Saab JAS-39 Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 765
113
A cseh Gripen flotta évente több mint 2000 órát repül.

Évenkénti bontásban részletezve.

"A Cseh Köztársaság hadseregében jelenleg 25 pilóta van"

" 60 emberre van szükség a 12 Gripen repülőgép kiszolgálásához, míg a 3. generációs Panavia Tornado repülőgépeknek ugyanehhez 200-ra."

Igen, ez az egyik hatalmas elonye a svedeknek, hogy mindossze par emberre terveztek gepenkent az uzemeltetest - ezert *is* a toredeke a fenntartasa az europai ill amerikai gepekhez viszonyitva.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 765
113
https://oppositelock.kinja.com/just-some-saabs-out-for-a-cruise-1844427072

 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Igen, ez az egyik hatalmas elonye a svedeknek, hogy mindossze par emberre terveztek gepenkent az uzemeltetest - ezert *is* a toredeke a fenntartasa az europai ill amerikai gepekhez viszonyitva.
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
 

blaze

Active Member
2013. október 5.
765
113
43
Igen, ez az egyik hatalmas elonye a svedeknek, hogy mindossze par emberre terveztek gepenkent az uzemeltetest - ezert *is* a toredeke a fenntartasa az europai ill amerikai gepekhez viszonyitva.

A egy variaszárnyas gen 3 gép összehasonlítása egy gen 4+ deltaszárnnyal maintenance szempontból szerintem kérdéses. Akkor inkább hasonlítsuk Rafihoz, EF-hez vagy F-16-hoz.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 049
341
83
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
Ez így igaz, többek közt ezért is drága a kis szériában gyártott gépek üzemeltetése... :(
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Ez így igaz, többek közt ezért is drága a kis szériában gyártott gépek üzemeltetése... :(
Csak én erre azt mondom, hogy nem érdekel. Mert a SAAB marketingjét úgy tűnik benyalják. Kis gép = olcsó. Sajnos nem.
Miért van az, hogy a világ "legolcsóbb" vadászgépe, akkor nekünk messze az USAF F-16C repórája felett van?
A Gripen FAQ leírja, hogy annyira nem rossz ez, de azért a pofátlan marketing dumát az én gyomrom nem veszi be.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
6 230
10 726
113
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.

A Gripen lízing költségét ilyen apróságok is befolyásolják.
És még van jó pár dolog amelyek nem publikusak.

https://www.napi.hu/belfold/mennyibe_kerul_a_gripen-lizing.187712.html
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
2004 (linkel cikk írása) óta azért történt egys - más Gripen lízing témában...
Ha visszakeresel itt a fórumon arra hogy "Gripen" és "lízing" igen kimerítő információkat fogsz találni...
Ami belekerült az 2 hete kitolt Gripen FAQ + Honvédelembe. Sokkal olcsóbb, mint az korábbi változat számolta és állította. A baj az, hogy így sem a legolcsóbb.
Én együtt tudok élni ezzel a költséggel, csak ha valaki benyögi, hogy a legolcsóbb korszerű vadászgép a világon, akkor ott azért kiesük a pohár kezemből és csukok egy nagyot.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
6 230
10 726
113
2004 (linkel cikk írása) óta azért történt egys - más Gripen lízing témában...
Ha visszakeresel itt a fórumon arra hogy "Gripen" és "lízing" igen kimerítő információkat fogsz találni...

Tudom,ezt a linket csak azért raktam be,hogy érzékeltessem,hogy a magyar Gripenek lízing költségére még egy csomó plusz költség rakódik.És ugye a nem publikusokról nem is tudunk.Visszatérve a linkre az hiába 2004 a forint gyengülés befolyásolja a lízing díjjat.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 929
10 142
113
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
Mik lennének ezek a költségek?
Ezt azért a figyelmedbe ajánlanám!
76M USD a teljes svéd gripen flottára, mindennel, üzemanyag nélkül. Asszem 96-98 darab aktív gépük van per pillanat.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Mik lennének ezek a költségek?
Ezt azért a figyelmedbe ajánlanám!
76M USD a teljes svéd gripen flottára, mindennel, üzemanyag nélkül. Asszem 96-98 darab aktív gépük van per pillanat.

  • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
  • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
  • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 929
10 142
113
  • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
  • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
  • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
Hogyhogy nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi? Miért, akkor mivel akarod összehasonlítani az amerikai F-16-osok üzemben tartását?
Én ezt erre írtam:
A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
Az F-16-osnak elérhetőek üzemeltetési költségei üzemanyagtól mentesen is, nem? Ha elkezdesz számolni, akkor rá fogsz jönni, hogy vagy a svédek repkednek irreálisan keveset éves szinten (;)), vagy a Gripen üzembentartása tényleg olcsóbb, mint az F-16-osé.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Hogyhogy nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi? Miért, akkor mivel akarod összehasonlítani az amerikai F-16-osok üzemben tartását?
Én ezt erre írtam:

Az F-16-osnak elérhetőek üzemeltetési költségei üzemanyagtól mentesen is, nem? Ha elkezdesz számolni, akkor rá fogsz jönni, hogy vagy a svédek repkednek irreálisan keveset éves szinten (;)), vagy a Gripen üzembentartása tényleg olcsóbb, mint az F-16-osé.
A Gripen FAQ mellett ott a RAND anyag és az USAF értékek 2008-2012 között.
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113
  • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
  • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
  • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
Már volt ez a Jane's elemzés...
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-308#post-626894

Én nem hiszem hogy ennél jobban le lehetne vezetni az egyes típusok közötti üzemeltetési klts. különbséget.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 765
113
A egy variaszárnyas gen 3 gép összehasonlítása egy gen 4+ deltaszárnnyal maintenance szempontból szerintem kérdéses. Akkor inkább hasonlítsuk Rafihoz, EF-hez vagy F-16-hoz.

Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
 

blaze

Active Member
2013. október 5.
765
113
43
Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.

A kérdés sosem így kezdődik, hanem úgy, hogy mik az elvárások a géppel kapcsolatban. A Tornado és a Gripen esetében meg ezeknek nem sok köze van egymáshoz. Ezért érdekesebb egy olyan összehasonlítás, ahol hasonló feladatkörű és fejlettségű gépek vannak összevetve, mint pl. egy modern F-16 vs. Gripen.

Persze csak költség alapon is össze lehet hasonlítani bármit, hogy mennyivel olcsóbb, de ennek önmagában szerintem nincs értelme.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
Az F-35-ben, sokkal mint hardver van, mint Gripenben.
Mert a gép része a DAS, a EOTS és számtalan más - pl. stealth coating -, amivel nem kell semmit csinálni a Gripennél. Tehát máris lehet kreatívan könyvelni, mert a TGP külön dolog...

Ezen felül ez a kevés emberes közvetlen üzemeltetés semmit sem jelent, ha 800 óraként ipari nagyjavítod a gépet és sok ezer magasan kvalifikált munkaórát teszel a gépe.
Ezen felül ki ne találd már, hogy a Gripen alacsony kiszolgáló személyzete annyira egyedi. Amúgy sem a bérköltség adja nagy hányadot...
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1