P-39 Airacobra / P-63 Kingcobra (Bell, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Van olyan dolog amit én is így tudok, meg olyan is amit nem abban amit írtál. A "Mustang" az nem P-51D késői verzió csak. Maga a sárkány ott volt már a kezdetek kezdete óta a Briteknél Mk I-IV ig, ugye. Az USA is használt jóval korábban már B-C verziókat P-51 ből, mint hogy "kifogytak" volna a lehetséges luftwaffe célpontok. A La-7 sem volt korábban a fronton, és mégis gyakorlatilag Berlin felett csinált a háború legvégén igen sok SZU pilótából szó szerint ÁSZT, a legutolsó napokon. Aztán az is valóban megérhet még egy misét, hogy akik ellen 42-43 ban elérték a légi győzelmeket a szövetséges pilóták, milyen százalékban álltak Expertékből, átlagos jó pilótákból, és zöldfülűekből a LF-nél, meg milyen volt ugyan ez az arány 44végétől. Sokkal nagyobb fegyvertény volt egy gyakorlott pilóta elleni lgy. 43 ban pl. Sztálingrád/Kursz környékén, mint 45 ben Berlin felett. Az már kacsavadászat volt a szövetségeseknek. A Mustang egyébként nekem pl. egyik személyes kedvenc, gyönyörű gép, és egyébként egy "all round" jó kísérő vadásznak tartom én is, viszont az egyetlen kiemelkedő képessége a hatótávolsága volt, és azon kívül semmi extra. A második világháború leginkább túlértékelt fegyverének tartom, a Királytigrissel(amit szintén szeretek) holtversenyben.
Hát erről a témáról csak Tobak Tibi "Cica" bácsi személyes véleményét tudom mondani, akit anno még szerencsére élőben ismerhettem meg: a Thunderbolttal ők nem találkoztak, azok idáig el se tudtak repülni, a Lightning meg 1-1-ben nem igazán lett volna ellenfele a G6 Messernek - de az 1-1 felállás szerencséje csak elvétve jutott ki nekik, ő 44-től repült bevetést és addigra a szövik már nyomasztó számbeli fölényben voltak (a L.-ról a régi pumások oktatták ki, de ő már nem találkozott vele). A Mustang szerinte kb. egálban volt az ő saját Messereikkel, de ezt úgy tudta, hogy Jimmy elrepült ide Dél-Olaszországból meg vissza is, és még közben légiharcolt is, erre a Messer képtelen lett volna!! A Mustang alatt ő is, én is egyformán értjük a B-C-D változatokat, jelentős reptechnikai különbség nem volt köztük a Pumások szerint, a korai Allison motoros változattal az USAF nem repült Európa fölött, csak a RAF, és ők igényeltek bele új motort, így került bele a Rolls Royce Merlin. A La-7 pilótáknak meg ilyen szempontból több szerencséjük volt, a háború utolsó heteiben is jutott nekik célpont, mert a Luftwaffe már jóformán csak a keleti fronton harcolt a tőle telhető erőbedobással (benzinnel), mivel addigra világossá vált, hogy Berlint Joszif bácsi akarja elfoglalni, ezt próbálták foggal-körömmel hátráltatni. Nem véletlen hogy a szovjet Odera-hídfők ellen a Luftwaffe még kamikaze-támadásokat is szervezett (állítólag egy pontonhidat sikerült is lerombolniuk), hogy pl. Kozsedub is így találkozott Me-262-vel és lőtte le, vagy hogy Hartmann utolsó légi győzelmét 45 máj. 8.-án érte el szovjet gép ellen. A Luftwaffe átlagos pilóta-minősége meg addigra már olyan volt, amilyennek sikerült, küldték őket a húsdarálóba...
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 177
50 423
113
Hát erről a témáról csak Tobak Tibi "Cica" bácsi személyes véleményét tudom mondani, akit anno még szerencsére élőben ismerhettem meg: a Thunderbolttal ők nem találkoztak, azok idáig el se tudtak repülni, a Lightning meg 1-1-ben nem igazán lett volna ellenfele a G6 Messernek - de az 1-1 felállás szerencséje csak elvétve jutott ki nekik, ő 44-től repült bevetést és addigra a szövik már nyomasztó számbeli fölényben voltak (a L.-ról a régi pumások oktatták ki, de ő már nem találkozott vele). A Mustang szerinte kb. egálban volt az ő saját Messereikkel, de ezt úgy tudta, hogy Jimmy elrepült ide Dél-Olaszországból meg vissza is, és még közben légiharcolt is, erre a Messer képtelen lett volna!! A Mustang alatt ő is, én is egyformán értjük a B-C-D változatokat, jelentős reptechnikai különbség nem volt köztük a Pumások szerint, a korai Allison motoros változattal az USAF nem repült Európa fölött, csak a RAF, és ők igényeltek bele új motort, így került bele a Rolls Royce Merlin. A La-7 pilótáknak meg ilyen szempontból több szerencséjük volt, a háború utolsó heteiben is jutott nekik célpont, mert a Luftwaffe már jóformán csak a keleti fronton harcolt a tőle telhető erőbedobással (benzinnel), mivel addigra világossá vált, hogy Berlint Joszif bácsi akarja elfoglalni, ezt próbálták foggal-körömmel hátráltatni. Nem véletlen hogy a szovjet Odera-hídfők ellen a Luftwaffe még kamikaze-támadásokat is szervezett (állítólag egy pontonhidat sikerült is lerombolniuk), hogy pl. Kozsedub is így találkozott Me-262-vel és lőtte le, vagy hogy Hartmann utolsó légi győzelmét 45 máj. 8.-án érte el szovjet gép ellen. A Luftwaffe átlagos pilóta-minősége meg addigra már olyan volt, amilyennek sikerült, küldték őket a húsdarálóba...
Így van. Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy 44- végére a mi G6 BF-109 eink már nagyon nem az élvonalat jelentették sajnos. A P-51D meg úgy tudta velük kb. egy szinten tartani a légiharc képességét, hogy valóban a világ végéről elrepült idáig, meg vissza is ha nem lőtték le a világ végére. Azonos repidőre feltöltve jobb gép volt már, ez nem vitás. A Mustang sajnos már 1944 -re, a D verzióval átugrotta a 36 tól reszelgetett toldozott foltozott BF-109 konstrukciót, aminek a G6 verziója igazából ennek is csak a felső közepe volt, mert a nem nagy számban gyártott K sorozat azért ha lett volna rendes üzemanyag, MW-50, és jó pilóta, még tarthatta volna magát egy ideig az új Mustangok, Lavocskinok, Yakok, Spitek ellen is. De hát nem volt egyik sem...


A résztvevők visszaemlékezéseivel óvatosan bánok, mivel én is minden anyagot/könyvet/elemzést/visszaemlékezést elolvastam ebben a témában amit csak tudtam, s sokszor egymásnak ezek a visszaemlékezések ellent mondanak ha típus vs típusról kérdeznek egy egy volt pilótát.

Ez egyébként szerintem simán érthető, mivel pl. egy átlagos II. VH-s magyar hajózó sem tudja általában még azt sem megmondani, hogy Yak-3 vagy Yak-9 az amit látott, ami ellen légiharcolt legtöbb esetben, s azért ezt még tovább árnyalva, pl. nagyon nem mindegy, hogy egy Yak-9DD vel akadt össze 44 végén mondjuk(ami egy régi Vk-105 ös gyenge motorral, és hatalmas belső üzemanyagkészlettel rendelkező nehéz és akkor már gyenge teljesítményű gép volt arra kihegyezve, hogy a világ végére is elkísérjen egy bombázót --->SZU Mustang szerepkör, évekkel korábban, nyilván szerényebb képességekkel), vagy mondjuk egy VK-107 es motorral felszerelt relatív ÚJ háború végi YAK-9U-val, ami meg kb. olyan gyors volt mint a Mustang, több másodperces fordulókör előnnyel, jobb emelkedő képességgel a legjobb háború végi nagy magasságú SZU vadászgép. Külsőre a két gép közt meg ALIG van különbség. Ebből aztán persze könnyen ellentmondás lehet, ha megkérdeznek egy Pumát, hogy na akkor hogy is volt, mi volt a Yakokkal? Akinek Yak-9DD jutott, az azt mondja, hogy áhhh, nem volt ellenfél, akinek meg Yak-3/9U, az meg már sanszosan nem él:(...
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 591
7 844
113
P-63Kingcobra1080p.jpg

P-63 Kingcobra FullHD
P-63Kingcobrav21080p.jpg

One Sky edition
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 210
81 094
113
A Kingcobra returns to the air...

Thanks to the dedication of the mechanics and volunteers of the Yanks Air Museum of Chino (CA), USA, their Bell P-63A Kingcobra 42-69080 (N94501) returned to the air on 1 December 2023. The fighter, named ‘Fatal Fang’ made its first post restoration flight in FORTY years!
The P-63 was an improved version of the wartime Bell P-39 Airacobra, but was outclassed by the contemporary P-47 and P-51 fighters. So most Kingcobras were shipped to French and Soviet Air Forces while some were used in secondary roles by the USAAF.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and fishbed