Ez egy AJ-37-es, amiben még az RM8A hajtómű volt. A pilóta az életéért küzdve, földközelben egy hatalmasat belerántott, amitől ez a nagyon sok korlátozással bíró korai hajtómű verzió rögtön be is pompázsolt. Viszont nem állt le és a gép is ki tudott emelkedni.
Azért mondom ezt, mert a Jaktviggen, vagyis a JA-37-es már a jóval erősebb RM-8B hajtóművel repült, amin már ráadásul semmiféle korlátozás nem volt.
Csakhogy kevésbé közismert, hogy a JA-37-es nem csak erősebb, de egyben jóval nehezebb is volt! És mivel a sárkány lényegében ugyanakkora felhajtóerőt tudott csak termeli, így sanszos, hogy egy ilyen szituációt az már nem úszott volna meg.
Ezzel összevág a mostani svéd SAAB Historical Viggen Demo Team pilótájának véleménye is, aki azt mondta, hogy az általa most repült AJ-37 volt a gyengébb és korlátozottabb hajtóművű, míg a JA-37 a jobban gyorsuló és gyorsabb változat, de nehezebb, így nagyobb a tehetetlensége is. Kár, hogy JA-37-est már soha nem láthatunk repülni, mivel 2006-ban, három évvel a kivonás után lényegében az összeset szétvágták.
A rossznyelvek szerint a Gripennek csináltak visszafordíthatatlanul így helyet a svéd légierőben azzal, hogy a lángvágó után már ne terhelje a költségvetést a lekonzervált gépek őrizgetése.
Valójában azonban más ok is közrejátszott, mert a Jaktviggenek törzsközéprészén túl sok gépen találtak javíthatatlan repedéseket.
Ne feledjük, hogy ezeket a nehéz dögöket a svéd pilóták sokszor terhelték túl, mert volt mi energiából dolgozniuk.