MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
Igen, a MiG-23ML változattól már az ASzP-17 célzóberendezést használták, a korábbi ASzP-23 helyett.
Én nem merném sem ezt, sem a MiG-29-ét "HUD"-nak nevezni, mert alapvető képességeiben ez jelentősen elmarad az amerikaihoz képest.
Ez inkább csak a lokátor/hőpellengátor képét vetíti a pilóta elé.
.
.
The ASP-17BC(Su-22UM3,Su-25K) gyro-gunsight is a complex optical, mechanical, electrical device, which comprises the gunsight head S-17VG(actually you see it in the cockpit), the ACVU an analog computer unit counting the neccessary targeting deflections and other electronic blocks cooperating with aircraft flight/nav/weapon systems. Those electronic blocks and the ACVU unit are hidden in the airframe.
As you know the weapon system of the Su-22M4/UM3, Su-25K comprises also the laser designator KLEN-PS. Both targeting devices the KLEN-PS and the ASP-17BC(actually the S-17VG) have their own aiming angle limits in azimuth and elevation. When you take into account only maximal limits of both, you get the limits, +/-12deg in azimuth, up 6deg/down 30deg in elevation. The transparent S-17VG glass in mountend on kinematic assembly which moves up and down. The S-17VG glass is changing according to type of weapons you want to use and it has eleven fixed posiitons.
The Su-22M4 is equiped with the S-17VG gunsight head only. The rest, mainly the ACVU computer was replaced by the CVM-20-22 digital computer (a part of the PRNK-54 nav/targeting system)

The older gyro-gunsight ASP-17ML fitted in the Mig-23ML has to my knowledge only two glass positions, the upper and lower one. The upper one is used for cannon, unguided-guided missile firing, the lower one mostly for bombing.

The ASP-23D gyro-gunsight used on the Mig-23MF is the predecessor of the ASP-17 familly gunsights.

Compared to the ASP23D(Export) of MiG-23MF the ASP-17ML(Export) of the MiG-23ML was provided, amongst other things, with two very helpfull features for close air combat.

1. With the introduction of the R-60 or R-60M a short ranged dogfight missile was available with a off-boresight angle of about +/- 12° respectively +/-20° (different to their predecessors R-3S or R-13).
Normally the seeker head could be steered by either the radar, the IRST or it was used in boresight mode, which were not helpful in close dogfight. With the ASP-17ML an additional possibility was introduced: the pilot could steer the seeker head manually by using the knob normally used to control the X-23M missile (left on the stick) to shift the aiming circle onto the target (+/-20°). Useless to say that this provides some elbow-room while in turning fight. A very small step in the direction of HMS.

2. The ASP-17ML was provided with a new gunsight besides the still implemented gyro-gunsight, which computed the aiming point. It was told to be fairly accurate.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
A MiG-23-as típus ipari háttere a volt szovjet utódálamokban, az ezredforduló után
(Második rész - Odessza Ukrajna, Kubinka és Krasznodar Oroszország)





Odesszai 562-ik számú üzem, Ukrajna:

A híres, „hírhedt” odesszai 562-ik számú üzem, a nyolcvanas években szovjet és harmadik világ béli MiG-21, MiG-23 repülőgépek nagyjavítását végezte. A Hidegháború után, belső megrendelések híján, külföldi MiG-21-esek és L-39-es javítására specializálta magát.

Az ezredforduló után még egy MiG-23-as nagyjavítási üzletet sikerült megnyerniük. 2005-ben jelentették be, hogy az odesszai üzem fogja végezni, az angolai légierő 18 darab MiG-23-asának élettartamnövelő javítását. A munka a tízes évek elejéig tartott. A valós darabszám nem ismert, de a fotókon fellelhető oldalszámok szerint, az angolai légierőnek minimum:
  • Négy MiG-23ML export változata – még a nyolcvanas évek szállításból
  • Három MiG-23MLD repülőgép – a kilencvenes években használtan leszállított ex. szovjet MLD gépek közül
od01.jpg

Foto: A kilencvenes években orosz és belorusz készletből kapott Angola ex. szovjet MiG-23MLD típust. A C-471-es odesszai üzemben láható a képen 2010 körül.
  • Valamint legalább három darab kétüléses MiG-23UB újult meg.
od02.png

Foto: Angolai MiG-23UB-k Odesszában elszállításra várva, majd egy IL-76-osból kigurulva megérkezésük után.

Ezeknek a régi gépeknek a javítása során gyakori, hogy nem csak egy-egy fedélzeti berendezés, hanem egész sárkányszerkezeti elemek is kicserélésre kerülnek. Így járt az egyik angolai MiG-23UB is, ami egy ukrán MiG-23UB törzshátsórészét kapta meg a javítás során.

od03.jpg


Ilyen, esetek után jelennek meg olyan cikkek a sajtóban, hogy pl. nem is ugyanaz a gép érkezett vissza megrendelőhöz, vagy hogy meghamisítja a gyár a gépek gyáriszámát, lásd a horváth MiG-21bis-ek esete. Pedig ezek a műveletek teljesen természetesek ilyen régi, vagy sérült gépek nagyjavítása során. Lásd a magyar 11-es oldalszámú MiG-23MF-et, ami szovjet MiG-23M törzshátsórésszel repült a kilencvenes években.





Kubinkai 121-es számú üzem, Oroszország:

A kubinkai 121-es üzem, klasszikus szovjet üzem volt, mely a MiG-21 és MiG-23 típus nagyjavítása mellett, hajtóművek javításával is foglalkozott a nyolcvanas években. 1991-től átálltak a MiG-29-es, majd a kilencvenes évek végétől a Szu-25, Szu-27-es típus nagyjavítására. Utóbbi években a Szu-25SzM, majd a Szu-25SzM3 korszerűsítését, valamint hajtóművek nagyjavítását végzik. Valamint porfóliójukba vették a Jak-130-as gyakorlógépet is.

Utolsó kubinkai MiG-23-as nagyjavítási projektjüket 2005-ben kezdték meg. A ENSZ embargó alól felszabaduló Líbia, orosz források szerint 22 darab MiG-23MLAE-2* és négy MiG-23UB repülőgépének nagyjavítását rendelte meg tőlük. A javítási munkákat megosztva végezték a krasznodári 275-ik üzemmel. A valóban nagyjavításra kerülő MiG-23MLAE-2 repülőgépek pontos száma nem ismert, csak 12-ről került elő fotó bizonyíték. (Pedig az elmúlt kilenc évnyi polgárháború során, rengeteg mobilos fotó készült ezekről a repülőgépekről)

(* MiG-23MLAE-2 változat: fedélzeti és fegyver rendszerek szintjén, a szovjet MiG-23MLD típus szintjére felhozott alváltozat, mely a külső aerodinamikai változásokat nem kapta meg. Bulgária és Líbia új gyártásúakat, míg Szíria meglévő MiG-23ML export változatból korszerűsített példányokat kapott a nyolcvanas években. (Utóbbiak fedélzeti berendezései még tisztázásra szorulnak.
lib-hud.jpg

Gyakorlatilag egy MLD exportváltozat, aerodinamikai változtatások nélkül, exportváltozatú fedélzeti és fegyverrendszerekkel.)



lib01.png

Foto: Líbiai MiG-23MLAE-2 festés előtt, majd festés után Kubinkán

lib02.jpg

Foto: Irány Líbia! Orosz An-22-es és líbiai MiG-23MLAE-2 szállítmánya Kubinka repülőterén






Krasznodári 275-ik számú üzem, Oroszország:

A krasznodári 275-ik üzem, a hetvenes-nyolcvanas években elsősorban a szovjet észak-kaukázusi katonai körzetben települő öt repülőtiszti főiskola repülőgépállományának nagyjavítására szakosodott. A hidegháború végével álltak át előbb a MiG-29-es, majd a Szu-27-es típusra.

kra-ex2.png

Táblázat: A kilencvenes éveke első felében, a krasznodári üzemben nagyjavított repülőgépek mennyisége

A szovjet és külföldi MiG-29-es, Szu-27-es típusok mellett, bevállaltak külföldi MiG-21-es és MiG-23-as munkákat is. Utolsóként Líbiai MiG-23MLAE-2, valamint Szíriai MiG-23MLAE-2 változatoka javítottak 2006-tól.

Orosz adatok szerint 2006 és 2011 között három szír MiG-23UB-t és tizenhárom szintén szír MiG-23MLAE-2-t nagy javítottak Krasznodárban.

si01.png

Foto: Szíriai MiG-23MLAE-2 típus javítása, majd berepülése során Krasznodárban 2011-ben

si02.png

Foto: Szíriai MiG-23MLAE-2 a krasznodári festőműhelyben a kétezres évek végén






 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Líbia:

Az orosz nagyjavításon áteset, látványos festésű líbiai MiG-23MLAE-2 vadászgépek Mitiga nemzetközi repülőtérről biztosították Tripoli légvédelmét a kétezres évek második felében:
lib03.jpg



Majd 2011-től, a líbiai polgárháborúban intenzíven használták az oroszországból visszaérkezett MiG-23MLAE-2 repülőgépeket. Napjainkra, kettő kivételével mindet leállították:
lib04.jpg


2014 végén, ukrán szakemberek az Odesszai üzemből, két líbiai MiG-23MLAE-2 repülőgépet karbantartottak. Ennek során új, szürke festést kaptak:
lib05.jpg


Érdekességképen, a tízes években, orosz és ukrán támogatással legalább négy, még a kilencvenes években leállított MiG-23BN bombázót is újra repülőképessé tettek a helyi erők:
lib06.jpg


Nem is beszélve, az ex. szovjet MiG-23-as hátsórésszel javított líbiai UB-ről:
Lib07.jpg




Szíria:

Az Oroszországban nagyjavított MiG-23MLAE-2 és UB repülőgépeken kívül, Szíria a saját alepo-i üzemében is végzett a MiG-23-asain élettartamnövelő beavatkozásokat. (Ez utóbbiról pár szó, majd a következő részben)

Bal oldalon „mezei” szír MiG-23ML export változat, míg jobb oldalon szintén egy szír MLAE-2 szintre korszerűsített MiG-23-as változat a tízes években. Utóbbinak szárnytővein jól látható a SzPO-15LME besugárzásjelző L006-os antenna burkolata:
si03.png


Utolsó légierőként, a szírek még napjainkban is használják a korábbi MiG-23MF alváltozat néhány példányát, mint bombázót:
si04.jpg






Angola:

Odesszában nagyjavított angolai - ex. szovjet - MiG-23MLD-k a tízes évek közepén, melyek helyi karbantartását továbbra is kelet-európai szakemberek végezték:
ang02.jpg


Angolában 2018-tól kezdte leváltani ezeket az öreg MiG-23ML(export), MiG-23MLD(ex. szovjet) és kétüléses MiG-23UB repülőgépeket, az új - ex. Indiai - Szu-30K típus. A képen egy ex szovjet MiG-23MLD repülőgép Angolában:
ang01.jpg
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 190
14 433
113
.
.
The ASP-17BC(Su-22UM3,Su-25K) gyro-gunsight is a complex optical, mechanical, electrical device, which comprises the gunsight head S-17VG(actually you see it in the cockpit), the ACVU an analog computer unit counting the neccessary targeting deflections and other electronic blocks cooperating with aircraft flight/nav/weapon systems. Those electronic blocks and the ACVU unit are hidden in the airframe.
As you know the weapon system of the Su-22M4/UM3, Su-25K comprises also the laser designator KLEN-PS. Both targeting devices the KLEN-PS and the ASP-17BC(actually the S-17VG) have their own aiming angle limits in azimuth and elevation. When you take into account only maximal limits of both, you get the limits, +/-12deg in azimuth, up 6deg/down 30deg in elevation. The transparent S-17VG glass in mountend on kinematic assembly which moves up and down. The S-17VG glass is changing according to type of weapons you want to use and it has eleven fixed posiitons.
The Su-22M4 is equiped with the S-17VG gunsight head only. The rest, mainly the ACVU computer was replaced by the CVM-20-22 digital computer (a part of the PRNK-54 nav/targeting system)

The older gyro-gunsight ASP-17ML fitted in the Mig-23ML has to my knowledge only two glass positions, the upper and lower one. The upper one is used for cannon, unguided-guided missile firing, the lower one mostly for bombing.

The ASP-23D gyro-gunsight used on the Mig-23MF is the predecessor of the ASP-17 familly gunsights.

Compared to the ASP23D(Export) of MiG-23MF the ASP-17ML(Export) of the MiG-23ML was provided, amongst other things, with two very helpfull features for close air combat.

1. With the introduction of the R-60 or R-60M a short ranged dogfight missile was available with a off-boresight angle of about +/- 12° respectively +/-20° (different to their predecessors R-3S or R-13).
Normally the seeker head could be steered by either the radar, the IRST or it was used in boresight mode, which were not helpful in close dogfight. With the ASP-17ML an additional possibility was introduced: the pilot could steer the seeker head manually by using the knob normally used to control the X-23M missile (left on the stick) to shift the aiming circle onto the target (+/-20°). Useless to say that this provides some elbow-room while in turning fight. A very small step in the direction of HMS.

2. The ASP-17ML was provided with a new gunsight besides the still implemented gyro-gunsight, which computed the aiming point. It was told to be fairly accurate.


Aha... (
fl.gif
wb.gif
n2.gif
ol.gif
fl.gif
)

Kösz (...az összefoglalót magyarul.
cl.gif
)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
A MiG-23-as típus ipari háttere, az ezredforduló után
(Harmadik rész – „Egzotikus” karbantartó üzemek)



Dejen - Etiópia
A nyolcvanas évek közepén szovjet segítséggel alapított, ma már Dejen néven üzemelő etiópiai üzem, MiG-21-es, MiG-23-as, L-39-es sugárhajtású repülőgépek és helikopterek ipari javításával kezdte. 1990 óta elsősorban orosz és ukrán támogatással működött, de több közép és kelet-európai üzem is besegített a MiG-ek, helikopterek és az időközben beszerzett Szuhojok javításába. Például magyarok a Mi-8-as, Mi-24-es karantartó üzem felszerelésében vettek rész, de a bolgárok is aktívak voltak Etiópiában. Található például komplett bolgár MiG-23BN törzs is az üzem területén.

dejen02.jpg

Foto: Kétüléses etióp MiG-23UB a Dejen karbantartó üzem nagyhangárjában

A tízes évek első felében MiG-23UB kétüléses gyakorló, MiG-23ML export változatú vadász és MiG-23BN bombázó repülőgéptípusok nagy javításával is foglalkoztak Etiópiában. A tízesévekben Etiópiában nagyjavított MIG-23-asok pontos száma nem ismert, de legalább négy etióp MiG-23UB volt közöttük, több MiG-23BN bombázó és legalább kettő darab MiG-23ML export vadász változat mellett.

Dejen01.png

Foto: A dejen-i üzem nagyhangárja, benne az említett három MiG-23-as változat, valamint egy An-12-es.

A vadászváltozatú MiG-23ML javítása a tízes évek első felében érdekes kérdéseket vetett fel, mert a típusváltozatott az Etióp Légierő a kilencvenes évek végén kivonta és azóta sem állította újra hadrendbe. Találgatások szerint, a nagy javítás után „eltűnt” MiG-23ML-ek Szíriába, vagy vadabb elképzelések szerint Észak-Koreába kerültek. Az biztos, hogy Etiópiában már nincsenek, és 2019-ben már csak három országban repült ez a típusváltozat (Szíria, Észak-Korea és Kuba)

EthML.jpg

Foto: MiG-23ML export változat a dejen-i nagyhangárban.






Aleppó-i karbantartó központ, Szíria:

Szíria volt, az egyik legnagyobb üzemeltetője a MiG-23-as típusnak, közel 200 darab repült a Szír Légierő felségjelzésével az MSz, MF, BN, ML export, MLAE-2, MLD, UB változatokból. Ennek a rengeteg MiG-23-asnak ipari szintű karbantartására, szovjet/orosz üzemeken kívül, saját karbantartó kapacitást is létrehoztak, az észak szíriai Aleppó városa közelében. Sajnos kevés információ áll rendelkezésemre a karbantartó központ működéséről. Valószínűleg megszűnt a működése Aleppó ostroma óta.

A polgárháború előtti utolsó jelentős hír, hogy 2009-ben Szíria 33 darab, korábban konzervált ex. szovjet MiG-23MLD és UB repülőgépet vásárolt Belorusziától, orosz és fehérorosz tárolt készletből. Ezek a repülőgépek akkor már 10-15 éve nem repültek, leszállítás után a szír aleppó-i karbantartó központ területén tárolták azokat. A központ néhány ex. szovjet MiG-23MLD-t nagyjavított (három oldalszám ismert), a leszállított repülőgépek nagyrészét alkatrészként hasznosította a Szír Légierő meglévő MiG-23-asi számára.

Si-MLD.jpg

Foto: Ex. szovjet MiG-23MLD és UB repülőgépek, az aleppó-i üzemben 2009-ben.






Safat Karbantartó Központ – Szudán

A nyolcvanas évek végén Líbia egy századnyi MiG-23MSz és UB változatott adott át Szudánnak. A tízes évek elején jött az ötlet, hogy a korábban hangárban tárolt négy megmaradt MiG-23MSz és MiG-23UB repülőgépet újra üzemképessé teszik a szudáni Safat Karbantartó Központban. A munkában segítséget nyújtott, a korábban tárgyalt etióp Dejen üzem is, akiknek évtizedes tapasztalataik vannak MiG-23-as korszerűbb változataival és azok hajtóműveivel.

SU-MSz.jpg

Foto: Szudáni – ex. líbiai – MiG-23MSz új festésben.

SU-MSz2.jpg

Foto: Szudáni MiG-23-asok és hajtóművük a Safat Karbantartó Központban

A projectről annyit tudni, hogy a négy gép közül egy MiG-23UB lezuhant berepülés során, a többi valószínűleg nem repül.






Észak-Korea, Kuba és India:

Az etiópiai, szír és szudáni üzemeken felül, a tízes években működött Észak-Koreában, Kubában és Indiában is MiG-23-as nagyjavításával foglalkozó üzem. Előbbi kettőről kevés információm van, amennyiben van valakinek, ossza meg itt. Az indiai nagyjavításokkal kapcsolatban adatgyűjtési fázisban vagyok, amikor végzek közzéteszem a HTKA-n.

Egy biztos, a MiG-23-as típus ipari karbantartása, a kelet európai szakemberek, üzemek és az Ukrajnában és Oroszországban felhalmozott alkatrészbázisként tárolt MiG-23-asok nélkül nem lenne lehetséges.






Szíriai ex. szovjet MiG-23MLD repülőgépek:

A szíriai polgárháború érdekes módon, részben csökkenti a repülőképes MiG-23-asok számát, hiszen a veszélyes bevetések és a megnövelt repülőidő csökkenti az üzemképes gépek számát. De pont a háború miatt, a már rég kivonásra ítélt öreg gépeket kénytelenek továbbra is üzemben tartani, még akkor is, ha élettartamát az adott gép többszörösen kirepülte, vagy a fegyverrendszere részlegesen üzemképtelen. Manapság, az amennyiben repülni képes, bombát is tud dobni elv érvényesül.

SI-BOMB2.jpg

Foto: A szíriai MiG-23MF néhány példánya még repül, de a MiG-23BN bombázót állítólag már kivonták.

Így nagy segítség volt, a kétezres évek végén leszállított jelentős számú ex. szovjet MiG-23MLD és UB repülőgép, melyek közül ismeretlen számban (három oldalszám ismert) nagy javítottak Aleppóban és hadrendbe állítottak a tízes évek elején a Szír Légierőben:
SI-MLD2.png








Etiópiai MiG-23-asok napjainkban:

eth01.jpg

Foto: az Etióp MiG-23BN bombázó és MiG-23UB kétüléses repülőgépek a mai napig (2020) üzemelnek, a Bahir Dar repülőterén észak Etiópiában. Itt megfelelő távolságra vannak, mind a függetlenné vált Eritreával vitatatott Badme körüli területektől, mind a dél-szudáni konfliktus zónától. Az etióp MiG-23-asok üzemeltetését továbbra is európai cégek segítik. A képen, Bahir Dar repülőterén látható a 1203-as MiG-23UB és egy MiG-23BN bombázó.

eth02.jpg

Foto: A 1276-os etióp MiG-23BN bombázó a tízes években. Ez a repülőgép 1980 tavaszán gördült le a gyártósorról exportra gyártott bombázóként, már SzPSz elektronikai zavarórendszerrel felszerelve, majd ez Etióp Légierő kapta meg. A nyolcvanas évek végére érte el naptár szerinti repült idejének végét, ezért élettartamnövelő nagyjavításra vitték 1990-ben a Szovjetunióba, a Lvov-i 117-es számú üzembe. Itt érte a gépet, az Etiópiát elitélő ENSz határozat, így a 1276-os MiG-23BN az időközben már függetlené váló Ukrajnában maradt.
A repülőgép a kilencvenes éveket lekonzerválva Ukrajnában töltötte, majd egy 1998-as ukrán minisztériumi rendelet engedélyezte annak ukrán tulajdonba kerülését, majd eladását. Ezután ködös a történet, Tom Cooper szerint már az 1998 – 2001 Etióp-Eritreai háború idején is újra Etiópiában repült a 1276-os, és ahogy a fenti képen látható még a tízes években is üzemelt.



A karbantartó üzemek bemutatása, ezzel a harmadik résszel befejeződött, amennyiben újinformációt találok, megosztom veletek ezen a fórumon.
 

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
Ez egy RD-33-as, tehát valószínű, hogy MiG-29-eseket is nagyjavítanak.

Egy 23-as vagy 29-es szintű gép üzemeltetéséhez mire van szükség a pénzen kívül? Mondjuk embert tudtak anno elcsábítani mondjuk Kelet Európából. Alkatrész beszerzést hogy kell elképzelni? Mert gondolom nem lehet a végtelenségig donor gépekből üzemeltetni még akkor sem, ha mondjuk afrikai szinten állunk a repbiztonsághoz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 679
113
MiG-23-ast jószerivel már csak kannibalizálni lehet(ne) de ott a sárkány élettartama az, ami végleges és visszavonhatatlan leállítást eredményez. Mármint józan szemléletű üzemeltetőknél.
Tehát elviekben nem az a kérdés, hogy a kopó alkatrészek mikorra fogynak el, hanem az, hogy meddig repülhet a sárkány. A hajtómű pedig megint csak egy szűk keresztmetszet, mert az R-29-eseket és R-35-ösöket már régóta nem gyártják, élettartamuk pedig alacsony volt, így számuk erősen véges.
Ez a MiG-23-as.

A MiG-29-es egy kicsivel jobb helyzetben van, mert a sárkánya eleve sokkal többet tudott.
A minimuma volt 2500 óra, ami amúgy 4000, de akár 6000 óráig is kitolható lehetne. A hajtóművét még gyártják, sőt, Kelet Európából még lehet lekonzervált, beládázott példányokhoz is jutni (ha még lehet). Mindenképpen jobb a helyzet.
Ami az avionikát, illetve a hidraulikát illeti, itt talán a nagy ex-szovjet térség az, ahonnan csere alkatrészekhez még lehetne jutni.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 470
58 890
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Málházás, repulésre, fegyverzete, meg minden.
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom and migfun

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Kubában az évtized közepén már csak öt MiG-23ML (export) és egy kétüléses MiG-23UB vadászrepülőgép repült. Ipari hátterükről a havannai "Jurij Gagarin" üzem (és valószínűleg számos orosz-ukrán üzem) gondoskodott.

A nyolcvanas évek végén még két MiG-23BN bombázó, és egy-egy MiG-23MF és MiG-23ML vadász változattal felszerelt század repült Kubában, ennek maradványai a hat megmaradt MiG-23-as.

Cuban-Mi-G-2301.jpg


Cuban-Mi-G-2302.jpg


Cuban-Mi-G-2304.jpg


Cuban-Mi-G-2303.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Az Angola-i kivonulás után a Kubaiak - a meglévő MiG-23ML századuk mellé - a háborúban korábban résztvevő harci veterán MiG-23ML vadászgépeket is kaptak Angolából. Ezek az ex. afrikai példányok, a kilencvenes évek elején még könnyen megkülönböztethetőek a voltak az eredetileg a nyolcvanas években első felében Kubába szállított MiG-23-asoktól. Az angolai jelzéseket a képen látható kékes-zöldes színnel festették le. Miután javítások során új festést kaptak a MiG-23-asok, ezek a különbségek eltűntek.

los.png


Nem ez volt az első, Angolában feleslegessé váló repülő technika átvétele. A nyolcvanas évek közepén, több MiG-21MF-75 és MiG-21PFM repülőgépet is átvett Angolából a kubai légierő. A kilencvenes években íródott források szerint Angolába kubai repülőgépek kerültek. A valóság ezzel pont ellentétes volt, Angolában feleslegessé váló repülőgépek kerültek Kubába. Kivéve egy nyolc gépes kubai MiG-23BN szállítmányt, amik viszont harci bevetés nélkül, néhány hónapos Angolai tartózkodás után visszatelepültek Kubába. A Kubai Forradalmi Légierő elsősorban személyzetett adott a Szovjetúnió proxy háborúihoz, Etiópiában, Angolában, Guinea-ban és Dél-Jemenben.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Az Angolai Légierő 2018 végén vonta ki véglegesen, a változtatható szárnynyilazású MiG-23-as vadászrepülőgépeit!

A nyolcvanas években kubai, majd 1989-től zsoldos személyzet által üzemeltetett MiG-23ML/UB repülőgépekből a kilencvenesévek közepére alig tizenegynéhány MiG-23ML/UB repülőgép maradt az országban, nagyrészt üzemképtelen, sérült állapotban. Ezért a kilencvenes évek másodikfelében orosz és belorusz készletből vásároltak további ex szovjet MiG-23MLD és UB repülőgépeket.

Ebből a vegyes MiG-23ML/MLD/UB állományból küldtek az ukrajnai Odesszában nagyjavításra, a kétezres évek végén. (Ennek pénzügyi alapját a kínába irányuló nyersanyagexport adta, 2011-en Kína nyersolajbehozatalának 11%-a Angolából származott!) A MiG-23ML/MLD/UB vadászgépek 2018-ig repültek Lubango repülőterén. A gépek hajózó személyzetét az ezredforduló után, már angolai pilóták adták. 2014-ben még további fiatal angolai pilótákat is átképeztek az öreg típusra. A legendás MiG-23-as vadászgép feladatát, belorusziában nagyjavított ex. indiai Szu-30K repülőgépek vették át Angolában.

Angolan-00.jpg

A kétüléses I-30-as MiG-23UB vezet két angolai MiG-23ML vadászgépet

Angolan-03.jpg

Angolan-01.jpg

Angolan-05.jpg

Angolai személyzet ex. szovjet MiG-23MLD repülőgépük előtt


Angolan-02.jpg

Lubango repülőterén két MiG-23UB és egy MiG-23ML mellett, látszik egy Üzbegisztánból korbban beszerzett Szu-27-es is.


Angolan-04.jpg

Lubango 2007-ben



Angolan-07.jpg

Angolan-09.jpg




És a váltótípus 2017 végén, amiből eddig 12 darabot rendelt Angola:
5014346_original.jpg