Rába-fejlesztésű PSZH ? (2012)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
A tűzoltóautó gyártásról az állam (a Rába főnöke) állapodott meg a Volvo érdekeltségébe tartozó Renault-Trucks-al (ugye a Volvo-tól vette a Rába a gyártósort, mellyel álítólag még idén beindul a buszgyártás /igaz, kicsi a magyar hányad, de az a kicsi viszont bekerülhet a Volvo-globál beszerzési programjába/). A tűzoltóautókról nem sok mindent árultak el, valoszinű Renault fődarabokból, Rába speckó alkatrészekből(futómű, alváz) szerelik majd itt össze őket.
GrGly, én is nagyon várom már a cikkedet, remélem kicsit feldobod a kedvünket! :)
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Így-úgy már unalomig lerágott csont, de nem értem miért ne lehetne venni egy licencet a Rábának... Pandurhoz vagy Patriahoz pl. Ehhez kéne talán egy kisebb egyszeri összeg, aztán gondolom ilyen GDP 0.1%-val vagy hasonlóval emelni HM költségvetését ahhoz, hogy évente gyártsanak egy kisebb mennyiséget.
Ezt nagyon sok ország meglépte, nem hiszem, hogy olyan összegről lenne szó, amit mi nem engedhetnénk meg... Plusz ezek nyílván kellenének missziókba is... Plusz az mind a Rábának, mind az MH-nak tök jó lenne, ha évente egy kis mennyiséget legyártanának sok-sok-sok éven keresztül... Plusz, ha kell, akkor lehet még gyártani, akár gyorsított tempóban... Plusz, a Rába lehetne a márkaszervíze is egyben/karbantartó bázisa a járgányoknak. Azt pl. über röhejesnek tartom, hogy a románok a Gepárdokhoz is azért vettek pluszba még valamennyit, hogy legyen alkatrész... lol? Az hagyján, hogy nem éppen olcsó cuccokról van szó, de ráadásul nemzetbiztonsági kérdésről.
A megfelelő toronyverziókkal pedig elég sokminden lefedhető lenne, a spikekoktól kezdve a repeszig, légvédelemig gyak. majd minden.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
khmmm... mert licensz mellé venni kellene egy komplett gyártósort is. Évi 10-15 legyártása pedig durván veszteséges lenne,
exportra pedig semmi esély- (hacsak el nem tudjuk adni Bangaföldre, akik zenélő lavórral fizetnek- ld Moldova) MRAP járművekkel tele a piac, boldog boldogtalan azt gyártott, oszt kiderültm mégsem ezek váltják meg a világot....

kicsit off de ha már szóba került a Rába, és a buszgyártás, kis ízelítő arról, hogyan működik/működne ez a magyar módi:


http://iksz.beszolunk.hu/a-magyar-buszgyartast-is-sikerult-tonkretenni-gyonyoru-magyar-buszok-fotoival/

A cikkben a busz szó behelyetttesíthető bármikor tetszőleges magyarföldön gyártott haditechnikai eszközre
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Hát ha mondjuk ilyen 250-300-at legalább leosztunk 5-6 évre, akkor ugye évente kijön mondjuk 50 darab... Fogalmam sincs, hogy mennyibe kerülne hozzá a gyártósor, de fura lenne, ha 250-300-as mennyiségnél is csak -Rába szempontból- veszteségesen lehetne ezt megoldani... De ha ezt manapság teljesen lehetetlen lenne nyereséggel megoldani, akkor még mindig jobb, hogy hazai céggel, hazai szerelőkkel, hazai szakértelmet fejlesztve oldjuk meg, mint pár év múlva (jó esetben máshogyan).
Mindazonáltal, ahogy nézem a "fenntartási költségek" jobb üzlet, mint maga a gyártás, és ugye azt is meg tudnánk itt helyben oldani, amivel együtt nem nagyon tudnám elképzelni, hogy ne érje meg a Rábának...
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 829
113
Nézve a hazai igényeket, a Honvédség kb. 400-500 db páncélozott gyalogsági harcjárműre tarthat igényt teljességében. Alapul véve a jelenlegi hadrendet. Valamint talán 100-150 db. speciális, mentő, légvédelmi, aknavetős, páncéltörő, felderítő, stb., verzióra az esetlegesen rendszeresített jármű "alvázán". Ilyen mennyiséget talán legyárthatunk egy licence alapján, de lehet az is kézen fekvő, ha megvesszük a kész, komplett eszközöket. Hozzá pedig hazai bázison kialakítjuk, a kornak, és a legjobb hadrafoghatóságnak megfelelő javító és szerviz bázist. Mind a gyártás, mind a szervizelés, megítélésem szerint zöldmezős beruházás kell hogy legyen. Akár a Rábán belül, akár más cég esetében, mert ehhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre semmi.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Mind a gyártás, mind a szervizelés, megítélésem szerint zöldmezős beruházás kell hogy legyen.....


Hogymivan?

Ilyen durvajól állunk anyagilag??????????,???
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
Szerintem simán kivitelezhető , de azért még kéne venni pár licencet, hogy ne az alapdolgok kivitelezésével vacakoljanak a mérnőkök, hanem a speciális vagy különleges képességek fejlesztésén.
Hírként a VG.HU a Rába az év 42 Milliárdos bevételét megfejelte +15-20 Milliárdos bevétellel ( Tűzoltóauto, Buszok, Futoművek üzletágak bővülésével )
http://www.vg.hu/vallalatok/jo-lehetosegek-allnak-a-raba-elott-409503
 

ifff

Member
2013. február 4.
71
0
6
Nézve a hazai igényeket, a Honvédség kb. 400-500 db páncélozott gyalogsági harcjárműre tarthat igényt teljességében. Alapul véve a jelenlegi hadrendet. Valamint talán 100-150 db. speciális, mentő, légvédelmi, aknavetős, páncéltörő, felderítő, stb., verzióra az esetlegesen rendszeresített jármű "alvázán". Ilyen mennyiséget talán legyárthatunk egy licence alapján, de lehet az is kézen fekvő, ha megvesszük a kész, komplett eszközöket. Hozzá pedig hazai bázison kialakítjuk, a kornak, és a legjobb hadrafoghatóságnak megfelelő javító és szerviz bázist. Mind a gyártás, mind a szervizelés, megítélésem szerint zöldmezős beruházás kell hogy legyen. Akár a Rábán belül, akár más cég esetében, mert ehhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre semmi.

Ott a Komodor. Szerintem tök jó.
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
Hrinyu szerinted sok a heti 1 vagy kevés ? Mert szerintem kevés.
500 gép parkot szerintem 1-2 év alatt le lehet gyártani simán.
Bőven elég lesz 2016-17 ben megrendelést leadni, de addig meg kell már venni a licencet , meg a gyártósorokat , ha kell plusz.
 

oberon

Member
2013. április 18.
67
31
18
ifff: A komondor minden csak nem kiforrott konstrukció. A Rába a saját szakállára kezdte fejleszteni, majdhogynem a nulláról. Annyi pénzből amiből amibe még a fejlesztési költség kerülne vagy megtörténne a gyártás már vehetünk külföldről jobbat, olcsóbban. És a Honvédségnek most az olcsó a legfontosabb...
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
Oberon , de azt azért fel kell fogni , hogy lehet többe kerül a saját fejlesztés , de azt a saját tudásod marad bármikor előállíthatod nem szorulsz senkire , mert háborus helyzetben hamar letilthatják az alkatrész ellátást és eldől a háború sorsa, mert ugye ezeket az eszközöket mint tudjuk háborúra tervezték és szokták használni.
Szerintem hazai gyártást és tudást kell erőltetni <b>ha azonos szinten van</b> és drágább is.
http://www.autopro.hu/gyartok/raba-holding/Honvedsegi-projekt-modularis-jarmuvedelem-a-Rabatol/1883/
Már 2012 júliusában befejeződött a kompozit páncélzat fejlesztése, reméljük működik is, amit a későbbiekben PSZH-ra is fel lehet gondolom használni és itt a lényege a drága fejlesztéseknek , ha veszel valamit nem kapod meg a technlogiát.
 

oberon

Member
2013. április 18.
67
31
18
Ezzel én is teljes mértékben egyetértek. Mérnökként tisztában vagyok azzal, hogy a befektetett tudás már nem veszik el, hasznos és jó. Amire próbáltam célozni, hogy sajnos pénz nincs ezekre a fejlesztésekre. Ha ezek a fejlesztések mind <b>jelentős</b> állami támogatáshoz jutnának akkor valóba, eljutnánk oda mint régen, hogy megint megvan a szükséges tudásbázis, fejlesztési háttér egy hasonló konstrukció megalkotására. Viszont a pénz az úr...
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Az én véleményem még mindig az a véleményem hogy vegyünk meg egy tenderen elbukott termék licensejét ami nincs gyártásba.
Ilyen pl a Lengyel WPB Anders (igaz még nem bukott el de elfog nagy valószínűséggel.) Aztán gyártsunk le 3-400 Pszh-t 100 ifv-t 100-150 müszakimentőt vontatót légrakost egyebek. 20-30 önjáró tüzérséget+20-30-atrába teherautóra és 30-40 könnyütank verziót. A magyar igényekre szabást bíizuk a magyar mérnökökre.
És ha veszteséges is a gyártás akkor mi van... Ha azt a pénzt külföldre adjuk egy termékért (akkor is olyan mint ha veszteséges lenne.) Az árba ha kiszámóljuk hogy lejön az ithonbefizettett áfa (a beszálítók is fizetnek áfát az is 25%) minusz levonunk 24-28 ezret/ munkás mert ezt a pénzt mindenképp ki kell fizetnie az államnak ha más nem segélyként. plusz levonjuk az ő adójukat egyből nem lehet annyira veszteséges a dolog.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 829
113
"Ott a Komodor. Szerintem tök jó."

Hülyeség, a Komondor, egy prototípus, MRAP kategóriáéban és nem PSZH. Nem is erre tervezték. Vegyi-sugár felderítő, ez minden eddig róla. Meglehet a Honvédség soha nem rendszeresíti, ha igen, akkor is max., pát tucatot.

A lengyel Anders szerintem is nagyon jó gép lenne, ha bele mernénk vágni. Ráadásul, egy viszonylag magyarbarát országból jönne.
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Szerintem simán kivitelezhető , de azért még kéne venni pár licencet, hogy ne az alapdolgok kivitelezésével vacakoljanak a mérnőkök, hanem a speciális vagy különleges képességek fejlesztésén.
Hírként a VG.HU a Rába az év 42 Milliárdos bevételét megfejelte +15-20 Milliárdos bevétellel ( Tűzoltóauto, Buszok, Futoművek üzletágak bővülésével )
http://www.vg.hu/vallalatok/jo-lehetosegek-allnak-a-raba-elott-409503

A plusz bevétel rohadt gyorsan el fog menni. Az általad említett üzletág bővülés csúnya következményekkel járhat még (sőt, inkább fog). Egy erőltetett, mesterkélt baromság, amivel a Rábát hamar lenullázhatják!
Első példa a busz téma. A Rába-Volvo hibrid kocsik irgalmatlanul drágák lesznek, üzemeltetésük az elmaradott hazai operátoroknak nettó elképzelhetetlen egyenlőre. Sikerült egy, az európai piacon vergődő buszgyárral kooperálni aki a jövőben dízel buszt városi piacra nem gyárt, csak hibridet. Szinte borítékolt a bukás!
A Volánbusz tenderen a legdrágább ajánlatot adta be a Rába-Volvo, a legolcsóbb és legjobb ajánlatot pedig az EvoBus (Mercedes), utána pedig azt hiszem a NeoMAN (MAN buszok).
Szóval jelenleg a Rábás buszgyártási f@szságot kitaláló felsőbb vezetők vakarják bőszen a fejüket, mert a két életképtelen buszgyár (Kravtex és az ARC) mellé sikerült csinálni egy alkalmatlant.
Jelenleg most annyira pánikban annak, hogy a BKK-nak kell beszereznie (akármilyen módon, csak tegye alapon) 25 darab hibrid buszt, melyre gondolom azt hiszik, hogy a Rába esélyes lesz. Ha a BKK kiírja a tendert és mondjuk arra jelentkezik a BKV dedikáltan a Rábával akkor talán. De, a BKV szerintem ilyen csekély darabszámnál nem fog kockáztatni és bevált hibridet vesz, ami nem - annyira - idegen nekik, azaz Merci vagy Solaris..
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 474
5 578
113
Az Andershez annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy egészében véve ígéretes konstrukció, pénz esetén (ha mint egészt nézzük) jól jönnénk ki a licencből is. Azonban ha részekre bontjuk, akkor a probléma ott kezdődik, hogy izraeli és ukrán aktív védelmi rendszerek, svájci löveg... Úgy lenne érdemes, hogy ezeket is itt gyártsuk le. Ezek alapját képezhetnék későbbi fejlesztéseknek, egyszeri befektetés. De ez is tetemes pénzösszeg.
Aztán lenne egy olyan kérdésem, hogy mondjatok már Magyarországon egy olyan céget, aki páncélzatnak megfelelő acéllapokat gyárt. Hát kapásból egy sem ugrik be... Eleve az egyszerűbb alkatrészekből kell kiindulni. Amíg egy faék egyszerűségű dolgot sem tudunk rendesen legyártani, addig a licenceről álmodozni felesleges. Ha a háttéripar megvan, s még marad rá pénz, akkor indulhat. Addig nem.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
A sok vagy kevés: ezek a járművek már rég nem a Botond, Pszh jelelgű konstrukciók. Illetve ahol igen, azok olyanok is. Nagyon egyszerűsítve: az általunk igényelt darabszám legyártása itthon annyira lenne nyereséges, mint a futballstadion- építés.
egyébként ld feljebb. ha most nekiállunk itthon szarakodni a fenti cuccok legyártásával, akkor akár aranyból is lehetne, olcsóbb lenne.

Persze tudom, a józan ész nem számít.