1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. kamm

    kamm Well-Known Member

    Igen, ez az egyik hatalmas elonye a svedeknek, hogy mindossze par emberre terveztek gepenkent az uzemeltetest - ezert *is* a toredeke a fenntartasa az europai ill amerikai gepekhez viszonyitva.
     
  2. kamm

    kamm Well-Known Member

  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

    A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
     
    Azzurro, fishbed and formosa1 like this.
  4. blaze

    blaze Active Member

    A egy variaszárnyas gen 3 gép összehasonlítása egy gen 4+ deltaszárnnyal maintenance szempontból szerintem kérdéses. Akkor inkább hasonlítsuk Rafihoz, EF-hez vagy F-16-hoz.
     
    endre likes this.
  5. formosa1

    formosa1 Active Member

    Ez így igaz, többek közt ezért is drága a kis szériában gyártott gépek üzemeltetése... :(
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Csak én erre azt mondom, hogy nem érdekel. Mert a SAAB marketingjét úgy tűnik benyalják. Kis gép = olcsó. Sajnos nem.
    Miért van az, hogy a világ "legolcsóbb" vadászgépe, akkor nekünk messze az USAF F-16C repórája felett van?
    A Gripen FAQ leírja, hogy annyira nem rossz ez, de azért a pofátlan marketing dumát az én gyomrom nem veszi be.
     
    formosa1 likes this.
  7. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    A Gripen lízing költségét ilyen apróságok is befolyásolják.
    És még van jó pár dolog amelyek nem publikusak.

    https://www.napi.hu/belfold/mennyibe_kerul_a_gripen-lizing.187712.html
     
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    2004 (linkel cikk írása) óta azért történt egys - más Gripen lízing témában...
    Ha visszakeresel itt a fórumon arra hogy "Gripen" és "lízing" igen kimerítő információkat fogsz találni...
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ami belekerült az 2 hete kitolt Gripen FAQ + Honvédelembe. Sokkal olcsóbb, mint az korábbi változat számolta és állította. A baj az, hogy így sem a legolcsóbb.
    Én együtt tudok élni ezzel a költséggel, csak ha valaki benyögi, hogy a legolcsóbb korszerű vadászgép a világon, akkor ott azért kiesük a pohár kezemből és csukok egy nagyot.
     
    endre likes this.
  10. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nyilván ezért kerül az F-35 még mindig 30.000+ USD/ repültórába, mert kis példányszámban gyártják...:rolleyes::)
     
    kamm and gacsat like this.
  11. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    Tudom,ezt a linket csak azért raktam be,hogy érzékeltessem,hogy a magyar Gripenek lízing költségére még egy csomó plusz költség rakódik.És ugye a nem publikusokról nem is tudunk.Visszatérve a linkre az hiába 2004 a forint gyengülés befolyásolja a lízing díjjat.
     
  12. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Mik lennének ezek a költségek?
    Ezt azért a figyelmedbe ajánlanám!
    76M USD a teljes svéd gripen flottára, mindennel, üzemanyag nélkül. Asszem 96-98 darab aktív gépük van per pillanat.
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
    • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
    • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
    Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
    Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
     
  14. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Hogyhogy nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi? Miért, akkor mivel akarod összehasonlítani az amerikai F-16-osok üzemben tartását?
    Én ezt erre írtam:
    Az F-16-osnak elérhetőek üzemeltetési költségei üzemanyagtól mentesen is, nem? Ha elkezdesz számolni, akkor rá fogsz jönni, hogy vagy a svédek repkednek irreálisan keveset éves szinten (;)), vagy a Gripen üzembentartása tényleg olcsóbb, mint az F-16-osé.
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A Gripen FAQ mellett ott a RAND anyag és az USAF értékek 2008-2012 között.
     
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Már volt ez a Jane's elemzés...
    https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-308#post-626894

    Én nem hiszem hogy ennél jobban le lehetne vezetni az egyes típusok közötti üzemeltetési klts. különbséget.
     
  17. formosa1

    formosa1 Active Member

    Az F-35-ös költségeit majd a többi 5. generációs géphez hasonlítsd...!!! :)
     
  18. kamm

    kamm Well-Known Member

    Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
    A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

    Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
    Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

    Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
     
  19. blaze

    blaze Active Member

    A kérdés sosem így kezdődik, hanem úgy, hogy mik az elvárások a géppel kapcsolatban. A Tornado és a Gripen esetében meg ezeknek nem sok köze van egymáshoz. Ezért érdekesebb egy olyan összehasonlítás, ahol hasonló feladatkörű és fejlettségű gépek vannak összevetve, mint pl. egy modern F-16 vs. Gripen.

    Persze csak költség alapon is össze lehet hasonlítani bármit, hogy mennyivel olcsóbb, de ennek önmagában szerintem nincs értelme.
     
    formosa1 likes this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az F-35-ben, sokkal mint hardver van, mint Gripenben.
    Mert a gép része a DAS, a EOTS és számtalan más - pl. stealth coating -, amivel nem kell semmit csinálni a Gripennél. Tehát máris lehet kreatívan könyvelni, mert a TGP külön dolog...

    Ezen felül ez a kevés emberes közvetlen üzemeltetés semmit sem jelent, ha 800 óraként ipari nagyjavítod a gépet és sok ezer magasan kvalifikált munkaórát teszel a gépe.
    Ezen felül ki ne találd már, hogy a Gripen alacsony kiszolgáló személyzete annyira egyedi. Amúgy sem a bérköltség adja nagy hányadot...
     
    formosa1 likes this.

Ezen oldal megosztása