JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 780
8 333
113
21575f0e82206c09790238367b903483.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 489
14 279
113
A Griopen E/F-nél amúgy mi a túrónak köszönhető az 1200kg-os tömegnövekedés?

Nyilván nem a nagyobb hajtóműnek, az önmagában csak 100kg.

Ennyi szerkezeti változtatással járt a megmókolt légbeömlő meg az áthelyezett futómű?

Már az eredeti Gripen is ha jól emlékszem vagy 1,5 tonnával nehezebb lett a protónál.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
A Griopen E/F-nél amúgy mi a túrónak köszönhető az 1200kg-os tömegnövekedés?

Nyilván nem a nagyobb hajtóműnek, az önmagában csak 100kg.

Ennyi szerkezeti változtatással járt a megmókolt légbeömlő meg az áthelyezett futómű?

Már az eredeti Gripen is ha jól emlékszem vagy 1,5 tonnával nehezebb lett a protónál.
Az egész test szélesebbre van véve. Ezzel 3-ra növekedett a törzs alatti függesztési pontok száma.
A nagyobb testben több üzemanyag, és berendezés fér el.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 489
14 279
113
Az egész test szélesebbre van véve. Ezzel 3-ra növekedett a törzs alatti függesztési pontok száma.
A nagyobb testben több üzemanyag, és berendezés fér el.

És az ekkora + tömeggel jár? Annyival nem tűnik szélesebbnek a cucc.

Korábban úgy volt, hogy az NG(E/F) a korábbi verziók módosításával is kialakítható. Ezek szerint ez már nem áll?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
És az ekkora + tömeggel jár? Annyival nem tűnik szélesebbnek a cucc.

Korábban úgy volt, hogy az NG(E/F) a korábbi verziók módosításával is kialakítható. Ezek szerint ez már nem áll?
Igen, ahogy a mi gépeink is a régi A-k átalakításával készültek. Az NG is hasonlóan felhasználta egy már meglévő C (lehet, hogy régi A) elemeit.
Nálunk is a törzs lett újragyártva.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A Griopen E/F-nél amúgy mi a túrónak köszönhető az 1200kg-os tömegnövekedés?
Nem tudom honnan jön ez az 1200-kg érték, de a két típus tömegadatai az alábbiak:
Gripen CGripen E
Üres tömeg 6 800 kg 7 600 kg
Max felszálló tömeg (MTOW)14 000 kg16 500 kg
Max. betölthető üza. tömege 2 400 kg 3 400 kg
Max. hasznos terhelés / fefüggesztő pontok száma 5 300 kg - 8 7 200 kg - 10
Hajtómű tömege / típusa 1 054 kg / Volvo RM 12 (GE Aviation F404-400) 1 109 kg / GE Aviation - Volvo Aero F414G

A gép üres tömege 800 kg val nőtt a nagyobb térfogatu törzs miatt. A nagyobb térfogatnak hala 50% kall több kerónak van hely a törzsben.
A 800 kg plusz tömeg onnan jön hogy a nagyobb MTOW (+2500 kg) miatt mindent szerkezeti elemet meg kellett erősíteni (szárny, futómű bekötések, stb...)
A nagyobb tolóerejű hajtómű mindössze 54 kg tömeg növekedést okoz.
BcjUzzyCIAEVnQ_.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 489
14 279
113
Nem tudom honnan jön ez az 1200-kg érték, de a két típus tömegadatai az alábbiak:
Gripen CGripen E
Üres tömeg 6 800 kg 7 600 kg
Max felszálló tömeg (MTOW)14 000 kg16 500 kg
Max. betölthető üza. tömege 2 400 kg 3 400 kg
Max. hasznos terhelés / fefüggesztő pontok száma 5 300 kg - 8 7 200 kg - 10
Hajtómű tömege / típusa 1 054 kg / Volvo RM 12 (GE Aviation F404-400) 1 109 kg / GE Aviation - Volvo Aero F414G

A gép üres tömege 800 kg val nőtt a nagyobb térfogatu törzs miatt. A nagyobb térfogatnak hala 50% kall több kerónak van hely a törzsben.
A 800 kg plusz tömeg onnan jön hogy a nagyobb MTOW (+2500 kg) miatt mindent szerkezeti elemet meg kellett erősíteni (szárny, futómű bekötések, stb...)
A nagyobb tolóerejű hajtómű mindössze 54 kg tömeg növekedést okoz.
BcjUzzyCIAEVnQ_.jpg
A hosszúság is ennyivel nőtt volna? Vagy ez csak azért van mert a proto kétüléses volt?

Amúgy a wiki adatokból számoltam az 1200kg-ot.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A hosszúság is ennyivel nőtt volna? Vagy ez csak azért van mert a proto kétüléses volt?
Hosszusag adatok
Gripen C14,9 m
Gripen E15,2 m
Gripen D15,6 m
Gripen F15,9 m

Adatok innen meg innen

A kétüléses gépek üres súlya a plusz 70 cm hossz meg a plusz katapultülés stb.. miatt valamennyivel bizonyosan több az együléses gépeknél.
Mivel az MTOW a kétüléses gépeknél is u.az mint az együléses gépeknél, a plusz tömeg nyilvánvalóan a hasznos teher rovására megy (a betölthető keró mennyisége a kétüléses gépeknél is közel u.az mint az együléseseknél)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 514
113
A cseheknél nem akadályozza a COVID a pilótaképzést...

"An integral part of the pilots' pre-flight briefing is meteorological information, which helps to minimize the sonic bang. The forecast uses special software called sonic boom, which can calculate what speed, direction and height the pilot can fly to put as little burden on the population on the ground as bang and noise."
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Nem tudom honnan jön ez az 1200-kg érték, de a két típus tömegadatai az alábbiak:
Gripen CGripen E
Üres tömeg 6 800 kg 7 600 kg
Max felszálló tömeg (MTOW)14 000 kg16 500 kg
Max. betölthető üza. tömege 2 400 kg 3 400 kg
Max. hasznos terhelés / fefüggesztő pontok száma 5 300 kg - 8 7 200 kg - 10
Hajtómű tömege / típusa 1 054 kg / Volvo RM 12 (GE Aviation F404-400) 1 109 kg / GE Aviation - Volvo Aero F414G

A gép üres tömege 800 kg val nőtt a nagyobb térfogatu törzs miatt. A nagyobb térfogatnak hala 50% kall több kerónak van hely a törzsben.
A 800 kg plusz tömeg onnan jön hogy a nagyobb MTOW (+2500 kg) miatt mindent szerkezeti elemet meg kellett erősíteni (szárny, futómű bekötések, stb...)
A nagyobb tolóerejű hajtómű mindössze 54 kg tömeg növekedést okoz.
BcjUzzyCIAEVnQ_.jpg
Szerintem ez a régi táblázat. A 7600kg a Gripen NG-ből lett származtatva és ez volt anno az E-modelnél is az eredeti cél.
Csakhogy maga az E üres tömege nem állt meg itt, mivel a rengeteg plusz berendezés miatt már meghaladja a 8 tonnát is.
Én úgy tudom, hogy az E szerkezeti tömege 8400kg.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 514
113
A brazil légierő (FAB) további 30 Gripen gépet szeretne vásárolni, és ezzel majdnem megduplázza azt a korábban megrendelt 36 gépből álló flottát, amelyet a Saab védelmi csoporttól rendelt 2014-ben. Erről a Folha de S.Paulo című napilap számol be az ország légierejének főnökével, Carlos de Almeida Baptista Juniorral készített interjúra hivatkozva.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113