2.rész.
A vélemény természetesen hízelgő. Nem értem, hogyan tudta volna elkapni a Varshavyanka, amelynek sebessége a víz alatt nem haladta meg a 20 csomót, Los Angeleset, amelynek sebessége 10 csomóval magasabb volt. Természetesen a dízel hajók, (amelyek költsége tízszer kisebb) képesek ellenállni az atomhajtású hajóknak,a válasz bizonyos körülmények között igen. De összességében egy ilyen felvetés komolytalan elképzelés.
De hála Istennek Varshavyanka, nem került ilyen konfrontációba, aztán az amerikaiak még gyorsabbak és csendesebbek lettek a "Seawulfs" és a "Virginia", amelyek lopakodásban és szonártechnikában egyaránt előnyben vannak. A hidroakusztikát tekintve az amerikaiak mindig erősebbek voltak, ez sajnálatos, de ez a tény.
Egyébként érdemes megjegyezni, hogy potenciális ellenfeleink sem ültek tétlenül, és dízel-elektromos tengeralattjárókban kezdtek megjelenni levegőtől független meghajtások. Ezek az új lopakodó új tengeralattjárók egyenlőek lehetnek a nukleáris tengeralattjárókkal, a plusz autonómiának(levegő független meghajtás) köszönhetően és "Varshavyanka" "hirtelen" megszűnt a világ legjobb dízelmotoros tengeralattjárója lenni.
Természetesen ettől függetlenül ezeket az orosz dízel tengeralattjárókat megvették. Olyan nagy tengeri hatalmak, mint Algéria. De el kell ismernünk, hogy az új generáció hajói, amelyeket Németország, Norvégia, Svédország, sőt Spanyolország fejlesztett ki, sok szempontból megelőzték a mi dízel-elektromos tengeralattjáróinkat.
Ennek eredményeként kiderült, hogy új dízelmotoros tengeralattjáróra van szükségünk. Amelyeknek egy modern erőforrással kell rendelkezniük i. De sok okból ezt lehetetlen megépíteni jelenleg számunkra, ezért nézzük tehát a Balti-tengert.
Az erőviszonyok:
Németország: a 212. projekt 6 tengeralattjárója. Új.
Svédország: 5 PL. Nem olyan új, mint a németek, de mégis moden.
Hollandia: 4 PL. Svéd szinten vannak.
Lengyelország: 4 PL. Új.
Norvégia: 6 PL. Svédország szintjén vannak.
Összesen: 25 tengeralattjáró a potenciális ellenfelek táborába tartozó országokból.
Mi van nálunk? :
EGY az az egy tengeralattjáró. B-806 "Dmitrov". És ez nem "Varshavyanka",de még mindig "Halibut", 1986 óta működik.
Luxus, igaz? A 2002-n és később gyártott német és lengyel hajók árnyékában ez egyszerűen összehasonlíthatatlan.
Gondolod, hogy a Csendes-óceánon, ahol korszakos döntést hoztak Varshavyanka megépítéséről, ott jobb a helyzet?
Nem, ott még rosszabb.
Abban a térségben az első számű flotta - természetesen az amerikai haditengerészeté. Ott a főszerepet az atom tengeralattjárók játsszák, amely ellen a Varshavyanka osztálynak csak minimális esélye van,amely esély valójában csak abban áll, hogy torpedót indítanak a csendesen lesben álló helyzetből.
Az óceánban "csendesen lesből" taktika rossz ötlet. Minden ilyen akció, ami a pálya feladásával kapcsolatos azt eredményezi- hogy az amerikai hajó csomóba köti a mieinket.
A második flotta japán. A japán sárkányok nagyon erős hajók.
Nem versenyezhetünk Japánnal az elektronika terén, egyrészt ezek a következő generációs hajók. A kawasaki Stirling motorok hajtják őket, ami azonnal megnehezíti minden a So Ryu osztályú hajók ellenfeleinek a dolgát, mivel ezek a japán hajók autonómabbak, csendesebbek és kifinomultabbak a nyomkövetés és a célzási felszereltség szempontjából.
12 "Sárkány" épült, de ki mondta, hogy a japánok megállnak?
A harmadik flotta a dél-koreai. Világos, hogy nincs mit megosztanunk a koreaiakkal, de ki Szöul fő szövetségese / tanácsadója? Moszkva? Nem, Washington. Ezért Dél-Koreát ennek az oldalnak a szövetségesének kell tekinteni. Sőt, Észak-Korea, amely mögött Kína áll,is a politikai mérleg másik oldalán áll.
Tehát mi van Dél-Koreában? .
Az első generáció 209 / KSS-I típusú. Ez egy német projekt, amelyet sok olyan ország vásárolt meg, amelynek nem sikerült saját magának kefejlesztenie és megépítenie a saját tengeralattjáróikat t. Ma is nagyon csendes hajók, tökéletesek a part menti vizekre.
Második generáció. Ismét "német nők",ez a 214 / KSS-II projekt. A már megépítettek belőle 9-t és még több áll építés alatt . Ezek a hajók modernebbek, mint a Varshavyanka hajóink.
Harmadik generáció. Az SS 083 DosanAnChang-Ho , a KSS-III projekt. Úgy gondolják (elméletileg), hogy ez a hajó az amelyik (egy meghatározhatatlan ideig) a világ legjobb nem nukleáris tengeralattjárójává válik. Levegőtől független energiarendszerek, kiváló víz alatti sebesség (20 csomó), 10 000 mérföldes hatótávolság.
Felmerül a gyanú, hogy a koreai hajógyártókat, akik ma már messze a legjobbak a világon,egy nagyon kedves szövetségesük, jó és modern technológiákkal látta el, új pályára állítva ezzel a koreaiakat. És ez egy nagyon kellemetlen pillanat, mert ki tudja, a koreaiak a KSS-III projekt a már bejelentett kilenc hajójára korlátozódik-e, vagy a japánokhoz hasonlóan megnő az étvágyuk ?
Ha azt mondjuk, hogy a Csendes-óceánon a helyzet nem kedvez nekünk, az nem fejezi ki jól a helyzetet. 20 (a teljes szám 70) amerikai atomtengeralattjáró
(az USA-n egyáltalán nincsenek dízelmotoros tengeralattjárói), 12 japán, körülbelül 20 dél-koreai ... Még a koreaiakat is figyelmen kívül lehet hagyni, és íme, miért.
A csendes-óceáni flottánál szolgálatban állunk:
- 1 db 971-s projekt szerinti nukleári tengeralattjáró (három javítás alatt áll);
- a 87-s "Halibut" (a 90-s években épült) projekt 5 dízel-elektromos tengeralattjárója;
- 1 dízel-elektromos tengeralattjáró a 633-as "Varshavyanka" projekt.
Nos, ha a koreaiakat kivesszük az egyenletből . 5: 1 arányban lesz, nem a mi javunkra.
Igen, a nukleáris tengeralattjárókról a következő cikkben fogunk beszélni, itt is több érdekes dolog van.
És ami a legfontosabb: valahogy nincsenek szövetségeseink. Igen, Észak-Korea nem nukleáris tengeralattjáró-flottája több mint 70 dízel-elektromos tengeralattjáróból áll. De, mint minden más a KNDK-n, itt is régi dolgokat vásároltak vissza a Szovjetuniótól és a Varsói Szerződésben olcsón részt vevő országoktól.
Kína ... Kínáról sem akarok beszélni, mert Kínának megvan a maga útja.
Tehát van hat "Varshavyanka" kilátásban, amelyek modernizálva vannak a KR "Kalibr" számára . De mi értelme van egy modern cirkálórakétának, ha hordozója „kiég”, amint elhagyja a kikötőt?
Természetesen a "speciális robbanófejjel", azaz nukleáris robbanófejjel rendelkező "Kalibr" - egy nagyon jó érv a "ki a menőbb" vitában. De az érvet továbbra is át kell adni az ellenfélnek. De ezzel csak újabb problémák merülhetnek fel.
Tehát az arány nem 5: 1, hanem 3: 1, plusz a "Kalibers" - ez toleránsabb, ha ...
Ha épülnek.
De ezzel megint ... mint mindig problémák adódtak. Úgy tűnik, hogy a hajókat építik, úgy tűnik, minden megvan, de sajnos az USC (a vállalat sajtószolgálata szerint) augusztusban "kissé elmaradtak az építkezés ütemtervétől". És az ötödik és a hatodik hajó gerincének lefektetése még nem történt meg "a beszállítókkal kapcsolatos problémák miatt".
Ha megnézzük a száraz számokat, mennyi időbe telik egy-egy dízel-elektromos tengeralattjáró felépítése különböző országokban, akkor rossz gondolatok kezdenek megjelenni a fejemben.
A németek átlagosan 5 évig építik a 212-es Project hajóikat.
A japánok átlagosan 4 év alatt készítik el a Ryu hajókat.
A koreaiak átlagosan 2 év alatt megépítik a Project 214 hajókat.
Ez az időszak hazánkban nagyon instabil. 2–15 évbe is telhet egy Varshavyanka típusú hajó megépítése.
Az eredmény nem túl szép. Nem vagyunk képesek új hajót építeni modern meghajtó rendszerrel. Ladát a múlt század 80-as évei óta építik, és nem tehet
ilyesmit. Nincs levegőtől független meghajtás, és ez ellen sem lehet mit kezdeni.
Kiderült tehát, hogy csak egy dolgunk maradt: szegecselni a régi és versenyképtelen "Varshavyanka" -t,ha valaki azt gondolja,hogy ezek majd felülmúlják a modernebb német, japán és koreai hajókat, az valamiféle csodát remél.
De valószínűleg nem történik csoda. ,
Most sokan biztosan magabiztosan mondják: kiváló atom tengeralattjáróink vannak. Nincs mitől tartanunk!
A nukleáris tengeralattjáró-flotta felépítésének problémáiról a második részben fogunk beszélni.