Gondoltam, harcászat, hatótáv... ide teszem.
Azon tűnődtem, hogy összevetettem két változtatható szárnynyilazású típust, hatótáv szempontjából és érdekes eredményre jutottam.
A Tu-160-as egy kiváló alaktényezőjű repülőgép, egy hatalmas centroplán, nagy oldalviszonyú szárnyak, a méretéhez képest kis törzs, négy relatíve kisméretű beömlő, sima felület, hajtóműgondolák be vannak integrálva a törzsbe.
110 tonna szerkezeti tömegre 160 tonna kerozin jut, a 275 tonna max felszállónak bőven a fele üzemanyag. Pilonok, nagy kiálló anyennák, pitot csövek nincsenek. A négy hajtóműve maximál üzemmódon kb 0.25, max forszázson 0.37-es tolóerő/tömeg arányt biztosít. A MiG-23-asnak kb minden azonos rezsimen kétszer akkora tolóerő/tömeg aránya van, mint a Tu-160-asnak. A két gép kb ugyanazokkal a hajtómű üzemmódokkal repül útvonalat hangsebesség alatt. Tehát mind a két gép kb 80%-os fordulatszámon tartja a Mach 0.77-es utazóját. A Tu-160-as kétáramú hajtóműve a MiG-23-as egyáramú hajtóművéhez képest a repülés során a maximális fáklyától a földi alapjáratig bezárólag, fajlagosan, rezsimet a rezsimmel összevetve átlagosan 5-10%-al fogyaszt kevesebbet. A négy hajtóműve viszont nyolcszor akkora tolóerőt ad le mind maximál, mind max utánégetésen, mint a MiG-23-asé (56tonna vs 7; 98tonna vs 12)
A Tu-160-as maximális felszállótömege fegyverzet nélkül hússzor akkora, mint a MiG-23-as felszállótömege max belső kerozintöltéssel, függesztmények nélkül (275tonna vs 14tonna). A Tu-160-as szerkezeti tömege mintegy tízszer akkora, mint a 23-asé (110tonna vs 10.5tonna)
A Tu-160-as a teljes belső kerótöltésével légiutántöltés nélkül kb 16000km-t és mintegy húsz órát tud a levegőben maradni. A MiG-23-as a teljes belső kerótöltésével (4tonna) függesztmények nélkül kb 1600km-tud megtenni és kb két órát tud a levegőben maradni.
A Tu-160-as kedvezőbb alaktényezővel, fele akkora tolóerő/tömeg arány igénnyel, ugyanakkora fajlagos fogyasztás mellett nyolcszor akkora tolóerővel, hússzor akkora össztömegből negyvenszer annyi kerozinnal csak tízszer akkora hatótávval és repülési idővel bír.
Kb azonos ideig használja az utánégetést és a magasabb rezsimeket, mint a 23-as, de az össz repült időre vetítve ez kb egytized annyi idő.
Mégis úgy tűnik, valamivel kedvezőbb fajlagos fogyasztású hajtóműveivel a repülése minden egyes percében, vagy km-én átlagosan négyszer annyi üzemanyagot éget el.
Teoretikusan nézve a Tu-160-as négy hajtóműve jó közelítéssel nyolc MiG-23-as erejével ér fel. A közel azonos fajlagos fogyasztást tehát nyolcszoros tolóerővel kell kiszorozni. Tehát egyetlen Tu-160-asnak annyit kell kb fogyasztania, mint nyolc MiG-23-asnak (sőt, még valamivel kevesebbet is).
Tegyük fel, hogy egymás után lerakunk nyolc MiG-23-ast. Nyolcszor 1600km, az 12800km. Ráadásul ez 8 utánégetéses start ezen a távon, szemben a Tu-160-as egyetlen ilyen startjával, a teljes töltésre vetítve.
A nyolc MiG-23-as, nyolc utánégetős starttal 32 tonna kerozinból kihoz 12800km-t.
A Tu-160-asnak erre a távra, egyszeri forszázzsal is, a repülés nagy részében stabil utazó rezsimen, 120 tonna keró kell legalább.
Hogy van ez?
a MiG-23-as