Mi-6 Hook (Mil)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 630
8 124
113
Mi-6_Hook_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 626
113
11 fő változata volt (A, ATZ, BKP, M, P, PZs, PP, PRTBV, PSz, RVK, TZ) + Mi-22-ként Mi-AJa) 1959-1980 között gyártották, 926 db készült belőle. Sokáig, a 12.000 kg hasznos terhelésével az egyik legnagyobb (zártterű)sorozatban gyártott szállító helikopter volt.
A főrotor meghajtása, a reduktor
1280px-%D0%9C%D0%B8-6_%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%82_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%B0.JPG


fdb38e.jpg

Ezen a képen jól látható, hogy mennyivel nagyobb az utód Mi-26.
b4d764es-1920.jpg


Mi-6%2C_technical_museum%2C_Togliatti-2.JPG
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 550
59 435
113
11 fő változata volt (A, ATZ, BKP, M, P, PZs, PP, PRTBV, PSz, RVK, TZ) + Mi-22-ként Mi-AJa) 1959-1980 között gyártották, 926 db készült belőle. Sokáig, a 12.000 kg hasznos terhelésével az egyik legnagyobb (zártterű)sorozatban gyártott szállító helikopter volt.
A főrotor meghajtása, a reduktor
1280px-%D0%9C%D0%B8-6_%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%82_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%B0.JPG


fdb38e.jpg

Ezen a képen jól látható, hogy mennyivel nagyobb az utód Mi-26.
b4d764es-1920.jpg


Mi-6%2C_technical_museum%2C_Togliatti-2.JPG



A szovjet finommechanikai termékek engem mindig lenyűgöznek,a 2 piros alkatrész csak a múzeumi darabhoz van,kitámasztani a lapátokat?
Az elektromos vezeték a lapáthoz gondolom a fűtésé,ill látok pici hidraulikus munkahengereket minden lapát tövénél,cuki harmonika gumi borítással,azok állítják a lapátok szögét?
Mindegyik lapáthoz van egy-egy,esetleg nem minden lapátnak ua a szög kellhet különböző manőverekhez?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 225
70 333
113
A szovjet finommechanikai termékek engem mindig lenyűgöznek,a 2 piros alkatrész csak a múzeumi darabhoz van,kitámasztani a lapátokat?
Az elektromos vezeték a lapáthoz gondolom a fűtésé,ill látok pici hidraulikus munkahengereket minden lapát tövénél,cuki harmonika gumi borítással,azok állítják a lapátok szögét?
Mindegyik lapáthoz van egy-egy,esetleg nem minden lapátnak ua a szög kellhet különböző manőverekhez?
A ciklikus lapátállítás lényege, hogy egy teljes kör alatt a lapátok szöge folyamatosan változik.
Ebből következik az is, hogy akárhány lapátja van a forgószárnynak, azok lapátszögei külön-külön állnak, ha épp valamely irányba halad a gép, vagy csak valamely irányba dől a forgószárny síkja.
Például, egyhelyben függeszkedik a gép, nem megy sehová, de a forgószárny folyamatosan előre-hátra-jobbra-balra dől, mert tartja a gépet egyensúlyban.
Így jobban belegondolva szinte nem is nagyon adódik olyan repülési helyzet, amikor minden lapátnak az adott pillanatban pontosan azonos a beépítési (állás) szöge.

Hogy lásd egyetlen lapát ciklikus mozgását, itt van ez a videó:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A szovjet finommechanikai termékek engem mindig lenyűgöznek,a 2 piros alkatrész csak a múzeumi darabhoz van,kitámasztani a lapátokat?
Az elektromos vezeték a lapáthoz gondolom a fűtésé,ill látok pici hidraulikus munkahengereket minden lapát tövénél,cuki harmonika gumi borítással,azok állítják a lapátok szögét?
Mindegyik lapáthoz van egy-egy,esetleg nem minden lapátnak ua a szög kellhet különböző manőverekhez?
  • Azok a piros villák akkor is rajta voltak, mikor eltették éjszakára aludni, mikor még repült (a Mi-17-esekhez is vannak ilyenek itthon).
  • A kábelek ügyében igazad van (villany jegesedés esetére), illetve még a lapátok végében lévő kontúrfényekhez megy még madzag.
  • A „munkahengerek” más célt szolgálnak, mint gondolod.
Szép magyar szóval dempfernek hívják őket és éppenhogy a lapátok mozgását csillapítják. A szögek beállítása az úgynevezett vezérlőautomata dolga (tolórudakkal közvetetten ezt mozgatod, amikor kavirnyászol a bottal, meg az un. EVK-val).
NNamost a Mi-6-os is un. csuklós lapátbekötéssel rendelkezik, mint a közelmúltig a nagyobb helikopterek döntő többsége. Ez azt jelenti, hogy ki van alakítva bentről kifelé haladva a forgószárnyagyon egy vízszintes csukló (e-mentén tud a lapát függőleges síkban fel/lecsapni), majd egy függőleges csukló (ez engedi a lapátot előre-hátra kóricálni), és egy axiálcsukló, ami arra való, hogy a lapát beállítási szögét lehessen változtatni. Amikor a helikopternek van vízszintes irányú sebessége (ezt fellengzősen ferde átáramlási üzemmódnak nevezik), akkor a forgószárnylapátok a légerők, a vezérlőautomata helyzete, a bepumpált teljesítmény, az un. azimuth-szög (felülnézetben a helikopter hossztengelyéhez viszonyított szöghelyzete a lapátnak) és még ki tudja milyen hatások következtében össze vissza csellengenek, [változik a beállítási szögük, fel/lecsapnak, előresietnek/lemaradnak].
A fentiek közül a a lapátmozgás függőleges síkban való csillapítását a centrifugális erőtér, valamint a lapáton ébredő emelőerő elintézi.
Vízszintes síkban viszont jelentős megszaladás/lemaradás történhetne, ezért van beépítve ez a bizonyos dempfer, ami gyakorlatilag egy hidraulikus lengéscsillapító:
slide-16.jpg

(A kép tetején a szöveg megtévesztő, mert forgószárnyagy van odaírva)
Szóval ez egy eke egyszerű valami: annyit tud, hogy a dugattyúba van berakva két-két kicsi visszacsapószelep irányonként és ha a dugattyú elmozdul a házban, akkor át kell préselődnie a folyadéknak az adott irányba nyitó két fojtáson gyakorlatilag. Annyi okosság van még benne, hogy a lapát hátrafelé mozgásakor (lemaradás), ha véletlenül felütközne a dugattyú, akkor a gumiharmonika alatt található Амортизатор (egy „gumipogácsa”) akadályozza meg, hogy fémes hangot halljunk. :)
Az ábrán egyébként Mi-8/17-esé van, de túl nagy különbség nem lehet...
Annyi látszik a fotókon, hogy a Mi-6-nál nem egy központi kiegyenlítőtartály van.


Látom, közben Allesmor beelőzött. :)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 550
59 435
113
Még jobban le vagyok nyűgözve,és ezt 59-től tudta a szovjet finommechanika állami rotoragy gyártó vállalat.
Ja,és csípőből elolvastam az "Амортизатор" szót,azaz amortizátor,le amortizálja a rotoron fellépő erőket,mi csillapítóként aposztrofáljuk,de a szovjetek amortizátornak.
Repülési szakember is lehetett volna belőlem,hazavágtuk volna a balfasz nyugatot!:D
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 225
70 333
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem lennék meglepve, ha egy-két felvétel nálunk készült volna. Dunai átkelés, vagy a csákvári deszantolás. Gyanúsak a helyszínek.
Adná magát, hogy talán némelyik reptéri felvétel közt ott van Kalocsa is, mivel ott volt az állomáshelyük, de egyik jelenet sem tűnik kalocsainak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 658
36 233
113
Emlitettem,hogy a vietek Mi6 helikkel hurcolászták a vadászgépeket
EXLtoemVAAAp8_V.jpg

EXLtqG-UMAAzNhV.jpg

MiG21-t üresen hurcolászták,az lerakás után elöbb fel kellett késziteni a bevetésre.MiG17 azonben feltöltve vitték,az lerakás,ellenőrzés után felszállhatott.
Túlzottan azért nem volt annyira általános a módszer,de alkalmazták.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 292
13 544
113
Emlitettem,hogy a vietek Mi6 helikkel hurcolászták a vadászgépeket
EXLtoemVAAAp8_V.jpg

EXLtqG-UMAAzNhV.jpg

MiG21-t üresen hurcolászták,az lerakás után elöbb fel kellett késziteni a bevetésre.MiG17 azonben feltöltve vitték,az lerakás,ellenőrzés után felszállhatott.
Túlzottan azért nem volt annyira általános a módszer,de alkalmazták.

Na, és miért nem maguk mentek?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 626
113
Gondolom elég sokszor kellett széttelepülni, akár füves repülőtérre és azért a le/fel szállások számát és a pilóták terhelését csökkenteni kellett, főleg kis távolságok esetén.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 992
12 030
113
Mi-6 feltámasztási project, a torzsoki helikoptermúzeum jóvoltából. Most jutottak el addig, hogy hamarosan mindkét hajtómű üzemképes lesz. Tavaly egy hajtóművet indítottak el és persze előtte az AI-8-as segédhajtóművet. Most decemberben újra beindították az egyik hajtóművet. Pár nappal ezelőtt pedig sor került a nagy eseményre, amikor már mindkét hajtómű beindításra és járatásra került. Az első videó a gépszemélyzetről. A gépparancsnok pilóta, Igor Valentyinovics Cserepnov "pedigréje" igen komoly. 11 év Mi-6-oson, 2 afganisztáni kiküldetés plusz Csernobil. A fedélzeti mérnöki tisztséget a fia fogja betülteni, róla nem mondtak semmit, plusz megfigyelő státuszban lesz még egy ember akiről annyit tudni, hogy Jevgenyijnek hívják és tartalékos alezredes. A gépbe betankoltak 300 liter kerozint. A két hajtóműves üzemről készült videó a vágás után lesz közzétéve.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez pedig a múzeum "koszlott, elmaradott, putri" irodája, ahol a videó vágása zajlik:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 992
12 030
113
Felkerült a videó, ami elvileg arról szólt volna, hogy mindkét hajtóművet beindítják és járatják őket. Végül a terv nem sikerült, mert a végül a gépparancsnok pilóta nem engedte, hogy a jobb hajtóművet is elindítsák, miközben a bal már dolgozott. Az ok, ahogy a rádiózásukból hallható, az, hogy a gép futómű rugóstagjai "üresek" voltak, azaz nem voltak gázzal vagy olajjal feltöltve(nem tudom mi való ebbe a típusba). Tehát nem csillapították a gép mozgását, amit a forgószárny forgása okozott. Így pedig egyre komolyabb földi rezonancia kezdett kialakulni, amire, ha ráindítják a 2-es hajtóművet, csak még rosszabb lett volna(pl. akár fel is borulhatott volna a helikopter), így a tapasztalt pilóta inkább a folyamat megszakítása és az egyes hajtómű leállítása mellett döntött. A "zene" viszont nem maradt el, mert ahhoz elég volt egy hajtómű is, hogy a Mi-6 forgószárnyait olyan fordulatra pörgesse, ahol már hallani ezt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.