Román haderőfejlesztési program (2025) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 569
74 562
113
Poróbálják menteni a menthetetlent...

A "H145M"-et már 2014-ben felajánlották nekik, akkor nem kellett nekik.

Ezt a "rendeljenek már meg 16 H225-öt, mert különben bezárjuk a gyárat..." játékot elég régen játsszák. Előző évben is eljátszották ezt, akkor az lett a vége hogy a románok rendeltek néhány H135-öt mentőhelikopternek., ami kb. 1 évre megnyugtatta az Airbust-t. Ha most megint rendelnek néhány H145-öt időhúzásként, akkor megkaphatnak hozzá mindent amit mi akartunk a 7+20 db EC135/H145-höz...


 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 370
28 138
113
A "H145M"-et már 2014-ben felajánlották nekik, akkor nem kellett nekik.

Ezt a "rendeljenek már meg 16 H225-öt, mert különben bezárjuk a gyárat..." játékot elég régen játsszák. Előző évben is eljátszották ezt, akkor az lett a vége hogy a románok rendeltek néhány H135-öt mentőhelikopternek., ami kb. 1 évre megnyugtatta az Airbust-t. Ha most megint rendelnek néhány H145-öt időhúzásként, akkor megkaphatnak hozzá mindent amit mi akartunk a 7+20 db EC135/H145-höz...


Most tényleg bezárták a gyárat, nem? De egyébként nem fognak H145-öt rendelni szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
K

kamm

Guest
Poróbálják menteni a menthetetlent...

Persze.
Franciak futnak a penzuk utan.

Lehetne ezt még részletezni és kiegészíteni, én csak a magyaros álmodozást, vágyvezérelt gondolkodást és az ellenfél semmibevételét tettem szóvá arra a kijelentésre reagálva, hogy "nincs iparuk". Az a tény pedig, hogy VSZ tagállamként francia, brit, német haditechnikát licenszeltek, sokmindent elárul az érdekérvényesítési képességükről.

Jajj, ne ezt ne. Tegyuk kontextusba a @Nero von Schwartz altal vizionalt roman iparrol, plane a szazeves repulogepgyartasukrol es hasonlokrol szolokat. Egyreszt a Monarchia anno a vilag negyedik-otodik legnagyobb ipari outputjat produkalta es az egesz technologiai forradalom (1870-) nagyreszt a Magyar Kiralysag teruleten ment vegbe (a korabbi ipari volt az osztrakon.) A Weiss az egesz Monarchia legnagyobb hadiszallitoja volt mar a szazadfordulo korul (igen, a 20-30 gyaraval joval nagyobb, mint a sokak altal szinten tultolt Skoda), a masodik vh alatt talan meg nagyobbbra hizott.
Ekkor Romania kvazi nem is letezett, ipari szempontbol semmikeppen.

Masreszt a roman IAR, amitol igy el vagy esve, gyakorlatilag gyakorlatilag csak mezogazdasagi es tanulo kisgepeket epitgetett egeszen a hideghaboruig, military celra egyetlen gepnek a variacioit gyartotta, ami egy elmaradt koppintasa volt modern nyugati gepeknek, el is engedtek 10-20 even belul.
Hadiipari szempontbol egy vicc volt az egesz ceg az elso 40-50 (!) eve alatt, mikozben nalunk mar gyartottak mindenfele licensz alapjan mindenfele modern gepet, peldaul vagy 300+ Bf109-et Gyorben.

A hetvenes evekben a franciaktol (Trianon ota ment a lafaty veluk) kaptak licenszet, azt kezdtek gyartani, majd kesobb annak az ujabb verziojat. Talan szovjet licenszuk is volt, mar nem emlekszem. Azota is ezeket a 40-50 eves helijeiket repulik, mert nincs mas. Nem is lesz: sosem volt sem tudasbazisuk, semi ipari bazisuk sajatot tervezni. Nem veletlenul tort bele bicskajuk a meg a lenyult Leo motorok tervebe is, egyszeruen nem volt hozza alap.
Nezd meg, mit ossze erolkodnek sajat APC-t hekkelni es semmi nem jon ossze belole. Sosem fog, mert meg annyit sem ertenek meg, hogy nincs ahhoz tuadsuk, hogy sajat hajtast tervezzenek, raadasul a gyaraik tobbsege egy kirakathely volt, egy rakas szart produkalt negyven evig, fix rendelesre.

Ez az egesz romanok "tortenelmi" repulo- es egyeb, tulajdonkeppen barmifele ipara mese habbal. Mondjatok egyetlen epkezlab dolgot, amit sajat maguk fejlesztettek ki es sikeres termek lett belole. Mindezt ugy, hogy naluk a szoges ellentete volt a kornyezet a mienkhez kepest.

Harmadreszt, minket meg a kommunizmus alatt is az egesz szovjet-komcsi tabor a "bunos" orszagkent tartott szamon, gyakorlatilag Kadar es Brezsnyev ill az aktualis moszkvai erokozpont szemelyes viszonyan mult minden, mert amugy nekunk semmi nem jart, meg az sem, ami a tobbi komcsi VSZ tagalllamnak.
Nem veletlenul nem akart igazan utokepes MNHt sem Kadar, 68 utan vilagos volt neki, hogy minel kevesbe utokepes, annal konnyebben usszuk meg a kovetkezo ilyesmi kalandot.

Nalunk az orszag feldarabolasa es utana mindenfele politikai rendszerek modszeresen szetvertek az elmult 150+ eves ipari multat - a romanoknal az ellenkezoje tortent, ajandekba kaptak egy 2x akkora teruletet, mint amekkorak voltak, majd szetfuttattak oket licenszekkel, kesobb Ceau a nyugati kedvenc volt az szovjetekkel valo szembenesert - es meg igy sem tudok egyetlen, akarcsak Ikarus-szinten vilagszinten sikeres ipari termeket felhozni.

Barki, aki valaha roman ipari kapacitasrol es hasonlokrol beszel, mindig csak azt tanacsolom, beszelgessen el par Dacia tulajjal a nyolcvanas evekbol. Az mindent elarul az egesz roman ipari kulturarol.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 097
32 660
113
Masreszt a roman IAR, amitol igy el vagy esve, gyakorlatilag gyakorlatilag csak mezogazdasagi es tanulo kisgepeket epitgetett egeszen a hideghaboruig, military celra egyetlen gepnek a variacioit gyartotta, ami egy elmaradt koppintasa volt modern nyugati gepeknek, el is engedtek 10-20 even belul.
Hadiipari szempontbol egy vicc volt az egesz ceg az elso 40-50 (!) eve alatt, mikozben nalunk mar gyartottak mindenfele licensz alapjan mindenfele modern gepet, peldaul vagy 300+ Bf109-et Gyorben.

Hát azért nem egészen.

 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 447
31 853
113
Hát azért nem egészen.

IAR95 tervezetük is a pénzen bukott meg.
Lehetne ezt még részletezni és kiegészíteni, én csak a magyaros álmodozást, vágyvezérelt gondolkodást és az ellenfél semmibevételét tettem szóvá arra a kijelentésre reagálva, hogy "nincs iparuk". Az a tény pedig, hogy VSZ tagállamként francia, brit, német haditechnikát licenszeltek, sokmindent elárul az érdekérvényesítési képességükről.
És még a dél afrikai Oryx helik gyártásában is részt vettek (helyi Supr Puma változat).Közben meg fegyvert szállitottak Angolának.....
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 097
32 660
113
Nalunk az orszag feldarabolasa es utana mindenfele politikai rendszerek modszeresen szetvertek az elmult 150+ eves ipari multat - a romanoknal az ellenkezoje tortent, ajandekba kaptak egy 2x akkora teruletet, mint amekkorak voltak, majd szetfuttattak oket licenszekkel, kesobb Ceau a nyugati kedvenc volt az szovjetekkel valo szembenesert - es meg igy sem tudok egyetlen, akarcsak Ikarus-szinten vilagszinten sikeres ipari termeket felhozni.

Barki, aki valaha roman ipari kapacitasrol es hasonlokrol beszel, mindig csak azt tanacsolom, beszelgessen el par Dacia tulajjal a nyolcvanas evekbol. Az mindent elarul az egesz roman ipari kulturarol.

A '80-as évek már az a korszak volt, amikor Ceau kiadta az utasítást, hogy vissza kell fizetni az államadósságot, bármi áron. Ekkor lett Románia a sötétség földje, áramszünetekkel, 2 órás TV adással, üres üzletekkel. Kissé csökkent a minősége az iparnak (akkoriban azt mesélték, női rabok szerelik össze a Daciákat, a spórolás miatt sötét üzemcsarnokokban). Viszont eladtak mindent, amit lehetett, Magyarországra igencsak sok Dacia jött be akkor, és sokan bizony megvették, mert nem volt más. Nem tudom, mivel fizettünk értük, egy legenda szerint a románok lebuktak azon, hogy "hamisított" Ikarus buszokat adtak el a harmadik világban, aztán ezért szállították ezeket kárpótlásként. 1990-től persze pár év alatt szinte az összeset felvásárolták nálunk, és hazakerültek.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and kamm

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 097
32 660
113
Spike-, nemirányított rakétás és gépágyús gyakorló lövészetet tartottak az IAR-330 SOCAT helikopterekkel a Fekete tengernél...

162207619_1945833878899322_4728727126488225797_o.jpg


162485738_1945833888899321_8188620910417511272_o.jpg




Azokon a fehér pótkocsikon mi van? Valami radar?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 569
74 562
113
Most tényleg bezárták a gyárat, nem? De egyébként nem fognak H145-öt rendelni szerintem.

Te linkelted a cikket még csütörtökön reggel... érdekes, hogy abban a cikkben még szó sincs a H145-ről, pedig alá is írtak valamit.
Én nem tudom, hogy mit csináltak 2016 óta ott az emberek, ha nem volt megrendelés. A régi gépek szervizelése az másik részleg.

 
K

kamm

Guest
Hát azért nem egészen.

Ja, ez az az egyetlen szar, amirol irtam, amit a vilaghaboruval be is fejeztek, mert mar akkor sem volt sehol a Bf109hez kepest sem.
Meg probaltak varalni, de sosem lett egyetlen epkezlab harci gepuk sem.

IAR95 tervezetük is a pénzen bukott meg.

És még a dél afrikai Oryx helik gyártásában is részt vettek (helyi Supr Puma változat).Közben meg fegyvert szállitottak Angolának.....

Meh, csupa szart gyartottak. Meg a licenszelt cuccaikbol is az afrikai bozotragokon kivul nem kellettek sehol a romanok szarjai mar akkor sem, a "beketaborban" is hiresen a legszarabb cuccokat gyartottak. Meg a roman Kalasnyikov-kopik is a legszarabbak koze tartoznak, mig a magyarokert fizetik a legtobbet ma is.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
569
1 420
93
Azért rendeztek velük egy kis mészárlást a Ploiesti olajmezőket mélyrepülésben támadni szándékozó Lightningek között.
Én B-24-re emlékszem vadász fedezet nélkül, egy kis német segítséggel.

"Additionally, there were three fighter groups, comprising fifty-two BF 109 and Bf 110 fighter aircraft alongside a small number of Romanian fighters, stationed within flight range of Ploesti and awaiting orders in case of necessity."

 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
Persze.
Franciak futnak a penzuk utan.



Jajj, ne ezt ne. Tegyuk kontextusba a @Nero von Schwartz altal vizionalt roman iparrol, plane a szazeves repulogepgyartasukrol es hasonlokrol szolokat. Egyreszt a Monarchia anno a vilag negyedik-otodik legnagyobb ipari outputjat produkalta es az egesz technologiai forradalom (1870-) nagyreszt a Magyar Kiralysag teruleten ment vegbe (a korabbi ipari volt az osztrakon.) A Weiss az egesz Monarchia legnagyobb hadiszallitoja volt mar a szazadfordulo korul (igen, a 20-30 gyaraval joval nagyobb, mint a sokak altal szinten tultolt Skoda), a masodik vh alatt talan meg nagyobbbra hizott.
Ekkor Romania kvazi nem is letezett, ipari szempontbol semmikeppen.

Masreszt a roman IAR, amitol igy el vagy esve, gyakorlatilag gyakorlatilag csak mezogazdasagi es tanulo kisgepeket epitgetett egeszen a hideghaboruig, military celra egyetlen gepnek a variacioit gyartotta, ami egy elmaradt koppintasa volt modern nyugati gepeknek, el is engedtek 10-20 even belul.
Hadiipari szempontbol egy vicc volt az egesz ceg az elso 40-50 (!) eve alatt, mikozben nalunk mar gyartottak mindenfele licensz alapjan mindenfele modern gepet, peldaul vagy 300+ Bf109-et Gyorben.

A hetvenes evekben a franciaktol (Trianon ota ment a lafaty veluk) kaptak licenszet, azt kezdtek gyartani, majd kesobb annak az ujabb verziojat. Talan szovjet licenszuk is volt, mar nem emlekszem. Azota is ezeket a 40-50 eves helijeiket repulik, mert nincs mas. Nem is lesz: sosem volt sem tudasbazisuk, semi ipari bazisuk sajatot tervezni. Nem veletlenul tort bele bicskajuk a meg a lenyult Leo motorok tervebe is, egyszeruen nem volt hozza alap.
Nezd meg, mit ossze erolkodnek sajat APC-t hekkelni es semmi nem jon ossze belole. Sosem fog, mert meg annyit sem ertenek meg, hogy nincs ahhoz tuadsuk, hogy sajat hajtast tervezzenek, raadasul a gyaraik tobbsege egy kirakathely volt, egy rakas szart produkalt negyven evig, fix rendelesre.

Ez az egesz romanok "tortenelmi" repulo- es egyeb, tulajdonkeppen barmifele ipara mese habbal. Mondjatok egyetlen epkezlab dolgot, amit sajat maguk fejlesztettek ki es sikeres termek lett belole. Mindezt ugy, hogy naluk a szoges ellentete volt a kornyezet a mienkhez kepest.

Harmadreszt, minket meg a kommunizmus alatt is az egesz szovjet-komcsi tabor a "bunos" orszagkent tartott szamon, gyakorlatilag Kadar es Brezsnyev ill az aktualis moszkvai erokozpont szemelyes viszonyan mult minden, mert amugy nekunk semmi nem jart, meg az sem, ami a tobbi komcsi VSZ tagalllamnak.
Nem veletlenul nem akart igazan utokepes MNHt sem Kadar, 68 utan vilagos volt neki, hogy minel kevesbe utokepes, annal konnyebben usszuk meg a kovetkezo ilyesmi kalandot.

Nalunk az orszag feldarabolasa es utana mindenfele politikai rendszerek modszeresen szetvertek az elmult 150+ eves ipari multat - a romanoknal az ellenkezoje tortent, ajandekba kaptak egy 2x akkora teruletet, mint amekkorak voltak, majd szetfuttattak oket licenszekkel, kesobb Ceau a nyugati kedvenc volt az szovjetekkel valo szembenesert - es meg igy sem tudok egyetlen, akarcsak Ikarus-szinten vilagszinten sikeres ipari termeket felhozni.

Barki, aki valaha roman ipari kapacitasrol es hasonlokrol beszel, mindig csak azt tanacsolom, beszelgessen el par Dacia tulajjal a nyolcvanas evekbol. Az mindent elarul az egesz roman ipari kulturarol.
Baromságot írsz full nacionalizmusból, de mindegy...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 569
74 562
113
A román hadsereg az elmúlt hat évben több mint 340 millió eurót költött IAR 330 Puma és IAR 316B Alouette helikoptereinek javítási, karbantartási és korszerűsítési munkáira.