Kohászati gyártás létrehozása a SSK Zvezda számára.
A sajtó szerint, a PJSC NK Rosneft úgy döntött, hogy kohászati üzemet épít a Távol-Keleten annak érdekében, hogy acél alapanyagot biztosítson a Zvezda hajógyár számára - mondta Igor Sechin, a vállalat vezetője Vlagyimir Putyin orosz elnökkel folytatott megbeszéléseket követően. A beruházások 2,2 milliárd dollárba kerülnek, a kapacitás pedig 1,5 millió tonna acél- és csőtermék, amelynek csak egynegyedét fogja a hajógyár fogja feldolgozni. Korábban az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium nem látta értelmét ennek a beruházásnak, mivel az iparágat jól ismerő szakemberek szerint, a projekt gazdaságilag értelmetlen és felesleges.
Hajók építése a zvezda hajógyárban. Bolsoj Kamen (Primorsky Territory), 2020. szeptember (c) SSK "Zvezda"
A primorei Zvezda hajógyár számára épülő kohászati üzem 1,5 millió tonna acél- és csőtermék kapacitású lesz- mondta Igor Szecsin, a Rosznyeft vezetője "Körülbelül 330-350 ezer tonnát dolgoz fel maga a hajógyár, és a régió új fogyasztói is felhasználhatják ezeket a kapacitásokat" - mondta Igor Sechin. A projekt költségeit a becslések szerint 2,2 milliárd dollárra becsülik. Igor Sechin szerint a megvalósíthatósági tanulmányt a kínai MCC International Incorporation készítette. Az új acélgyártás további erőművek építését is megköveteli.
A Zvezda hajógyárnak Oroszországban elsőként kell képesnek lennie nagy teherhajók, köztük olajszállító tartályhajók és gázszállító hajók építésére a nagy modulos összeszerelési módszerrel.
A hajógyár acéllemezekkel való ellátásának kérdését 2019 áprilisában vitatták meg Vlagyimir Putyinnal folytatott megbeszélésen. Ezt követően Igor Sechin elmondta, hogy a dél-koreai gyártókkal való teljes verseny érdekében 24 m hosszúságú lapokra van szükség. Szerinte ilyen méretű lapot nem lehet vasúton szállítani, ezért egy kohászati üzem építését fontolgatják. Denis Manturov, az Orosz Föderáció Ipari és Kereskedelmi Minisztériumának vezetője 2019 decemberében kijelentette, hogy a primoryei öntöde építésének lehetőségében nem gondolkodnak , de az 5000-s hengermű építésének kérdését nem vették le a napirendről. A miniszter többször hangsúlyozta, hogy nincs szükség további kapacitások kiépítésére, mivel a meglévő kohászati üzemek előállíthatják a szükséges formátumú acéllemezeket, és a speciális szállítóeszközök biztosíthatják annak szállítását..
A Kommersant iparági forrása úgy véli, hogy az 1,5 millió tonnás többletkapacitás már túlzott mértékű az orosz piac számára.
A Kommersant másik forrása hozzáteszi, hogy a Távol-Keleten nehéz lesz keresletet találni 1,1-1,2 millió tonna fémtermékre, mivel a hajógyár a leendő üzem termelésének csak 25% -át fogja igénybe venni.
Az iparág egyik forrása szerint a Zvezda most az acél 10-15% -át orosz kohászati üzemektől vásárolja, további 15-20% -t Kínától, a többit pedig Dél-Koreától. Külföldi vállalatok illetve beszállítók azonban nem vehetnek részt a Zvezdában épített Leader-osztályú nukleáris hajtású jégtörő építésében. 2020 októberében a Severstal 1,2 ezer tonna hengerelt fémet szállított a jégtörő építéséhez. A cég közölte, hogy a megrendelést ferde platformokon szállították. A Severstal mellett az MMK is szállíthat nagy formátumú acéltermékeket. A kényelmes tengeri logisztika miatt a dél-koreai gyártók előnyös ajánlatokat adhatnak a hajógyárnak - állítja a Kommersant egyik forrása. Az orosz kohászati üzemeknek azonban a rubel gyengülésének köszönhetően és az exportparitás felárával továbbra is sikerült szerződéseket kötniük.
Ayrat Khalikov, a Gazprombank Gazdasági Előrejelző Központ ügyvezető igazgatója szerint az acél esetében a szállítás költsége nem túl fontos tényező.,ha az új üzem rozsdamentes acél vagy speciális bevonattal ellátott acéltermékek gyártását is tervezi,akkor ebben az esetben indokolt lehet az üzem megépítése, mivel Oroszországban jelenleg nincs ilyen kapacitás.