RD-33 (Klimov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Ez az RD-33-as elképesztően jó volt, mikor megjelent, csak az élettartamával voltak gondok. A valamivel nagyobb teljesítményű, de alapjában tovább fejlesztett RD-33K a nyolcvanas években pont annyival volt mégjobb, mint a két gép, amibe bekerült, vagyis a MiG-29M és a MiG-29K. Igazán sikerült a legtöbb hiányosságot kijavítaniuk.
De napjainkra ez már nagyon elavult. Az eredeti MiG-29M és K már nincs sehol, de a belőlük továbbfejleszett M2 és K/KUB se mozgatja már meg a fantáziát, ugyanakor a hajtóművük, az RD-33MK se hozza azt, ami a mai divat.

Ebben a mérettartományban mindent egybevetve napjainkban az EJ200-as a nyerő, hiszen az az RD-33-asnál könnyebb, levegőátfutásban ott van, ahol az alap RD-33-as (az RD-33K és MK 85kg/sec-et tud, az alap RD-33-as "csak" 72-t), teljesítményban viszont az MK-val van egy szinten.
Élettartamban és fogyasztásban kedvezőbb, hiszen más karakterisztikájú.
A MiG-29-esek mai verzióihoz inkább valami ilyesmit kellene már fejleszteni, de mind tudjuk, hogy ez távolról sem realitás.
Azzal főznek, ami van és amíg még lehet.
A 29-es alól akkor a hajtómű upgrade is elfogyott és hiányos a másik vonallal szemben?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
A 29-es alól akkor a hajtómű upgrade is elfogyott és hiányos a másik vonallal szemben?

Nem feltétlen ezen van a hangsúly.
Egyszerűen a MiG-nél valami (szerintem) nagyon félrement.
Volt nekik a 9.12, amit rögvest követett a 9.13, de ezek lényegében azonos típusok.
Hanem a 9.15 és annak tengerészeti változata, a 9.31-es (de ezt most tegyük egyelőre zárójelbe) volt az a MiG-29-es, aminek eredetileg lennie kellett volna.
Ez a hajó elment.
Rádadásul úgy, hogy egy vargabetűvel a mai M2-es nem más, mint a 9.31-esből továbbgondolt 9.41-es (és annak kétüléses verziója, a 9.47-es) vissza "szárazföldiesített" verziója.
Ez mit jelent?
Jó dolog homologizálni, átvenni a hajófedélzeti erősebb futóművet, Krüger-lapokat a LERX-be integrráva és a nagyobb felületű és fesztávú szárnyat, de a felhajtható mechanizmust is átvenni csak azért, hogy a szárny végleg fix maradjon, már hülyeség.
Erre tellett.
Mi az eredmény?
Egy nehezebb gép, mellyel még a modernizált RD-33MK se tud lépést tartani.

Ha engem kérdezel, a 9.15-ös nagyobb vízszintes vezérsíkját, az éles LERX-et, az FBW-t és az emelt kontúrú kabint beleintegrálánám a kopoltyús 9.12-esbe, vagy 9.13-asba a Zsuk radarral együtt és ehhez adoptálnám az RD-33MK-t. Ez volna az upgrade kit. Erősebb és nagyobb élettartamú hajtómű és gyérebb füst.

Ez a hajó is elment. A fenti pár soromnak kb 2003-2005 körül lett volna még jelentősége.

Mi van most 2018 végén?
Egy olyan MiG-29M2, vagy stílusosan MiG-35 (érted: Szu-35Sz, F-35A... a 35 a trendi számozás, a MiG-nek sajna jóformán már csak a számmisztika, mint marketing eszköz maradt), ami egyszerűen... hogy is mondjam, nem költséghatékony.
Az oroszok jelenlegi legpotensebb és (megintcsak szerintem) ár-érték arányban legjobb és legtöbbet tudó repülőgépe, mint komplexum, a Szu-35Sz.
Nagy, böhönye, hatalmas gép, a kis, egykori szovjet technikát üzemeltető oroszágoknak már nem releváns dög, de ez az, ami nemzetközi viszonylatban is kurrens termékük.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 547
113
RD-33MK

hJHIfzMvTiw.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 982
113
Nem feltétlen ezen van a hangsúly.
Egyszerűen a MiG-nél valami (szerintem) nagyon félrement.
Volt nekik a 9.12, amit rögvest követett a 9.13, de ezek lényegében azonos típusok.
Hanem a 9.15 és annak tengerészeti változata, a 9.31-es (de ezt most tegyük egyelőre zárójelbe) volt az a MiG-29-es, aminek eredetileg lennie kellett volna.
Ez a hajó elment.
.
.
A levezetesed nagy vonalakban stimmel, egy dolog maradt ki szerintem, megpedig az, hogy a Szu-27 pont ugyanezt az utat jarta be. A 80-as evekre a Mig-21/23 semmifele harci eröt nem jelentett, közel-keleten, vagy eppen a zajlo afgan-szovjet haboruban is remenytelenek voltak. A szovjet tervezökön nagy nyomas lehetett, hogy az F-15/16 parossal szemben tudjanak valamit odaallitani. Igy azutan a Mig-29 es a Szu-27 EGYARANT ugy jött ki, hogy az igazi gepek az M valtozatok lettek volna, a Mig-29M es Szu-27M, de mindkettö a bedölt Szovjetunio aldozata lett vegul. A korai Mig-29 es Szu-27 cockpitja tökegyforma, a szarnyak alatt is ugyanazok az impotens R-27 raketak voltak, miben volt a Szuhoj jobb? Több uzemanyagot lehetett beletölteni, mondjuk annyi.
A Szu-27-nek egyedul annyi volt a szerencseje a Mig-29-hez kepest, hogy addig kulföldi ertekesitesre nem kerult, igy Irakban lelött peldanyok kepeivel nem lett tele a vilagsajto, mint a peches Mig-29 eseteben.
.
Tehat eredetileg nem az volt, hogy "Egyszerűen a MiG-nél valami (szerintem) nagyon félrement.", hanem a Szuhojnak szerencseje volt. Azutan meg jöttek a Szu-27/30 exportmegrendelesek, igy a Szu tenyleg tovabbfejlödött es lett belöle Szu-35 is, a Mig-29 meg örul, hogy el.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 778
30 546
113
A russianplanes.net mai címlapjáról: átépített dél-afrikai Mirage F1 RD-33-as hajtóművel:
276085.jpg

És a hozzá tartozó cikk: http://www.foxbat.ru/article/f1/f1_1.htm
Készült egy Cheetah D is RD33 hajtóművel is egy átépités
176531-44369d6a9d366c37a065f4fc0891eddf.jpg

A szériaátalakitás SMR95 néven módositott helyi változata lett volna csinálva,amit a tervezett Atlas Carver saját fejlesztésébe is szántak.(és persze az apatheid bukása után ezt a programot is azonnal törölték)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 028
6 340
113
Készült egy Cheetah D is RD33 hajtóművel is egy átépités
176531-44369d6a9d366c37a065f4fc0891eddf.jpg

A szériaátalakitás SMR95 néven módositott helyi változata lett volna csinálva,amit a tervezett Atlas Carver saját fejlesztésébe is szántak.(és persze az apatheid bukása után ezt a programot is azonnal törölték)
Én még emlékszem a 90-es évek legelejéről arra TV hiradós hírre, hogy húszon-egynéhány RD33-ast foglaltak le Ferihegyen, amiket az oroszok eladtak Dél Afrikának és másnak feltüntetve próbáltak meg átcsempészni, mert Dél Afrika akkor embargó alatt volt. Hogy mi lett azután azokkal a hajtóművekkel, az megérne szerintem egy utánajárást, mert lehet, hogy érdekes lenne az eredménye.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 778
30 546
113
Készült egy Cheetah D is RD33 hajtóművel is egy átépités
176531-44369d6a9d366c37a065f4fc0891eddf.jpg

A szériaátalakitás SMR95 néven módositott helyi változata lett volna csinálva,amit a tervezett Atlas Carver saját fejlesztésébe is szántak.(és persze az apatheid bukása után ezt a programot is azonnal törölték)
Két SMR95/RD33 hajtóműves SAAF közös repülése
193930-47890e6578ac3de71ce6872f9f7f0622.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 778
30 546
113
Ha azt is nézzük mellé, hogy nálunk a legkihasználtabb gép nem érte el a 80 repült órát évente és jellemzőbb volt 60+ óra/év repülés átlagban... nos akkor a javításközi üzemidő nagyjából 4 évre adódna (persze biztosan volt hajtóműcsere közben is — ekkor pedig egyből nem fut párhuzamosan a hmű és a sárkány ledolgozott üzemideje )
Látatlanban szerintem kb. 2-2.5 év lehetett a várható értéke egy hmű repülőgépben töltött idejének ( biztosat persze csak akkor mondhatnánk, ha betekinthetnénk az okmányokba), az eredeti állításom pedig ez volt:
„nem szokott kelleni hajtóműveket folyamatosan kell ki-be pakolgatni, nem bevásárlószatyor az ”
Azt pedig erre írtam válaszként:
„Meg az, hogy mekkora meló 2 hajtóművet folyamatosan ki-be pakolgatni a törzsbe?”
Én nem vagyok repülőgépszerelő,és csak nyilvános infókhoz jutok hozzá.
De búrok harcászatának tanulmányozgatása közben sok érdekes dologgal találkoztam.
Búrok a SNECMA M53 hajtónűvet akarták a tervezett Carver vadászgépbe,és a Super Cheetah eredetileg tervezett,jóval potensebb korszerűsitéséhez (mármint ahoz képest,ami megvalósult.Mert az az IAI Namer helyi összeszereléssel).Plusz a Mirage F1 gépeiket is jelentősen át akarták épiteni (F16 szerű függőleges vezérsik,BIS szerű púpos gerinc plusz üzemanyaghoz,LERX a szárnytövekbe,FBW kormányvezérlés-szélcsatorna modellig jutottak vele).De nem kapták meg.Nyugatrol senki nem volt hajlandó hajtóművet adni nekik.
Hát felvették a kapcsolatot a szovjetekkel....Igy került szovjet hajtómű az SAAF két Mirage gépébe
09758b26780592b6964fdeb2086e8c110ee8886a.jpeg

Módositott RD33 hajtómű van ebben a két gépben.Búr hajtóműmérnökök utaztak a Szovjetunioba,hogy részt vegyenek a hajtóművek igényeikhez való módositásában.(az ekkor kialakitott hajtómű van most a JF17ben).Majd elvitték őket Dél Afrikába,beépitették,és jó alaposan kipróbálták.(egyébként a MiG29 megvételével is incselkedtek).
El voltak varázsolva a hajtómű modern konstrukciójátol,karaszterikájátol-és szörnyűlködve a szerelhetőségétől,fogyasztásátol és élettartamátol.Elgondolkodtak egy liszenszgyártott,javitott változaton.
SAAF végül úgy döntött,hogy egyszerűen megengedhetetlenül alacsony élettartamúak,iszákossak,és túl sok erőforrást igényel az üzemeltetésük.Inkább a Super Atar hajtóműveket fogják használni,mint az oroszt.(kb 75KN-ra növelt teljesitményű,nagyobb élettartamú Atar,ez bele is került a Cheetahkba).Szerintük annyira pocsék az RD33 üzemeltethetősége és élettartama,hogy az teljessen semmissé teszi az előnyeit.Egy javitott változat kifejlesztése meg túl sokba,és túl hosszú időbe kerülne.
Egyébként az R73 rakétákat is kipróbálták
images

SAAF Mirage F1 R73 rakétával repülőnapon.
Ugyan az volt a véleményük,mint a hajtóműről.Igen jó elgondolás-igen pocsék megvalósitás.