Román haderőfejlesztési program (2025) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 505
93 726
113

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
483
3 115
93
A legújabb beszerzésük a 32 db 40 éves norvég F-16, a tervek szerint még 10 évig repülhet


Ez nagyon kukabúvárkodás kategória....
Majd nézzük meg a kommenteket ha leesik az első, mert sokan odaát is helytelenítik ezt az újabb vásárlást, a Norvég gépek nem csak korosak, de sokat is repültek, már nincs bennük egy stabil évtized, márpedig mire az ötletből üzlet lesz, aztán lesz még ezekre való pilóta képezve, mire lesz vagy másfél száz műszaki, lesz még két reptér felszerelve a gépek fogadására ebből a "nem stabil" évtizedből elmegy még 2-3 év. Mire harcértékkel bíró századok lesznek belőlük már állíthatják is le őket, vagy ha nem hát mennyi pénzt kívánnak majd beletolni egy "End Life Update-be"?
 
K

kamm

Guest
A legújabb beszerzésük a 32 db 40 éves norvég F-16, a tervek szerint még 10 évig repülhet


Ez nagyon kukabúvárkodás kategória....
Sőt. Annak is a legalja.
 

kétkedő

Well-Known Member
2021. január 9.
2 973
17 197
113

Nincs átfestve, az amerikai jelzéseke sem távolították el...

Lehet hogy a norvég F-16-osok is így érkeznek majd, hogy december végén kivonják őket a norvégok, januárban pedig csak simán átrepülik őket Romániába? A festést, karbantartást stb. oldják majd meg a románok?
Bárcsak ilyen gondjaink lennének nekünk is!
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 544
10 806
113
Majd nézzük meg a kommenteket ha leesik az első, mert sokan odaát is helytelenítik ezt az újabb vásárlást, a Norvég gépek nem csak korosak, de sokat is repültek, már nincs bennük egy stabil évtized, márpedig mire az ötletből üzlet lesz, aztán lesz még ezekre való pilóta képezve, mire lesz vagy másfél száz műszaki, lesz még két reptér felszerelve a gépek fogadására ebből a "nem stabil" évtizedből elmegy még 2-3 év. Mire harcértékkel bíró századok lesznek belőlük már állíthatják is le őket, vagy ha nem hát mennyi pénzt kívánnak majd beletolni egy "End Life Update-be"?
Az nyugtalanít, hogy ezt valószínűleg a román döntéshozók is tudják. Nem hülyék. Miért lépik meg mégis?
A legjobb opció, hogy tényleg kb. leszerelni veszik meg. De akkor minek?
A legrosszabb pedig az, hogy: már megvannak a kiképzett pilótáik, elvégre nem új a típus 2. megvannak a kiképzett műszakiak ugyanezen okból 3. nem 2-3 év hanem hónap a repterek felkészítése (amerikai segítséggel), és balhé esetén előveszik őket vagy 100 tartalék órával (nem mintha számítana a papírozás ilyenkor)
Az igazság valahol a kettő között lehet. Ha kirajzolódik néhány év, amikor minden pont bevethető nekik(elvégre vettek még pár cuccot), na akkorra kell fullon működni a teljes honvédelmi gépezetünknek a Gripenektől az utolsó tartalékosig.
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
483
3 115
93
Román F16 összefoglaló:

Portugál Deal 1.:
  • 2012 Szept: Szerződés: 12db F16 A/B Block 15 ,feljavított hajtóművek, 3db tartalék hajtómű, alkatrészek, földi logisztikai berendezések, 9 pilóta és 69 technikus, műszaki kiképzése.
  • LM támogatásával a gépeket a M5.2R szabványnak megfelelően korszerűsítik, az M5.2R nem a legújabb MLU OFP már akkor sem, és nem támogatja az F-16-hoz tanúsított legújabb fegyvereket, mint például az AIM-9X Sidewinder és AIM-120D levegő-levegő rakétákat, valamint a GPS-t. /INS-vezérelt fegyverek, mint például a Joint Direct Attack Munition, az AGM-158 Joint Air-Surface Standoff rakéta és a GBU-39 SDB, valamint a frissített Link 16 adatkapcsolat. Az M5 alapszabvány azonban továbbfejlesztett műholdas navigációt, fegyverintegrációt, kommunikációs és küldetéstervezési képességeket, valamint képes többféle levegő föld fegyverzet kezelésére, köztük a lézer vezérelt bombák kezelésére is.
  • A repülőgépek gyártási ideje 1983.Júl.-84. Ápr. az eredeti üzemeltető az USAF, 1999-ben vette át a Portugál légierő, majd tőlük a Román légierő, a románok 4000-4500 óra üzemidő tartalékkal vették át a gépeket.
  • A fegyverek és a logisztikai csomag többi része az USA-val kötött külön üzlet eredménye: 60 AIM-9M Sidewinder és 30 AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéta; CATM-9 és CATM-120 légi gyakorló rakéták az USAF tartalékából; 10db 500 font (227 kg) GBU-12 Paveway II lézervezérelt bomba; 18 db AGM-65H/AGM-65K Maverick levegő-föld rakéta; 4db CATM-65 gyakorló rakéta; és 3db ALQ-131 Jammer pod.
  • A költségek I: 628M Euro: A teljes összeg 120 millió eurót tartalmaz a repülőgépekre, és 508 millió eurót a fejlesztésre, az élettartam meghosszabbítására, a logisztikai támogatásra és a fegyvercsomagra, valamint a pilóták és a földi személyzet képzésére.
  • Költségek II: X×1,5M USD: Egy külön szerződésben a Lockheed Martin nem közölt számú AAQ-33 Sniper konténert szállít, körülbelül 1,5 millió dolláros egységárral.
  • Költségek III: 32M Euro: Borcea-Feteşti légitámaszpont létesítményeinek felújítása. Az összegből a NATO áll 20M Euro-t. A felújítás a kifutópálya meghosszabbítását 8200 lábról (2500 méterről) 9180 lábra (2800 méterre), levezető kábelrendszer telepítését, új hangárok építését és az infrastruktúra fejlesztését jelenti.

Portugál Deal 2.:
  • 2019 Nov. Szerződés: További 5 db F16A/B Block 15 130M Euro értékben, az öszeg tartalmazza a felújítást és a gépek M6 szabványra történő korszerűsítését, ez a verzió valamennyi jelenleg használt legmodernebb fegyver használatát lehetővé teszi ezen az 5 gépen.
  • Feltehetően valamennyi román F16 a későbbiekben átesik az M5 -> M6 szabvány módosításon, a flotta egységeswítése a cél.
  • Az üzlet tartalmazza a tech transfert is a Aerostar Bacăuban végzik el az 5 gép átalakításából 3-at, portugál felügyelettel és felelősséggel, a későbbi átalakításokat, korszerűsítést, karbantartást itt végzik el.
  • A szerződés továbi kiképzési keretet is tartalmaz
  • Külön szerződés a DSCA - val (USA) 2020 : A román kormány az F-16-os repüléselektronikájának, szoftvereinek, navigációs segédeszközeinek, pilótafülkéjének és kommunikációs berendezéseinek fejlesztését, valamint további logisztikai támogatás, repülőgép-alkatrészek és a személyzet képzésének megvásárlását kérte. Tartalmazza még: 19 többfunkciós információelosztó rendszer közös taktikai rádiórendszert (MIDS JTRS); nyolc LN-260 globális helymeghatározó rendszer; AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF) készletek; ARC-210 rádiók és KIV-78 kriptográfiai applikációk. Az ügylet kiterjed a repülőgépek kisebb módosítására, integrációjára és tesztelő/szoftvertámogató berendezésekre is.
  • Költségek I.: 130M Euro a portugál gépekért és felújításukért
    Költségek II.:175,4M USD a további logisztikai csomagért és rendszerekért

Norvég Deal:
  • 2021. Dec: 32db Norvég F16A/B Block 10
  • A gépek holland gyártású Block1-5 verzióban készültek 1980 januárjától (1983-ig - a legújabbakat feltehetően a Draken vitte), a későbbiekben Block 10-re egységesítve valamennyi
  • A románok 2000-2500 óra üzemidő tartalékkal veszik át a gépeket, a norvég gépek átlag 10.000 óra körül repültek eddig, erre külön felhívják a norvégok a figyelmet.
  • Költségek i.: 354M Euro a gépek bekerülési költsége
  • Költségek II.: 100M Euro a becsült felújítási, logisztikai költség

A három légibázis ahova tervezik a 3 F16 repülő századot:
  • Borcea-Feteşti-i Baza 86 Aeriana (Havasalföld)- 17 db ex portugál F16 jelenleg, hangárok készen, futópálya meghosszabbítva
  • Câmpia Turzii Baza 71 Aeriana (Erdély) - 2020-tól felújítás alatt
  • Mihail Kogălniceanu Baza 57 Aeriana (Tengermellék) - Korszerűsítési tervek

Feltűnő a norvég gépek alacsony felújítási és logisztikai költség terve, (fegyverzet?). A portugál csomagokban a gépek ára 10M Euro körüli kell legyen a többi mind logisztika, kiképés, fegyverek, reptér felújítás - nyilván minden centről nem lehet tudomásunk, de a fentiek elérhető számok, így minden gépre kb még 70M Euro jut mire bevethető, felfegyverezhető, röpképes, korszerűsített, a reptéren megfelelően karbantartható gép lesz és mindenekelőtt lesz rá pilóta és műszaki. Nagyon úgy néz ki, hogy a Norvég gépek csupaszon maradnak, vagy a porugál deal alapján ráköltenek még az üzletre, repterestül kiképzésestül, fegyverzet és egyéb felszereléssel együtt kb 2Mrd Eurot, hogy a jelenlegi szintre hozzák az újabb 2 századot is.
 
Last edited by a moderator:

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 703
76 717
113
Román F16 összefoglaló:

Portugál Deal 1.:
  • 2012 Szept: Szerződés: 12db F16 A/B Block 15 ,feljavított hajtóművek, 3db tartalék hajtómű, alkatrészek, földi logisztikai berendezések, 9 pilóta és 69 technikus, műszaki kiképzése.
  • LM támogatásával a gépeket a M5.2R szabványnak megfelelően korszerűsítik, az M5.2R nem a legújabb MLU OFP már akkor sem, és nem támogatja az F-16-hoz tanúsított legújabb fegyvereket, mint például az AIM-9X Sidewinder és AIM-120D levegő-levegő rakétákat, valamint a GPS-t. /INS-vezérelt fegyverek, mint például a Joint Direct Attack Munition, az AGM-158 Joint Air-Surface Standoff rakéta és a GBU-39 SDB, valamint a frissített Link 16 adatkapcsolat. Az M5 alapszabvány azonban továbbfejlesztett műholdas navigációt, fegyverintegrációt, kommunikációs és küldetéstervezési képességeket, valamint képes többféle levegő föld fegyverzet kezelésére, köztük a lézer vezérelt bombák kezelésére is.
  • A repülőgépek gyártási ideje 1983.Júl.-84. Ápr. az eredeti üzemeltető az USAF, 1999-ben vette át a Portugál légierő, majd tőlük a Román légierő, a románok 4000-4500 óra üzemidő tartalékkal vették át a gépeket.
  • A fegyverek és a logisztikai csomag többi része az USA-val kötött külön üzlet eredménye: 60 AIM-9M Sidewinder és 30 AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéta; CATM-9 és CATM-120 légi gyakorló rakéták az USAF tartalékából; 10db 500 font (227 kg) GBU-12 Paveway II lézervezérelt bomba; 18 db AGM-65H/AGM-65K Maverick levegő-föld rakéta; 4db CATM-65 gyakorló rakéta; és 3db ALQ-131 Jammer pod.
  • A költségek I: 628M Euro: A teljes összeg 120 millió eurót tartalmaz a repülőgépekre, és 508 millió eurót a fejlesztésre, az élettartam meghosszabbítására, a logisztikai támogatásra és a fegyvercsomagra, valamint a pilóták és a földi személyzet képzésére.
  • Költségek II: X×1,5M USD: Egy külön szerződésben a Lockheed Martin nem közölt számú AAQ-33 Sniper konténert szállít, körülbelül 1,5 millió dolláros egységárral.
  • Költségek III: 32M Euro: Borcea-Feteşti légitámaszpont létesítményeinek felújítása. Az összegből a NATO áll 20M Euro-t. A felújítás a kifutópálya meghosszabbítását 8200 lábról (2500 méterről) 9180 lábra (2800 méterre), levezető kábelrendszer telepítését, új hangárok építését és az infrastruktúra fejlesztését jelenti.

Portugál Deal 2.:
  • 2019 Nov. Szerződés: További 5 db F16A/B Block 15 130M Euro értékben, az öszeg tartalmazza a felújítást és a gépek M6 szabványra történő korszerűsítését, ez a verzió valamennyi jelenleg használt legmodernebb fegyver használatát lehetővé teszi ezen az 5 gépen.
  • Feltehetően valamennyi román F16 a későbbiekben átesik az M5 -> M6 szabvány módosításon, a flotta egységeswítése a cél.
  • Az üzlet tartalmazza a tech transfert is a Aerostar Bacăuban végzik el az 5 gép átalakításából 3-at, portugál felügyelettel és felelősséggel, a későbbi átalakításokat, korszerűsítést, karbantartást itt végzik el.
  • A szerződés továbi kiképzési keretet is tartalmaz
  • Külön szerződés a DSCA - val (USA) 2020 : A román kormány az F-16-os repüléselektronikájának, szoftvereinek, navigációs segédeszközeinek, pilótafülkéjének és kommunikációs berendezéseinek fejlesztését, valamint további logisztikai támogatás, repülőgép-alkatrészek és a személyzet képzésének megvásárlását kérte. Tartalmazza még: 19 többfunkciós információelosztó rendszer közös taktikai rádiórendszert (MIDS JTRS); nyolc LN-260 globális helymeghatározó rendszer; AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF) készletek; ARC-210 rádiók és KIV-78 kriptográfiai applikációk. Az ügylet kiterjed a repülőgépek kisebb módosítására, integrációjára és tesztelő/szoftvertámogató berendezésekre is.
  • Költségek I.: 130M Euro a portugál gépekért és felújításukért
    Költségek II.:175,4M USD a további logisztikai csomagért és rendszerekért

Norvég Deal:
  • 2021. Dec: 32db Norvég F16A/B Block 10
  • A gépek holland gyártású Block1-5 verzióban készültek 1980 januárjától (1983-ig - a legújabbakat feltehetően a Draken vitte), a későbbiekben Block 10-re egységesítve valamennyi
  • A románok 2000-2500 óra üzemidő tartalékkal veszik át a gépeket, a norvég gépek átlag 10.000 óra körül repültek eddig, erre külön felhívják a norvégok a figyelmet.
  • Költségek i.: 354M Euro a gépek bekerülési költsége
  • Költségek II.: 100M Euro a becsült felújítási, logisztikai költség

A három légibázis ahova tervezik a 3 F16 repülő századot:
  • Borcea-Feteşti-i Baza 86 Aeriana (Havasalföld)- 17 db ex portugál F16 jelenleg, hangárok készen, futópálya meghosszabbítva
  • Câmpia Turzii Baza 71 Aeriana (Erdély) - 2020-tól felújítás alatt
  • Mihail Kogălniceanu Baza 57 Aeriana (Tengermellék) - Korszerűsítési tervek

Feltűnő a norvég gépek alacsony felújítási és logisztikai költség terve, (fegyverzet?). A portugál csomagokban a gépek ára 10M Euro körüli kell legyen a többi mind logisztika, kiképés, fegyverek, reptér felújítás - nyilván minden centről nem lehet tudomásunk, de a fentiek elérhető számok, így minden gépre kb még 70M Euro jut mire bevethető, felfegyverezhető, röpképes, korszerűsített, a reptéren megfelelően karbantartható gép lesz és mindenekelőtt lesz rá pilóta és műszaki. Nagyon úgy néz ki, hogy a Norvég gépek csupaszon maradnak, vagy a porugál deal alapján ráköltenek még az üzletre, repterestül kiképzésestül, fegyverzet és egyéb felszereléssel együtt kb 2Mrd Eurot, hogy a jelenlegi szintre hozzák az újabb 2 századot is.
Nem tudom, hogy honnan másoltad, de volt benne fehér szöveg is, ami nem látszott, ezért levettem a betűszínezést.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Román F16 összefoglaló:

Portugál Deal 1.:
  • 2012 Szept: Szerződés: 12db F16 A/B Block 15 ,feljavított hajtóművek, 3db tartalék hajtómű, alkatrészek, földi logisztikai berendezések, 9 pilóta és 69 technikus, műszaki kiképzése.
  • LM támogatásával a gépeket a M5.2R szabványnak megfelelően korszerűsítik, az M5.2R nem a legújabb MLU OFP már akkor sem, és nem támogatja az F-16-hoz tanúsított legújabb fegyvereket, mint például az AIM-9X Sidewinder és AIM-120D levegő-levegő rakétákat, valamint a GPS-t. /INS-vezérelt fegyverek, mint például a Joint Direct Attack Munition, az AGM-158 Joint Air-Surface Standoff rakéta és a GBU-39 SDB, valamint a frissített Link 16 adatkapcsolat. Az M5 alapszabvány azonban továbbfejlesztett műholdas navigációt, fegyverintegrációt, kommunikációs és küldetéstervezési képességeket, valamint képes többféle levegő föld fegyverzet kezelésére, köztük a lézer vezérelt bombák kezelésére is.
  • A repülőgépek gyártási ideje 1983.Júl.-84. Ápr. az eredeti üzemeltető az USAF, 1999-ben vette át a Portugál légierő, majd tőlük a Román légierő, a románok 4000-4500 óra üzemidő tartalékkal vették át a gépeket.
  • A fegyverek és a logisztikai csomag többi része az USA-val kötött külön üzlet eredménye: 60 AIM-9M Sidewinder és 30 AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéta; CATM-9 és CATM-120 légi gyakorló rakéták az USAF tartalékából; 10db 500 font (227 kg) GBU-12 Paveway II lézervezérelt bomba; 18 db AGM-65H/AGM-65K Maverick levegő-föld rakéta; 4db CATM-65 gyakorló rakéta; és 3db ALQ-131 Jammer pod.
  • A költségek I: 628M Euro: A teljes összeg 120 millió eurót tartalmaz a repülőgépekre, és 508 millió eurót a fejlesztésre, az élettartam meghosszabbítására, a logisztikai támogatásra és a fegyvercsomagra, valamint a pilóták és a földi személyzet képzésére.
  • Költségek II: X×1,5M USD: Egy külön szerződésben a Lockheed Martin nem közölt számú AAQ-33 Sniper konténert szállít, körülbelül 1,5 millió dolláros egységárral.
  • Költségek III: 32M Euro: Borcea-Feteşti légitámaszpont létesítményeinek felújítása. Az összegből a NATO áll 20M Euro-t. A felújítás a kifutópálya meghosszabbítását 8200 lábról (2500 méterről) 9180 lábra (2800 méterre), levezető kábelrendszer telepítését, új hangárok építését és az infrastruktúra fejlesztését jelenti.

Portugál Deal 2.:
  • 2019 Nov. Szerződés: További 5 db F16A/B Block 15 130M Euro értékben, az öszeg tartalmazza a felújítást és a gépek M6 szabványra történő korszerűsítését, ez a verzió valamennyi jelenleg használt legmodernebb fegyver használatát lehetővé teszi ezen az 5 gépen.
  • Feltehetően valamennyi román F16 a későbbiekben átesik az M5 -> M6 szabvány módosításon, a flotta egységeswítése a cél.
  • Az üzlet tartalmazza a tech transfert is a Aerostar Bacăuban végzik el az 5 gép átalakításából 3-at, portugál felügyelettel és felelősséggel, a későbbi átalakításokat, korszerűsítést, karbantartást itt végzik el.
  • A szerződés továbi kiképzési keretet is tartalmaz
  • Külön szerződés a DSCA - val (USA) 2020 : A román kormány az F-16-os repüléselektronikájának, szoftvereinek, navigációs segédeszközeinek, pilótafülkéjének és kommunikációs berendezéseinek fejlesztését, valamint további logisztikai támogatás, repülőgép-alkatrészek és a személyzet képzésének megvásárlását kérte. Tartalmazza még: 19 többfunkciós információelosztó rendszer közös taktikai rádiórendszert (MIDS JTRS); nyolc LN-260 globális helymeghatározó rendszer; AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF) készletek; ARC-210 rádiók és KIV-78 kriptográfiai applikációk. Az ügylet kiterjed a repülőgépek kisebb módosítására, integrációjára és tesztelő/szoftvertámogató berendezésekre is.
  • Költségek I.: 130M Euro a portugál gépekért és felújításukért
    Költségek II.:175,4M USD a további logisztikai csomagért és rendszerekért

Norvég Deal:
  • 2021. Dec: 32db Norvég F16A/B Block 10
  • A gépek holland gyártású Block1-5 verzióban készültek 1980 januárjától (1983-ig - a legújabbakat feltehetően a Draken vitte), a későbbiekben Block 10-re egységesítve valamennyi
  • A románok 2000-2500 óra üzemidő tartalékkal veszik át a gépeket, a norvég gépek átlag 10.000 óra körül repültek eddig, erre külön felhívják a norvégok a figyelmet.
  • Költségek i.: 354M Euro a gépek bekerülési költsége
  • Költségek II.: 100M Euro a becsült felújítási, logisztikai költség

A három légibázis ahova tervezik a 3 F16 repülő századot:
  • Borcea-Feteşti-i Baza 86 Aeriana (Havasalföld)- 17 db ex portugál F16 jelenleg, hangárok készen, futópálya meghosszabbítva
  • Câmpia Turzii Baza 71 Aeriana (Erdély) - 2020-tól felújítás alatt
  • Mihail Kogălniceanu Baza 57 Aeriana (Tengermellék) - Korszerűsítési tervek

Feltűnő a norvég gépek alacsony felújítási és logisztikai költség terve, (fegyverzet?). A portugál csomagokban a gépek ára 10M Euro körüli kell legyen a többi mind logisztika, kiképés, fegyverek, reptér felújítás - nyilván minden centről nem lehet tudomásunk, de a fentiek elérhető számok, így minden gépre kb még 70M Euro jut mire bevethető, felfegyverezhető, röpképes, korszerűsített, a reptéren megfelelően karbantartható gép lesz és mindenekelőtt lesz rá pilóta és műszaki. Nagyon úgy néz ki, hogy a Norvég gépek csupaszon maradnak, vagy a porugál deal alapján ráköltenek még az üzletre, repterestül kiképzésestül, fegyverzet és egyéb felszereléssel együtt kb 2Mrd Eurot, hogy a jelenlegi szintre hozzák az újabb 2 századot is.
Köszönjük!
Én is leírtam, hogy nagyon kevés a support része a norvég dealnek. De igazság szerint reális, mivel ezek a gépek már nem rendelkeznek 4000 üzemóra tartalékkal. Ezeknél már szerintem bőven nem rentábilis komolyabb költségekbe verni magukat.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
2 970
5 939
113
Román F16 összefoglaló:

Portugál Deal 1.:
  • 2012 Szept: Szerződés: 12db F16 A/B Block 15 ,feljavított hajtóművek, 3db tartalék hajtómű, alkatrészek, földi logisztikai berendezések, 9 pilóta és 69 technikus, műszaki kiképzése.
  • LM támogatásával a gépeket a M5.2R szabványnak megfelelően korszerűsítik, az M5.2R nem a legújabb MLU OFP már akkor sem, és nem támogatja az F-16-hoz tanúsított legújabb fegyvereket, mint például az AIM-9X Sidewinder és AIM-120D levegő-levegő rakétákat, valamint a GPS-t. /INS-vezérelt fegyverek, mint például a Joint Direct Attack Munition, az AGM-158 Joint Air-Surface Standoff rakéta és a GBU-39 SDB, valamint a frissített Link 16 adatkapcsolat. Az M5 alapszabvány azonban továbbfejlesztett műholdas navigációt, fegyverintegrációt, kommunikációs és küldetéstervezési képességeket, valamint képes többféle levegő föld fegyverzet kezelésére, köztük a lézer vezérelt bombák kezelésére is.
  • A repülőgépek gyártási ideje 1983.Júl.-84. Ápr. az eredeti üzemeltető az USAF, 1999-ben vette át a Portugál légierő, majd tőlük a Román légierő, a románok 4000-4500 óra üzemidő tartalékkal vették át a gépeket.
  • A fegyverek és a logisztikai csomag többi része az USA-val kötött külön üzlet eredménye: 60 AIM-9M Sidewinder és 30 AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéta; CATM-9 és CATM-120 légi gyakorló rakéták az USAF tartalékából; 10db 500 font (227 kg) GBU-12 Paveway II lézervezérelt bomba; 18 db AGM-65H/AGM-65K Maverick levegő-föld rakéta; 4db CATM-65 gyakorló rakéta; és 3db ALQ-131 Jammer pod.
  • A költségek I: 628M Euro: A teljes összeg 120 millió eurót tartalmaz a repülőgépekre, és 508 millió eurót a fejlesztésre, az élettartam meghosszabbítására, a logisztikai támogatásra és a fegyvercsomagra, valamint a pilóták és a földi személyzet képzésére.
  • Költségek II: X×1,5M USD: Egy külön szerződésben a Lockheed Martin nem közölt számú AAQ-33 Sniper konténert szállít, körülbelül 1,5 millió dolláros egységárral.
  • Költségek III: 32M Euro: Borcea-Feteşti légitámaszpont létesítményeinek felújítása. Az összegből a NATO áll 20M Euro-t. A felújítás a kifutópálya meghosszabbítását 8200 lábról (2500 méterről) 9180 lábra (2800 méterre), levezető kábelrendszer telepítését, új hangárok építését és az infrastruktúra fejlesztését jelenti.

Portugál Deal 2.:
  • 2019 Nov. Szerződés: További 5 db F16A/B Block 15 130M Euro értékben, az öszeg tartalmazza a felújítást és a gépek M6 szabványra történő korszerűsítését, ez a verzió valamennyi jelenleg használt legmodernebb fegyver használatát lehetővé teszi ezen az 5 gépen.
  • Feltehetően valamennyi román F16 a későbbiekben átesik az M5 -> M6 szabvány módosításon, a flotta egységeswítése a cél.
  • Az üzlet tartalmazza a tech transfert is a Aerostar Bacăuban végzik el az 5 gép átalakításából 3-at, portugál felügyelettel és felelősséggel, a későbbi átalakításokat, korszerűsítést, karbantartást itt végzik el.
  • A szerződés továbi kiképzési keretet is tartalmaz
  • Külön szerződés a DSCA - val (USA) 2020 : A román kormány az F-16-os repüléselektronikájának, szoftvereinek, navigációs segédeszközeinek, pilótafülkéjének és kommunikációs berendezéseinek fejlesztését, valamint további logisztikai támogatás, repülőgép-alkatrészek és a személyzet képzésének megvásárlását kérte. Tartalmazza még: 19 többfunkciós információelosztó rendszer közös taktikai rádiórendszert (MIDS JTRS); nyolc LN-260 globális helymeghatározó rendszer; AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF) készletek; ARC-210 rádiók és KIV-78 kriptográfiai applikációk. Az ügylet kiterjed a repülőgépek kisebb módosítására, integrációjára és tesztelő/szoftvertámogató berendezésekre is.
  • Költségek I.: 130M Euro a portugál gépekért és felújításukért
    Költségek II.:175,4M USD a további logisztikai csomagért és rendszerekért

Norvég Deal:
  • 2021. Dec: 32db Norvég F16A/B Block 10
  • A gépek holland gyártású Block1-5 verzióban készültek 1980 januárjától (1983-ig - a legújabbakat feltehetően a Draken vitte), a későbbiekben Block 10-re egységesítve valamennyi
  • A románok 2000-2500 óra üzemidő tartalékkal veszik át a gépeket, a norvég gépek átlag 10.000 óra körül repültek eddig, erre külön felhívják a norvégok a figyelmet.
  • Költségek i.: 354M Euro a gépek bekerülési költsége
  • Költségek II.: 100M Euro a becsült felújítási, logisztikai költség

A három légibázis ahova tervezik a 3 F16 repülő századot:
  • Borcea-Feteşti-i Baza 86 Aeriana (Havasalföld)- 17 db ex portugál F16 jelenleg, hangárok készen, futópálya meghosszabbítva
  • Câmpia Turzii Baza 71 Aeriana (Erdély) - 2020-tól felújítás alatt
  • Mihail Kogălniceanu Baza 57 Aeriana (Tengermellék) - Korszerűsítési tervek

Feltűnő a norvég gépek alacsony felújítási és logisztikai költség terve, (fegyverzet?). A portugál csomagokban a gépek ára 10M Euro körüli kell legyen a többi mind logisztika, kiképés, fegyverek, reptér felújítás - nyilván minden centről nem lehet tudomásunk, de a fentiek elérhető számok, így minden gépre kb még 70M Euro jut mire bevethető, felfegyverezhető, röpképes, korszerűsített, a reptéren megfelelően karbantartható gép lesz és mindenekelőtt lesz rá pilóta és műszaki. Nagyon úgy néz ki, hogy a Norvég gépek csupaszon maradnak, vagy a porugál deal alapján ráköltenek még az üzletre, repterestül kiképzésestül, fegyverzet és egyéb felszereléssel együtt kb 2Mrd Eurot, hogy a jelenlegi szintre hozzák az újabb 2 századot is.

akár hogy számolom eddig van nekik 3 db ALQ-131 Jammer pod
ha csak nem akasztanak le párat a norvégoktól sem.
de egy 49 gépnek 3 darab az nem sok de legalább kevés
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
483
3 115
93
Ránézve a számokra a 49 gép nagyon durván 3Mrd Euro mire repül, ebbe minden benne van. A szlovák üzlet ha jól emlékszem 1,3 Mrd 14 gépre , de azok újak, AESA radarral, EW képességekkel stb. a képzés tuti, de valamennyi fegyverzet is ha jól tudom ebben az árban benne van és a minimál reptéri logisztika is, nyilván a hangárok nem, a reptérre ott is sokat kell költeni.
Kb a románok negyedével olcsóbban jutnak , negyedolyan tudású, de legalább negyvenszer olyan idős gépekhez. OK, a reptér, a fegyverzet az marad korszerű ha a gépek ki is kopnak 10 év múlva, de minden más, a pilóták, műszakiak képzése is kezdődhet elölről.
Nekem nem tűnik jó üzletnek és az sejlik fel, hogy a norvég üzlet valós költségeit bújtatják itt ott, ott van még 2 reptér felújítása és felszerelése, a kiképzések két századnyi pilótának és műszakinak, valamint maga a fegyverzet ami ahogy látszik a portugál gépekhez is meglehetősen szerény, bár a LanceR-ekről megmaradtak egy része is használható, a felújítás is pénzbe kerül még akkor is ha Bacauban tudják már végezni ahol a portugálok betanították és felkészítették őket. Az USA-tól meg kell venni a szoftvereket, navigációs, kommunikációs eszközöket stb. Elég fura ez az üzlet így, első ránézésre tűnik csak úgy hogy a románok jól jártak, inkább pénznyelő az egész, lesz egy csomó Block 10-15 gépük, ráadásul még évek amíg felállhatnak az új alakulatok a Mig-eket meg terv szerint 2020-ban már ki kellett volna vonni.
Az "új" román gépek lesznek a világ legöregebb F16-osai ...
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 129
7 151
113
Ránézve a számokra a 49 gép nagyon durván 3Mrd Euro mire repül, ebbe minden benne van. A szlovák üzlet ha jól emlékszem 1,3 Mrd 14 gépre , de azok újak, AESA radarral, EW képességekkel stb. a képzés tuti, de valamennyi fegyverzet is ha jól tudom ebben az árban benne van és a minimál reptéri logisztika is, nyilván a hangárok nem, a reptérre ott is sokat kell költeni.
Kb a románok negyedével olcsóbban jutnak , negyedolyan tudású, de legalább negyvenszer olyan idős gépekhez. OK, a reptér, a fegyverzet az marad korszerű ha a gépek ki is kopnak 10 év múlva, de minden más, a pilóták, műszakiak képzése is kezdődhet elölről.
Nekem nem tűnik jó üzletnek és az sejlik fel, hogy a norvég üzlet valós költségeit bújtatják itt ott, ott van még 2 reptér felújítása és felszerelése, a kiképzések két századnyi pilótának és műszakinak, valamint maga a fegyverzet ami ahogy látszik a portugál gépekhez is meglehetősen szerény, bár a LanceR-ekről megmaradtak egy része is használható, a felújítás is pénzbe kerül még akkor is ha Bacauban tudják már végezni ahol a portugálok betanították és felkészítették őket. Az USA-tól meg kell venni a szoftvereket, navigációs, kommunikációs eszközöket stb. Elég fura ez az üzlet így, első ránézésre tűnik csak úgy hogy a románok jól jártak, inkább pénznyelő az egész, lesz egy csomó Block 10-15 gépük, ráadásul még évek amíg felállhatnak az új alakulatok a Mig-eket meg terv szerint 2020-ban már ki kellett volna vonni.
Az "új" román gépek lesznek a világ legöregebb F16-osai ...

Nemrég volt a cikk:
"Szemétlerakónak használják a britek Romániát"

Úgy tűnik, hogy nem csak a brittek használják erre, csak itt még a románok fizetnek.
A sógorom ilyen egyébként, mindig vesz egy "új" autót 100.000-ért, amit addig használ, amíg van rajta műszaki (max egy évig), majd vesz egy másikat. Már rengeteg roncs van a kertjében.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 944
5 070
113
Román F16 összefoglaló:

Portugál Deal 1.:
  • 2012 Szept: Szerződés: 12db F16 A/B Block 15 ,feljavított hajtóművek, 3db tartalék hajtómű, alkatrészek, földi logisztikai berendezések, 9 pilóta és 69 technikus, műszaki kiképzése.
  • LM támogatásával a gépeket a M5.2R szabványnak megfelelően korszerűsítik, az M5.2R nem a legújabb MLU OFP már akkor sem, és nem támogatja az F-16-hoz tanúsított legújabb fegyvereket, mint például az AIM-9X Sidewinder és AIM-120D levegő-levegő rakétákat, valamint a GPS-t. /INS-vezérelt fegyverek, mint például a Joint Direct Attack Munition, az AGM-158 Joint Air-Surface Standoff rakéta és a GBU-39 SDB, valamint a frissített Link 16 adatkapcsolat. Az M5 alapszabvány azonban továbbfejlesztett műholdas navigációt, fegyverintegrációt, kommunikációs és küldetéstervezési képességeket, valamint képes többféle levegő föld fegyverzet kezelésére, köztük a lézer vezérelt bombák kezelésére is.
  • A repülőgépek gyártási ideje 1983.Júl.-84. Ápr. az eredeti üzemeltető az USAF, 1999-ben vette át a Portugál légierő, majd tőlük a Román légierő, a románok 4000-4500 óra üzemidő tartalékkal vették át a gépeket.
  • A fegyverek és a logisztikai csomag többi része az USA-val kötött külön üzlet eredménye: 60 AIM-9M Sidewinder és 30 AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéta; CATM-9 és CATM-120 légi gyakorló rakéták az USAF tartalékából; 10db 500 font (227 kg) GBU-12 Paveway II lézervezérelt bomba; 18 db AGM-65H/AGM-65K Maverick levegő-föld rakéta; 4db CATM-65 gyakorló rakéta; és 3db ALQ-131 Jammer pod.
  • A költségek I: 628M Euro: A teljes összeg 120 millió eurót tartalmaz a repülőgépekre, és 508 millió eurót a fejlesztésre, az élettartam meghosszabbítására, a logisztikai támogatásra és a fegyvercsomagra, valamint a pilóták és a földi személyzet képzésére.
  • Költségek II: X×1,5M USD: Egy külön szerződésben a Lockheed Martin nem közölt számú AAQ-33 Sniper konténert szállít, körülbelül 1,5 millió dolláros egységárral.
  • Költségek III: 32M Euro: Borcea-Feteşti légitámaszpont létesítményeinek felújítása. Az összegből a NATO áll 20M Euro-t. A felújítás a kifutópálya meghosszabbítását 8200 lábról (2500 méterről) 9180 lábra (2800 méterre), levezető kábelrendszer telepítését, új hangárok építését és az infrastruktúra fejlesztését jelenti.

Portugál Deal 2.:
  • 2019 Nov. Szerződés: További 5 db F16A/B Block 15 130M Euro értékben, az öszeg tartalmazza a felújítást és a gépek M6 szabványra történő korszerűsítését, ez a verzió valamennyi jelenleg használt legmodernebb fegyver használatát lehetővé teszi ezen az 5 gépen.
  • Feltehetően valamennyi román F16 a későbbiekben átesik az M5 -> M6 szabvány módosításon, a flotta egységeswítése a cél.
  • Az üzlet tartalmazza a tech transfert is a Aerostar Bacăuban végzik el az 5 gép átalakításából 3-at, portugál felügyelettel és felelősséggel, a későbbi átalakításokat, korszerűsítést, karbantartást itt végzik el.
  • A szerződés továbi kiképzési keretet is tartalmaz
  • Külön szerződés a DSCA - val (USA) 2020 : A román kormány az F-16-os repüléselektronikájának, szoftvereinek, navigációs segédeszközeinek, pilótafülkéjének és kommunikációs berendezéseinek fejlesztését, valamint további logisztikai támogatás, repülőgép-alkatrészek és a személyzet képzésének megvásárlását kérte. Tartalmazza még: 19 többfunkciós információelosztó rendszer közös taktikai rádiórendszert (MIDS JTRS); nyolc LN-260 globális helymeghatározó rendszer; AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF) készletek; ARC-210 rádiók és KIV-78 kriptográfiai applikációk. Az ügylet kiterjed a repülőgépek kisebb módosítására, integrációjára és tesztelő/szoftvertámogató berendezésekre is.
  • Költségek I.: 130M Euro a portugál gépekért és felújításukért
    Költségek II.:175,4M USD a további logisztikai csomagért és rendszerekért

Norvég Deal:
  • 2021. Dec: 32db Norvég F16A/B Block 10
  • A gépek holland gyártású Block1-5 verzióban készültek 1980 januárjától (1983-ig - a legújabbakat feltehetően a Draken vitte), a későbbiekben Block 10-re egységesítve valamennyi
  • A románok 2000-2500 óra üzemidő tartalékkal veszik át a gépeket, a norvég gépek átlag 10.000 óra körül repültek eddig, erre külön felhívják a norvégok a figyelmet.
  • Költségek i.: 354M Euro a gépek bekerülési költsége
  • Költségek II.: 100M Euro a becsült felújítási, logisztikai költség

A három légibázis ahova tervezik a 3 F16 repülő századot:
  • Borcea-Feteşti-i Baza 86 Aeriana (Havasalföld)- 17 db ex portugál F16 jelenleg, hangárok készen, futópálya meghosszabbítva
  • Câmpia Turzii Baza 71 Aeriana (Erdély) - 2020-tól felújítás alatt
  • Mihail Kogălniceanu Baza 57 Aeriana (Tengermellék) - Korszerűsítési tervek

Feltűnő a norvég gépek alacsony felújítási és logisztikai költség terve, (fegyverzet?). A portugál csomagokban a gépek ára 10M Euro körüli kell legyen a többi mind logisztika, kiképés, fegyverek, reptér felújítás - nyilván minden centről nem lehet tudomásunk, de a fentiek elérhető számok, így minden gépre kb még 70M Euro jut mire bevethető, felfegyverezhető, röpképes, korszerűsített, a reptéren megfelelően karbantartható gép lesz és mindenekelőtt lesz rá pilóta és műszaki. Nagyon úgy néz ki, hogy a Norvég gépek csupaszon maradnak, vagy a porugál deal alapján ráköltenek még az üzletre, repterestül kiképzésestül, fegyverzet és egyéb felszereléssel együtt kb 2Mrd Eurot, hogy a jelenlegi szintre hozzák az újabb 2 századot is.
Ebből az jön, hogy a készenlétet valamint a kiképzést is az exportugál gépekkel fogják teljesíteni, az exnorvég gépek alapvetően a földön lesznek. A gépeket a románok is átmenetinek szánják: ez az első lépés az F-35 felé, átállnak (ebben úgyis van gyakorlatuk) a jenki műszaki-technikai háttérre. Biztosak lehetünk benne, hogy meg fogják rendelni, csak így nyertek 5-6 évet, mert jelenleg nincs elég forrás az F-35 beszerzésre. Valamint azt se felejtsük el, hogy a románokat nem érdekli a papír: ha egy most vett gépben 2500 üzemóra tartalék van az nem azt jelenti, hogy ennyit is fog a gép repülni. A jelenleg használt MIG-21-ek üzemóra tartaléka is valószínű, hogy már régen lejárt, mégis használják.
 
K

kamm

Guest
Ebből az jön, hogy a készenlétet valamint a kiképzést is az exportugál gépekkel fogják teljesíteni, az exnorvég gépek alapvetően a földön lesznek. A gépeket a románok is átmenetinek szánják: ez az első lépés az F-35 felé,
:D :cool:

átállnak (ebben úgyis van gyakorlatuk) a jenki műszaki-technikai háttérre. Biztosak lehetünk benne, hogy meg fogják rendelni,
:D :D :cool: :cool:


csak így nyertek 5-6 évet, mert jelenleg nincs elég forrás az F-35 beszerzésre.
5-6 evet? Es utana lesz 5-10 millard dollarjuk ra?
:D :D :D
:cool: :cool: :cool:

Valamint azt se felejtsük el, hogy a románokat nem érdekli a papír: ha egy most vett gépben 2500 üzemóra tartalék van az nem azt jelenti, hogy ennyit is fog a gép repülni. A jelenleg használt MIG-21-ek üzemóra tartaléka is valószínű, hogy már régen lejárt, mégis használják.
Most az elozo allitasodat cafolod... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85
K

kamm

Guest
A svédek jól fizetnek a folyamatos topicrombolásért? Nehogy meglepjenek téged az adminok karácsonyra, hogy kihajítanak a htka-ról.
Masokat irrital, de en jol szorakozom a folyamatos trollkodasodon. :cool: Probalod hergelni az olvtarsakat, romanok biztosan F-35 vesznek, 5-6 even belul es igy tovabb... eleg atlatszo. :p
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 155
113
Masokat irrital, de en jol szorakozom a folyamatos trollkodasodon. :cool: Probalod hergelni az olvtarsakat, romanok biztosan F-35 vesznek, 5-6 even belul es igy tovabb... eleg atlatszo. :p
Ez a hivatalosan meghirdetett programjuk.Az F16ok áthidaló megoldások.Hivatalosan bejelentett céljuk 2030 után fokozatosan F35 gépekkel váltani őket.
Hogy lesz e rá pénzük,az majd 2030 után kiderül.Ha lesz,akkor ezek a gépek elég jók arra,hogy fentartsák a légierő harcképességét,átáljanak velük az amrikai technológiai rendszerre,és felkészitsék a rendszerüket az F35 fogadására.Ha meg nem lesz F35re pénzük,kitolják az üzemidőt.LM állitja,hogy akár az eredeti 8k duplájára is van mód-de ez még a jövő zenéje,majd kiderűl a maga idejében.
És tényleg elég unalmas már a folyamatos kötekedő trollkodásod.
 
K

kamm

Guest
Ez a hivatalosan meghirdetett programjuk.Az F16ok áthidaló megoldások.Hivatalosan bejelentett céljuk 2030 után fokozatosan F35 gépekkel váltani őket.
Egyreszt 5-6 evrol beszelt, masreszt nem ez volt a kerdes.
Sebaj, vitazz csak magaddal. :cool:
Hogy lesz e rá pénzük,az majd 2030 után kiderül.Ha lesz,akkor ezek a gépek elég jók arra,hogy fentartsák a légierő harcképességét,átáljanak velük az amrikai technológiai rendszerre,és felkészitsék a rendszerüket az F35 fogadására.
40+ eves gepek. Teljesen komolytalan az egesz.
Ha ket szazadot kepesek lesznek rendszerbe allitani mondjuk 2 even belul es masik 4-5 evig allandoan repkeszen tartani, az mar messze-messze impressziv lesz az eddigi ruman szinvonalat figyelembe veve.

Ha meg nem lesz F35re pénzük,kitolják az üzemidőt.LM állitja,hogy akár az eredeti 8k duplájára is van mód-de ez még a jövő zenéje,majd kiderűl a maga idejében.
Hat persze. :D
40 eves airframe, 10 ezer feletti oraval benne, mindet normalis nyugati felszeressel terhelten repulve... ez ugyanaz a LM, aki az F-35-re is annyi mindent iger 20 eve, ugye? :p
Ez olyasmi lehet, mint a Kefir, 50+ evesen is wunderwaffe... mondjuk persze a rumanok a MiG-21-eseiket is repulik, de nem azert, mert batrak es ugyesek, hanem mert ostobak es nincs mas. :D

És tényleg elég unalmas már a folyamatos kötekedő trollkodásod.
Na ez tenyleg kulonosen vicces, ha te barkinek beszelsz trollkodasrol - a konstans vajdazas az egyik legszanalmasabb trollkodo provokalas, amit itt latni, leginkabb toled. :rolleyes: