Román haderőfejlesztési program és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Hát az már egyre nehezebben jön össze.
  • A lakosságarány a javunkra változik, 50,8%-ra javultunk 47,4-ról kb a rendszerváltás előttről, a nem túl egzakt hivatalos román létszámadatokat nézve is, a közeledés gyorsul, 10 évente kb 1M fővel közeledik a lakosság létszáma, 2050 körül már 60% körül lesz az arány.
  • Ha a honvédelmi kiadásokat nézzük a román 2% több mint a magyar 2% lesz, de ha levesszük a haditengerészetüket ami a legköltségesebb fegyvernem, akkor kiderül, hogy nem sokkal több marad minden másra mint nekünk, csak ők egy kétszer akkora haderőt kell álmodjanak ebből az összegből, nem véletlenül vásárolnak használt eszközöket. Az új beszerzéseik simán ott vannak nagyságrendileg mint a mi beszerzéseink, 227 Piranha vs 256 Lynx.
Sosem számolsz a székelyekkel miért? Vannak hivatalosan 1,5 M an én szerintem ez inkább 2 M. A születések alapján kb 25 ezer gyerek születik székelyföldön évente. Ezeket ne számoljuk már a szőröstalpúak közé!
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Még annyit ha a székelyek számát nézzük 1,5 m azt onnan le kell vonni nálunk meg hozzá kell adni ez már rögtön 3 M s változás a javunkra!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93
Sosem számolsz a székelyekkel miért? Vannak hivatalosan 1,5 M an én szerintem ez inkább 2 M. A születések alapján kb 25 ezer gyerek születik székelyföldön évente. Ezeket ne számoljuk már a szőröstalpúak közé!
Kérlek akkor ezt olvasd el tőlem, pár nappal ezelőtti:
Szívesen, olyan három órát dolgoztam vele :)
A számok makacs dolgok, én - és színtisztán csak vélemény - az alábbit gondolom.
Statisztikai adatokat rontva a csalással, mintegy 18-18,5 M lakosa lehet az országnak, a külföldön élők fele már ott marad vagy ott született és soha nem jön haza, ugye látjuk hogy rengeteg a külföldön született gyerek (de ezt is keveri a vegyes házasság jaj), tehát a 18-18,5M-ból lejön a 4M külföldi fele, kb 2M aki kint marad örökre , marad 16-16,5 M aki ma olyan létszámnak tekintető aki még tartósan kötődik a hazájához.
A magyarok számát a stat 1,2M-ra írja, de pl a becsalt 1M akit csak úgy beírtak nem tartalmazott nemzetiségi adatokat és valszeg nem is jelenti le mindenki, hogy magyar, a "nem vallom be" kategória is főként a "nem románokat" jelentheti, tekintsük őket reálisan ezen okok miatt 1,5M-nak, ergo:
Jeleneleg 15M (nem magyar) lakosa lehet az országnak - én más nemzetiséget nem firtatok.
meg ezt, de volt ott több is, pont ezt firtattuk mire elég a székely-magyar összefogás, nagyon is sokra.
A román-magyar perszonál únió akkor is felmerült amikor I Ferdinánd királynak felajánlották az országot, akkor a román politikai elit tiltakozott leghevesebben, attól féltek, hogy a király Budapestre helyezi át a székhelyét, onnan uralkodik, amire komoly esély is volt, hisz az is felmerült, hogy a nagy egyesülés után Brassó legyen az ország fővárosa, ne feledjük, hogy a király egy európai uralkodóházból csöppent a román trónra amikor azt megörökölte nagybátyjától, egy balkáni várost látott maga körül.
Havasalföld máig féltékenyen őrzi és építi is vezető szerepét Bukarest mesterséges feltőkésítésével, gazdaság és lakosságarányon is túlmutató fejlesztési forrásokkal. A Román főváros perifériális helyzete, hisz nincs nagy európai közlekedési folyosón, nincs nagy folyam mellett, nincs az ország centrumában, nincs egyetlen szomszédjával sem jelentős közlekedési folyosóval összekötve, nincs tengerpartja azt jelenti, hogy nem organikusan, európai léptékben alakult ki mint város, hanem kizárólag a helyi, pusztán regionális mozgatórugók kényszerítették ki, hogy a térségnek a Dambovica folyócska parti város legyen a központja. A központ viszont megörökölt olyan nagytájakat, mint Erdély, ami pont hátat fordít Bukarestnek, hisz a jól közlekedhető, szelíd lejtők Budapest felé mutatnak, a meredélyek meg Havasalföld felé, így nagyon nehezen tud továbbra is központ maradni, nagyon nehezen tud a korábban pusztán regionális központi szerepet betöltő város európai központ is lenni, sőt nehezen tud az országban piaci, gazdasági mágneseként is működni, mert a fejlődése nem ezt a célt szolgálta évszázadokig. Ezért van nagy szükség a mesterséges feltőkésítésre, a vállalati központok Bukarestbe kényszerítésére (náluk van erre szabály), a források aránytalan ráfordítására Bukarest körül, hogy a látszat, hogy a város nem csak az ország fővárosa, hanem gazdasági, pénzpiaci, politikai, népességi központ is fennmaradjon.
Egy román - magyar perszonálúnió (ami elképzelhetetlen) szükségszerűen magával hozná, hogy az érintkező részeket Budapest bevonza pillanatok alatt, az erős infrastruktúra, a jól szervezett közigazgatás, az erősebb gazdaság lejtőként szolgál onnan idefelé. Budapest messze a Király hágón túl is erősen kifejtené a hatását ahogy teszi már ma is külön országként, ami előre vetítené, hogy a főváros erőtere egy egyesülés után messze betódulna a mai Romániába. Én nem tartanék attól, hogy a román tömegek lepnék el a vidéket, egyrészt már nincsenek olyan sokan, milliók vándoroltak ki örökre, Erdély népsűrűsége kb a fele a magyarénak, csak a Tiszántúlon is lakik kb 2M magyar, Erdély magyarjaival együtt pont annyian lennének mint Erdély románjai. Inkább az történne, hogy a magyar válna onnantól közvetítő nyelvvé a vegyes vidékeken a fejlett nyugati (magyar) részeken való boldogulás érdekében, ne feledjük, hogy Erdély gazdasága még ha közvetlenül érintkező és hatást kifejtő részeket, mondjuk Budapestig nézzük is jóval csekélyebb a magyarnál. A román elözönlés helyett inkább az történne, hogy Erdély újra a magyar kultúra számára átjárhatóvá válna, gazdaságilag bevonzódna a budapesti erőtérbe, a sűrűbb népesség kiegyenlítődésével és a magyarnak mint közvetítő nyelvnek a megerősödésével az asszimiláció a viszájára fordulna. A kárpátokon túli területek annyira elszigetelődnek jelenleg is Erdélytől, pláne Magyarországtól, hogy hatásuk aligha lehetne a jelenlegi Magyarországon, a tőlük kivándorlók sem állnának meg itt, hanem ha már mennek, mennének még 1-2 határral arrébb, egyébként sem lennének képesek olyan dinamikát önteni a betelepítésbe amit ne morzsolna fel az asszimiláció, egyszerűen már nincs bázisa a népmozgásnak. A közös országban 15M román ajkú és 11M magyar élne (2M tartósan külföldön megtelepült románt feltételezve ami minimum realitás), ez kb pont akkora arány mint I Ferdinánd idején (12 vs 9), márpedig akkor ugyanezen okok miatt féltek az egyesüléstől, hogy Erdélyt bevonzza és elszakítja az az erőtér aminek része volt 1000 évig.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Kérlek akkor ezt olvasd el tőlem, pár nappal ezelőtti:

meg ezt, de volt ott több is, pont ezt firtattuk mire elég a székely-magyar összefogás, nagyon is sokra.
Igen láttam én kérdeztem ezt tőled és amivel sokat dolgoztál :) Csak ezért nem értem, hogy most is leírtad a népesség arányok változását és ezt nem vetted figyelembe. Csupán erre hívtam fel a figyelmedet. Tehát a számaiddal és az enyém hasonlókkal így néz ki a helyes népesség arány: 11,5 M vs. 15 M ez pediglen jelenleg 76,66%
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93
Igen láttam én kérdeztem ezt tőled és amivel sokat dolgoztál :) Csak ezért nem értem, hogy most is leírtad a népesség arányok változását és ezt nem vetted figyelembe. Csupán erre hívtam fel a figyelmedet. Tehát a számaiddal és az enyém hasonlókkal így néz ki a helyes népesség arány: 11,5 M vs. 15 M ez pediglen jelenleg 76,66%
Csak a GDP-t, meg az EU posztokat, meg a kohéziós támogatásokat, meg az egyéb populációhoz mért mutatókat nem ehhez mérik, így magunk közt ezt kibeszélhetjük, meg vízionálhatunk dolgokat, de attól az még egy 19,1 a miénk meg egy 9,7 milliós ország, ennek megfelelően raknak mérlegre minket, ehhez van mérve még az ezer főre jutó rendőrök száma is , mert az is adat amit feldolgoznak és beleszámít például a legbiztonsáosabb országok rangsorának számításába. Szóval igen , nem kettős, hanem "sokas" mérce van. Egy ki-ki meccselésben jobb arányokkal indulnánk mint ami távolról látszik ez igaz és az idő úgy néz ki nekünk dolgozik, a magyar asszimiláció lassabb mint a magyar-román népességarány közeledése, ergo javul az arányunk folyamatosan.
 
K

kamm

Guest
Eléggé nem fair összehasonlítani egy fapados légitársaság utasszállító repülőgépének karbatartását egy kis légierő vadászgépével
Teljesen más az igénybevétele az egyiknek mint a másiknak...
Egy kereskedelmi gép egy évben repül kb. 3000 órát, egy kis ország légierejének a vadászgépe meg jó ha 300 at...
Szerintem érdemes árnyaltabban nézni a dolgot: maradjunk a sárkánynál, mert a hajtómű, az avionika és a harci rendszerek teljesen külön téma...

Egy SLEP (Service Life Extension Program) upgraden átesett F-16 sárkányában 12000 (!!) óra idő van.
Ez idő alatt nyilvánvalóan el kell végezni az előírt ellenőrzéseket, és az időkorlátos alkatrészek cseréjét, de egy F-16 hez hasonló bevált gépnél a sárkánnynál már nem túl valószínű hogy túl sok extra munkát jelentő új probléma bukkanna fel.
Szórakoztató, ahogyan a konkrét példáit egy folenyeskedo, üres kezlegyintessel probalod elintézni...

No meg fogalmatlan is ez az erveles - ha valami sokkal durvább igenybevetelnek van kiteve, az egy fighter jet, baszki.
Hiába repul evi akar 10x annyit egy nagy malac utasszállító, ha az F-16 meg 8-10g kanyarokat stb csinal évi 300 oraban, a kritikus súly miatt nincs minden duplán-triplan megoldva benne, stb.
Az elfelejtett aviinikat stb meg vegkepp nem ertem, hiszen 10x annyi teljesen custom elektronika megy benne, ami hatványozottan magasabb karbantartast igényel és így tovabb.
@angelsoul ezt hibátlanul leírta, te meg teljesen benezted, érthetetlen modon.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 715
10 655
113
Szórakoztató, ahogyan a konkrét példáit egy folenyeskedo, üres kezlegyintessel probalod elintézni...

No meg fogalmatlan is ez az erveles - ha valami sokkal durvább igenybevetelnek van kiteve, az egy fighter jet, baszki.
Hiába repul evi akar 10x annyit egy nagy malac utasszállító, ha az F-16 meg 8-10g kanyarokat stb csinal évi 300 oraban, a kritikus súly miatt nincs minden duplán-triplan megoldva benne, stb.
Az elfelejtett aviinikat stb meg vegkepp nem ertem, hiszen 10x annyi teljesen custom elektronika megy benne, ami hatványozottan magasabb karbantartast igényel és így tovabb.
@angelsoul ezt hibátlanul leírta, te meg teljesen benezted, érthetetlen modon.
Állj. Évi 300 órában biztos nem csinál 8-10g-s kanyarokat, mert egy év alatt kuka lenne a sárkány is meg a pilóta is.
 
K

kamm

Guest
Állj. Évi 300 órában biztos nem csinál 8-10g-s kanyarokat, mert egy év alatt kuka lenne a sárkány is meg a pilóta is.
Nem szo szerint kell érteni, logikusan...:oops: a lényeg az, hogy a nagy gepeknek töredéke az ilyesfajta terhelés, mikozben dupla-tripla rendszerekkel repülnek alapból.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Eléggé nem fair összehasonlítani egy fapados légitársaság utasszállító repülőgépének karbatartását egy kis légierő vadászgépével
Teljesen más az igénybevétele az egyiknek mint a másiknak...
Egy kereskedelmi gép egy évben repül kb. 3000 órát, egy kis ország légierejének a vadászgépe meg jó ha 300 at...
Szerintem érdemes árnyaltabban nézni a dolgot: maradjunk a sárkánynál, mert a hajtómű, az avionika és a harci rendszerek teljesen külön téma...

Egy SLEP (Service Life Extension Program) upgraden átesett F-16 sárkányában 12000 (!!) óra idő van.
Ez idő alatt nyilvánvalóan el kell végezni az előírt ellenőrzéseket, és az időkorlátos alkatrészek cseréjét, de egy F-16 hez hasonló bevált gépnél a sárkánnynál már nem túl valószínű hogy túl sok extra munkát jelentő új probléma bukkanna fel.

A fapadosoknál azért fontos a fiatal flotta mert náluk minden fillér számít. Egy D check $ milliós klts.e egyszerűen nem fér bele a gazdasági modelljükbe.
Hogy világos legyen mire gondolok: egy légierő sem fogja csak azért eladni vagy nyugdíjazni a vadászgépét (aminek a sárkányában amúgy még bőven van idő) mert a sárkányon struktúrális ellenőrzést kell végezni.
Egy fapadosnál ez teljesen normális, bevett gyakorlat...
Értem amit mondasz, de azt hiszem nem jött át, amire gondolok.

Induljunk egy gyártósorról legurult gépről - minden része vadi új, 0 kilométeres. Na most van, ami üzemidős, van ami állapot szerint lesz majd cserélve. A baj ott kezdődik, hogy ahogy gyűlnek az évek úgy az állapot szerinti cserék előjönnek. És itt most olyan dolgokról beszélek, hogy 20+ éves gépeknél nem ritkán cseréltünk framet, amihez a gépek elejét konkrétan lebontottuk.
Minden alkatrészről szó van, ami a repülőgépben van, a kézi rádiótól a fekete doboz összes rögzítőcsavarjáig. Vagyis a gép ahogy halad előre, úgy lassan az összes elemét ki kell cserléni, kvázi a szerkezet 100%-át - vagyis újjáépíted a repülőgépet. Na azt az időt eltalálni, ahol ez már fajsúlyos kezd lenni, azt nehéz eltalálni - ahol a maintenance már elviselhetelenül költséges.

Ezért is remek, hogy vadi új gépek lesznek a HMnél, legyen az F-35, japán F-X, Boramae vagy E Gripen. Vadi új repülőgép minden alkatrésze null kilométeres, nem jön elő az egész szerkezet nyomora és lehet kínozni épp eleget. Ugyanezért vesz a szárazföldi haderő vadiúj Leopardokat meg Lynxeket. Hosszú távra számolsz új gép kell.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Értem amit mondasz, de azt hiszem nem jött át, amire gondolok.

Induljunk egy gyártósorról legurult gépről - minden része vadi új, 0 kilométeres. Na most van, ami üzemidős, van ami állapot szerint lesz majd cserélve. A baj ott kezdődik, hogy ahogy gyűlnek az évek úgy az állapot szerinti cserék előjönnek. És itt most olyan dolgokról beszélek, hogy 20+ éves gépeknél nem ritkán cseréltünk framet, amihez a gépek elejét konkrétan lebontottuk.
Minden alkatrészről szó van, ami a repülőgépben van, a kézi rádiótól a fekete doboz összes rögzítőcsavarjáig. Vagyis a gép ahogy halad előre, úgy lassan az összes elemét ki kell cserléni, kvázi a szerkezet 100%-át - vagyis újjáépíted a repülőgépet. Na azt az időt eltalálni, ahol ez már fajsúlyos kezd lenni, azt nehéz eltalálni - ahol a maintenance már elviselhetelenül költséges.

Ezért is remek, hogy vadi új gépek lesznek a HMnél, legyen az F-35, japán F-X, Boramae vagy E Gripen. Vadi új repülőgép minden alkatrésze null kilométeres, nem jön elő az egész szerkezet nyomora és lehet kínozni épp eleget. Ugyanezért vesz a szárazföldi haderő vadiúj Leopardokat meg Lynxeket. Hosszú távra számolsz új gép kell.
Azt hiszem egy éremnek a két oldaláról beszélünk...
Persze...egy új gép karbantartási szempontból kedvezőbb, olcsóbb - függetlenül hogy polgári vagy katonai gépről van szó - és ahogy haladunk előre az időben a karbantartási óraszámok és költségek nőnek. Ezt azt hiszem senki nem vitatja...

Viszont minden repülőgép elég gyorsan túljut az "újrepülő" kegyelmi állapoton.
A fapadosok ilyenkor egyszerűen eladják a gépeket, de a légierők sajnos ma már nem képesek 10 évenként cserélgetni a flottájukat.
Minden légierőnek arra kell felkészülni hogy az üzemben lévő gépeket 40-50 éves korukig kell üzemben tartani - és egy magas szintű katonai karbantartó szervezet képes is erre.
Erre megvannak a megfelelő technológiák, felújítási programok, stb...lsd. fent F-16 SLEP program.
Az hogy ez mennyire gazdaságos, jó kérdés...valószínű semennyire, de a légierőknél nem is ez a döntő szempont.
 

MZ/X

Well-Known Member
2021. május 27.
754
3 562
93
Tudnál egy pár mondatos összefoglalót írni? Gondolom lefordította, vagy érted.

köszi :rolleyes:
  • A megbeszélésen a bemutatott anyagokon és egy mobil parancsnoki egységen keresztül kiemelték a valós idejű harci stratégiák megvalósításának lehetőségét, élő közvetítéssel a csatatérről közvetlenül a legmagasabb szintű döntéshozói szintre.
  • Az Elbit Systems által fejlesztett Torch-X vezérlő- és vezérlőrendszert az Elbit Systems delegációjának képviselői tesztelték. A Torch-XTM HQ optimalizálja az operatív tevékenységeket azáltal, hogy közös helyzetfelismerési, üzenetküldési, parancsterjesztési és döntéstámogató eszközöket biztosít a központok számára minden szinten. A mesterséges intelligencián alapuló döntéstámogató funkciók csökkentik a kognitív terhelést és növelik a működési ütemet.

Az üzenetküldés és az élő közvetítés funkcióknak nagyon megörültek szerintem. "Ààà ez olyan lehet mint a fészbuk live!" :)
 

MZ/X

Well-Known Member
2021. május 27.
754
3 562
93

Románia megkezdte a lépéseket a következő F-16-os század megszerzéséhez. A program utolsó pontja az F-35 lesz​


"A légierő vezérkari főnökének, Viorel Panănak a nyáron tett nyilatkozatai szerint Románia 2030-tól az 5. generációs repülőgépek felé halad."
"Az F-16 egy átmeneti repülőgép ehhez a programhoz ” – mondta Constantin Spinu dandártábornok."

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 202
113
colonel-miclos_preflight-inspection-Y1HCM4.jpg


Enhanced Laser Guided Training Rounds for the Romanian Air Force F-16 Fighting Falcon combat aircraft.

"Enhanced Laser Guided Training Rounds will provide live-drop training at lower cost compared to the tactical Paveway II Laser Guided Bombs. This will be beneficial for the Romanian Air Force budget, providing an increased range training rate for viper's drivers making them more proficient in Precision Guided Munitions deliveries. Also, ELGTRs providing good feedback at impact will help validating F-16 squadron surface attack TTPs" said Colonel Catalin Miclos.

A Ground and Air Crew training took place on 16 and 17 November 2021 at the Romanian F-16 Air Base of Borcea. On 18 November, the first two missions were successfully executed by Base Commander Colonel Catalin Miclos and Squadron Commander Colonel Mihaita Marin.

The agreement is in effect through 2021 and allows NATO to purchase up to 3,000 Enhanced Laser Guided Training Rounds a year for the next five years on behalf of NATO nations. The NATO multinational Air-to-Ground Precision Guided Munitions involves thirteen Allies and one NATO partner (Belgium, Czech Republic, Denmark, Greece, Hungary, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Spain, the United Kingdom and Finland). This multinational project offers participants a framework to acquire air-to-ground PGMs in a cost-effective and flexible way. Beyond easier and quicker transfers, the NATO Air-to-Ground PGM project also enables participants to save costs by procuring and transporting PGMs together.

(Most akkor mi is vettünk ilyet vagy nem? Amikor nem volt még bombánk, akkor azt mondták hogy nincs is rá szükség, mert a Gripen szoftveresen tudja szimulálni a bombavetést, így bombák nélkül is tudunk gyakorolni..."
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
485
3 134
93
Románia megkezdte a Norvég F16-okkal kapcsolatos tárgyalásokat. 12 F16 már elkelt a flottából, egy amrikai cég (Draken International) szerezte meg őket, minden bizonnyal a jobbakat válogatták ki, maradt 32 db, Romániának mindet meg kellene venni, ha még 2 századot akar.
A Norvég F16-ok a világ egyik legrégibb F16-os flottája, átlag 10.000 repült órával, a wiki azt írja 1980 januárjától kezdték őket szolgálatba állítani, nem is USA hanem holland összeszerelésűek.
Jó eséllyel a gépek még a portugál gépeknél is öregebbek lesznek, ha felújításon is át kell essenek akkor mindenképpen 40 év feletti gépek kerülnek "újként" a Román Légierőbe.
Ha azt tervezik, hogy az F16 átmeneti megoldás az F35-ig akkor lehet, hogy ideje rögvest az F35-t is megrendelni, mert mire azok hadrendbe állnak, ezek az F16-ok vagy leesnek vagy a földre lesz parancsolva mind. Ez kb a máglyára hordott pénz esete ...
 
K

kamm

Guest
Románia megkezdte a Norvég F16-okkal kapcsolatos tárgyalásokat. 12 F16 már elkelt a flottából, egy amrikai cég (Draken International) szerezte meg őket, minden bizonnyal a jobbakat válogatták ki, maradt 32 db, Romániának mindet meg kellene venni, ha még 2 századot akar.
A Norvég F16-ok a világ egyik legrégibb F16-os flottája, átlag 10.000 repült órával, a wiki azt írja 1980 januárjától kezdték őket szolgálatba állítani, nem is USA hanem holland összeszerelésűek.
Jó eséllyel a gépek még a portugál gépeknél is öregebbek lesznek, ha felújításon is át kell essenek akkor mindenképpen 40 év feletti gépek kerülnek "újként" a Román Légierőbe.
Ha azt tervezik, hogy az F16 átmeneti megoldás az F35-ig akkor lehet, hogy ideje rögvest az F35-t is megrendelni, mert mire azok hadrendbe állnak, ezek az F16-ok vagy leesnek vagy a földre lesz parancsolva mind. Ez kb a máglyára hordott pénz esete ...
Azokat az F-35-osoket majd elhiszem, ha latom oket roman felsegjellel a levegoben.