fegyverzet: 4 db R-33, 2 db R-40TD. PTB-2000 üza. póttartály. A legyártott mennyiségről ellentmondó adatok vannak (aminek az okát mindjárt megérted), a források 250 - 295 közé teszik.
- Az alapváltozat szériájának utolsó 35 - 40 darabját légi utántöltésre alkalmassá téve gyártották le. Ezeket DZ-nek nevezik, de ez nem hivatalos típusjelzés, a légierő és a gyár nem használja.
- Egy kém ügy miatt áttervezték a gép elektronikáját ez lett a B változat. Légi utántölthető, nincs redszeresítve PTB (de elméletben hordozhatja). Zaszlony-A radar. Fegyverzet: 4 db R-33, 2 db R-40TD / 2x2 db R-60M. A legyártott darabszám ismét jó kérdés, mert a nagyjavítások soron a DZ-ket is átépítették B-re. Újonnan kb. 120 db készült. Még legalább 25 db aktív, a vlagyivosztoki 22. GvIAP. a jelizovoi 865. IAP és a permi 764. IAP. repüli.
- A nem DZ kivitelű alapváltozatokból kb. 110 db-ot átépítettek a B elektronikájával, de légi üza. felvétel képessége nélkül. Ez a BSz. Fegyverzete megegyezik a B-vel. Még legalább 23 db aktív, a vlagyivosztoki 22. GvIAP. a jelizovoi 865. IAP. és a permi 764. IAP. repüli.
- A modernizációs program során korszerűsített B változatú gépek a BM-ek. Zaszlony-AM radar. Fegyverzet: 4 db R-33(Sz), 4 db R-73 / 4 db R-77(-1) és ? R-73M. Eddig 33 aktív példányát azonosítottam kép / videó alapján. 23 db-ot a kanszki 712. GvIAP, 2 db-ot a khotilovoi 790. IAP. 2 db-ot a jelizovoi 865. IAP 5 db-ot a szavaszlejkai típusátképző alakulat használ. 1 db-ot nem tudtam egységhez kötni.
- Szintén a modernizációs program során a BSz változatú gépekből is építettek át. A légi utántölthetőséget kivéve megegyeznek a BM-el. A VKSz nem is különbözteti meg, ezeket is BM-nek hívják. Az orosz fórumozók gyakran BM2-ként hivatkoznak rájuk. 79 aktív és 1 db lezuhant példányt sikerült azonosítanom, vagyis több BSz-t építettek át, mint B-t! 2 db a MiG OKB tulajdonában maradt, 23 db a moncsegorszki 98. GvIAP. 21 db a khotivoloi 790. IAP. 1 db-ot a permi 764. IAP. 24 db a vlagyivosztoki 22. GvIAP. 8 db-ot a szavaszlejkai típusátképző alakulatnál repül.
- A K változat a Kindzsal rakéta hordozására épült változat. Állítólag nincs benne radar, de ezt azért megkérdőjelezem. B változatok átépítésével készültek, szóval utántölthetőek a levegőben. Eddig 9 db-ról jelent meg kép / videó.
Valamennyi rendszeresített változatnak - a K-nak is - van GSh-6-23M gépágyúja, 260 db lőszerrel.
A sorozatgyártásra nem került változatok:
- A protogépek. Legalább 3, de más források szerint 6 db, egymástól is eltérő gép. Nem mind volt repülőképes.
- MiG-31PP: nagy sebességű katapult tesztekre használták. 2 példány készült.
- MiG-31E: műhold vadászatra szánt változat. 1 db készült, pár hónapja megint elővették, hogy kis tömegű műholdakat állítsanak vele pályára. Nem hinném, hogy lesz belőle valami.
- A kedvencünk, MiG-31M. A B / BSz továbbfejlesztésének szánták. Új sárkányszerkezet, nagyobb antennájú Zaszlony-M radar. Fegyverzet: 6 db R-33Sz / 6 db R-37, 4 db R-77. Levegő-felszín rakéták, radar elleni rakéták, buta bombák. Természetesen alkalmas légi üzemanyag felvételre.
- MiG-31FE. Csak papíron "létező" exportváltozat. A B változat sárkányába integrálták volna az M elektronikáját, és fegyverzetét, de csak 4 db R-33Sz / R-37 törzs alatti függesztési lehetőségével. A másik 2 a szárny alatti belső függesztőre került volna. Ez a változat lett felkínálva a VVSz-nek modernizáció képen. Ennek a lebutított változata lett a BM.
Az ábrán az E és az M változat képét felcserélték!