Nekem is rettentő tetszik!
(Úgy látom, hogy abszolút közös vesszőparipánk a MiG-23 kontra F.1. Illetve az nekem is becsípődésem, - igaz én nem írtam róla - hogy inkább két hajtóművesnek kellett volna megépíteni: Egyszerűbb/talán könnyebb főfutóművek, talán kisebb/könnyebb függőleges vezérsík stb.)
Most nézegettem az első repülés adatait, s ez ad nálam felmentést a szovjetek felé a MiG-23-as "elkövetéséért".
A franciák szerencséje volt, hogy a varia előtt megépítették az F-1-est, így volt összehasonlítási alapuk, tapasztalatuk, hogy mekkora zsákutca (lehet) a variaszárny.
Csak az a pár év ennyit jelent...
MiG-23 első repülés: 1962
Üres tömeg: 10690 kg.
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23.html
Mirage F.1 első repülés: 1966
Üres tömeg: 7400 kg (Bakker; 3 tonna mínusz!)
http://www.airwar.ru/enc/fighter/miragf1.html
Mirage G első repülés: 1967
Üres tömeg: 10200 kg (tehát a szovjet kg etalonja nem sokkal nehezebb, mint a eredeti francia)
http://www.airwar.ru/enc/xplane/mirageg.html
Mirage G.8 első repülés: 1971
Üres tömeg: 14740 kg!
http://www.airwar.ru/enc/xplane/mirageg8.html
Ezek nem pontos adatok.
Az emelőhajtóműves MiG-21PD, más néven a 92-es típus, megint más néven a 23-31-es projekt volt a MiG iroda első, kimondott STOL projektje, ez 1966 június 16-án repült először.
Ez már a 23-as kód alatt futott. Érdekessége, hogy a 31-es utótagot kapta meg, de ez csak azért volt, mert bár a munkát később kezdték el rajta, mint a 23-01-esen, azonban előbb sikerült a levegőbe emelkedni vele. Hiszen ez egy MiG-21PFM sárkányon alapult, ami már javában létezett. Ez csak egy átalakítás volt, nem új konstrukció.
Az emelőhajtóműves, deltaszárnyú 23-01-es első repülése 1967 április 3-án volt, míg az első változtatható szárnyállású prototípus, a 23-11/1-es tervezési munkálatai 1965-ben kezdődtek és ez a gép kék 231-es oldalszámmal csak 1967 május 26-án repült először, Zsukovszkijban.
Mind a MiG-21PD (23-31-es), mind a MiG-23PD (23-01-es), mind pedig a MiG-23-as (23-11/1-es) szerepelt a híres, 1967-es Domogyedovó-i légiparádén.
Lényegében a franciákkal haladtak fej-fej mellett, úgy a dátumok, mind a technológiák tekintetében (a Dassault Balzac, a nyolc emelőhajtóműves Mirage III-as is 1965-ben repült először), de 1962-ben még biztosan nem repült MiG-23-as. Sőt, még csak nem is létezett.