Az Airbus üzemi tanácsa az F-35 beszerzestörlésére szólít fel
Az
Airbus Defense and Space mai manchingi munkaértekezletén az általános üzemi tanács elnöke, Thomas Pretzl óva intette a szövetségi kormányt az amerikai fegyverrendszerek további beszerzésétől, és felszólította a folyamatban lévő vásárlási szerződések felmondását, például az F-35-ös vadászrepülőgépekre vonatkozókat. "Nem szeretném azt látni, hogy egy német politikusnak férfiként kelljen viselkednie az Ovális Irodában ahhoz, hogy válság esetén a vásárolt amerikai vadászgépeit használja" - idézi Pretzlt az általános üzemi tanács közleménye.
Az F-35-ös légierő törlése azonban de facto a „nukleáris megosztásból” való kilépést jelentené. A védelmi minisztérium 2022-ben összesen 35 darab F-35A típusú repülőgép beszerzéséről döntött egy kormányszerződés keretében, hogy lecseréljék az elöregedő Tornado flotta egy részét, és betöltsék a "nukleáris megosztás" szerepét. A 35 megrendelt harci repülőgép közül az elsőt a tervek szerint 2026-ban szállítják a légierőhöz
A Pretzl az európai termékek, például az Eurofighter és az A400M bevált teljesítményére, valamint a kapacitások esetleges bővítésére hivatkozott, ha ennek megfelelő rendelési kötelezettségeket vállalnak. Az elmúlt hetekben az európai médiában olyan találgatások terjedtek el, hogy az amerikai kormány egy „kill switch” segítségével le tudja állítani az F-35-öt.
Portugália állítólag kizárta beszerzési terveiből az F-35-öst, mint lehetséges vadászrepülőgépet, Kanada pedig a hírek szerint F-35-ös megrendelésének csökkentését fontolgatja.
A beszámolók szerint az üzemi tanács elnöke a jelenlegi geopolitikai helyzettel foglalkozott az ülésen. Pretzl szerint az új szövetségi kormánynak a tervezett többletberuházásokkal vezető szerepet kell vállalnia a katonai repülőgép-építésben. A
szakszervezet szerint a 85 Tornado vadászrepülőgép kivonása és esetleg Eurofighterekkel való leváltása utáni küszöbön kívül a légierő bővítéséről, valamint az európai jövőbeli projektek, az FCAS és a GCAP – a 6. generációs légiharc-rendszerek – megszilárdításának kérdése mindeddig megválaszolatlan maradt. Ezek várhatóan csak 2040-ben lesznek használatra készek. A jelenlegi fenyegetettségi helyzet ismeretében már késő. Pretzl ambiciózus megközelítést kér az európaiaktól.
Bírálta azt is, hogy a menedzsment ragaszkodik a tervezett európai szintű leépítésekhez, a folyamatban lévő költségcsökkentési intézkedésekhez és a további szervezeti változtatásokhoz. Az
Airbus mintegy kétezer munkahely megszüntetését tervezi az űrszektorban.
Ezt kritikusan kell szemlélni, különösen a jelenlegi geopolitikai kontextusban, és ellentétes a cégvezetés azon önjelölt ambícióival, hogy formálja a katonai repülőgépipar vezető szerepét Európában – mondta Pretzl.