MiG-31 Foxhound (Mikojan-Gurjevics)

Érdekes korai R-40T/TD rakéta rávezető konténer, ami az IR vezérlésű R-40-esek repülésközbeni adatkapcsolatát tette lehetővé.
Egy R-33-as helyét vette igénybe addig, amíg a feladatkörét az orr alól kiengedhető és a Zaszlon radarral egybeintegrált 8TK hőpellengátort el nem kezdték beépíteni a gépekbe:


54712348114_f49d1d1cbb_b.jpg
 
MiG-31-es bdmutatórepülése a kanadai Abbotsford-ban, 1991-ben

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A 31-es bemutatópilótája az a 2006-ban elhunyt Valerij Menyickij volt, aki 1992-ben a 9.15-ös MiG-29M-el is bemutatót repült Farnboroughban, illetve 1986 nyarán hazánban is járt a kiskunlacházi 14. Gárda vadászrepülő ezrednél, hogy előadást tartson az éppen ekkor az alakulatnál rendszersítés alatt álló 9.13-asokról, de végül bemutatót is repült az ezred állományának.
 
de végül bemutatót is repült az ezred állományának.
Aminek számos magyar PG-s alkalmazott is tanúja volt. Ennek megfelelően a sztori lehet, hogy 1988-as (vagy többször is megesett), de a lényegen nem változtat: miközben 1988 nyarán Farnboroughban először látta Kvocsur bemutatórepülése során a civil közönség légibemutatón (ezt azért tegyük hozzá) a Harang manővert egy vadászgéptől, addigra már pár magyar PG-s műszaki megcsodálhatta ezt a lachazi beton felett is.
Azért a MiG-21-eseken alapuló légierőt kiszolgáló katonai-ipari javítókomplexum embereinek (pedig ők aztán láthattak sok csodát) ez komoly látványosság lehetett akkoriban.
Ami fix: Valerij Menyickij tartott bemutatót 29-essel Lacházán.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Na akkor van itt jópár érdekesség!
Először is, a MiG-31K kabinja már nem zöld, mint a klasszik DZ, vagy a felújított BM/BSzM-é, hanem szürke, mint a MiG-31M-é volt.
A botkormány is a MiG-29 / MiG-35-ről van.
Az első kabin műszerfala a BM szimpla MFD-je helyett három darab MFD, mint a MiG-29K / M2 / MiG-35-ösé.
Új a HUD is.
Elsőre azt hittem, hogy egy kísérő MiG-35-ösből van videózva, de a frontszélvédő páncélüvege alapján ez bizony egy 31-es kabin.

Ezek után én már azt sem tartom kizártnak - főleg a speciális fegyverzet nagy mérete és tömege miatt - hogy a MiG-31K már Fly by Wire kormányzású.
 
Örömrepülés MiG-31BM-el:


R-37M és R-73 rakétákkal.. Az esti közepes magasságú jelenetnél szépen látszik, ahogy a ritkább levegőben expandáló forszázs lángja mennyivel jobban kihasználja a külső fúvócső konturját, mint a földön a felszállásoknál.
 
Örömrepülés MiG-31BM-el:


R-37M és R-73 rakétákkal.. Az esti közepes magasságú jelenetnél szépen látszik, ahogy a ritkább levegőben expandáló forszázs lángja mennyivel jobban kihasználja a külső fúvócső konturját, mint a földön a felszállásoknál.
R-37M és R-77-1
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

@kelepisti írásában találtam hibát, ezt ki kéne javítani:

"...A térképező szintetikus apertúrájú üzemmódja illetve a lefelé néző, horizont alatt célok elleni képessége gyengébb és sok paramétere a nyugati AESA lokátorokénál fejletlenebb. Ennek ellenére ezzel a típussal 2022 októberben az elavultnak számító R-27ER/ET rakéta nem nyilvános, hogy a radar vagy infravörös hőkövető és kombinált radarvezérlésű változattal ukrán repülőgépet lőtt le majd 100 km-es távolságról. Az R-37M rakétái hatótávolsága meghaladja a 320 km-t. Az orosz repülőgépben is amerikai szabványú MIL Std 1553B adatbuszok kötik össze a rendszereket..."

Itt mintha két gondolat összecsúszott volna.
Először is az R-27ER/ET rakétának semmi köze a MIG-31-es egyetlen típusváltozatához se, másrészt ha ez mégis inkább R-37M akart lenni, akkor annak alapváltozata volt az, amivel egyszer egy célt lelőttek 320km-ről 1994-ben, míg a modernizált R-37M ezt elvileg a gyakorlatban is tudja.
Ugyanakkor az a bizonyos lelövés az 220km-ről történt, csakohogy nem tudni, hogy MiG-31BM-el, vagy Szu-35Sz-el, mivel abban az időban mindkét típuson keszi-fegyver volt az R-37M és aktívan repültek is ukrajnai feladatot a típusok.
Anyit lehet tudni, hogy az Irbisz radarnak elvileg nagyobb a hatótávja, mint a modernizált modulokkal feljavított klasszik RP-31-es Zaszlonnak, a MiG-31BM-en.
Ami a MIL std 1553B adatbuszok meglétét illeti, nos, szerintem ez nem biztos infó. A 90-es években ez egy selling point volt a katalógusokban, mikor még az oroszok kuncsorogtak lehetőségekért a nyugati légiszalonokon, de nem tudom, hogy tartják-e még ezt a szabványt, vagy már túlléptek rajta..
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle