NH90 (NHIndustries) / UH-90A / SH-90 / MRH90 Taipan / Hkp 14

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Sziasztok

Sokan nem tudják, de az NH-90-es afganisztáni üzeme már jó ideje zajlik az olasz gépekkel. A típus elég jól teljesít, elégedettek vele... 
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Készen állnak a MedEvac bevetésekre a német NH90-esek Afganisztánban
Ha megszokod 1 típus hibáit és hiányosságait, már jónak számít, ha nem tapasztalsz újabbakat. Ennek kapcsán az NH-90 tényleg jól teljesít! Az árával összevetve azonban már nagyon nem...!!! /Így szemlélve a dolgot, anno a Trabant 1 nagyon jó autó volt!/

A hibák listáját böngészve egyesek könnyen kiküszölhetők /pl. a padlólemez, rögzítési pontok és a csörlő teherbírása etc./, bár figyelni kell a súlynövekedésre. Más hibákat azonban /alacsony hasmagasság, szűkös utastér és ajtó etc./ meg kell szokni! No de ennyiért...?!?
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
<a title="Profile" rel="nofollow">sondor961</a>

Az utóbbi évtizedekben nem sok új fejlesztésű katonai eszköz valósult meg költség és időhatáron belül. Az, hogy előjönnek bizonyos hibák szerintem megszokott, főleg ha új technológiákat próbálnak ki. Meg persze az Európában a bürokrácia miatt is csúsznak a fejlesztések. Szerintem az NH90 az F-35-höz hasonlóan sikerre van ítélve. Szép számban rendeltek belőle és ha kedvezőek lesznek a tapasztalatok vele például Afganisztánban, akkor biztos lesz még rá megrendelő.
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
"alacsony hasmagasság, szűkös utastér"

Azért ez relatív... Mihez képest? Az UH-1-hez képest biztos nem (az olaszok ahelyett hozták ki). A CH-53-hoz képest igen. Bár a hasmagassága annak se volt túl nagy...

Valamit valamiért

üdv
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
therob said
<a title="Profile" rel="nofollow">sondor961</a>

Az utóbbi évtizedekben nem sok új fejlesztésű katonai eszköz valósult meg költség és időhatáron belül. Az, hogy előjönnek bizonyos hibák szerintem megszokott, főleg ha új technológiákat próbálnak ki. Meg persze az Európában a bürokrácia miatt is csúsznak a fejlesztések. Szerintem az NH90 az F-35-höz hasonlóan sikerre van ítélve. Szép számban rendeltek belőle és ha kedvezőek lesznek a tapasztalatok vele például Afganisztánban, akkor biztos lesz még rá megrendelő.
Magánvélemény, de szerintem pont fordítva. Akinek volt/van rá szüksége az már "törzsmegrendelő" (fansziák, digó, németek, oranje-k, ausszik, kiwik). Na, most egyrészt, ahol nem menekültek ebből a "törzsből" az S70 család felé (pl norvégok, dánok), ott megy a csökkentés (fanszik, németek). Az új jelölteknél a szintén fejlett, de olcsóbb S70 még mindig halálos veszély. 
Másrészt a tengerészeti verziót (aminek a gép eredetileg részben készült - NATO Frigate Helicopter, NFH) az hááát hogy is mondjam...
A norvégok és az ausszik bőven kifejtették a problémáikat (pl nevetségesen rövid futószárak - amik azért a tengerészetnél életbe vágóak).
Amondó vagyok, hogy az NH90 szép gép, fejlett gép, de a tehetősebb nyugati törzsvevők mellé be-be csusszan egy-két tehetősebb "idegen" vevő (pl arabok, akiknek a sz@rt is el lehet adni drágán és így talán tudják kompenzálni az európai országok csökkentéseit) oszt' jó napot kérem aláccsan....
A piac meg megmarad az S70-es családnak, Puma leszármazottaknak, az AW gépeinek. És a még tervekben létező (vagy éppen kialakuló) török/indonéz/koreai/japán/stb tervek eredményei is beleköphetnek a levesbe. (Ahova pedig ezek egyike se juthat, azok a népek meg úgyis agyig rakják a kosarukat a ruszkiknál.) 

ui: A civil piac meg szintén necces... Szerintem ott a bevált Cougar, AW gépeken túl az S70, S76 és S92 mellett nem nagyon rúghat hol labdába...
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Készen állnak a MedEvac bevetésekre a német NH90-esek Afganisztánban
T: piratvitorla!
Az NH90-es hibáit nem hasonlították, hanem gyakorlatban tapasztalták...!!!

A hasonlataidnak meg közük nincs a valósághoz! /Az NH90 60cm-el szűkebb az általad említett Huey-nál. Sebesültszállításnál ez nem jelentős, csapat- és teherszállításnál azonban már sokat számít! A CH-53 pedig 1 más kategória - bár ez a cikkből is kiderül!/

Valamit valamiért?!?
Az NH90 ára több mint 40 millió dollár, melyet összehasonlíthatsz más típusok árával...!!!
Plusz még a hibajegyzék...??? - Na ne röhögtess...!!!

/Ja, az NH90 hibái között Te is keresgélhetsz, nem kell leragadnod az általam említetteknél...!/
Hans véleményével pedig egyetértek...!
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 702
2 443
113
Egy kis NH-90 film összeállítás

http://www.youtube.com/watch?v=QweLFCjE7WM&feature=c4-overview-vl&list=PL72E0F0C49A83DE85

http://www.youtube.com/watch?v=N47y5CNUdLo

http://www.youtube.com/watch?v=IVT-HU9jhMY
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Az 53 millió USD. Sajnos a közös európai fejlesztéseknél megszokott a csillagászati árcédula....
Ráadásul 1 drága gépet drágán javítanak...!
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
A "csupasz" gépek ára kb 35 millió USD, mivel a többi az egyéb költség (valószínűleg logisztika, kiképzés, fegyverzet stb).
Ez kb. másfélszerese-duplája a többi gépének.
Ugyanakkor néhány dolgot figyelembe kell venni:
- A típus gyártása nemrég indult, tehát az eladásokkal a darabonkénti ár jelentősen csökkenni fog.
- A típus alapból tartalmaz olyan drága berendezéseket, amit a többi típusnál külön kell megrendelni és fizetni (pl. FLIR, adatátviteli rendszer, integrál NVG stb.)

Természetesen az ára még így is borsos, azonban biztosan nem véletlen, hogy egyre több ország állítja rendszerbe...
A technikai problémák nagy részét a második szériánál már megoldották. Persze akinek volt esze, már eleve kevesebb hibalehetőséggel rendelte...
 

teboly

Member
2013. február 26.
104
1
18
"az új-zélandiak a légierejük forgószárnyas gépparkjának modernizálásának részeként 771 millió új-zélandi dollárért rendelték meg azt a 8 NH90-est, aminek első 2 példányát 2012 tavaszán vehették át. Hivatalos források alapján ezen összegnek kicsit kevesebb, mint 2/3-a volt a gépek tényleges nyers ára, a többi a kapcsolódó szolgáltatás. Ami alapján hozzávetőlegesen gépenkénti 64 millió dolláros ár adódik ki."


Ez az én értelmezésemben azt jelenti, hogy a gépek "nyers" ára a 64 milla, ezért is sokalltam egy kicsit
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Nem hiszem, hogy pl. a viszonylag csóró olaszok kifizetnének egy irreális árat az NH-90-ért...
Ami egyébként közel sem olyan, mint amilyennek egyesek híresztelik... Elég jó kis helikopter, a hibák legnagyobb része kamu: ott van például az ajtók vagy a talajhoz közeli géptörzs esete...
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
piratvitorla
Osztom véleményed. A spanyol is tárgyal, hogy mégsem kell neki annyi(remélem jól emlékszem, asszem itt olvastam), az olasznak ott az új Ch-47-ek (35millio dolcsi) meg a saját parkja, AW-139 -el is. Ráadásul mai hír, hogy ismét, hogy nagyobb a gond mint gondolták az olaszoknál.
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
T. piratvitorla!
A cikkíró és teboly is jól értelmezi, tehát baromi drága! Ha nem hiszed, számolj utána...!
A továbbiakban a tőled idézettekre reagálok:

"Az eladásokkal a darabonkénti ár jelentősen csökkenni fog"?!? - No, erre ne végy mérget! Mert "egyre több ország" csökkentette /pl. Németország, Spanyolország/, vagy törölte a rendeléseit /pl. Portugália, Szaud-Arábia/! Más civil gépek értékesítései alapján a jelenlegi rendelések sokszorosát kéne eladni ahhoz, hogy a típus ára minimális /10% alatti/ mértékben csökkenjen....

"Persze akinek volt esze" az később inkább Black Hawk-ot vagy Sea Hawk-ot rendelt /pl. Svédország és Dánia/...! Norvégia pedig kizárta az NH-90-et a következő tenderből...!!!

Ja, és elolvashatnád a régebbi hozzászólásokat is /Márc. 16-ig visszamenőleg/.... Tanulságos olvasmány pl. Hans Jún 28-i írása. Ja, és a Jún 30-i hozzászólásomra azóta sem reagáltál...!

Az általad "kamunak" nevezett hibákról pedig a legtöbb Net-es oldalon tájékozódhatsz...!!! /Különösen, ha a gyártó oldalán kívül mást is olvasol..../
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Az általad "kamunak" nevezett hibákról pedig a legtöbb Net-es oldalon tájékozódhatsz...!!! /Különösen, ha a gyártó oldalán kívül mást is olvasol..../

Én az üzemeltetőknél <b>személyesen </b>tájékozódtam, elbeszélgetve a hajózókkal és a műszakiakkal és a gépeket is megnéztem személyesen (aktív katonai szállítóhelikopter pilóta szemmel nézve). Konkrétan rákérdeztem az összes említett hibára, de mindegyikre őszinte és nem mellébeszélő választ (cáfolatot) kaptam. Ja és ezek a szakemberek ezen hibák (inkább vádak) többségéről még csak nem is hallottak, mivel <b>nem a netről </b>tájékozódnak...
Több órát töltöttem náluk... Ja és nem repülőnapon vagy otthon, hanem <b>hadműveleti területen.</b>
És hogy ez nem kamu, azt nap mint nap láthattam a bevetésre induló gépek tekintetében...
Ráadásul a technikai és üzemeltetési dolgokon kívül a statisztikát, a felszerelést, a kiképzést és a harci alkalmazási eljárásokat is megismerhettem...
Összesen talán annyi "hibát" hallottam, hogy a Chinookba több hordágy fér...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
T. piratvitorla!
Ja, és a Jún 30-i hozzászólásomra azóta sem reagáltál...!

Talán, mert nem volt időm, mivel pont az említett látogatást és egyéb hasonlókat végeztem... és ha napokig nem nézek ide, utána pedig csak pár percem van akkor nem látom rögtön, hogy valaki írt ide...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
kis kiegészítés: Ha jól tudom az NH-90 egyik hajtómű típusával tényleg vannak gondok, erről a személyzet is beszélt, de csak hallottak róla. Ők a másik hajtómű típust használják, amivel semmi gond sincs.
Ha az egyik erőforrással gondok vannak, a másikkal meg nincs, az nem a gép hibája, hanem az adott hajtóműé és/vagy rossz döntés (terv) született a beépítésről...
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Készen állnak a MedEvac bevetésekre a német NH90-esek Afganisztánban
T: piratvitorla!
Az NH90-es hibáit nem hasonlították, hanem gyakorlatban tapasztalták...!!!

A hasonlataidnak meg közük nincs a valósághoz! /Az NH90 60cm-el szűkebb az általad említett Huey-nál. Sebesültszállításnál ez nem jelentős, csapat- és teherszállításnál azonban már sokat számít! A CH-53 pedig 1 más kategória - bár ez a cikkből is kiderül!/

Valamit valamiért?!?
Az NH90 ára több mint 40 millió dollár, melyet összehasonlíthatsz más típusok árával...!!!
Plusz még a hibajegyzék...??? - Na ne röhögtess...!!!

/Ja, az NH90 hibái között Te is keresgélhetsz, nem kell leragadnod az általam említetteknél...!/
Hans véleményével pedig egyetértek...!

- A típus hibáinak legnagyobb része az első szériára volt jellemző, a másodikra már nem...
- Melyik új típussal nincsen gond? S-92, Merlin, sőt még a régi, már bevált Super Pumánál is mostanában volt gond...
- És mennyivel hosszabb a tehertere? Összességében sokkal nagyobb és 2 helyett 3 helyen lehet ki- és beszállni. Ugyanazt a hordágyat itt hosszában tudod elhelyezni...
- Az tény, hogy az NH-90 alapból drága, de ez relatív, hiszen mindig az egész csomagot kell nézni és a gépek darabszámát is... A plusz cuccokat pedig már írtam...
- gondolom a hibajegyzéket Te saját magad tapasztaltad az üzemeltetés során :)