1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek)

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - Phoenix által indítva @ 2013. március 12..

  1. beta

    beta Well-Known Member

  2. hunter85

    hunter85 Well-Known Member

  3. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    Azt hiszed, hogy olyan könnyű az? Fényviszonyok, háttér rohadtul el tudják rejteni.
     
  4. jani22

    jani22 Well-Known Member

  5. boki

    boki Well-Known Member

  6. boki

    boki Well-Known Member

    Kínában lezuhant egy JH-7. A pilóták katapultáltak.

     
    beta and fishbed like this.
  7. jani22

    jani22 Well-Known Member

  8. boki

    boki Well-Known Member

    Katapultálás

     
    fishbed and fip7 like this.
  9. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    fishbed likes this.
  10. fishbed

    fishbed Well-Known Member

  11. wankel

    wankel Well-Known Member

    fishbed likes this.
  12. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    hukkk :)
     
  13. boki

    boki Well-Known Member

    Május 31-én lezuhant a kínai "Augusztus 1" mürepülő csoport egyik Chengdu J-10 gépe. A pilóta sikeresen katapultált.



    [​IMG]
     
    Rotten878 and fishbed like this.
  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    fishbed likes this.
  15. Rotten878

    Rotten878 Member

    Érdekes a gépek festése...tudja esetleg valaki hogy a színkombináció miért ilyen?
    A vörös egyértelmű, de pl a kéket a haditengerészetnél szokták használni legalábbis a partraszálló technikánál úgy láttam.
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  17. szuvorov

    szuvorov Well-Known Member

  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Azt hiszem ez ide illik. Veres Zoli visszaemlékezése egy emlékezetes Jak-52 dugózásról:
    "A történet több éve mesélődött, de tanulságait tekintve örökzöldnek nevezhető, úgy hiszem. Vészhelyzetet előbb-utóbb mindenki átél, aki repül, közülük a szerencsések azok , akiknek módjukban áll elmesélni, mint Veres Zoltánnak.
    Egy An–2-es balesetedről már hallottam, volt más is, amit megúsztál?
    – Következő megijedésem a Jak-52-sel zajlott, amely repülőt én soha nem szerettem. Szabó Csaba barátomnak úgy kellett beleimádkoznia. Másnak nem is sikerült. Elcsípett a reptéren, megfűzött, hogy csináljunk pár figurát. A hajózónaplómban lévő hatvan-egynéhány típus között ma sem szerepel ez a gép, mint ahogy a Wilga sem. Ami levett gázzal esik és nem siklik, az nekem legalábbis furcsa. Mindig a pillanatnyi hülye ötlet hozza az eseményt, mondtam is:
    – Á, Csaba, ezt nem kéne!
    Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek. Alapvető hülyeséget is elkövettünk: Csaba 110 kiló volt és hátul ült, én a Woody Allen-szerű alkatommal elöl. Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük.
    Ráálltam a laposdugó-dologra, gondoltam, egy-két pördületet csinálunk, aztán annyi. De a rossz érzés bennem volt.
    – Emelkedjünk magasra – mondtam Csabának. 2200 méterig hajtottam fel őt a levegőégbe, életemben nem voltam ilyen magasan műrepüléshez. Eddig a legvakmerőbb dolgot is ki mertem próbálni 1500 méterről. Amikor felértünk, egy 90 fokra ledőlt legyezőből elhúztam, csináltuk a lapos dugót. Másfél pördület után megfogtam. Kész. Nem jó érzés volt. Mondhatni, nyunyákos. Csaba szólt:
    – Most én is megpróbálnám! – Ugyanígy fel, csináltuk ketten, gyönyörűen pörögni kezdett, egy pördület után vennénk ki, de csak annyit értem el, hogy átment félig normál dugóba. A súlypont igen be lehetett rezelve, mert mélyen hátul rejtőzködött. A kormányok, ahogy a könyvben írva van, lifegtek, leárnyékolódtak, hatástalanok voltak. Jöttek a variációk: gázzal, gáz nélkül, csűrővel, csűrő nélkül, majréval, majré nélkül, közben pedig gyártottuk a malacfarkat lefelé.
    A biai légtérben pörögtünk egyelőre békésen, semmiféle izgalom nem mutatkozott a fedélzeten, bár a kormányok továbbra is laffogtak. Közben jöttek a gázfröccsök. Eric Müller összes ötletét bevetettük; ő megírta, hogy kell lapos dugóból kijönni, de úgy látszott, a Jak–52-es esetében ez még lektorálásra vár. A franc se akart lapos lektor lenni!
    Két dolgot nem mertem csinálni: a futót és a fékszárnyat kinyitni. Volt még hely rengeteg, bár főleg horizontálisan, gondoltam, ráérek ezt elcseszni később. Tudtam, hogy a futó hátrafele jön ki, ezzel a súlypont rossz – azaz még rosszabb – irányba tolódik. Csabán elcsodálkoztam – azóta is nagyra becsülöm –, mert hang nélkül várt, átadta nekem a vezetést. 1200-on aztán mindketten elértük az ingerküszöböt. Jöttek a verziók: ki kéne ugrani. De akkor oda a repülő! A következő perverz ötletem: ki kéne Csabát léptetni. Akkor legalább a súlypont előrejön (ha már Fruttival nem lehet előrecsalogatni); addigra már biztos voltam benne, hogy ez a probléma. Pörögtünk. Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva... tán még az orosz ember szellentése is bennük rekedt öt évre visszamenőleg... Csaba kiveti magát, lezúg, fenekén az Ultra Pampers csomaggal, én meg leszállok, mint hős aviatikus, aztán a hangár sarkában felhúzhatom magam egy ejtőernyős kötélre... Ez sem jó. Akkor maradunk. Viszont kell már valami eksön (action), eltelt a szórakozási idő, túlmentünk a DH-n (elhatározási magasság). Szinte egyszerre javasoltuk, Csaba kösse ki magát és másszon előre, amennyire tud. Meg is történt, a nyakamba lihegett, akkor már körülbelül a harmincadik dugót tekertük. Érzem ám a kormányon, hogy mintha sűrűsödne a levegő. Mellesleg igazi nyár volt, olyan jó dunszt idő, de a kormány mégis egyre jobban fogott.
    Az életed nem pörgött le előtted a dugókkal együtt?
    – Nagyon szégyellem a mai napig, de elmondom, mi játszódott le bennem. Miközben vártam, hogy mi lesz már az életem lepörgésével, helyette az jött be az elsődleges csatornámon, hogy fékszárny kéne, futó is kéne, talán csűrni és gázt adni; a kettes csatornán pedig – akár a vitorlázó pilótáknál terepkiválasztáskor –: ott jön egy földút, jó. Oda fogunk becsapódni, nem jó. Milyen minőségű a földút? Pocsék. Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal! A legjobban az dühített, hogy elvesztem a bizalmát. Ez a méreg úgy felpumpált, hogy 400 méteren jött a „last action”, egy utolsó, nagy nyomás. A gép megállt.
    Egy kövér gázzal emelkedtünk napirányba, mint Pokriskin. Egyperces néma magassággyűjtés következett. Hengerfej- és olajhőmérséklet, benzinnyomás, vérnyomás, minden rendben, volt idő átnézni. Mintegy a vasárnap déli szieszta csöndjét megtörve valaki csendesen megszólalt:
    – Nem kéne műrepülni egy kicsit?...
    Ki volt az?!
    – Istenbizony, nem tudom. Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le. Sietve átmentünk a Landolóba, és egy üveg pezsgőt gyorsan megittunk.
    – Te sosem iszol...
    – Vannak kivételek.
    Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
    – Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
    Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
    – Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."[/QUOTE]
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na ez érdekes volt.
    Vári Gyula szereti, Veres Zoli utálja, mi az?
    Most már legalább ezt is megtudtuk.
    Kiváncsi vagyok, hogy a RED-motoros Jak-52-es is így viselkedik-e?
    Igaz, a fentiek alapján ez inkább aerodinamikai sajátosság.
     
  20. fonak9

    fonak9 Member

    Nyugatmajmolás :)
     

Ezen oldal megosztása