1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Román F-16 beszerzés

Diskurzus a(z) 'Katonai repülőgépek közbeszerzései' témában - imike által indítva @ 2013. május 24..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    Ne csak a gépeket számold, kell ott némi tartalék-alkatrész is (köztük hajtóművek, aminek darabja 1/3-1/4 gép ára), fegyverzet, meg hozzá a szerszámkészletek és ellenőrző készülékek, műszakiak és pilóták kiképzése (ez ugye repült és szimulátor-órákat is jelent), mert hát ezek nélkül semmit se ér tucatnyi vadászgép. Rosszul meg persze senki se jár vele, nem azért jött létre az üzlet. Viszont van két lehetséges alternatívája: Románia lemondhat a légierőről, és a baltiakhoz hasonlóan felkérheti a NATO-t a légirendészet ellátására, de az se ingyen van. A másik lehetőség, hogy nemcsak 30 éves használt gépeket lehet venni, hanem új gépeket is.....:)
     
  2. joker

    joker Well-Known Member

    Tudom, hogy nem csak a gépeket kell nézni, de ezek akkoris régi szarok. Jobbak, mint a mostani Mig-ek, de amire kell arra a Mig is megteszi egytizede áron mérve a repórákat.
    Remélem a nagy török hőstett után nem orosz gépekre akarnak vadászni a fekete tengeri légtérben velük.
     
  3. emel

    emel Well-Known Member

    A régi MiG-ekkel, lásd LanceR, csak egy baj van: már régen nincsenek gyártásban, nemigen van hozzá alkatrész, ezekkel hosszú távon fenntarthatatlan a rendszer, a végletekig ki lettek használva, a repülős "szakkifejezés" szerint szétrepülték őket, nincs tovább. Az új MiG-ek meg semmivel se olcsóbbak mint a nyugati használt tesók, amik viszont még gyártásban is vannak, alkatrész is lesz hozzájuk jó sokáig (nem csoda, hiszen nagyjából akkor kezdték el a sorozatgyártását, amikor a 21-esekét befejezték).
     
  4. joker

    joker Well-Known Member

    Ha jól emlékszem 3000 eurót mondtak az óránkénti reptetésük költségének. Nem tudom, hogy a keró benne van-e ebben, de szerintem verhetetlen ár/érték arányban, mivel harci értéket sem a mostani Mig nem képvisel, sem a 30 éves F-16 hacsak nem egy mit sem sejtő Szu-24 vagy amire elméletileg 2000 km-es körzetből semmi sem lőhetne.
     
  5. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Törökök F-16 osai nem kaptak valami kis upgrade-et 30 éve? Ezt szinte kizártnak tartom...
     
  6. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ha ez igaz, és tényleg használt F-16 ost sikerült venni 50 milla per darabért, amerikai dollárban, akkor meg is érdemlik... Innen már csak egy kérdés fogalmazódott meg bennem, mennyibe kerülhet az új??!
     
  7. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Ha ez igaz, és tényleg használt F-16 ost sikerült venni 50 milla per darabért, amerikai dollárban, akkor meg is érdemlik... Innen már csak egy kérdés fogalmazódott meg bennem, mennyibe kerülhet az új??!

    </blockquote>

    Itt a hír erről
    http://htka.hu/2013/10/12/hivatalos-romania-vette-meg-portugal-f-16-osokat/
     
  8. laiki

    laiki Well-Known Member

    A Lancereket ugyan elektronika és fegyverzet szempontjából felújították 20 éve, de a hajtóműveiket, hidraulikát, futóműveket, stb... nem. Azok maradtak. Márpedig a Mig-21-eseket tényleg nagyon régen nem gyártják. Nem hogy új hajtóművet, vagy alkatrészt, de még használt és megfelelő üzemidő tartalékkal bíró részegységeket sem könnyű szerezni. A románok tényleg kihozták a típusból amit lehetett. Az általuk használt példányok az elektronikát és fegyverzetet leszámítva közel 40 évesek. Ez szovjet gépnél matuzsálemi kor. Jóindulattal fele ennyire lettek tervezve. Ipari bázis sem nagyon van már a nagyjavításokhoz. A legnagyobb ilyen kapacitása az ukránoknak volt, de oda most nem érdemes semmit vinni kipofozásra. A horvátok is csúnyán megjárták velük.

    A most vásárolt F-16-osok szintén régiek, de azokat az MLU felújítás során 2003-tól kezdve nem csak elektronika és fegyverzet szempontjából korszerűsítették, hanem szerkezeti megerősítést, hajtómű felújítást és nullidőssé tételt is kaptak. Annyi tartalék van bennük, hogy kb 15 évig még használhatják őket a románok.

    Az MLU elég alapos korszerűsítést jelentett. Az persze túlzás, hogy az MLU-val teljesen a block 50 szintjére húzták volna fel a gépeket, de több tekintetben tényleg a block 50-hez hasonló lett. Például a pilótafülke, a navigáció és a központi számítógép. Az APG-66(V)2A-ra korszerűsített radar mögött a teljes jelfeldolgozó kapacitást kicserélték. A felderítési távolsága 25 %-kal nőtt, de persze így is elmarad az APG-68-asok képességei mögött. Viszont ahhoz bőven elég, hogy AMRAAM lőtávon túl legyen képes felderíteni és követni kis méretű célokat még földháttérben is. 10 célt tud egyszerre követni és elméletileg 6-ra indíthat AMRAAM-ot (a mi Gripenünk 4-re, de persze ennek gyakorlati jelentősége nincs). A földi célok elleni képességei is nagyban nőttek, de a románok lényegében légvédelmi célra akarják csak használni. Nem is vesznek hozzá túl sok földi célra való fegyvert. Csak annyi GBU-12-t, amivel Kecskemétet például simán haza lehet vágni és annyi Mavericket, amennyivel a bevethető állapotú harckocsijaink többségét le lehet nullázni (már ha egyáltalán megvan a második T-72-es századunk). Azért ne feledjük, hogy a románoknak megvannak még a Lancer programban beszerzett célmegjelölő konténereik és irányított bombáik is, amit az F-16-osokra is fel lehet tenni, bár valószínű, hogy egy ideig még lesznek bevethető Lancerjeik is.

    Az F-16 Block 15 MLU bizony a legtöbb téren összemérhető a Gripenjeinkkel. (Nem minden téren, mert például önvédelmi zavarásban jobb a Gripen, mármint ha igaz, hogy a románok csak 3 db ALQ-131-es zavaró konténert vesznek) De a legfontosabb légiharc képességek terén igen. A Gripen harcértékének is az AMRAAM rakéták adják az alapját és a románok ugyanolyanokat vesznek (minimum C5-öst, mint ami nekünk van). Közelharc fegyverzetben a románoké lesz a jobb, mert AIM-9M Sidewinder változatot vesznek, míg nekünk az AIM-9L svéd gyártású változata van. Közelharcban egyébként is az F-16-os manőverező képessége elég durva.

    Az a vélekedésed, hogy ezek az F-16-osok ócskavasak lennének, vagy nem képviselnének érdemi harcértéket, rendkívül távol áll a valóságtól.

    Az ár viszont tényleg elég borsos. Még ha nem is 600 millió EUR, hanem 457 millió USD és értelemszerűen nem csak a gépeket tartalmazza, akkor is. Viszont csak összehasonlítás kérdése. Nekünk a Gripenek jóval többe kerültek és még fognak is kerülni.
     
  9. borisz

    borisz Well-Known Member

    3 bázison szétszórva... Azért az elég érdekes.
     
  10. dalost

    dalost Member

    Én úgy tudtam, hogy az első 12 gép mind Fetestibe megy.
     
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igazából, ezekbe a korábbi, F-16A/B gépekbe (az MLU programtól függetlenül) beépíthető a legutolsó szériás F100PW229-es hajtómű is.
    Jó drága móka, de érdekesség, hogy ez a 229-es hajtómű anno, két évtizeddel ezelőtt azért lett kifejlesztve, mert a konkurens GE nemcsak, hogy piacot vett el a PW-től a valamivel alapból erősebb F110GE100-assal, hanem még azt jelentősen tovább fejlesztve, létrehozta akkor az F110GE129-et, ami még erősebb volt.
    A PW úgy akarta visszaszerezni magának az USAF-ot, hogy a nevén anno csorbát ejtő F100PW100-asokat üzembiztosságban javító, de teljesítményben csak részlegesen (bizonyos repülési helyzetekben) felülmúló F100PW220-asok mellé a GE129-esével azonos teljesítményű verziót is alkotott.
    Ez utóbbinak azonban külön előnye, hogy lényegében bármely, korábban F100-ast használó gépbe beépíthető, míg a GE hajtóműre utólagos átállás (lásd: szaúdi F-15SA-k) horribilis pénzekbe és munkába kerül.
    Azonban ez a 220-as hajtóművek megbízhatósága miatt idáig csak egyetlen típusnál fordult elő, mégpedig az ANG egyik alakulatának block 42-es gépeinél cserélték le a 220-as hajtóműveket 229-esekre.
    Már ez is jelentős teljesítmény ugrás volt, hiszen a C/D modellekből a korábbi block 30/32, 40/42-es könnyebb sárkány, mint a későbbi 50/52-esek, melyekhez a GE129-es és PW229-es kifejlesztve lett. De az A/B gépeknél ezek is nehezebbek.

    -30/40: F110GE100, ~122kN
    -50: F110GE129, ~131kN
    -60: F110GE132 hajtóműves, ~145kN
    -32/42: F100PW220, ~105kN
    -52: F100PW229, ~130kN
    -62:? - nincs, nem is lesz, bár tervben volt egy F100PW232-es mely fékpadon 150kN tolóerőt tudott, de a fejlesztést befejezték, a legtöbb embert a projektből vagy átirányították az F119/F135 programhoz, vagy nyugdíjazták.

    Hogy milyen lenne egy román F-16A egy F100PW229-es hajtóművel? Nos, elsőre azt mondanám, hogy olyan, mint az Edwardson egykor repült együléses block 30-as tesztgép, melyen az UAE block 60-asaihoz fejlesztett F110GE132-est a levegőben kipróbálták. Brutális.
    De ennél ha lehet, még egy kicsit több is, mivel az MLU program se növeli jelentősen egy "A" sárkány tömegét, pláne nem egy 52-es szintjére, így nem csak a tolóerő/tömeg arány lenne kemény, hanem a manőverezőképességet jelentősen befolyásoló felületi terhelés is, mely az MLU-nál még igencsak jó.

    Azonban érdekes, hogy ilyen upgrade-et a nyilvánvaló előnyök ellenére boltoltak le még senkivel se és ennek oka az ár.
    Aki MLU programot akar, vagy aki használt MLU-s gépet is csak másodkézből tud beszerezni, annál jóformán fel se merül, hogy az amúgy jól üzemelő 220-as hajtóműveket a jó drága 229-esekkel cserélje le, csak mert az korábban nem látott mesebeli teljesítményt ígér.
     
    Pocok75, misinator, fishbed and 3 others like this.

Ezen oldal megosztása