1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek)

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - Phoenix által indítva @ 2013. március 12..

  1. Rotten878

    Rotten878 Member

    Nagyon kíváncsi vagyok hogy melyik "nyugati" gépfestést tudod felhozni példaként :)
     
  2. Rotten878

    Rotten878 Member

    [/QUOTE]



    Sajnos laikus vagyok, de nekem pár dolog kissé érdekes:
    - Veres Zoltán életrajzát elolvasva nekem inkább tűnik ez egy kiszínezett történetnek.
    Komolyan kéne vennem hogy egy olyan pilóta aki műrepülő bajnok volt (tehát nem egy poénból leteszek egy vizsgát a Cessnámhoz) elkezd úgy a leírás nélkül műrepülni egy géppel hogy előtte nem is OLVAS róla? "Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük."
    Persze; elcsípte a reptéren...ha egy haver rávesz hogy vezessem a kocsiját azt aláírom, de egy magát profinak valló pilótától ez milyen hozzáállás!?
    "Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek." Mihez képest? Ez egy kiképzőgép és nem versenygép műrepüléshez. Vannak hibái de amennyire tudom elég pilóta-barát repülőről van szó, a feladatának megfelelő képességével.
    Meg aztán mutasson nekem a Veres Zoltán egy olyan repülőt ami nem várja ki a mozdulatokat; elég gáz lenne ha gép váratlanul saját akarattal nekiállna manőverezni...
    "Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva" márpedig akarja egy olyan pilóta aki BÁRMIFÉLE oktatás vagy tájékozódás nélkül beül egy repülőgépbe és elkezdi azt műrepülni.
    "Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal!" Ezen most komolyan ki kezd el gondolkodni?
    Aki tudja hogy elb...ott valamit. És nem kicsit,hanem nagyon. Ha vészhelyzetben vagyok akkor ami számít hogy elsősorban az élőerőt mentsem, utána a technikát. Nem kezdek el aggódni a Kovács Pali bácsi Toyotája, a Balogh Krisztián MTZ-je miatt.
    "Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le"
    Ez most komoly? Arra hivatkozik hogy a repülés során jelentkező "problémák" műszaki hiba miatt fordultak elő és utána elkezd még manőverezni a "történtek" után?
    (Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
    – Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
    )
    " Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
    – Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."[/QUOTE][/QUOTE
    ]"
    Nem ez a tanulság, hanem az hogy felkészületlenül nem szabad a botkormány elé ülni. Ez a tanulság. Veres Zoltán felelőtlen volt. Ettől még világbajnok és nagyon jó pilóta, csak hozott egy rossz döntést.
    De az igazi baj hogy ezt nem vallja be, hanem még ráadásul átlátszóan műszaki hibának állítja be pilótahiba helyett.
    El kell ismerni ha hibázunk.
     
    svajcibeka likes this.
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Most félre ne értsd, nem kritika, vagy ilyesmi, csak a kérdéseid alapján érdekel, hogy milyen sűrűn jársz ki repterekre, vagy mennyit találkozol ezekkel az emberekkel?
     
    fishbed and rudi like this.
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Amúgy, hogy értsük a dolgot jól:
    • Veres Zoltán műrepülő bajnok, hatósági berepülőpilóta, kb 50 különféle típusra van szakszója
    • Jak-52-esre nincs, de a sztorihoz neki nem is kellett, mert ott ült vele a gépen az is, akinek meg volt
    • Az 50 különféles típus között olyanok vannak, mint Szu-26, Extra 300 és a többi gyors és direkt repülőgép
    • Ezekhez képest a Jak-52 nagyon nem ilyen
    • Nem kiszínezte, nem kimagyarázta a dolgot, hanem lényegében bevallja, hogy letegezte a repülőgépet, amit sose szabad megtenni
    • Bizony a levegőben, vészhelyzetben is tudnak igen oda nem illő gondolatai lenni az embernek
    Kisebb kaliberű, de önérzetesebb aviatikusok el se büszkélkedtek volna ilyen blamázsokkal, pedig ezekből tanul mindenki.
    A legtöbb vérprofi a repülésben, aki lezuhant, általában valami nagyon nem profi dologba halt bele.
     
    fulcrum11, Rotten878 and fishbed like this.
  5. Laci1970

    Laci1970 Well-Known Member



    Sajnos laikus vagyok, de nekem pár dolog kissé érdekes:
    - Veres Zoltán életrajzát elolvasva nekem inkább tűnik ez egy kiszínezett történetnek.
    Komolyan kéne vennem hogy egy olyan pilóta aki műrepülő bajnok volt (tehát nem egy poénból leteszek egy vizsgát a Cessnámhoz) elkezd úgy a leírás nélkül műrepülni egy géppel hogy előtte nem is OLVAS róla? "Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük."
    Persze; elcsípte a reptéren...ha egy haver rávesz hogy vezessem a kocsiját azt aláírom, de egy magát profinak valló pilótától ez milyen hozzáállás!?
    "Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek." Mihez képest? Ez egy kiképzőgép és nem versenygép műrepüléshez. Vannak hibái de amennyire tudom elég pilóta-barát repülőről van szó, a feladatának megfelelő képességével.
    Meg aztán mutasson nekem a Veres Zoltán egy olyan repülőt ami nem várja ki a mozdulatokat; elég gáz lenne ha gép váratlanul saját akarattal nekiállna manőverezni...
    "Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva" márpedig akarja egy olyan pilóta aki BÁRMIFÉLE oktatás vagy tájékozódás nélkül beül egy repülőgépbe és elkezdi azt műrepülni.
    "Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal!" Ezen most komolyan ki kezd el gondolkodni?
    Aki tudja hogy elb...ott valamit. És nem kicsit,hanem nagyon. Ha vészhelyzetben vagyok akkor ami számít hogy elsősorban az élőerőt mentsem, utána a technikát. Nem kezdek el aggódni a Kovács Pali bácsi Toyotája, a Balogh Krisztián MTZ-je miatt.
    "Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le"
    Ez most komoly? Arra hivatkozik hogy a repülés során jelentkező "problémák" műszaki hiba miatt fordultak elő és utána elkezd még manőverezni a "történtek" után?
    (Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
    – Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
    )
    " Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
    – Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."[/QUOTE][/QUOTE
    ]"
    Nem ez a tanulság, hanem az hogy felkészületlenül nem szabad a botkormány elé ülni. Ez a tanulság. Veres Zoltán felelőtlen volt. Ettől még világbajnok és nagyon jó pilóta, csak hozott egy rossz döntést.
    De az igazi baj hogy ezt nem vallja be, hanem még ráadásul átlátszóan műszaki hibának állítja be pilótahiba helyett.
    El kell ismerni ha hibázunk.[/QUOTE]
    Azert ezek az emberek egy kicsit máshogy állnak am a repüleshez mint mi egyszerű emberek. Igenis előfordulhat, hogy veszhelyzet közben megfordul meg egyeb egy s mas a fejében. Illetve nem voltunk ott, illetve ha ott is lettünk volna, észre sem vettük volna hogy baj van. Tehat ha ő azt mondja, hogy a geppel volt baj en elhiszem neki. Illetve nem hiaba nem szereti ezt a gépet.
     
  6. szuvorov

    szuvorov Well-Known Member

    fishbed likes this.
  7. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Pilóta általában nem ragaszkodik ahhoz, hogy meghaljon és megölje az utasait...
    Általában amit emberi hibának írnak be, az inkább egy overload eredménye (túl sok infó, nehezen megállapítható helyzet, etc...). A pilótaképzés és képesség fenntartás/ellenőrzés ma már olyan szinten van, hogy a rossz képességűek hamar kiesnek, de legalább is nem jutnak parancsnoki pozícióba.

    Bármi történt pontosan, oka volt az elkövetett hibáknak - legyen az az FMGC (vagy ami azon van), mert akinek sáv van a vállán, az tudja és szereti azt, amit csinál, nem kamuzva jut el a fülkébe.
    Szóval situation avareness (mind fülkén külső, mint belső források) elvesztése az oka a hibáknak, amit én ebben is látok, aminek oka műszaki lehetett (villámcsapás és más források).
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Én azt nem értem, hogy miért volt ennyire sürgős a leszállás. Ok, villámcsapás miatt elment a műszerek egy része, de két hajtómű rendesen működött a gép túl nehéz volt. A cikk szerint szélnyírás volt és bejelzett a rendszer. Ekkor kellett volna átstartolni és újra megpróbálni leszállni. A leszállás idején a szélnyírást leszámítva a videók és képes alapján jó idő volt. Mitől volt ennyire sürgős? Lehetett volna könnyíteni a gépet és nem kapkodva leszállni és megtörni a gépet.
     
  9. rudi

    rudi Well-Known Member

    De nem Oroszországban...sajnos.:(
    Hosszú évek óta köztudott hogy súlyos gondok vannak az Orosz közforgalmi pilóta képzéssel.
    A Kazan Air 2013-as baleseténél döbbent rá a világ hogy komoly gond van.
    Sajnos még mindig sok olyan Orosz pilóta van aki pénzért vette a szakszóját és konkrétan semmiféle képzésben nem részesült.

    Ezek rendszer problémák és ezért nem is nagyon várható hogy egyhamar megoldják.
    Addig egy megoldás van...nem szabad Orosz légitársaság gépével repülni..
     
    molnibalage likes this.
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Első és ez ideig egyetlen alkalommal, orosz légitársasággal, az Aeroflottal repültem, még 2005-ben, Bp - Moszkva - Bp vonalon. Tu-154M, őszes halántékú gépparancsnok, mi baj lehet. Persze az ember nem választja, hanem kapja a személyzetet, de ha így nézzük, egész biztos, hogy ezek a körülmények együttesen a típust jól ismerő, tapasztalt személyzetet jelenthettek. Vagy mégsem? Lásd a 2006-os Anapa - Szentpétervár járat Tu-154M gépét, ami azért zuhant le, mert a tapasztalt személyzet egy zivatar felhőt felülről akart kikerülni. Tu-154B2-eshez voltak szokva, meg is célozták a 13000 métert, ami azzal lehetséges is, de Tu-154M-el repültek, az meg 11 ezer méteren átesett és ledugózott. Dupla személyzet plusz egy műrepülőbajnok is volt a kabinban, együttesen, közös erővel nem vették észre, hogy dugóban vannak, földig húzták a botot.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pulkovo_Aviation_Enterprise_Flight_612

     
    fip7, fishbed, misinator and 2 others like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Bakker.

    Bakker.
     
    fulcrum11 and misinator like this.
  12. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Na ezt nem igazán kommentelném több okból sem, ráadásul, a law részébe sem folyok bele - de ha így van, az felveti az EASA felelősségét. Mert Oo. ICAO tagállam, és az Aeroflot gépei járnak EASA tagállamokba (Mo.ra is) - vagyis valahogy elérték, hogy az ottani szakszók jók ide is. Vagyis nem auditáltak megfelelően. Az egy dolog, ha az oroszok csalnak, de ha ezt nem derítik fel és beengedik a gépeiket európai légtérbe, az már az EASA sara is.

    Amúgy az biztos, hogy nyugaton airlinehez vehetsz te akármilyen szakszót - ATPL elmélet és szimulátor assesment minden felvételin van és ott hamar elválik, mit tudsz és mit nem...
     
    fishbed, ghostrider and szuvorov like this.
  13. fonak9

    fonak9 Member

    Hát pont ilyet nem, de a piros-fehér-kék színösszeállítással elég sok demo csapat repül (jó, nem csak nyugati, orosz is).
     
    Rotten878 likes this.
  14. Rotten878

    Rotten878 Member

  15. Rotten878

    Rotten878 Member

    Sajnos nem eleget!
    Ezért is írtam hogy laikus vagyok csak kissé fáradtan félreértelmeztem a sztorit.
    Lehet nem hajnali fél kettőkor kéne értelmeznem egy ilyen olvasmányt.
    Bevállalom, hogy hibáztam!

    Ez a rész volt nekem a vörös posztó:
    "Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
    – Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra."

    (A hivatalos verzió ezek szerint hogy ők nem hibáztak, a gép nem volt műszakilag alkalmas a repülésre?)
    Elfogadom amit írtál, nem kérdés hogy te értesz ehhez velem ellentétben; lehet hogy már előítéletes vagyok, de annyi önszínezéssel és önmosdatással találkozok a napi munkámban hogy ez a sztori így ebben a formában akkor nekem teljesen hihetetlen volt.
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Világos, meg igazából ez nem arról szól, hogy te a gép előtt ülve hibáztál-e. Abban valóban van valami, hogy a hosszasan és alaposan leírt légi szituációból nem jön ki, hogy itt a gép aktuális műszaki állapotának ehhez bármi köze lett volna.
     
    Rotten878 likes this.
  17. Rotten878

    Rotten878 Member

    Nekem sem jött le ez, valószínűleg ezért csapta ki a már laza biztosítékot.
    Bár a gép lusta reagálását a kormánymozdulatokra talán annak lehet tekinteni.

    Az orosz légiközlekedés biztonsága kapcsán engem az alábbi már nem friss eset is sokkolt:
    https://www.origo.hu/sport/csapat/2...sz-hokicsapat-gep-harminchatan-meghaltak.html

    Példaértékű volt utána az orosz jégkorongszövetség és a csapatok összefogása, de az már más téma.
     
  18. szuvorov

    szuvorov Well-Known Member

    A vizsgálat kiderítette hogy pilotahiba okozta a katasztrófát.
    A gép másodpilótája a kis légitársaság vezetője volt, így az a fura helyzet állt elő, hogy a kapitány a tulajdonost a főnökét utasítgatja. Ráadásul a másodpilotának volt egy neurológiai betegsége (néha nagyon zsibbadt a lába) és ezt sikeresen eltitkolta az alkalmasságin. Erre a tipusra nem volt szakszója, csak Jak-40-esre. A balesetet végsősoron az okozta, hogy a tudtán és akaratán kívűl a szerencsétlen masodpilóta vegig nyomta a lábával a féket, amit a zsibbadt lábai miatt nem érzett.
     
    Rotten878 likes this.
  19. Rotten878

    Rotten878 Member

    Hát finoman szólva is megdöbbentő...
     
  20. szuvorov

    szuvorov Well-Known Member

Ezen oldal megosztása