K
kamm
Guest
Remek kis summary, koszonjuk.Román F16 összefoglaló:
Portugál Deal 1.:
- 2012 Szept: Szerződés: 12db F16 A/B Block 15 ,feljavított hajtóművek, 3db tartalék hajtómű, alkatrészek, földi logisztikai berendezések, 9 pilóta és 69 technikus, műszaki kiképzése.
- LM támogatásával a gépeket a M5.2R szabványnak megfelelően korszerűsítik, az M5.2R nem a legújabb MLU OFP már akkor sem, és nem támogatja az F-16-hoz tanúsított legújabb fegyvereket, mint például az AIM-9X Sidewinder és AIM-120D levegő-levegő rakétákat, valamint a GPS-t. /INS-vezérelt fegyverek, mint például a Joint Direct Attack Munition, az AGM-158 Joint Air-Surface Standoff rakéta és a GBU-39 SDB, valamint a frissített Link 16 adatkapcsolat. Az M5 alapszabvány azonban továbbfejlesztett műholdas navigációt, fegyverintegrációt, kommunikációs és küldetéstervezési képességeket, valamint képes többféle levegő föld fegyverzet kezelésére, köztük a lézer vezérelt bombák kezelésére is.
- A repülőgépek gyártási ideje 1983.Júl.-84. Ápr. az eredeti üzemeltető az USAF, 1999-ben vette át a Portugál légierő, majd tőlük a Román légierő, a románok 4000-4500 óra üzemidő tartalékkal vették át a gépeket.
- A fegyverek és a logisztikai csomag többi része az USA-val kötött külön üzlet eredménye: 60 AIM-9M Sidewinder és 30 AIM-120C AMRAAM levegő-levegő rakéta; CATM-9 és CATM-120 légi gyakorló rakéták az USAF tartalékából; 10db 500 font (227 kg) GBU-12 Paveway II lézervezérelt bomba; 18 db AGM-65H/AGM-65K Maverick levegő-föld rakéta; 4db CATM-65 gyakorló rakéta; és 3db ALQ-131 Jammer pod.
- A költségek I: 628M Euro: A teljes összeg 120 millió eurót tartalmaz a repülőgépekre, és 508 millió eurót a fejlesztésre, az élettartam meghosszabbítására, a logisztikai támogatásra és a fegyvercsomagra, valamint a pilóták és a földi személyzet képzésére.
- Költségek II: X×1,5M USD: Egy külön szerződésben a Lockheed Martin nem közölt számú AAQ-33 Sniper konténert szállít, körülbelül 1,5 millió dolláros egységárral.
- Költségek III: 32M Euro: Borcea-Feteşti légitámaszpont létesítményeinek felújítása. Az összegből a NATO áll 20M Euro-t. A felújítás a kifutópálya meghosszabbítását 8200 lábról (2500 méterről) 9180 lábra (2800 méterre), levezető kábelrendszer telepítését, új hangárok építését és az infrastruktúra fejlesztését jelenti.
Portugál Deal 2.:
- 2019 Nov. Szerződés: További 5 db F16A/B Block 15 130M Euro értékben, az öszeg tartalmazza a felújítást és a gépek M6 szabványra történő korszerűsítését, ez a verzió valamennyi jelenleg használt legmodernebb fegyver használatát lehetővé teszi ezen az 5 gépen.
- Feltehetően valamennyi román F16 a későbbiekben átesik az M5 -> M6 szabvány módosításon, a flotta egységeswítése a cél.
- Az üzlet tartalmazza a tech transfert is a Aerostar Bacăuban végzik el az 5 gép átalakításából 3-at, portugál felügyelettel és felelősséggel, a későbbi átalakításokat, korszerűsítést, karbantartást itt végzik el.
- A szerződés továbi kiképzési keretet is tartalmaz
- Külön szerződés a DSCA - val (USA) 2020 : A román kormány az F-16-os repüléselektronikájának, szoftvereinek, navigációs segédeszközeinek, pilótafülkéjének és kommunikációs berendezéseinek fejlesztését, valamint további logisztikai támogatás, repülőgép-alkatrészek és a személyzet képzésének megvásárlását kérte. Tartalmazza még: 19 többfunkciós információelosztó rendszer közös taktikai rádiórendszert (MIDS JTRS); nyolc LN-260 globális helymeghatározó rendszer; AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF) készletek; ARC-210 rádiók és KIV-78 kriptográfiai applikációk. Az ügylet kiterjed a repülőgépek kisebb módosítására, integrációjára és tesztelő/szoftvertámogató berendezésekre is.
- Költségek I.: 130M Euro a portugál gépekért és felújításukért
Költségek II.:175,4M USD a további logisztikai csomagért és rendszerekért
Norvég Deal:
- 2021. Dec: 32db Norvég F16A/B Block 10
- A gépek holland gyártású Block1-5 verzióban készültek 1980 januárjától (1983-ig - a legújabbakat feltehetően a Draken vitte), a későbbiekben Block 10-re egységesítve valamennyi
- A románok 2000-2500 óra üzemidő tartalékkal veszik át a gépeket, a norvég gépek átlag 10.000 óra körül repültek eddig, erre külön felhívják a norvégok a figyelmet.
- Költségek i.: 354M Euro a gépek bekerülési költsége
- Költségek II.: 100M Euro a becsült felújítási, logisztikai költség
A három légibázis ahova tervezik a 3 F16 repülő századot:
- Borcea-Feteşti-i Baza 86 Aeriana (Havasalföld)- 17 db ex portugál F16 jelenleg, hangárok készen, futópálya meghosszabbítva
- Câmpia Turzii Baza 71 Aeriana (Erdély) - 2020-tól felújítás alatt
- Mihail Kogălniceanu Baza 57 Aeriana (Tengermellék) - Korszerűsítési tervek
Feltűnő a norvég gépek alacsony felújítási és logisztikai költség terve, (fegyverzet?). A portugál csomagokban a gépek ára 10M Euro körüli kell legyen a többi mind logisztika, kiképés, fegyverek, reptér felújítás - nyilván minden centről nem lehet tudomásunk, de a fentiek elérhető számok, így minden gépre kb még 70M Euro jut mire bevethető, felfegyverezhető, röpképes, korszerűsített, a reptéren megfelelően karbantartható gép lesz és mindenekelőtt lesz rá pilóta és műszaki. Nagyon úgy néz ki, hogy a Norvég gépek csupaszon maradnak, vagy a porugál deal alapján ráköltenek még az üzletre, repterestül kiképzésestül, fegyverzet és egyéb felszereléssel együtt kb 2Mrd Eurot, hogy a jelenlegi szintre hozzák az újabb 2 századot is.
Abban az egyben nem ertek egyet, hogy a rettenetesen oreg norveg gepekre rakoltenenek annyit, hogy azokra is felmenjen az AIM9-X stb. Azok eredetileg Block 1 vagy Block 5 gepek voltak, majd at lettek epitve Block 10 MLUra - ha repulnek 6-8 evet, akkor sokat mondok, ezert elkolteni ujabb rettenet penzt, hogy felhuzzak oket is Block 15-20 MLUra es pluszban megvegyenek rajuk mindent, nos, szerintem ennyire meg a rumanok sem hulyek...
En komoly osszegbe fogadni mernek, hogy ket szazadnal sosem lesz tobb tartosan (2-3 evig) egyszerre repulokepes. Szerintem a norvegok jo resz - akar fele is - a "planned obsolence" kivaltasara van tervezve (magyarosan kannibalizaljak majd, ezt tamasztja ala az is, hogy sajat maguk fogjak szervizelni oket, azt a treninget is kifizettek.)Ránézve a számokra a 49 gép nagyon durván 3Mrd Euro mire repül, ebbe minden benne van. A szlovák üzlet ha jól emlékszem 1,3 Mrd 14 gépre , de azok újak, AESA radarral, EW képességekkel stb. a képzés tuti, de valamennyi fegyverzet is ha jól tudom ebben az árban benne van és a minimál reptéri logisztika is, nyilván a hangárok nem, a reptérre ott is sokat kell költeni.
Kb a románok negyedével olcsóbban jutnak , negyedolyan tudású, de legalább negyvenszer olyan idős gépekhez. OK, a reptér, a fegyverzet az marad korszerű ha a gépek ki is kopnak 10 év múlva, de minden más, a pilóták, műszakiak képzése is kezdődhet elölről.
Nekem nem tűnik jó üzletnek és az sejlik fel, hogy a norvég üzlet valós költségeit bújtatják itt ott, ott van még 2 reptér felújítása és felszerelése, a kiképzések két századnyi pilótának és műszakinak, valamint maga a fegyverzet ami ahogy látszik a portugál gépekhez is meglehetősen szerény, bár a LanceR-ekről megmaradtak egy része is használható, a felújítás is pénzbe kerül még akkor is ha Bacauban tudják már végezni ahol a portugálok betanították és felkészítették őket. Az USA-tól meg kell venni a szoftvereket, navigációs, kommunikációs eszközöket stb. Elég fura ez az üzlet így, első ránézésre tűnik csak úgy hogy a románok jól jártak, inkább pénznyelő az egész, lesz egy csomó Block 10-15 gépük, ráadásul még évek amíg felállhatnak az új alakulatok a Mig-eket meg terv szerint 2020-ban már ki kellett volna vonni.
Az "új" román gépek lesznek a világ legöregebb F16-osai ...