Hát erről a témáról csak Tobak Tibi "Cica" bácsi személyes véleményét tudom mondani, akit anno még szerencsére élőben ismerhettem meg: a Thunderbolttal ők nem találkoztak, azok idáig el se tudtak repülni, a Lightning meg 1-1-ben nem igazán lett volna ellenfele a G6 Messernek - de az 1-1 felállás szerencséje csak elvétve jutott ki nekik, ő 44-től repült bevetést és addigra a szövik már nyomasztó számbeli fölényben voltak (a L.-ról a régi pumások oktatták ki, de ő már nem találkozott vele). A Mustang szerinte kb. egálban volt az ő saját Messereikkel, de ezt úgy tudta, hogy Jimmy elrepült ide Dél-Olaszországból meg vissza is, és még közben légiharcolt is, erre a Messer képtelen lett volna!! A Mustang alatt ő is, én is egyformán értjük a B-C-D változatokat, jelentős reptechnikai különbség nem volt köztük a Pumások szerint, a korai Allison motoros változattal az USAF nem repült Európa fölött, csak a RAF, és ők igényeltek bele új motort, így került bele a Rolls Royce Merlin. A La-7 pilótáknak meg ilyen szempontból több szerencséjük volt, a háború utolsó heteiben is jutott nekik célpont, mert a Luftwaffe már jóformán csak a keleti fronton harcolt a tőle telhető erőbedobással (benzinnel), mivel addigra világossá vált, hogy Berlint Joszif bácsi akarja elfoglalni, ezt próbálták foggal-körömmel hátráltatni. Nem véletlen hogy a szovjet Odera-hídfők ellen a Luftwaffe még kamikaze-támadásokat is szervezett (állítólag egy pontonhidat sikerült is lerombolniuk), hogy pl. Kozsedub is így találkozott Me-262-vel és lőtte le, vagy hogy Hartmann utolsó légi győzelmét 45 máj. 8.-án érte el szovjet gép ellen. A Luftwaffe átlagos pilóta-minősége meg addigra már olyan volt, amilyennek sikerült, küldték őket a húsdarálóba...