3.
Tervezik-e a tervezett számadatok kiigazítását, hogy figyelembe vegyék a védelmi vállalatoknál a koronavírus miatti korlátozások miatt felmerült nehézségeket?
Andrej Jelcsanyinov: A világjárvány idején egyik védelmi ipari vállalat sem állította le a munkát. A vállalkozásoknál minden szükséges egészségügyi intézkedést megszerveztek, és optimalizálták a munkarendjüket. Ez némileg csökkentette a végtermékek kibocsátási arányát. A helyszíni jelentések szerint azonban ez a helyzet nem befolyásolta kardinálisan az államvédelmi rend teljesítését. Kormányzati szinten ezeket a körülményeket nem ismerték el vis maiornak.
Ugyanakkor a pénzügyi stabilizáció érdekében a szövetségi költségvetésből származó költségvetési előirányzatokat 2020-ban átcsoportosították az orosz kormány tartalékalapjába. Ez az újraelosztás különösen az állami védelmi rend keretében végrehajtott "A védelmi ipari komplexum fejlesztése" állami program tevékenységeinek 14 százalékos csökkentését eredményezte. Ugyanakkor a jelenlegi állami fegyverkezési program végrehajtását célzó államvédelmi megrendelési feladatok teljes egészében megmaradtak.
Ilyen körülmények között az orosz kormány olyan intézkedéseket hozott, amelyek célja az időben történő szerződéskötés biztosítása, valamint a megkötött és meghosszabbított szerződések esetében a lehető legmagasabb szintű előlegfizetés elérése. Ezek közé tartozik az a döntés, hogy egyszeri jelleggel a már megkötött és az újonnan megkötött kormányzati szerződésekre adott előlegek 80 százalékáig megemelik a támogatást. Valamint lehetővé teszi, hogy a kormányzati ügyfelek 2020-ban indikatív áron kössenek kormányzati szerződéseket az orosz FAS-nál történő regisztráció nélkül. Ez jelentősen csökkentette az ilyen megbízások elhelyezésének idejét.
Az előzetes adatok szerint ez a megközelítés lehetővé tette, hogy az államvédelmi megrendelések feladatainak elhelyezése és finanszírozása terén a 2019-es szintet is meghaladóan teljesüljenek a tavalyi adatok. Tavaly például ez a mutató a tervezett érték 98,6 százaléka volt (2019-ben 97,5 százalék), míg az állami ügyfelek által a fő végrehajtóknak átutalt összeg 94,6 százaléka (2019-ben 92,5 százalék).
Az elnök korábban feladatul tűzte ki, hogy a hadiipari komplexum vállalatai növeljék a csúcstechnológiás polgári és kettős felhasználású termékek termelését. El lehet-e érni a kitűzött feladatot? Van valami, ami akadályozza az aktív diverzifikációt az országban? Mondjon példákat a védelmi vállalkozásokra és az új "nem katonai" termékekre, amelyek gyártását már megkezdték vagy tervezik.
Andrej Jelcsanyinov: Tekintettel az állami védelmi megrendelés 2030-ra elkerülhetetlenül bekövetkező csökkenésére, a védelmi ipari vállalatok polgári termelésre való átállása a termelés gazdaságának stabilizátora lesz. Hadd emlékeztessem Önöket, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra az ország védelmi iparának 50 százalékát diverzifikálja. 2020 végén a polgári termékek kibocsátása 25,1 százalékos volt - a tervezett 17 százalékkal szemben. Az iparág tavalyi általános visszaesése mellett a védelmi vállalatok polgári termékek értékesítéséből származó bevételei 2020-ban közel 100 milliárd rubellel - 904 milliárd rubelről 1 billió rubelre - nőttek.
Néhány példát említve, az Almaz-Antey konszern orvosi berendezéseket, valamint a szénhidrogének víz alatti kitermelésére és a természetes éghető gázok sűrítésére szolgáló berendezéseket gyárt. A védelmi ipari komplexum által gyártott csúcstechnológiás polgári termékek listáján a második és harmadik helyet stabilan az üzemanyag- és energiakomplexum igényeinek megfelelő termékek foglalják el. Az első két helyen a légi járművek és a vasúti gördülőállomány áll.
A hadiipari komplexum polgári termékeinek termelési szerkezetében az üzemanyag- és energiakomplexum berendezéseinek aránya 10%-on belül van. Az 1990-es évek óta az olaj-, gáz- és energiaipari vállalatok felszerelésének szerkezetében az importált gépek és berendezések dominálnak.
A számos ország által bevezetett szankciók mellett az FEC importhelyettesítése és technológiai függetlenségének biztosítása előtérbe kerül. Az egyik legfontosabb feladat az olaj- és gázipari technológiák és berendezések lokalizálási szintjének növelése a szelepek, katalizátorok, fúrótornyok, valamint a szénhidrogének előkészítésére, tárolására és feldolgozására, a kutak fúrására és újrabefecskendezésére, a kompresszor- és szivattyúberendezésekre vonatkozó berendezések tekintetében.
Becslések szerint az orosz olaj- és gázipari berendezések piacának volumene több mint 485 milliárd rubel. Ez egy nagyon impozáns szám, amelyért a védelmi ipari vállalatok küzdenek, diverzifikálva termelésüket, a termékek és piacok körét.
Tervezik-e a hatóságok a hadiipari komplexum vállalkozásainak támogatását?
Andrej Jelcsanyinov: 2020-ban az RF kormánya a bankok aktív részvételével megtisztította a védelmi ipari vállalatok hitelportfólióját. 350 milliárd rubelnyi rossz adósságot írtak le az eszközök kiegészítő tőkésítése révén, és további 260 milliárd rubelt hosszú időre - több mint 10 évre - kedvezményes kamatozással átstrukturáltak.
Az előzetes becslések szerint évente legalább 50 milliárd rubelt szabadítanak fel, amit korábban a bankok kamatainak kifizetésére használtak. Most már képesek lesznek a fejlesztésbe fektetni.
A 2021-es szövetségi költségvetés lehetőségei korlátozottak. A költségvetésen kívüli források vonzása - a háttérbank PSB jelenlétének növelésétől a kedvezményes kamatozású PSB jelenlétéig, a védelmi ipar számára alapvetően új mechanizmusok a tőzsdei forrásbevonás mechanizmusaiig (az úgynevezett örökös kötvények vagy örökös kötvények kibocsátása és forgalmazása). Ez utóbbiak a 2020-as válság közepette bizonyították értéküket. Az Orosz Vasutak aktívan felhasználta őket a forrásszerzésre, hogy fedezzék a beruházási program egyes területeinek hiányát.
A vállalkozások és a holdingstruktúrák meglévő adósság/EBITDA aránya, valamint a fejlesztési és beruházási programjaikban szereplő vonatkozó kikötések alapján értékeljük a védelmi ipari vállalkozások által ezen eszközzel történő forrásbevonás potenciális volumenét.
Február 26-án Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes a MIC igazgatótanácsának feladatául adta az állami fegyverkezési program állami megrendelői számára a szövetségi költségvetésből a fegyveres erők, más katonai alakulatok és ügynökségek felszerelésére előirányzott összegek elosztását és közlését. Hogyan befolyásolja ez a katonai-ipari komplexum jövőbeli munkáját?
Andrej Elcsaninov: Keményebben kell dolgoznunk. Másfél hónapon belül a MIC igazgatótanácsának meg kell vizsgálnia a Gazdaságfejlesztési és Kereskedelmi Minisztérium által benyújtott, a berendezésekre vonatkozó mennyiségi előrejelzést, azt fel kell osztania a program ügyfelei szerint, értékelnie kell a program egyes ügyfeleinek megfelelő finanszírozását, össze kell hívnia a MIC igazgatótanácsát, és jelentéstervezetet kell készítenie az orosz elnök számára. A jelentésnek tartalmaznia kell a makrogazdasági mutatóknak az Orosz Föderáció fegyveres erői számára meghatározott feladatok megoldásához való elégségességének átfogó értékelését, valamint a fegyverek, katonai és speciális felszerelések fejlesztésére szánt előirányzatok tervezett volumenének irányára vonatkozó javaslatokat.
Andrej Jelcsanyinov, az Orosz Föderáció Katonai-ipari Bizottságának első elnökhelyettese az IL-114-300-as repülőgép első prototípusánál.