Román haderőfejlesztési program és hadiipar

Szerintem a problémák nem a gépek életkorával vannak összefüggésben hanem az üzemeltetés szinvonalával és a pilóták kiképzettségével.
Számtalan a Románokéhoz hasonló korú F-16 repül még a világban amikkel nincs baj.
Hat ahol nem ujonnan vezetik be a nullarol.
Kapasbol semmi infrajuk nem volt hozza, az elmult evekben epitgettek ki mindent lohalalaban, mar amit sikerult. Masreszt ezek valoban leharcolt gepek voltak, fene tudja, hogy a nagygeneral utan milyen airframe wear & tear kerult elo....
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
Ha kerek 5 év alatt odáig jutottak, hogy nincs gyakorlat a gépekkel, nem mernek szolgálatot adni akkor ahhoz csak gratulálni lehet, szerintem vegyenek még 30-at ...
Idézet:
"Románia 2013-ban szerződést írt alá Portugáliával 12 darab F-16 A/B Block 15 MLU vadászgépre. [6] Az első hat vadászgép 2016 októberében lépett szolgálatba a Román Légierőnél, további hármat decemberben, az utolsó három pedig 2017-ben lépett szolgálatba."
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
Ha kerek 5 év alatt odáig jutottak, hogy nincs gyakorlat a gépekkel, nem mernek szolgálatot adni akkor ahhoz csak gratulálni lehet, szerintem vegyenek még 30-at ...
Idézet:
"Románia 2013-ban szerződést írt alá Portugáliával 12 darab F-16 A/B Block 15 MLU vadászgépre. [6] Az első hat vadászgép 2016 októberében lépett szolgálatba a Román Légierőnél, további hármat decemberben, az utolsó három pedig 2017-ben lépett szolgálatba."
Azota jott meg nekik masik 5, az utolso azt hiszem iden marciusban? De mondjuk ettol meg tenyleg egy vicc.
 
...én magunknak szurkolok, de "... szárazon tartanám a puskaport" --ahogy a klasszikus mondás is jónak tartja-- a szokásos (felszámolt tartalék-eszköz pótlás) említésével, és ugyebár gombokért-*.

...a sivatagi Strykereiből az első Ukrán-Orosz éleződéskor kapnak majd 1-2-300-t (ígéretben először), most is éppen megy a maci-bajusz (média)rángatása!
...pár év és --azt gyanítom-- lesz az a helyzet, amikor elkezdődik a folyamat.
...mi meg addigra kb. üres zsebbel, választási baleset előtt/után, stb... !

...a faxért nem lehet már végre itthon normálisan csinálni valamit!!!
...van rá pénz, van rá idő, "ezért" mi történik: elb@sszák!!! :mad: :mad: :mad:

...akár a magyar focit/kézilabdát/... látnám, mikor esélyünk van/volt valamire( a foci elmúlt 50-60 évében pölö)!



* ...gondolom azért nem jó/nem kell! ...még egy "Hurrrrá"!
Stop taking drugs.
 
Azt vágod, hogy eddig még semmit sem ingyen kaptak?

A románok tényleg nem kaptak semmit ingyen. De az Ukránok igen. És LM szavaival élve jóindulatvásárlásból cserébe közel lenullázták a gazdaságukat. (Csak a gáz elapadása többe került nekik, mint amennyi felszerelést összesen kaptak fizetség nélkül.)
Én abban reménykedem, hogy Magyarország nem sokat fog kapni csupán szeretetből, mert eddig akinek jutott USA ajándék, az még nem köszönte meg.
 
A románok tényleg nem kaptak semmit ingyen. De az Ukránok igen. És LM szavaival élve jóindulatvásárlásból cserébe közel lenullázták a gazdaságukat. (Csak a gáz elapadása többe került nekik, mint amennyi felszerelést összesen kaptak fizetség nélkül.)
Én abban reménykedem, hogy Magyarország nem sokat fog kapni csupán szeretetből, mert eddig akinek jutott USA ajándék, az még nem köszönte meg.
Szerintem az AMRAAM (meg a NASAMS amerikai radarjai) letudtak a 'kotelezo' vasarlast vagy 5-10 evre.
 
Az új kormány programból, cél a román hadiipar megerősítése (fordító lehet hogy vacak, de nem tudok mócul):
  • Könnyű páncélozott taktikai járművek / ATBTU
  • C4I rendszerek ISTAR integrációs képességekkel - jelenleg írnak alá az Elbittel
  • Gyalogsági harcjármű - Piranha V.
  • Kiberbiztonsági és védelmi rendszer
  • Class IAS taktikai rendszer
  • SREM mobil elektronikus hadviselési rendszer
  • MANPAD hordozható kis hatótávolságú / nagyon rövid hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer
  • Integrált SHORAD / VSHORAD fegyverrendszer
  • Optikai és optoelektronikai berendezések - I. szakasz
  • CBRN-felderítő, figyelmeztető, fertőtlenítő és védelmi berendezések és rendszerek (egyéni és kollektív)
  • Az Oerlikon GDF 103 típusú légvédelmi tüzérségi rendszer modernizálása a CRAM 242 képességekkel rendelkező légvédelmi tüzérségi rendszer szabványra - megjött ez is, felújítják a Gepardokat.
 
Az új kormányprogramból:
70.000 fős hadsereg
60.000 fős tartalékos
+Visszahozzák a sorkatonai szolgálatot, önkéntes alapon, aki akar bevonulhat majd az iskolái elvégzése után a kiképzésre.
 
Az új kormányprogramból:
70.000 fős hadsereg
60.000 fős tartalékos
+Visszahozzák a sorkatonai szolgálatot, önkéntes alapon, aki akar bevonulhat majd az iskolái elvégzése után a kiképzésre.
Ezeket fölösleges elolvasni, 1 éven belül új kormány lesz :)
 
Az új kormányprogramból:
70.000 fős hadsereg
60.000 fős tartalékos
+Visszahozzák a sorkatonai szolgálatot, önkéntes alapon, aki akar bevonulhat majd az iskolái elvégzése után a kiképzésre.
A lényeg kétszer annyi legyen minimum mindenből mint Magyarországnak. Még a kétszeres túlerő is kevés lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Együttműködés a ROMARM és az Elbit Systems között​


Tudnál egy pár mondatos összefoglalót írni? Gondolom lefordította, vagy érted.

köszi :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Deidonicus
A lényeg kétszer annyi legyen minimum mindenből mint Magyarországnak. Még a kétszeres túlerő is kevés lesz.
Hát az már egyre nehezebben jön össze.
  • A lakosságarány a javunkra változik, 50,8%-ra javultunk 47,4-ról kb a rendszerváltás előttről, a nem túl egzakt hivatalos román létszámadatokat nézve is, a közeledés gyorsul, 10 évente kb 1M fővel közeledik a lakosság létszáma, 2050 körül már 60% körül lesz az arány.
  • Ha a honvédelmi kiadásokat nézzük a román 2% több mint a magyar 2% lesz, de ha levesszük a haditengerészetüket ami a legköltségesebb fegyvernem, akkor kiderül, hogy nem sokkal több marad minden másra mint nekünk, csak ők egy kétszer akkora haderőt kell álmodjanak ebből az összegből, nem véletlenül vásárolnak használt eszközöket. Az új beszerzéseik simán ott vannak nagyságrendileg mint a mi beszerzéseink, 227 Piranha vs 256 Lynx.
 
Hát az már egyre nehezebben jön össze.

  • Ha a honvédelmi kiadásokat nézzük a román 2% több mint a magyar 2% lesz, de ha levesszük a haditengerészetüket ami a legköltségesebb fegyvernem, akkor kiderül, hogy nem sokkal több marad minden másra mint nekünk, csak ők egy kétszer akkora haderőt kell álmodjanak ebből az összegből, nem véletlenül vásárolnak használt eszközöket.

Ezt kérdeztem régen, hogy ismer-e valaki olyan diagramot, forrást ahol arányaiban lehet román védelmi kiadásokat megolvasni.
 
Rövid elmélkedés a horvát, bolgár és román repülőgép beszerzésről, nagyjából egy időben ki mit is vett.
Horvátország: 12 db Rafale F3R változat: 1 Mrd Euro - 10 éves vagy annál fiatalabb példányok
Bulgária: 8 db F16 Block 70: 1,3 mrd Euro - új gyártású gépek
Románia: 17 db F16 Block 40 változatra felújítva: 930 M Euro - jelelneg 38 éves gépek.

Nekem a horvát beszerzés jobbnak tűnik mint a román, ha jól emlékszem ráadásul a Rafale-ok AESA radarosak akárcsak a bolgár F16-ok, új gépek, újabbak mint a mi Gripenjeink. Én csodálkozom, hogy a nagy latin barátságból nem született román Rafale annak idején. Az F16-okat mentegetik, hogy még csak félidősek, meg felújítottak, de már a portugáloknak sem érte meg hadrendben tartani akkor nem lehet olyan jó vétel, a sivatag is teli van a lekonzervált darabokkal még sem azokat újítgatják fel, hanem újakat vesz aki vesz.
 
Rövid elmélkedés a horvát, bolgár és román repülőgép beszerzésről, nagyjából egy időben ki mit is vett.
Horvátország: 12 db Rafale F3R változat: 1 Mrd Euro - 10 éves vagy annál fiatalabb példányok
Bulgária: 8 db F16 Block 70: 1,3 mrd Euro - új gyártású gépek
Románia: 17 db F16 Block 40 változatra felújítva: 930 M Euro - jelelneg 38 éves gépek.

Nekem a horvát beszerzés jobbnak tűnik mint a román, ha jól emlékszem ráadásul a Rafale-ok AESA radarosak akárcsak a bolgár F16-ok, új gépek, újabbak mint a mi Gripenjeink. Én csodálkozom, hogy a nagy latin barátságból nem született román Rafale annak idején. Az F16-okat mentegetik, hogy még csak félidősek, meg felújítottak, de már a portugáloknak sem érte meg hadrendben tartani akkor nem lehet olyan jó vétel, a sivatag is teli van a lekonzervált darabokkal még sem azokat újítgatják fel, hanem újakat vesz aki vesz.
Köszi az elemzést és az összefoglalót. Korrekt…

A latinokra visszatérve…. A franciák nem csukatják le a román államaparátust, az amik igen. Ez jóindulat vásárlás, elköteleződés, stb. Nézd meg F16, Himars, Patriot, Piranha… És amerika ha bekattan a szájzár, nem enged!
Mondjuk tetszik, vagy sem abból a székből, azzal az előélettel, történelemmel nem gondolkodnak rosszul…. A lengyel-román együttműködési-elgondolás amerikai támogatással nem rossz elképzelés…. Most hogy az F16-jaik milyenek…!? Statisztikai hiba.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az F16-okat mentegetik, hogy még csak félidősek, meg felújítottak, de már a portugáloknak sem érte meg hadrendben tartani akkor nem lehet olyan jó vétel, a sivatag is teli van a lekonzervált darabokkal még sem azokat újítgatják fel, hanem újakat vesz aki vesz.
Mert a használt repülőgép egész szerkezete öreg - és meg kell érteni, hogy egy repülőgép maintenance költsége az idő előrehaladtával nem linerálisan növekszik, hanem sokkal csúnyábban. Csak pár példa a teljesség igénye nélkül:
  • Egyrészt bejönnek olyan dolgok, amik eleinte nem kellettek - elsősorban itt a fáradásos dolgokra kell gondolni, de megjelenik a belső festés/korrózióvédő pótlása és hasonlók...
  • Aztán emellé a ciklikusan (naptári üzemidővel) kikopó eszközök folytonos cseréje bejön - amit viszont nehezít, hogy ha a gyártása az adott változatnak már leállt időközben, innentől az alkatrészbeszerzés és a műhelyköltség elindul az egekbe.
  • Meg persze ott az élettartam folyamán bejövő egyre újabb nyavaják, pl. a sérülések miatti egyre újabb dentek (dent and buckle chart összegzi ezeket) - na ezek limtációkat és pótlólagos ellenőrzéseket jelentenek.
Pont ezért vesznek a fapadosok is vadi új gépeket, van nekik a világon a legfiatalabb flottájuk és adják el őket 10 éves koruk előtt, mielőtt a fáradtság kezd előjönni és kezdeni kell mélyen költeni rájuk. Ugyan ez az ok.
Összességében ezek miatt a régebbi gép simán nem éri meg - katonáéknál meg főleg nem, hiszen ott a toppon lenni ha lehet, még fontosabb.Hiába a rohadt magas vételi ár, évek alatt attól többet kifizetnél egy régi szar levegőben tartására...
 
Az biztos a román légierővel kapcsolatban, hogy a román F-16-l még alkatrészek hullottak ki egy gyakorló repülés során....:)

Alkatrészek zuhantak le egy F-16-os vadászgépből Galac megyében​


Agerpres 2021. július 13., kedd, 18:52


Gyakorlatozás közben alkatrészek zuhantak le egy F-16-os harci repülőgépből Galac megyében. A Román Légierő közlése szerint az incidens nem veszélyeztetett emberéleteket.

A tájékoztatás szerint egy gyakorlóbomba ledobása közben levált az egyik külső üzemanyagtartály és a repülőgép jobb oldalán lévő hármas felfüggesztő gerenda. Ezek a Mălina lőtér környékén értek földet.
„Az incidens nem veszélyeztette a pilóta vagy más személyek életét, sem a repülőgép épségét vagy a földön lévő egyéb vagyontárgyakat és javakat” – közölték.
Az ilyen helyzetekben alkalmazott eljárásnak megfelelően az F-16 Fighting Falcon repülőgép pilótája azonnal jelentette a vészhelyzetet, majd biztonságban leszállt a bázisrepülőtéren.
Az incidens okait a légierő vezérkari főnöke által kijelölt bizottság vizsgálja.

Még jobb mintha GBU hullott volna le róla! :cool: ;)
 
Mert a használt repülőgép egész szerkezete öreg - és meg kell érteni, hogy egy repülőgép maintenance költsége az idő előrehaladtával nem linerálisan növekszik, hanem sokkal csúnyábban. Csak pár példa a teljesség igénye nélkül:
  • Egyrészt bejönnek olyan dolgok, amik eleinte nem kellettek - elsősorban itt a fáradásos dolgokra kell gondolni, de megjelenik a belső festés/korrózióvédő pótlása és hasonlók...
  • Aztán emellé a ciklikusan (naptári üzemidővel) kikopó eszközök folytonos cseréje bejön - amit viszont nehezít, hogy ha a gyártása az adott változatnak már leállt időközben, innentől az alkatrészbeszerzés és a műhelyköltség elindul az egekbe.
  • Meg persze ott az élettartam folyamán bejövő egyre újabb nyavaják, pl. a sérülések miatti egyre újabb dentek (dent and buckle chart összegzi ezeket) - na ezek limtációkat és pótlólagos ellenőrzéseket jelentenek.
Pont ezért vesznek a fapadosok is vadi új gépeket, van nekik a világon a legfiatalabb flottájuk és adják el őket 10 éves koruk előtt, mielőtt a fáradtság kezd előjönni és kezdeni kell mélyen költeni rájuk. Ugyan ez az ok.
Összességében ezek miatt a régebbi gép simán nem éri meg - katonáéknál meg főleg nem, hiszen ott a toppon lenni ha lehet, még fontosabb.Hiába a rohadt magas vételi ár, évek alatt attól többet kifizetnél egy régi szar levegőben tartására...
Eléggé nem fair összehasonlítani egy fapados légitársaság utasszállító repülőgépének karbatartását egy kis légierő vadászgépével
Teljesen más az igénybevétele az egyiknek mint a másiknak...
Egy kereskedelmi gép egy évben repül kb. 3000 órát, egy kis ország légierejének a vadászgépe meg jó ha 300 at...
Szerintem érdemes árnyaltabban nézni a dolgot: maradjunk a sárkánynál, mert a hajtómű, az avionika és a harci rendszerek teljesen külön téma...

Egy SLEP (Service Life Extension Program) upgraden átesett F-16 sárkányában 12000 (!!) óra idő van.
Ez idő alatt nyilvánvalóan el kell végezni az előírt ellenőrzéseket, és az időkorlátos alkatrészek cseréjét, de egy F-16 hez hasonló bevált gépnél a sárkánnynál már nem túl valószínű hogy túl sok extra munkát jelentő új probléma bukkanna fel.

A fapadosoknál azért fontos a fiatal flotta mert náluk minden fillér számít. Egy D check $ milliós klts.e egyszerűen nem fér bele a gazdasági modelljükbe.
Hogy világos legyen mire gondolok: egy légierő sem fogja csak azért eladni vagy nyugdíjazni a vadászgépét (aminek a sárkányában amúgy még bőven van idő) mert a sárkányon struktúrális ellenőrzést kell végezni.
Egy fapadosnál ez teljesen normális, bevett gyakorlat...