Orosz Légi-Kozmikus Erők

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 754
66 540
113
Az GS-23-as a heli oldal pillonján ? Van reakció ereje rendesen billenti a gépet ! Amúgy ezt nem lehet valahogy kivédeni mármint a billenést ?
Igen, ez elterjedt, hogy mekkora a GS-23-as reakcióereje, de ne feledd, a GS-23L-nek ötkamrás csőszájfékje van. Ezért is ezeket hasznlják helikoptereken a konténerekbe és nem azt, ami az UPK-23-asokban van a nagysebességű típusokon.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 754
66 540
113
Lipeck, 2021 és a 9.12-es MiG-29-es még mindig szolgálatban. Ha már nem is harci feladattal, nem is kesziben, de gyakorláshoz, célgépnek még üzemben tartják:

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 754
66 540
113
281577.jpg

281567.jpg

281575.jpg
 
W

Wilson

Guest
Az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériumának Tájékoztatási és Tömegkommunikációs Főosztálya szerint 2021. április 20-án Moszkvában az Orosz Föderáció Nemzeti Védelmi Irányító Központjában a védelmi miniszter, Szergej Sojgu hadseregtábornok vezetésével tartották meg az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériumának igazgatótanácsának ülését.
Az ülést megnyitva a védelmi miniszter azt javasolta, hogy a munkát a repülőgép-felszerelések számára kialakítandó óvóhelyek építésének megvitatásával kezdjék meg.


8868907_original.jpg
Repülőgépek felszerelésének óvóhelyei az oroszországi Himeimim légibázison Szíriában, 2019 szeptemberében (c) Alekszej Ramm / Izvesztyija

"A repülőtér-hálózat fejlesztési tervének megfelelően több mint 300 óvóhelyet kell építeni. Ez biztosítja a fejlett repülőgép-rendszerek, köztük az ötödik generációs repülőgépek bázisát. Az óvóhelyek létrehozása szinkronban van a csapatok repülőgépekkel való ellátásával" - mondta a védelmi minisztérium vezetője.
Szergej Sojgu szerint az épületek álcázzák a repülőgépeket a műholdas megfigyelés elől, védik az éghajlati tényezőktől és a tűztől, javítják a mérnökök munkakörülményeit.
A védelmi miniszter hangsúlyozta, hogy a munkát nemcsak a Katonai Építési Komplexum szervezetei, hanem a mérnöki és a repülőtéri zászlóaljak is végzik, ami csökkenti az építés idejét és költségeit.
 
W

Wilson

Guest
A Kronshtadt UAV sorozatgyártó üzemet épít Dubnában

A RIA Novosztyi hírügynökség szerint a JSC "Kronshtadt" megkezdte Oroszország első, a pilóta nélküli légi járművek (UAV) sorozatgyártására szakosodott üzemének építését, a vállalkozás indítását novemberre tervezik. Ezt a vállalat sajtószolgálata közölte a RIA Novosztyval.


8768653_1000.jpg


Orion nagy hatótávolságú pilóta nélküli légi járművek (UAV) sorozatgyártásának megkezdése az orosz védelmi minisztérium számára a jelenlegi moszkvai Kronshtadt üzemben, 2021.02.26.



A Kronshtadt az Orion támadó UAV fejlesztője és gyártója. Az ilyen járművek akár 200 kilogramm hasznos terhet is képesek szállítani, és Szíriában nemzetközi terroristák elleni légi csapásokhoz használták őket. A járműnek felderítő és polgári változata is létezik.

"A Kronshtadt vállalat Dubnában megkezdte Oroszország első pilóta nélküli légi járművek sorozatgyártására szolgáló üzemének építését. Az üzem rekordidő alatt épül meg: a termelés beindítását már 2021 novemberére tervezik" - közölte a sajtószolgálat.

Pontosították, hogy "a projektbe történő beruházások meghaladják a négymilliárd rubelt". A vállalat azt is hozzátette, hogy a vállalkozás több mint 1,5 ezer embernek biztosít majd állandó munkahelyet, és évente több mint 900 millió rubel adólevonást juttat a költségvetésbe. A gyártóüzem környezetbarát és zajmentes lesz, teljes területe pedig 45 ezer négyzetméter.

Mint a Kronshtadt vezérigazgatóját, Szergej Bogatikovot idézte a sajtószolgálat, a vállalatnak nagyon szigorú határidőt szabtak, de "mindent megtesznek, ami lehetséges a határidők betartása érdekében". "Több helyszínt is mérlegeltünk, és Dubnára esett a választásunk. Dubna híres tudományos város, jól fejlett az ipar és a termelés, és az ország számára jelentős vállalkozások vannak itt" - tette hozzá a vállalat vezetője.

A katonai-ipari komplexum egy magas rangú forrása viszont a RIA Novosztyinak elmondta: "az új gyártás lehetővé teszi, hogy az Orion drónok iránti keresletet mind a védelmi minisztérium, mind más ügyfelek részéről fedezni lehessen.

A Kronshtadt fejleszti a Lightning csoportos alkalmazású pilóta nélküli repülőgép-rendszert és a Thunder nehéz csapásmérő UAV-t is.

Az Orion közepes magasságú, nagy hatótávolságú támadó drónt a Kronshtadt fejlesztette ki a védelmi minisztérium számára. A drón akár egy napig is repülhet. Maximális felszállótömege 1100 kg, harci terhelése pedig 200 kg-ig terjed. "Az Orion képes kis irányított rakéták és irányított bombák alkalmazására földi célpontok ellen.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Roni
W

Wilson

Guest
Ide rakom be de voltaképpen ez az interjú a teljes orosz fegyveres erőt érinti.

A 2024 és 2033 közötti időszakra vonatkozó állami fegyverkezési program tervezetének kidolgozása

A Rosszijszkaja Gazeta című lapban "Megrendelt arzenál. Legalább 21 billió rubelt szánnak az új állami fegyverkezési programra" - jelent meg egy érdekes interjú Andrej Jelcsanyinovval, az orosz hadiipari bizottság (MIC) első elnökhelyettesével a 2024 és 2033 közötti időszakra vonatkozó állami fegyverkezési program kidolgozásáról.


8861965_original.jpg

T-50 (Szu-57) ötödik generációs vadászgép és S-70 (Hunter) pilóta nélküli repülőgép kísérleti modelljei közös repülés közben (a RIA Novoszty

A koronavírus-járvány nem tudott nem hatni a gazdaságra, így számos korábban megállapított pénzügyi mutatót kezdtek lefelé módosítani. A "védelmi ipart" azonban nem fenyegetik a megszorítások. A 2024 és 2033 közötti időszakra vonatkozó kormányzati fegyverkezési program nem csökken. Erre nem kevesebb, mint 21-22 billió rubelt különítenek el. Ezek a számok összehasonlíthatók az előző két hasonló állami programmal. Andrej Jelcsanyinov, az RF Katonai-ipari Bizottsága (MIC) igazgatótanácsának első elnökhelyettese a Rosszijszkaja Gazetának adott interjújában az új fegyverkezési programmal kapcsolatos munkálatok megkezdéséről beszélt.

Jelcsanyinov úr, kérem, mondja meg nekünk, ki dönti el, hogy a jövőben milyen fegyvereket használnak majd csapataink, és milyen felszereléssel védik meg érdekeinket? Ha jól értem, az állami fegyverkezési program pontosan erről és a beszerzendő fegyverek számáról szóló dokumentum? Mondhatjuk-e, hogy mindezeket a kérdéseket a Katonai Ipari Bizottság testületének kell megvizsgálnia?

Andrej Jelcsanyinov: A Katonai-ipari Bizottság testületének célja ebben a szakaszban az, hogy az ügyfelek érdekeit és a katonai-ipari komplexum vállalatainak képességeit összehangolja. Ha már az ügyfelekről beszélek, akkor elsősorban a Védelmi Minisztériumra gondolok. Végül is a védelmi minisztérium határozza meg a modern és fejlett fegyverek és katonai hardverek formáját. Tőlük és más fő ügyfelektől szeptember 1-jéig várjuk az új állami program szerkezetét.

Ezt követően kerül kiadásra a Fegyverzet, katonai és speciális felszerelések fejlesztésének irányelvei 2038-ig című dokumentum. A katonai tárca is készül rá. Ez magában foglalja a főbb modelleket, amelyekkel a tudósok és a mérnökök csak most foglalkoznak. A jövőben 2033-ig meghatározzák a fegyveres erők arculatát. Azonban potenciálisan 2038-ig tekintünk előre.

Ez év márciusának végére megállapodtunk az új állami fegyverkezési program és a hadiipari komplexum fejlesztésére vonatkozó állami program új változatának céljaira és feladataira vonatkozó fő megközelítések kialakításának egységes módszertani anyagaiban. A Katonai Ipari Bizottság igazgatótanácsának feladata, hogy ezeket a dokumentumokat és módszertani megközelítéseket a lehető legkorábbi szakaszban összehangolja. Összefüggésük biztosítása, mind a pénzügyi mutatók, mind az időkeretek tekintetében.

A Katonai-ipari Bizottság testülete 2021. szeptember 1-jéig jelentést készít Oroszország elnökének, amelyben elemzi és értékeli a biztonságot 2053-ig fenyegető veszélyeket. Ehhez kapcsolódik Oroszország pénzügyi és gazdasági fejlődésének előrejelzése 2035-ig. A Gazdaságfejlesztési Minisztériumnak ezt a dokumentumot ez év július 1-jéig kell benyújtania a Katonai-ipari Bizottság testületének. Ennek eredményeképpen a nemzeti fenyegetések tükrében kapunk majd valamiféle pénzügyi értékelést.

2022. szeptember 1-jéig minden ügyfelünktől ajánlatokat kapunk, amelyek átmennek az igazgatótanácsunk szűrőjén. Együtt fogunk működni az illetékes minisztériumokkal. Mindenekelőtt az Ipari és Kereskedelmi Minisztériummal, hogy megerősítsük védelmi vállalkozásaink képességeit. Garanciákra lesz szükségünk arra, hogy a nagy ügyfelek kéréseit teljesíteni tudjuk. Ennek eredményeként 2023. július 1-jén tervezzük, hogy jelentést teszünk az orosz elnöknek az új állami fegyverkezési program alapján.

És mi a helyzet a számokkal? Kevesebb pénzt fognak kiutalni?

Andrej Jelcsanyinov: Arra a tényre összpontosítunk, hogy az új állami program pénzügyi mutatói abszolút értékben nem lesznek kisebbek, az ország gazdasági helyzetének minden sajátossága ellenére. A hasonló állami program 2010-2020 közötti időszakra vonatkozó előirányzata 21,2 billió bront tett ki. A jelenlegi állami program (2018-2027) 21,7 billió rubel. E dinamika alapján arra számítunk, hogy az új állami fegyverkezési program szintje nem lesz alacsonyabb 21-22 billió rubelnél.

Az orosz hadsereg már elérte az elnök által meghatározott 70%-os szintet a modern fegyverzet és felszerelés tekintetében. Mik a tervei, és milyen ütemű fejlesztést tervez ennek a számnak a növelésére?

Jelcsanyinov: Valóban, a 2020-as eredmények szerint a fegyverek és a katonai és speciális felszerelések flotta modernizálásának szintje 70,1 százalékot tett ki. A közeljövő feladata nem csak az, hogy ezt a magas színvonalat fenntartsuk. De a fegyveres erők további ellátása olyan modern fegyverekkel és felszerelésekkel, amelyek megfelelnek a külföldi társaiknak vagy meghaladják azokat.

Andrej Jelcsanyinov: Azon a tényen állunk, hogy ez túlzás. A jogi személy másik címre történő áthelyezése nem változtatja meg gyökeresen a helyzetet.

Nem térünk vissza erre a kérdésre néhány év múlva?

Andrej Elcsanyinov: Az Egyesült Repülőgépipari Vállalat 2035-ig szóló fejlesztési stratégiája már kialakult. A javaslatot a vállalat igazgatótanácsa megvitatta, és a közeljövőben a Rostec igazgatótanácsa elé terjesztik. Ebben a változatban nincs szó a tervezők áthelyezéséről. A stratégiát a nyáron, a légiközlekedési ágazat kilátásairól szóló konferencián fogjuk bemutatni a nyilvánosságnak.

Végül egy utolsó aggály, hogy a neves márkák megmaradnak-e. Az egyesülés után nem akarjuk-e átnevezni az általuk gyártott termékeket?

Andrej Elcsanyinov: A Szuhoj és a Mig márkákat meg kell őrizni. Azoknak a termékeknek, amelyek e márkák alatt születnek, van kilátásuk a további létezésre. A több mint 60 éve formálódó történelmet elhanyagolni rendkívül rövidlátó dolog lenne. Nincs értelme a világhírű márkákat valami újért lecserélni.

A Szuhoj és a Mig márkákat meg kell őrizni. Rövidlátó lenne, ha a nemzetközileg elismert márkákat valami újért cserélnénk el.
Mellesleg itt felidézhetjük a helikopteripar reformját. A Mil Tervezőiroda és a Kamov Tervezőiroda alapján egyetlen tervezőirodát hoztak létre, amely mára a Nemzeti Helikopteripari Központtá alakult át. Ugyanakkor senki sem mondja, hogy a márkáik elmosódnak egy másik rövidítés alatt.

A Szuhoj, a Mig, az Iljusin, a Tupoljev és az összes többi márka ugyanerre a sorsra kell, hogy jusson. Mindegyiknek megvan a helye a nap alatt és a United Aircraft Corporation termékcsaládjában.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
W

Wilson

Guest
2.

Hol tart a Szu-57-es vadászrepülőgép és az S-70-es nehéz harci robotrepülőgép közös tesztelése?

Andrej Jelcsanyinov: A Szu-57-es repülőgép, amely a fejlett frontvonalbeli repülési rendszer néven ismert, az állami közös tesztek második szakaszában van. Ez az utolsó rész - a célvonal a végeredménnyel. Bíztató, hogy 2020-ban már megkezdődtek a sorozatgyártású gépek szállítása az Orosz Légierő számára. Összesen 76 gépet szállítanak.

A Szu-57 nemcsak a legfejlettebb vadászgép, az 5. generációs komplex, hanem rendkívül ígéretes platform is. A fejlesztés munkálatai minden bizonnyal folytatódni fognak.

A Szu-57-es érett repülőgép-rendszerré válásával egyidejűleg az orosz repülőgépgyártók piacra dobták a következő fejlett fejlesztést, az S-70 Hunter nehéz pilóta nélküli repülőgépet. Még mindig a létrehozásának és fejlesztésének bizonyos szakaszain megy keresztül. De már most világos, hogy a komplexum a technológia élvonalába tartozik majd. A Szu-57-es kifejlesztése során szerzett tapasztalatokat hasznosítják a típus megalkotásakor. Ez egy természetes tervezési folyamat. A legjobb megoldásokat az S-70-es fogja átvenni. A Szu-57-eseken aktívan tesztelt mesterséges intelligencia képességeket fogják használni.

Ezek a repülőgépek és drónok nemcsak egymással, hanem különböző típusú harcrendekben is kölcsönhatásba léphetnek. A drónok képesek a repülőgépkomplexumot irányító pilóta irányítása alatt cselekedni. A közeljövőben a Szu-57-es pilótafülkéjéből több Hunter drónt is lehet majd irányítani. Az e repülőgépek közötti célzás funkcióját jelenleg dolgozzák ki.

Az irányított repülőgépek és a pilóta nélküli légi rendszerek csoportos használata nincs messze. És az első repülések ezt bizonyítják. A tervek szerint a jövőben a Hunter drón együttes alkalmazásakor a vezető személyzettel ellátott jármű irányítása alatt a Hunter drón bármilyen feladatot megold a légi és földi célpontok ellen. Ezzel kapcsolatban nagyszerű kilátásokat és az orosz légierő harci képességeinek növekedését látjuk.

Milyen kilátások vannak az új drónok gyártására Oroszországban? Milyen célokra képzeli el a jövőbeni felhasználásukat Oroszországban?

Andrej Elcsaninov: A pilóta nélküli légi járművek ágazata a légiközlekedési ipar egyik kulcsfontosságú fejlesztési területe, és itt még sok a tennivaló. Semmiképpen sem vagyunk lemaradva a globális trendektől. Saját megoldásokkal és termékekkel rendelkezünk. Jelenleg aktívan tesztelik őket. Számos ilyen "mintát" mutatnak be idén a Nemzetközi Légi Kiállításon és az Army-2021 fórumon.

Látjuk, hogy merre tart a világ. Milyen változások történnek a légtérszabályozásban külföldön. Elemezzük mindezt a tapasztalatot. A Katonai Ipari Bizottság igazgatótanácsának szintjén pedig a katonai és a polgári pilóta nélküli légi járművek érdekeinek összekapcsolásában vagyunk érdekeltek. És a kiváló minőségű új termékek piacra kerülésének biztosítása. Bármelyik területen, mind a nehéz, mind a könnyű drónok területén.

Néhány orosz cég, főként magánvállalkozások, jó minőségű drónrendszereket hozott létre, bár többnyire kis kategóriájúakat. A bűnüldöző szerveink már kifejezték érdeklődésüket irántuk. A nehéz csapásmérő drónok - a legnagyobb és legösszetettebb rendszerek - fejlesztését pedig világszerte a légiközlekedési vállalatok végzik. És Oroszország sem kivétel ez alól. A Szuhoj például a fent említett Okhotnik csapásmérő rendszer fejlesztésén dolgozik. A tervek szerint már 2024-ben megkezdődhet az Okhotnik szállítása a csapatoknak.

Ami a normatív alapot illeti, remélem, hogy 21-22 éven belül minden létező kérdést megoldunk. És ki fogunk dolgozni egy olyan megközelítést, amely lehetővé teszi a pilóta nélküli rendszerek számára az orosz légtérbe való belépést.

Az IL-114-300 meg fogja-e őrizni egyedi repülési jellemzőit a korszerűsítés után is? Mikorra várhatóak az első megrendelések?

Andrej Elcsaninov: A repülőgép tavaly decemberben teljesítette szűzrepülését. Elég hosszú repülés és tanúsítási tesztek állnak előttünk. Az első járatot idén nyáron várjuk a piaci igényeknek megfelelő formában. Az IL-114-300 elsősorban a hazai piacot célozza meg. A repülőgép sajátos résszel rendelkezik, regionális útvonalakon, többek között a északi, a Távol-Kelet és Szibéria megközelíthetetlen régióiban fogják használni. Azokon a területeken, ahol a légi közlekedés létfontosságú az emberek megélhetése, mobilitása, élelmiszer- és áruszállítása szempontjából. A regionális légitársaságok részéről már látjuk az érdeklődést.

A repülőgép rövid és burkolatlan kifutópályákon, rossz műszaki felszereltségű repülőtereken is le tud szállni. És ez sajnos még mindig nem ritka hazánkban. Modern felszereléssel felszerelve képes lesz az elavult AN-24, Jak-40 és az ilyen osztályú importált repülőgépek helyettesítésére a hordozóflottában.

Az Il-114-300 univerzális platformjának további fejlesztése, beleértve a speciális ügyfelek igényeinek és céljainak megfelelőket is, szintén lehetséges. Fontos, hogy a repülőgép hazai alkatrészek felhasználásával, orosz partnerekkel teljes együttműködésben készül. Egyáltalán nem függünk külföldi beszállítóktól.

És vajon ez az új repülőgép hasznosnak bizonyulhat-e a hadsereg számára?

Andrej Jelcsanyinov: A hadsereg részéről már van érdeklődés. Ez a repülőgép egyedi repülési jellemzőinek köszönhető. Képes naponta legalább 8 órán át a légtérben maradni. Szükséges a különböző típusú felderítéshez, adat továbbításához, megfigyeléshez.

A hosszú légtérben maradás minimális üzemanyag-fogyasztás mellett egyedülálló tulajdonsága. Az is fontos, hogy az IL-114-300 olyan többcélú platform, amely képes különböző repülőgéposztályok - teherszállító, teher- és utasszállító, orvosi repülőgépek - fejlesztésének alapjául szolgálni.

Az állami ügyfelek a tanúsítási eredmények alapján döntenek majd a repülőgép megvásárlásáról.

Milyen stádiumban van a K+F munka egy ígéretes katonai szállító repülőgép-komplexum (PAK BTA) kifejlesztése? Meghatározta már a formáját, feladatait és méretét?

Andrej Elcsanyinov: A hadsereg tervét idén véglegesítik. Ezt követően konkretizálódik, és a következő SPA részeként kerül végrehajtásra. A United Aircraft Corporation tervezőirodái és gyártási telephelyei rendelkeznek a szállító repülőgépek gyártásához szükséges kompetenciákkal, beleértve a szupernehéz szállító repülőgépek szegmensében meglévő jelentős technológiai tartalékot. Ha megrendelés érkezik egy szupernehéz osztályú repülőgép tervezésére és gyártására, az iparág képes lesz azt teljesíteni.

Szeretném megjegyezni, hogy egy ilyen nagyszabású projekt megvalósítása során biztosítani kell a lehetőséget, hogy a repülőgépet különböző ügyfelek is használhassák, beleértve a polgári ügyfeleket is, anélkül, hogy a gép képességei csak a katonai célokra korlátozódnánk. Azok az ügyfelek, akik nagyméretű rakományt szeretnének szállítani szupernehéz rámpás teherszállító repülőgépekkel, érdeklődhetnek e repülőgép iránt.

Mi a sorsa az Armata tankoknak? A gyártó a sajtó szerint teszteli, ugyanakkor a hírek szerint a hadsereg nem szívesen vásárolja meg, mivel túl drága.

Andrej Jelcsanyinov: 2022-ben az első Armata harcjármű prototípusok megérkeznek a fegyveres erőkhöz tesztüzemre. Ez lehetővé teszi az új modellek alkalmazási formáinak meghatározását, valamint az esetleges tervezési és gyártási hiányosságok kiküszöbölését. A tesztek eredményei alapján a védelmi minisztérium dönt a beszerzendő járművek számáról. Úgy gondolom, hogy ez a kérdés tükröződni fog az új állami fegyverkezési programban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
W

Wilson

Guest
3.

Tervezik-e a tervezett számadatok kiigazítását, hogy figyelembe vegyék a védelmi vállalatoknál a koronavírus miatti korlátozások miatt felmerült nehézségeket?

Andrej Jelcsanyinov: A világjárvány idején egyik védelmi ipari vállalat sem állította le a munkát. A vállalkozásoknál minden szükséges egészségügyi intézkedést megszerveztek, és optimalizálták a munkarendjüket. Ez némileg csökkentette a végtermékek kibocsátási arányát. A helyszíni jelentések szerint azonban ez a helyzet nem befolyásolta kardinálisan az államvédelmi rend teljesítését. Kormányzati szinten ezeket a körülményeket nem ismerték el vis maiornak.

Ugyanakkor a pénzügyi stabilizáció érdekében a szövetségi költségvetésből származó költségvetési előirányzatokat 2020-ban átcsoportosították az orosz kormány tartalékalapjába. Ez az újraelosztás különösen az állami védelmi rend keretében végrehajtott "A védelmi ipari komplexum fejlesztése" állami program tevékenységeinek 14 százalékos csökkentését eredményezte. Ugyanakkor a jelenlegi állami fegyverkezési program végrehajtását célzó államvédelmi megrendelési feladatok teljes egészében megmaradtak.

Ilyen körülmények között az orosz kormány olyan intézkedéseket hozott, amelyek célja az időben történő szerződéskötés biztosítása, valamint a megkötött és meghosszabbított szerződések esetében a lehető legmagasabb szintű előlegfizetés elérése. Ezek közé tartozik az a döntés, hogy egyszeri jelleggel a már megkötött és az újonnan megkötött kormányzati szerződésekre adott előlegek 80 százalékáig megemelik a támogatást. Valamint lehetővé teszi, hogy a kormányzati ügyfelek 2020-ban indikatív áron kössenek kormányzati szerződéseket az orosz FAS-nál történő regisztráció nélkül. Ez jelentősen csökkentette az ilyen megbízások elhelyezésének idejét.

Az előzetes adatok szerint ez a megközelítés lehetővé tette, hogy az államvédelmi megrendelések feladatainak elhelyezése és finanszírozása terén a 2019-es szintet is meghaladóan teljesüljenek a tavalyi adatok. Tavaly például ez a mutató a tervezett érték 98,6 százaléka volt (2019-ben 97,5 százalék), míg az állami ügyfelek által a fő végrehajtóknak átutalt összeg 94,6 százaléka (2019-ben 92,5 százalék).

Az elnök korábban feladatul tűzte ki, hogy a hadiipari komplexum vállalatai növeljék a csúcstechnológiás polgári és kettős felhasználású termékek termelését. El lehet-e érni a kitűzött feladatot? Van valami, ami akadályozza az aktív diverzifikációt az országban? Mondjon példákat a védelmi vállalkozásokra és az új "nem katonai" termékekre, amelyek gyártását már megkezdték vagy tervezik.

Andrej Jelcsanyinov: Tekintettel az állami védelmi megrendelés 2030-ra elkerülhetetlenül bekövetkező csökkenésére, a védelmi ipari vállalatok polgári termelésre való átállása a termelés gazdaságának stabilizátora lesz. Hadd emlékeztessem Önöket, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra az ország védelmi iparának 50 százalékát diverzifikálja. 2020 végén a polgári termékek kibocsátása 25,1 százalékos volt - a tervezett 17 százalékkal szemben. Az iparág tavalyi általános visszaesése mellett a védelmi vállalatok polgári termékek értékesítéséből származó bevételei 2020-ban közel 100 milliárd rubellel - 904 milliárd rubelről 1 billió rubelre - nőttek.

Néhány példát említve, az Almaz-Antey konszern orvosi berendezéseket, valamint a szénhidrogének víz alatti kitermelésére és a természetes éghető gázok sűrítésére szolgáló berendezéseket gyárt. A védelmi ipari komplexum által gyártott csúcstechnológiás polgári termékek listáján a második és harmadik helyet stabilan az üzemanyag- és energiakomplexum igényeinek megfelelő termékek foglalják el. Az első két helyen a légi járművek és a vasúti gördülőállomány áll.

A hadiipari komplexum polgári termékeinek termelési szerkezetében az üzemanyag- és energiakomplexum berendezéseinek aránya 10%-on belül van. Az 1990-es évek óta az olaj-, gáz- és energiaipari vállalatok felszerelésének szerkezetében az importált gépek és berendezések dominálnak.

A számos ország által bevezetett szankciók mellett az FEC importhelyettesítése és technológiai függetlenségének biztosítása előtérbe kerül. Az egyik legfontosabb feladat az olaj- és gázipari technológiák és berendezések lokalizálási szintjének növelése a szelepek, katalizátorok, fúrótornyok, valamint a szénhidrogének előkészítésére, tárolására és feldolgozására, a kutak fúrására és újrabefecskendezésére, a kompresszor- és szivattyúberendezésekre vonatkozó berendezések tekintetében.

Becslések szerint az orosz olaj- és gázipari berendezések piacának volumene több mint 485 milliárd rubel. Ez egy nagyon impozáns szám, amelyért a védelmi ipari vállalatok küzdenek, diverzifikálva termelésüket, a termékek és piacok körét.

Tervezik-e a hatóságok a hadiipari komplexum vállalkozásainak támogatását?

Andrej Jelcsanyinov: 2020-ban az RF kormánya a bankok aktív részvételével megtisztította a védelmi ipari vállalatok hitelportfólióját. 350 milliárd rubelnyi rossz adósságot írtak le az eszközök kiegészítő tőkésítése révén, és további 260 milliárd rubelt hosszú időre - több mint 10 évre - kedvezményes kamatozással átstrukturáltak.

Az előzetes becslések szerint évente legalább 50 milliárd rubelt szabadítanak fel, amit korábban a bankok kamatainak kifizetésére használtak. Most már képesek lesznek a fejlesztésbe fektetni.

A 2021-es szövetségi költségvetés lehetőségei korlátozottak. A költségvetésen kívüli források vonzása - a háttérbank PSB jelenlétének növelésétől a kedvezményes kamatozású PSB jelenlétéig, a védelmi ipar számára alapvetően új mechanizmusok a tőzsdei forrásbevonás mechanizmusaiig (az úgynevezett örökös kötvények vagy örökös kötvények kibocsátása és forgalmazása). Ez utóbbiak a 2020-as válság közepette bizonyították értéküket. Az Orosz Vasutak aktívan felhasználta őket a forrásszerzésre, hogy fedezzék a beruházási program egyes területeinek hiányát.

A vállalkozások és a holdingstruktúrák meglévő adósság/EBITDA aránya, valamint a fejlesztési és beruházási programjaikban szereplő vonatkozó kikötések alapján értékeljük a védelmi ipari vállalkozások által ezen eszközzel történő forrásbevonás potenciális volumenét.

Február 26-án Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes a MIC igazgatótanácsának feladatául adta az állami fegyverkezési program állami megrendelői számára a szövetségi költségvetésből a fegyveres erők, más katonai alakulatok és ügynökségek felszerelésére előirányzott összegek elosztását és közlését. Hogyan befolyásolja ez a katonai-ipari komplexum jövőbeli munkáját?

Andrej Elcsaninov: Keményebben kell dolgoznunk. Másfél hónapon belül a MIC igazgatótanácsának meg kell vizsgálnia a Gazdaságfejlesztési és Kereskedelmi Minisztérium által benyújtott, a berendezésekre vonatkozó mennyiségi előrejelzést, azt fel kell osztania a program ügyfelei szerint, értékelnie kell a program egyes ügyfeleinek megfelelő finanszírozását, össze kell hívnia a MIC igazgatótanácsát, és jelentéstervezetet kell készítenie az orosz elnök számára. A jelentésnek tartalmaznia kell a makrogazdasági mutatóknak az Orosz Föderáció fegyveres erői számára meghatározott feladatok megoldásához való elégségességének átfogó értékelését, valamint a fegyverek, katonai és speciális felszerelések fejlesztésére szánt előirányzatok tervezett volumenének irányára vonatkozó javaslatokat.

8862336_original.jpg


Andrej Jelcsanyinov, az Orosz Föderáció Katonai-ipari Bizottságának első elnökhelyettese az IL-114-300-as repülőgép első prototípusánál.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed