Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 218
96 205
113
2021-ben a francia fegyverexport több mint kétszeresére nőtt az előző évhez képest. Tavaly az ágazat minden idők harmadik legjobb eredményét érte el

11,7 milliárd euróért adott el fegyvereket tavaly Franciaország


Franciaország a világ harmadik számú fegyverexportőrévé lépett elő az Egyesült Államok és Oroszország mögött

A nagy összeg elsősorban a Rafale típusú vadászgépekre leadott megrendeléseknek köszönhető.

1. hat új és tizenkét használt repülőgépet adott el Görögországnak,

2. tizenkét használt repülőgépet értékesített Horvátországnak

3. 30 új Rafale gépet bocsátott áruba Egyiptomnak.

Összességében a repüléstechnika tette ki a megrendelések közel 70 százalékát, ami több mint a duplája a szokásos 30 százalékos aránynak.

A lap értesülései szerint az Európába irányuló export, ahová Franciaország át kívánja terelni tevékenységét, 2021-ben a megrendelések 38 százalékát tette ki.


Rafael eladások

242 repülőgépet exportáltak a franciák,

de a francia hadsereg által használt vadászgépekkel együtt összesen 434 gép került eladásra.


Export
1. Az első helyen tehát az Egyesült Arab Emirátusok áll a 2021-ben 15 milliárd euróért vásárolt 80 repülővel,

2. a második Egyiptom, ők 2015-ben 24, majd 2021-ben további 30 Rafale-t vettek 9 milliárd euróért,

3A. a harmadik helyen pedig Katar 36 gép.

3B India 36 francia vadászgéppel rendelkezik.

4. Görögországnak összesen 24 Rafale gépe van 2,3 milliárd euró értékben,

5. Horvátországnak pedig 12, ami 1 milliárd eurót ér.
3151605Rafaleeladasokavilagban.jpg


 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 682
65 834
113
Nagyon jó felvételek, sok érdekes részletet mutatnak meg:


A végén érdekes, hogy a törzs alatti pilonra tették a szárnyakon szokásos nagyobbik póttartályt. És még így is elég látványos az elemelkedés. Persze gondolom, ahogy Rafale pilótáéknál szokás, utána nemsokkal később átnyomja a gépet, de a videón így is jól mutat. Főleg azzal a nagy tartállyal a hasa alatt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 682
65 834
113
Rafale, MiG-29UPG, Szu-30MKI

hpob8xvm2a7a1.jpg
Arra kiváncsi lennék - pusztán csak szőrszálhasogatás - hogy a Szu-27/30/33/34/35-ön ha a gépágyú (egyébként elég korrozív) lőporgázai pont a jobb szárny bekötése felett csapdosnak hátrafele, akkor az vajon nem károsítja-e aszimmetrikusan a szerkezetet?
Lehet, hogy tényleg nincs semmilyen szignifikáns hatás.
 
M

molnibalage

Guest
Arra kiváncsi lennék - pusztán csak szőrszálhasogatás - hogy a Szu-27/30/33/34/35-ön ha a gépágyú (egyébként elég korrozív) lőporgázai pont a jobb szárny bekötése felett csapdosnak hátrafele, akkor az vajon nem károsítja-e aszimmetrikusan a szerkezetet?
Lehet, hogy tényleg nincs semmilyen szignifikáns hatás.
A hő vagy kémia miatt?
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 266
35 999
113
Jönnek is az új Rafale-ok. Csak közben egy évtizeden át "eladhatatlan" drága gépből világklasszis slágerterméket csináltak. Szerintem zseniális.

Azért belegondolok, hogy a Rafale-ről részletes cikket olvastam anno a Top Gun újságban, 1992-ben... Ez most 22-ben új, modern repülő. Sőt szerepel az 1987-es (az eredeti, angol kiadás dátuma) Bill Gunston-féle típuskönyben is, bár csak a proto fényképei vannak még benne.
Olyan ez, mintha 1992-ben felpimpelt Mirage III-mal arattak volna a piacon a franciák. Mondjuk a IIING-vel. (Mondjuk a Kfir is idesorolható akkor, azt még eladták a zsidók ide-oda)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 547
18 414
113
Azért belegondolok, hogy a Rafale-ről részletes cikket olvastam anno a Top Gun újságban, 1992-ben... Ez most 22-ben új, modern repülő. Sőt szerepel az 1987-es (az eredeti, angol kiadás dátuma) Bill Gunston-féle típuskönyben is, bár csak a proto fényképei vannak még benne.
Olyan ez, mintha 1992-ben felpimpelt Mirage III-mal arattak volna a piacon a franciák. Mondjuk a IIING-vel. (Mondjuk a Kfir is idesorolható akkor, azt még eladták a zsidók ide-oda)
Nincs ebben szerintem semmi meglepő, minden generációval egyre hosszabbak lettek a kifutási idők. Egy 40 éves 4 gen típust toppon tudsz tartani elektronika és számítógép cserével, fegyverzet integrációval. A 4+ típusoknál nem véletlenül alapkövetelmény kb a nyitott architektúra, szoftverfrissítésekkel tudod fokozni a harcértéküket.
Eddig ez nem domborodott ki a Rafale esetében, de továbbra is nagy előnye, hogy az utolsó csavarig francia. Harmadik fél nem tudja egy tollvonással lehetetlenné tenni az eladást, plusz franciák meg nem azok a nagyon embargozó fajta haditechnikában.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 682
65 834
113
Érdekes kontraszt, hogy a Typhoon-nál leginkább a hajtómű az, ami már átnyúlik az 5. generációba, annyira megelőzte a korát a megoldásaival, anyagaival.
Lényegében egy kisméretű F119-es, csak a 2D vektorálós, szögletes fúvócsöve nélkül.
Ezzel szemben a Rafale sokkal jobban megközelítette az 5. generációt sárkányszerkezeti és anyagfelhasználási oldalról és bár az M88-as esetében maguk a franciák is igyekeztek minden más akkori kortárshoz képest emelni a gázhőt, a felhasznált anyagok terén nem léptek akkorát.
Akkor.
Mostanra persze már az M88-as is sokat fejlődött, habár sem a fúvócső, sem a nyomásviszony nem az a színvonal, ami az EJ200-asnál, vagy az F119-esnél van.
Bár megbocsátható, hiszen a franciák nem ostobaságból, hanem jó okkal választották az ejektoros fúvócsövet, hiszen ezzel megoldották az IR kép csökkentését.
A Rafale esetében messze nem volt akkora a tolóerőfelesleg iránti követelmény, mint a Typhoon, vagy a Raptor esetében, a franciák már akkor is előrébb helyezték az aerodinamikát és a hatótávot. Ez amúgy Dassault-hagyomány és úgy néz ki, működik.
Mindettől függetlenül a Rafale rendelkezik talán a legnagyobb tolóerő/tömeg aránnyal, az össze francia gép közül.

Viszont mint rendszer, a Rafale ma a legfüggetlenebb, mégis talán a legszélesebben integrálható platform.
A Typhoon meg már egyre inkább olyan, mint a Super Hornet, szinte már csak papíron létezik, mint tenderajánlat. Gyártanak még belőle olyan Öböl-államoknak, akikkel politikai vonalon rendeltetnek szinte kötelező kvótákat, de már inkább csak drága, mint hatékony opció.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 985
13 922
113


A konkurencia/három-betűsök gyakornokainak lehet számolgatni, hogy hány elemből áll a fázisvezérelt antenna... ;) + :D

A francuzok helyében vicces lettem volna: betettem volna egy --a valósnál 20-50%-kal- többet tartalmazót, és kis Photoshop-elmosással!
...de "csak" úgy/annyira, hogy megszámolható maradjon a dezinfós mennyiség. :oops:


..."játszásibul"! :D

.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 771
80 196
113
  • Tetszik
Reactions: Phoenix and zsolti

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 771
80 196
113
2022. december 29-én a Dassault Aviation Mérignac-i üzeme Rafale B359 (F3R szabvány) típusú repülőgépet szállított a francia védelmi beszerzési ügynökségnek (Direction Générale de l'Armement). Ezzel az eseménnyel 4 év szünet után újraindulnak a Rafale szállítások Franciaországnak...

A repülőgép a 2009-ben odaítélt 60 repülőgépre szóló "Tranche 4" megrendelés része.
További 27 Rafale-t kell még leszállítani a"Tranche 4"-ben, valamint további 12 Rafale-t, amelyet Franciaország 2021-ben rendel meg a Görögországnak eladott 12 repülőgép pótlására.

Az "Tranche 5" megrendelésére 2023-ban kerülhet sor.


DA00050269S.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 771
80 196
113
France has qualified Safran’s AASM 1000 smart munition for use on the Rafale F4 standard fighter. It will be use by the French Air Force and Navy. The Direction générale de l’armement (DGA) says qualification on the Rafale F4.1 will being this month...

The AASM 1000 is designed to be adapted to the American BLU109 or MK84 bombs and French ARESIA BA84 and P1000 bombs. It uses the same GPS guidance system that is derived from the AASM 250 along with a range-enhancement kit. A Rafale F4.1 will be able to carry three AASM 1000s on a mission, two on the wings and one under the fuselage.

rafale.jpg