Román F-16 beszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
sondor961
Egy kis tévedésben vagy azok az F-16 osok nem Blok-xx ek....
A probléma amúgy itt kezdődik...
A hajtómű lehet megegyezik jópár szerkezeti elem is... (De ezek pont az olcsó kategória.)
A belső tartalom mondhatni egyedi... (Tudom a dán gépekről... Hogy hiába hoznak sok téren 50-52 es szintet... Mégse USAF gépek és a Dánok hiába tuningolták maguk a repcsiejiket még se érték el 100%-ban az 50-52 ess szintet...(Ott pedig van pénz dögivel) A portugálok meg még úgy se érték ezt el...
És ez biztos. De mivel a gépekbe pakolt elektronika és rendszerek alrendszerek kitudja milyen beszállítótól gyártótól valók az a karbantartást szervizelést is megnehezíti... (Valszeg Portugál fejlesztés a java és ha tényleg az akkor aztán az alkatrész ár a csillagos ég is lehet.) Feltéve ha a Románok reptetni kívánják a típust hosszútávon.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Azért az sanszos, hogy Izrael besegít majd nekik, nem? Elég szoros velük a kapcsolat és értenek is egy "kicsit" a Falcon-hoz! :D
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Persze hogy besegítenek nekik (Nem is arról van szó hogy nem lehetne felhúzni ezeket a gépeket még jobban ) Csak ezek A-B gépek... És nem C-D-k... Az elektronika meg az egyéb érzékelők fő és alrendszerek cserélye meg irtódrága lenne (Mégha Izraeli gépeken beváltakkal is lenne hejettesítve a berepülési teszteket és integrációt (2 külön technologia össze csiszolását) nem tudnák elkerülni... (És valószínüleg időközben az Izraeliek is emelnének az áron...) A Portugál gépekbe sok a Portugál fejlesztés amit nem lehet csak úgy lecserélni vagy helyettesíteni mert akkor a komplett rendszerbe bele kellene nyúlnod... De mivel az utángyártás már kevesebb gépre kell és nem Portugálgépekre az ár természetesen kúszni fog felfele (És most a gazdasági helyzetet nem is említeném.)

A Griff hajtóművével meg semmi probléma... Se erőre se teljesítményre se élettartamra se fogyasztásra... aki ezt álítja.... Az olvasson utána...
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
A portugálról nem sokat tudok annyit hogy megkapta az MLU pakkot (de ezt a pakkot minden ország mással egészítette ki sőt még MLU-pak és MLU-pak között is van külömbség)... A Dánról viszont annál többet (3 év alat volt mi rámragadjon...) Dánoknál amit érdemes említeni az a TERMA (Csak érdekességnek mondom hogy folyton van felvétel...) A DISA a Schultz & Larsen a fedélzeti gépágyúnál és fegyverrendszer vezérlésnél (Fegyversin is).
És az Odensei hajógyár ami közben már megszünt (Ők a szilicium alapú információ továbításban vóltak nagyon jártasak a Bo val közösen)
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
T. szittya88!
Portugál fejlesztésekről nem tudok, de nem is nagyon lehet benne, mert: "Az elektronika meg az egyéb érzékelők fő és alrendszerek cseréje irtó drága lenne" - de még az ezekbe való belenyúlás is...! Az idézőjeles részt Te írtad, tehát EGYETÉRTÜNK...!!!
A Terma nem 1 kutyaütő dán cég, az F-35-höz is gyárt "kütyüket". Nem lehetetlen, hogy a Lockheed-nek is beszállítója...!

A hajtóművek teljesítményéről /és még néhány apróságról/ több weblapon is tájékozódhatsz! Jó szórakozást...!!!

Block xx-ről még nem hallottam! Talán a Falcon szexverziója lehet...!!! DDD

T. arcas!
A "majd" meg a "fogják" szócskákkal nem tudok mit kezdeni, mert az esetleges izraeli cég is csak azt tesz bele, amiért fizetnek. De vannak máshol is Falcon karbantartók...!

A hadrafoghatóságról: Amit a Falconról írnak, azt tudja is! Hogy a Gripen mit tud, azt találd ki! - Sokan vannak ezzel így...!!!

A világigazság csak kettejük harcából derülne ki! Pontosabban hármójuk harcából!
Mert 1 Gripen áráért 2 Falcont kapsz...!!!
Így meg már egyértelmű...!!!
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 955
113
Jó-jó de ezer éves falkont, Millennium falcont.:) Érdem egyáltalán 20-on éves gépekbe pénzt feccelni vásárlással? Mire rendszerbe áll és értenek is hozzá a pilóták valamit ki kell dobni mert 30 éves is elmúlik. Lehet olcsó bele az alkatrész de mennyit kell cserélni rajt az idő előrehaladtával? Ez nem egy személyautó hogy begittelem meg lekenem trináttal azt jól van. Persze utána megint vehetnek mondjuk c/d gépeket ha az a/b-k kiestek alóluk de azok is csak ennyi idősek lesznek. Az Usa ilyeneket küld fel célpontnak amiket ezek megvettek.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 028
6 340
113
Sziasztok, ezek eredetileg 1984-ben legyártott F-16-osok voltak (legalábbis a Portugál gépek, a +3-ról nem tudni), tehát már 29 évesek.
Igaz sok évet lekonzerválva álltak az USA-ban, amíg 1999-ben Portugália megvette, de nem tudjuk, hogy milyen körülmények között (vélhetőleg nem Magyar tárolási szakértők segítették a munkájukat).

Az F-16.net szerint a Portugál F-16-osok MLU upgrade-je az alábbiakat tartalmazta:

The MLU changes include: block 50 F-16C/D-style cockpit with color multifunction displays, modular mission computer, APG-66(V)2 radar update, digital terrain system, Global Positioning System, advanced identification friend or foe, Improved Data Modem data link, electronic warfare management system, plus provisions for a reconnaissance pod and a helmet-mounted display. These modifications will result in the Portuguese Air Force having a configuration common with the other western European NATO F-16A/B users that participate in the MLU program.

http://www.f-16.net/f-16_users_article16.html
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Idézném a cseh honvédelmi újság korábbi cikkét:

"Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.

S největší pravděpodobností se rumunské ministerstvo obrany rozhodlo pro původní typ F-16A/B Block 15. Tyto stroje mají v portugalské armádě nalétáno 3 500 hodin. Životnost draku stíhaček F-16 je vypočítaná na 8 000 letových hodin, což umožňuje stroje provozovat ještě dalších 20 let.

Rumunsko zaplatí za 12 letounů celkem 600 miliónů dolarů (12 mld. Kč), s tím, že splátky jsou rozloženy na 5 let. První stíhačky F-16 dostanou rumunští piloti až v roce 2016, první splátku 70 miliónů dolarů však zaplatí již příští rok."

Azaz az eredeti portugálok által is használtan vett F-16-ost veszik, de nem az MLU felfejlesztett változatot hanem az alap Block15-öt.
3500-órát repültek, még 8000-at rámehetnek (amit 20évre saccolnak).
És a legjobb: :) 600 milla dollárt fizetnének (!!!) 5 évente részletekben érte,az első részlet érdekesmód 70 millió :) Ennyit a nagyszerű és olcsó Falconról...ha ez igy mind igaz!?
Mennyibe kerülne akkor az MLU változat...?
Továbbra sem vagyok meggyőzve az olcsóságáról...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
...bocs, hogy ne legyen félreérthető a forditás,a vessző kimaradt feljebb és igy félreérthető lett: 600 millió a 12 gép, és 5 évente fizetnek érte, az első részlet 70 milla, amit azonnal ki kell fizetni de csak 2016-ban kapják meg az első gépeket!
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 028
6 340
113
Mivel a Román parlamentben több mint 600 millió EURO-ról ment a szavazás és ezt el is fogadta a Román Parlament (és minden oldal 628 miilió eurót írt), ezért én ezt inkább elfogadom, mint a Jane-es hírt.

http://eurocom.wordpress.com/2013/06/28/a-tobbfeladatu-gepek-titka-mikent-szavaztak-a-kepviselok-vakon-anelkul-hogy-tudnak-mennyibe-kerulnek-a-portugaliai-repulok-gandul/

Lehet, hogy a Portugálok annyit kapnak majd, amennyit a Jane írt, de hogy a Román állam annyit fog hivatalosan kifizetni, amennyit a Parlament megszavazott, az biztos. A kettő közötti különbséget meg senki nem fogja megkérdezni.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
600 misi itt is -júniusi hír:

http://www.reuters.com/article/2013/06/19/romania-jets-idUSL5N0EU2ME20130619

"The defence ministry will buy 12 jets from Portugal and pay a little over 600 million euros, including maintenance, in installments until 2017."

638 misi itt - júliusi hir:

http://www.romania-insider.com/second-hand-f-16-jets-to-fly-romanias-way-in-2015-after-pilot-training-and-infrastructure-upgrade/104142/

"Romania will buy 12 second – hand F-16 planes from Portugal and the US, and will pay some EUR 638 million for the acquisition."

Itt legalább valami supportot is emlitenek:

http://theaviationist.com/2013/04/26/romanian-vipers/#.Uih7eD-ueNM

"The pay is going to be about 670 million euro, with 120 for the planes. The rest of the money is going to cover the logistics and technical support.
...
The F-16s are said to be usable for at least next 20 years, for around 4,000 – 4,500 flying hours."

Úgyhogy hagyhatnánk már az egyéb nevetséges számokkal való csatározást...a 4500 lerepülhető Falcon-óraszámot kell a 2 éves support mellett párhuzamba vonni a gripen bérléssel és kész...
Az erő azt sugallja ,hogy nem is olyan olcsó ez a szép Falcon...
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 028
6 340
113
A Románok eddig Mig-21-et üzemeltettek és repültek. Én szinte biztos vagyok benne, hogy náluk is ugyanolyan problémás lesz az átállás az Orosz technikáról a nyugatira, mint amilyen nálunk volt.
Egyrészt a hajózók kapnak egy sokkal agilisabb, jobban műrepülhető gépet, Mig-21-ről F-16-ra átállni igen nagy lépés, a pilóták meg akarják majd hajtani a vasat, mint ahogy a Magyar pilóták is kiélvezték a Mig-29 műrepüléseit. Szerintem ebből még lesznek incidensek, főleg úgy, hogy Romániában a legtöbb pilóta évi 50 óránál kevesebb repidőt kap!
Másodszor az üzemeltetőkenk is át kell állniuk egy igénytelen, szabad ég alatt tartható Mig-21 üzemeltetésről (amit már akár a konyhaasztalon is megbarkácsolnak ennyi üzemeltetési idő után), egy teljesen új szemléletű F-16 üzemeltetésre. Szerintem ebből is lesznek incidensek.
Ilyen szempontból jó, hogy nem egyből a legújabb, jóval drágább gépeket vették meg, inkább ezeken az öreg gépeken tanulnak (a nyilatkozatok szerint 2017-re áll fel a század, akkor már 33 évesek lesznek ezek az F-16-osok!).
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Hát a különböző rendszeresen megkövetelt munkafolyamatok és protokolok "megszokása" biztosan eltart majd nekik egy darabig...Igaz 2017-ig lesz idejük megtanulni a "nyugati" karbantartási eljárásokat,...
2 évig hanyatdőlve repül(het)nek majd,...az érdekes része minden bizonnyal utána kezdődik. Meglátásom szerint ez az üzemeltetés (is) magán viseli majd a "román szemlélet" minden érdekességét...fogunk még látni/hallani "izgalmas" dolgokat pont az imike által emlitett összefüggések miatt...
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Valami nagy zűrt érzek az erőben!
Ha a cseh cikk igaz, a Google fordító hülye! Ha az A/B Falconokat 1986-ig gyártották, hogyan vehettek 1994-ben újakat? A fenti HTKA cikk viszont korszerűsített Falconokról ír, mely C/D szintet jelent /mint az MLU/....

A 638 millió EUR röhej, ennyiért új Gripeneket kaptak volna supporttal...!
A Phoenix /IHS Jane's/ által írt 248,5 millió USD viszont hihető...!!!
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
A röhej megerősitésére további, ezúttal román linkek:

http://www.rumaniamilitary.ro/nu-avem-capacitatea-tehnica-oare#more-19382

Itt azon polemizálnak,hogy a portugál ipar van-e olyan jó,hogy modernizálja MLU-ra az A/B gépeket (nem is értem ezt a felvetést),
nem-e jobb a romániában az Aerostar-ban vagy a Romaero-ban véghezvinni...erre egy dokumentumot
is bemutatnak...valszinu a "kidobott" pénzt próbálják házon belul tartani. (ez inkább román belpolitika, mindenki szakitani akar az üzletből)

http://kingofromania.com/2013/06/19/whats-it-good-for/

Jé, itt is "600+" misi van írva!

http://www.ziare.com/bucuresti/stiri-actualitate/camera-deputatilor-a-adoptat-legea-privind-achizitia-avioanelor-multirol-3959184

Azaz az eslo részlet 97 misi (!),ezt szavazta meg a román parlament :)

http://www.aviatiamagazin.com/headline/brazilia-poate-cumpara-f-16-la-mana-a-doua-direct-din-sua/

Itt meg egyenesen szemétnek nevezi a leendo Falconokat a román szaksajtó :)

http://www.ziartricolorul.ro/portughezii-fac-pe-samsarii-de-avioane-cumpara-trei-f-16-vechi-din-sua-pentru-a-le-revinde-romaniei-in-lotul-de-12-aparate/

Azaz 600 millióért A/B gépek MLU-val felhozva, 600 millió €-ért!
Szóval röhejes áron "új gripen" helyett 30 éves Falconok a román porondon...ez van, jó lenne beletörődni a tényekbe.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 955
113
Hm, van egy olyan érzésem hogy az ilyen jelentéktelen, tekintélytelen hasznavehetetlen farm országok mint mi, a románok mit tudom én honduras, belize stb már nagyrészt csak ilyen kiselejtezett mások által leadott szemetet vehetnek curva drágán. Nálunk is volt ilyenre lehetőség bőven, UH-1, német 30 éves teherautók stb. Normális technikát ami megfelel akár a kibocsájtó ország seregének szintjével Nato ide vagy oda de nem vagy csak horror áron kapunk.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 955
113
A Millennium Falconjaik kb a nekünk feldobott UH-1 kategória. Tíz év és 40 éves gépeik lesznek, oldtimer repülőnapokra valók. De engem nem zavar, remélem még vesznek 2 tucat ilyet és úgy leégnek anyagilag hogy utána 100 évig csak papír repülőik lesznek.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Valami nagy zűrt érzek az erőben!
Ha a cseh cikk igaz, a Google fordító hülye! Ha az A/B Falconokat 1986-ig gyártották, hogyan vehettek 1994-ben újakat?

Az én meglátásom szerint 20 lekonzervált, és 25 aktívan repült példányról lehet szó...amiből 5 db-ot kanibalizátlak is :)