Rába-fejlesztésű PSZH ? (2012)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
ja igen és ha Rába:
http://index.hu/bloghu/omnibusz/2013/08/13/szeles_gabor_kiakadt_vitezyre

na ekkora kuplerájban itthoni harcjárművet...

mac géppuskás talicska lenne belőle...
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
az általunk igényelt darabszám legyártása itthon annyira lenne nyereséges, mint a futballstadion- építés.

A hozzánk hasonló kategóriájú országoknak soha nem lesz kifizetődő haditechnika beszerzése, legyen az hazai, vagy külföldi termék. Bármit is veszünk vagy kezdünk el gyártani, az adott eszközre vetítve soha nem lesz nyereségünk. Azt kell figyelembe venni, hogy akár már apróbb részegységek gyártásánál és elindulhatnak olyan kedvező fejlemények, amelyek idővel képesek profitot termelni más ipari szektorokban.

Nyilvánvalóan egy komplett fegyverrendszert alkotó haditechnikai eszközt nem képes egyedül legyártani a hazai ipar, de részegységek gyártását érdemes lenne hazarángatni, illetve előnyben kell részesíteni a már meglévő hazai fejlesztések integrálást importált járművekre (pl. ABV rendszerek, vagy merev tengelyes cucc alá Rába tengelyek).
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Am pozitív energiák hiryu, sugárzom a pozitív energiákat.

Eddig még egy konstruktív hozzászólást sem olvastam Tőled ezen a fórumon, hogy esetleg mit hogy kéne (reálisan, persze), kezdem úgy hinni, hogy a negatív hangvételű hsz.-ek írogatása a hobbid.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 106
59 493
113
Hans

Én a hibrid buszt, mint járművet sem értem. Meg úgy a nagy hibridséget sem. Azt a pénz amit a hibrid rendszerre költenek költhetnék arra is, hogy könnyebb legyen az adott jármű. Akkor is kisebb lenne a fogyasztás és a konstrukció is egyszerűbb maradna.

A hazai APC gyártást meg csak licenc alapján tudom elképzelni, legalább 300-as darabszám mellet.
Amúgy valaki írta, hogy ez x évre heti egy jármű, és, hogy az milyen gáz. Egy tömegtermék esetén az lenne, de ez nem tömegtermék. Nagyrészt kézzel szerelik őket össze és ezt a munkát is általában kevés jól képzett munkás végzi.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 165
83 741
113
Amúgy ez egy teljesen okafogyottá vált topic(igazából soha nem is volt alapja csak valamelyikőnk valahonnan szerzett ötletének az eredménye)nem lesz és nem is volt Rába PSZH terv...
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Amúgy ez egy teljesen okafogyottá vált topic

Akkor akár újra is hasznosíthatjuk. Gondolom szép számmal járnak ide mérnökök is, csináljuk meg az első open source APC-t :)
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@hiyru

Ezt a magam és a kollégáim nevében is sértésnek veszem...
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
@ GrGLy :)
@Hiryu Szóval nagyon kiakadhatót Széles Gábor a kormányra amikor VT-Transman neveztű cég aki üzemelteti az új Mercedes buszokat VIDEOTON alcége. tuti nem is tud aludni. :)

Szóval a véleményekből igen jól leszűrhető igen is kell hazai haditechnikai gyártás és erre max RÁBA alkamas, páncél lemezek gyártásához , meg annyit hogy manapság kompozit anyagokból csinálják a dolgot , amiben minden van, de egyre kevesebb ACÉL.

Busztenderhez és Hadiiparigyártáshoz:
Lehet hogy drágább egy hazai busz , meg hegy hazai PSZH , de hazai embereknek megy a zsebébe pénz amit hazai Paradicsomra és Kenyére fog elkölteni.
Tehát ettől pörög a gazdaság , ami külföldre megy azt "soha"többet nem kapod vissza.
Tehát amennyiben a tenderek pontozását ügyebár lehet alakítani , mert nem az olcsoság a fontos. Akkor 20-30% drágább Rába busz is jobban megéri nemzetgazdaságilag.
Sírás rívásba, hogy nem nyer a Magyarbusz Széles Gábor részéről is csak színjáték ami külföldnek szól, hogy mi nem részesítjük előybe a hazait , aztán majd amikor sorra hazai nyer jéééé.
Ugyan ez a szitu OTP "összeveszés Csányi és Lázár " , majd amikor jön a szeptemberi bankmentőcsomag , bizton állíthassa Csányi mikor az OTP jár legjobban hogy Ő sincs jobba kormánnyal.
1100 Milliárd Ft-i deviza hitelből 200-250 Milliárd az OTP része, valószínű hogy többiek rosszabbul járnak.

@ Hans nem rég olvastam hogy Oroszország a kiörgedett Busz flottáját ( Ami IKARUS ) szívesen lecserélné új Magyar buszokra, csak egy a kérésük , hogy GÁZÜZEMÜEK legyenek, nem véletelen BKK is ezért tesztel gázüzemű buszt.
http://www.bkk.hu/2013/03/gazuzemu-buszt-tesztel-a-bkk-2/
Biztos nem habira kötöttek üzleti szerződéseket VOLVO-val illetve az Oroszok is gondolom nem csacsognak csak úgy új buszokról.
de lehet mindenki be van LSD -ve csak nekem nem jutott :D
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 659
12 061
113
Tehát már nem hazai fejlesztésről beszélünk, csak gyártásról, esetleg összeszerelésről.
Ezt a vesztességes dolgot nem értem.
Hogy lenne nyereséges az, ha az állam saját magának gyárt?
Mármint pénzügyileg.
Nyilván nem 30-40 darabot kell belőle legyártani, mert az picsafüst. Kis túlzással pár telefon és már hozzák is akárhonnan. Elhúzza egy V-43-as egymagában.
Nyilván több száz járműre kell gondolni.
Vegyük alapul azt, hogy a papíron létező alakulatokat feltöltjük velük.
(Egyébként mivel is? PSzH, vagy GyHJ?)
Szóval feltöltöttük az alakulatokat. Jó esetben ezzel nincs vége.
Kell alkatrészt gyártani, sőt, raktárra sem árt pár tucat.
Minősített esetben nem csak megsérül az a nyavalyás, de meg is semmisülhet, akkor meg nehogy már csavarról csavarra kelljen az újat összerakni helyette. Esetleg egy vasúti szerelvénynek alárobbantják a hidat, és hirtelen 20-40 ilyen gép kerül vesztesség listára.
Akkor mi van?
Jut eszembe, akkor PSzH, vagy gyalogsági harcjármű?
Közhely, hogy a BTR-80 GyHJ-nek teljesen alkalmatlan. PSzH-nak is? Gondolom annak is, de csak megkérdem.
Esetleg elláthatja sikerrel GyHJ a PSzH feladatkörét, így megspórolva egy típus rendszeresítését?

Vesztesség/nyereségre visszakanyarodva:
Valóbanóriási feladat lenne az itthoni iparnak még a liszensz gyártás is. Ugyanakkor nem lehet folyton erre hivatkozni.
Ez kb. olyan, mintha valaki azért nem menne randizni, mert még szűz. Ilyen hozzáállással az is marad.
A gyártósor felállításának, üzemek létesítésének, szerszámok beszerzésének nyilvánvalóan megvan a maguk költsége, amik szépen rátelepednek a járművek darabonkénti árára. Pár tucatnyi mennyiségnél nyilván horribilisek lennének a darabonként járulékos költségek, de 300-350 db-nál már jócskán oszlanának, ráadásul az ipari háttér később is szükséges lehet, nagyobb javításoknál, korszerűsítéseknél.
Mások is írták már, hogy a liszensz gyártás miatt pl a munkások fizetésének jó része is itthon maradna. A fizetésüket pedig közvetve az államtól kapnák, a járművek megrendelőjétől. Külföldi gyártásnál, ez ahogy van, úgy tűnne el. Így viszont fordul még párat az a pénz az országban.
Aztán itt van még maga a gyár. Hova fizet adót? Közüzemi számlákat?
És igenis fontos szempont, hogy fejlesszen, de legalábbis szinten tartson egy bizonyos mérnöki állományt is. Mert ide is kell, nem csak betanított munkás.
Végül pedig kisebb az érzékenység az esetleges embargóval szemben.
Mert, ha úgy hozza az élet, hogy rendeltetésük szerint használni kell ezeket a járműveket, akkor valakik érdekeit nyilván sérteni fogja ez a használat. Van arra esély, hogy pont sértsen olyan érdekeket is, akiktől egyébként vennénk a járművek hátterét.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
khmm...magyar felsőoktatás, mérnökképzés:
ne mondjátok hogy én fogalmazok durván, de amit IRL tapasztalok nagyon ilyen:


(a szürke rész a szövegben)

http://iksz.beszolunk.hu/hanyan-keresik-meg-ebben-az-orszagban-az-atlagbert-lerantottuk-a-leplet-a-kamu-adatokrol-es-az-egykulcsos-adorol/

Ui...hogy ontopic legyek...évekkel ezelőttről megvan egy 3D grafikám egy cikkből, amikor nyilvánosságra dobták, hogybizony magyar <del>narancs </del><del></del> MRAP lesz, az egyik ilyen tervet. Na azon jól látszott hogy a V alakú alvázelem, ami ugye eltereli a robbanás erejét, a veztőfülke <b>UTÁN</b> kezdődik...

no commnet.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
khmm...magyar felsőoktatás, mérnökképzés:

ne mondjátok hogy én fogalmazok durván, de amit IRL tapasztalok nagyon ilyen:


(a szürke rész a szövegben)

http://iksz.beszolunk.hu/hanyan-keresik-meg-ebben-az-orszagban-az-atlagbert-lerantottuk-a-leplet-a-kamu-adatokrol-es-az-egykulcsos-adorol/

" diplomásoknak mindössze 5%-át nem tudnánk pótolni sima érettségivel rendelkező emberekkel: ilyenek a <b>mérnökök</b>, orvosok, gazdasági informatikusok, jogászok és a valóban kőkemény statisztikai számításokat végző közgazdászok!"

És most itt mi a baj a mérnökökkel?

Ui...hogy ontopic legyek...évekkel ezelőttről megvan egy 3D grafikám egy cikkből, amikor nyilvánosságra dobták, hogybizony magyar <del>narancs </del><del></del> MRAP lesz, az egyik ilyen tervet. Na azon jól látszott hogy a V alakú alvázelem, ami ugye eltereli a robbanás erejét, a veztőfülke <b>UTÁN</b> kezdődik...

no commnet.

Gondolom erre gondolsz:
http://jarmu.raba.v2.webepito.hu/jarmu.raba.hu/keptar/jarmu/termekek/VZF/h14_panz_1-PS_kicsi.jpg

Ha igen, akkor itt nem MRAP-t fejlesztettek, hanem egy védett felépítményt, ami külön egységet képez. A fülke eleve védett, amit azt hiszem a németek fejlesztettek (MAN).
 

xfotel

Member
2013. április 10.
955
9
18
<blockquote rel="dudi">Amúgy ez egy teljesen okafogyottá vált topic
... csináljuk meg az első open source APC-t :)</blockquote>

végy egy teherautó alvázat, hegessz rá egy hulladékgyűjtő konténert, fesd le. ez az open source apc afrikában.

körülnéztem az apck terén és nem tudtam nem észrevenni, hogy majdnem minden nehéz iparral alig rendelkező lószaros ország gyárt magának. mi nem fogunk.

pár száz patria jó lenne, illetve remélem a németek adnak Leo2t
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 247
8 367
113
Amikor arról olvasok, hogy az országban az ipar helyzete nem teszi lehetővé a gyártást, akkor mindig eszembe jut a Közlekedési Múzeum előtt álló hatalmas mozdony (MÁV 424).
Ezt a mozdonyt 1924-től kezdték gyártani, és csak a MÁV 365 db-ot kapott, és ment belőle külföldi exportra is jócskán (ami a Közlekedési Múzeum előtt van, azt is külföldről kaptuk vissza).
Tehát az első VH és Trianon után, amikor jóvátétel címén minden gyárat leszereltek és tombolt az akkori gazdasági válság, képesek voltunk ilyen monstumokat gyártani!!!
Ez a mozdony a bizonyítéka, hogy csak akarat kell, mert akkor sokkal rosszabb volt az ország helyzete.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
@ GrGLy :)

@ Hans nem rég olvastam hogy Oroszország a kiörgedett Busz flottáját ( Ami IKARUS ) szívesen lecserélné új Magyar buszokra, csak egy a kérésük , hogy GÁZÜZEMÜEK legyenek, nem véletelen BKK is ezért tesztel gázüzemű buszt.
http://www.bkk.hu/2013/03/gazuzemu-buszt-tesztel-a-bkk-2/
Biztos nem habira kötöttek üzleti szerződéseket VOLVO-val illetve az Oroszok is gondolom nem csacsognak csak úgy új buszokról.
de lehet mindenki be van LSD -ve csak nekem nem jutott :D

Oroszok lecserélik a régi Ikarusokat igen. Sajátra.
Ha valahol azt olvastad, hogy a ruszkik magyar buszt akarnak, csak a gázüzem a feltétel, akkor az valami eszméletlen ostobaság lehet.
1, Az orosz védővám miatt magyar buszt oda már NEM adsz el úgy, hogy értelme legyen. Igazából sehogy sem.
Szóval értsed meg. Az orosz piac a magyar buszoknak elérhetetlen már. Nem is érdekli őket és a hazai gyártók sem érdeklődnek a ruszkik iránt. Az ARC 2007 óta, a Karvtex 1999 óta gyárt buszt úgy, hogy a seggük ki volt nyalva (szó szerint).
Előbbi nem exportált semmit, az utóbbi meg 3 buszt exportált (mutyizott) egy román cégnek. Soha, semmilyen téren nem érdekelte őket az export. Előbb szeretnének csődbe menni, mint exportálni. Nem viccelek. Tudom mit írok!
2, Jelenleg NINCS magyar CNG busz és nem is lesz mostanában! A Kravtex buszai fizikailag nem bírják a CNG tartályokat (nincs rá méretezve és áttervezés az idő és pénz amit ők nem lépnek meg), az ARC-nak meg pénze nincs ilyenre és ha lenne is, akkor azt Euro6-os motorok beépítsének tervezésére költenék (mert anélkül 2013 dec 31-től a magyar buszgyártásnak VÉGE).
A BKK most tesztelt CNG buszt való igaz, de az igazából csak egy sima teszt és parasztvakítás némi MAN nyomással.
A Volvo-s dologba meg nagyon sokat látsz, de semmi nincs benne.
A kormánynak kellett egy rendes buszgyár a nagy nemzeti buszhoz. A Volvo-nak szarul megy. Nagyon. Így kaptak az alkalmon (és a balek/szorult helyzetben lévő magyar kormányon). Ennyi. A Volvo egész Európában senkinek sem kell. Alvázilag oké, de komplett busz alig kell valakinek (a Mercedes gyártási mennyiségének töredéke pl a Volvo gyártási száma!).
A Rába-Volvo kocsik meg hibridek és nem CNG-k lesznek. Utóbbiról szó nincs. A Volvo 2012-től NEM gyárt dízel alapú városi buszt, CSAK hibridet. Pont.
Az oroszok meg nem csacsognak semmit és őszintén leszarják a magyar buszokat mert van nekik erősebb és beváltabb saját. Az, hogy mit ír a média és mi a valóság, az nem ugyanaz.
A 20-30%-os hűdemegéri magyar busz meg nem éri meg egyáltalán. Látom nem akarod megérteni a Rába buszos sztorit.
A buszok a lengyelországi Wroclaw-ban lévő Volvo gyárban készülnek 70%-ban (bár az lesz inkább 95%) és itthon csúnya hasonlattal élve rátesznek egy Rába matricát és kész. A nép tapsol, pedig iszonyat át lett b@szva.
Szóval mégegyszer:
A Rába busz sztorit ne vedd komolyan inkább sírj rajta mert egy átverés az egész.
A hazai buszok meg noname, ismeretlen gyártmányok (Ikarus matrica SENKIT nem érdekel, mindegy hogy mit mond a sajtó felé).
Senki nem fog nyugati alkatrészekből összetákolt, drága, konfigurálatlan buszt venni nulla supporttal tölünk. Senki.
Nem kell mindent besz0pni amit mondanak a mainstream médiában. Egyszerűbb ha olyantól kérdezel, aki tudja mit beszél.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Könyörgöm! Hagyjátok már ezt a busz vitát!
A tökömet sem érdekli ,ezen az oldalon. Máshol igen,de nem itt!
A Lehel hűtőgép gyárról nem akartok egy emlékműsort?
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
@Alfa74 Amennyiben jól emlékszek a konzervgyárakat ágyúlöszer vagy aknavetőgyártásra átlehetet 24 vagy 48 órán belül állítani . :) Lehel hűtőről nem tudok sztoryt , a Buszgyártás mellékágként vetődött fel a RÁBA hadiipari dolgokkal kapcsolatosan.

@Hans tudom hogy a Rába 30% van benne VOLVO buszokba, de a jelenleginél ha jól emlékszek ez +30% több , nem ? Témát lezárva fogadjunk egy Naugyébe :) Ha nem lesz buszgyártás akkor nem változik igazából semmi , ha meg igen akkor pozítiv, Hol van itt ezzel a gond? Persze szeretnénk egyből egy 100% IKARUS magyar buszt de azok az idők véget értek.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 106
59 493
113
" diplomásoknak mindössze 5%-át nem tudnánk pótolni sima érettségivel rendelkező emberekkel: ilyenek a mérnökök, orvosok, gazdasági informatikusok, jogászok és a valóban kőkemény statisztikai számításokat végző közgazdászok!"

Ezt a f@szságot remélem senki nem szopja be... Főleg nem egy ilyen, szerintem magas színvonalú oldalon. Ha az a diplomás a saját szakmájában dolgozik nem pedig krumpli sütőként akkor nem tudják egy sima érettségivel rendelkező emberrel pótolni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 165
83 741
113
fip7

A diplomások hány százaléka dolgozik a szakmájában és mennyi a krumplisütő?