Saab JAS-39 Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 070
5 518
113
Legalább lesz valószínű modernizáció náluk is. Ha mi is modernizálnánk (EW és a PS05 AESA változat) akkor költséghatékonyak lennénk valószínűleg, mert a mienk marad a gép, tehát nem kéne kidobni mit a 29est. A becserélés E-re is jó lenne, ha költséghatékony. De ezt a Zrinyi programiroda utódja amúgy is tudja...

Szerintem penzugyileg is es minden szempontbol az a leglogikusabb, hogy marad a meglevo szazad es jon melle legalabb meg egy E/F, a meglevot valamikor szinten upgradelve. Az optimista verzio, ha ket szazad jon, en arra bankolok, de szerintem ez mostanaban (2020) dol/dolt el.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 030
19 460
113


 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
8 675
6 542
113
Szerintem penzugyileg is es minden szempontbol az a leglogikusabb, hogy marad a meglevo szazad es jon melle legalabb meg egy E/F, a meglevot valamikor szinten upgradelve. Az optimista verzio, ha ket szazad jon, en arra bankolok, de szerintem ez mostanaban (2020) dol/dolt el.
Szerintem olyan felallas lenne a legjobb ha jonne 6 db alca es 8 db ef. Majd a 6 alcat a 4 ketulesses d es 4 c t. Atrakni papara. Kikepzoszazad/tamado szazadot.
Mig a tobbi maradna a helyukon. A 8 e/f erre arra hasznalni a 6 egyulleses c/d t legireneszenek.

Vagy 4 ng vel hasonloan...
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
4 307
4 452
113
A horvát ajánlatról mit hallani? Amit találtam eddig hogy huzavona van? lesz. Elvileg a miniszterelnök F-16 ra húzna. ( saját vélemény usa "seggnyalás") (google fordító) viszont a kormányban mások inkább a gripent választanák a tech transzfer meg munkahelyek miatt.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 070
5 518
113
A horvát ajánlatról mit hallani? Amit találtam eddig hogy huzavona van? lesz. Elvileg a miniszterelnök F-16 ra húzna. ( saját vélemény usa "seggnyalás") (google fordító) viszont a kormányban mások inkább a gripent választanák a tech transzfer meg munkahelyek miatt.

Kitoltak 2021-re a vilagcirkusz miatt; mult heten megkaptak a "best & final" ajanlatokat: https://www.blogbeforeflight.net/2020/11/croatia-offers-mig-21-replacement.html

A cikk idezi a miniszteriumot, allitolag azt mondtak "The MoD said that "the decision-making process at the state level will begin in early 2021, and includes the opinion of the Defence Committee of the Croatian Parliament and the Defence Council and the decision of the Government of the Republic of Croatia on the most favourable offer for a multirole fighter aircraft" - eleg vilagosan beint mind a miniszterelnoknek (amerikai F-16-ot erolteti), mind az elnoknek (barmit, de ne az amerikai F-16-ot), szerintem lesznek meg itt fordulatok.
Amikor Pompeo megallt naluk oktoberben (Dubrovnikban?), akkor nem is talalkozott az elnokkel, mert az beszolt elotte, hogy "na, jon rank eroltetni az F-16-ot" es hogy ez nem fair a nyitott tender miatt. :)
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 070
5 518
113
Elolvastam. Támogatom. Még egy mégerősebb hajtómű, mint az F414G és kész is van a csúcs-Gripen.

Mi johet szoba uj hajtomunek?

Nekem egy ideje az a benyomasom, hogy a brazil uzlet miatt szintet lepett a Gripen es nem csak az E/Fre lesz fejlesztes dogivel, de a kovetkezo modell mar sokkal komolyabb hatterbol jon majd (a svedekhez kepest a brazilok onmagukban tobbszoroset tudjak beletolni, ha akarjak.)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
1 254
1 716
113
Javítsatok ki, ha hülyeséget írnék, de nekem úgy tűnik, hogy ez nem a hajtómű fő beömlö nyílásáról szól, hanem másodlagos, hűtést szolgáló kisebb beömlökkel foglalkozik.
Gyors átfutás után.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
1 254
1 716
113

Elolvastam. Támogatom. Még egy mégerősebb hajtómű, mint az F414G és kész is van a csúcs-Gripen.
Javítsatok ki, ha hülyeséget írnék, de ez inkább a másodlagos, hűtést, apu ellátását szolgáló beömlőkről szól, így gyorsan átfutva a dolgozatot.

Egyébként is ez csak egy diplomamunka, amibôl jó eséllyel nem lesz semmi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Igen, az Erik Gripen túl azon, hogy igencsak nehéz lett, a pótbeömlőinek sokasága révén a légellenállása is jelentősen megnőtt.
A modern avionika mindenhol komoly gondot jelent a gép tervezőinek. A gyönyörű, szinte hibátlan felületű F-16A-hoz képest elég csak az UAE block 60-as F-16E/F gépeinek pótbeömlő erdejét megnézni.
Ugyanígy érdemes összevetni egy F-15A gépet a legújabb F-15QA-val, ahol az F-15E CFT-jére szerelt pótbeömlő mellé az F-15SA extra pótbeömlője után még egy pótbeömlő került.
De ez régen se volt másképp, vessd össze a MiG-21F-13-at a MiG-21bisz-el.
Pedig ott még AESA radar sem volt.
Az F-35A eleve új dizájn, ott a hajtómű körül beépített hőcserélőkkel oldották meg a kiterjedt hűtési igényű modern avionika problémáját. Muszáj volt, mert az egy eleve alacsony észlelhetőségű repülőgép.

És igen, ez a diplomamunka csak az avionika hűtőlevegőjének problémájára fókuszál, hozzá teszem, jogosan. A már most megismert E Gripen esetében bármi további fix pótbeömlőre lenne szükség, a gép megállna a levegőben, akkora lesz a légellenállás.

Ami pedig a tolóerőigényt illeti. Nos itt elszállt a projekt. A 6400kg-os üres tömegű C/D Gripenhez képest az NG projekt 7600kg-ban maximalizálta a szerkezeti tömeget. Erre jött volna az 5,5 tonna fegyverzet, 4 tonna feletti kerozin készlettel.
Ehhez jött az F414GE400 hajtómű svéd változata az F414G a maga 9700kg-os tolóerejével, hogy javítson a C/D Gripenek közismerten rossz tolóerő/tömeg arányán. Nos, nem sikerült, habár a tolóerő karakterisztika révén az utánégető nélküli max sebesség meghaladta az 1 Mach értéket. 1.2 Mach lett, de fegyverzet nélkül.

Azóta kiderült, hogy az NG 7600kg-os üres tömege még annak ellenére se volt tartható, hogy az E gép csak együléses.
A módosított szárny és egyéb pótrendszer miatt az E üres tömege már 8100kg, a kerozin több lett, de cserébe a fegyverzet tömegét jelentősen mérsékelték.
Az E/F Gripen a jelenlegi Super Hornet/Growler, Rafale, F-16V, F-35A, F-15EX, Typhoon... gépek ligájában messze a legrosszabb tolóerő/tömeg arányú gép, gyakorlatilag a C/D gépeket is alulmúlja.
A dolgon lehet, hogy nagyban javítana az F414EPE, illetve ennek “gripenesített” lehetséges változata.
Azonban az EPE-t az US Navy sem rendelte meg, jelenleg a teljes fejlesztési költség a GE oldalán van csak, míg a SAAB csak a már 1000+ darabban gyártott F414GE400 változat átalakítására különített keretet. Az F414G növelt FOD védelme és plusz egy generátora is épp a vállalható maximum volt a SAAB részéről, hogy az NG-t akkor még valós megrendelők hiányában normál pénzügyi keretek közt tudja tartani.
Ha az F414EPE-ből most kellene F414G2-t csinálni, az további plusz pénz lenne.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az NG/E esetében a C/D-hez képest növelték a szívócsatornák keresztmetszetét és emiatt a kacsaszárnyak helyzete is módosult.
Csak ez a projekt is már vagy 17 éves, mert valamikor 2003 körül kezdték meg a számításokat és a szélcsatorna teszteket.
Erre azért volt szükség, mert az RM12-es 68kg/sec levegőátfutása helyett az F414GE400-asnak már 77kg/sec átfutása van.
Az F414EPE esetében ez 85kg másodpercenként.
Ez újabb szívócsatorna áttervezést jelentene.

Az új Erik Gripen csak intellektuálisan élvonalbeli. Energetikailag egy negyedik generációs sárkány, harmadik generációs gép tolóerő/tömeg arányával. Ez nem a legjobb párosítás.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 913
36 664
113
Igen, az Erik Gripen túl azon, hogy igencsak nehéz lett, a pótbeömlőinek sokasága révén a légellenállása is jelentősen megnőtt.
A modern avionika mindenhol komoly gondot jelent a gép tervezőinek. A gyönyörű, szinte hibátlan felületű F-16A-hoz képest elég csak az UAE block 60-as F-16E/F gépeinek pótbeömlő erdejét megnézni.
Ugyanígy érdemes összevetni egy F-15A gépet a legújabb F-15QA-val, ahol az F-15E CFT-jére szerelt pótbeömlő mellé az F-15SA extra pótbeömlője után még egy pótbeömlő került.
De ez régen se volt másképp, vessd össze a MiG-21F-13-at a MiG-21bisz-el.
Pedig ott még AESA radar sem volt.
Az F-35A eleve új dizájn, ott a hajtómű körül beépített hőcserélőkkel oldották meg a kiterjedt hűtési igényű modern avionika problémáját. Muszáj volt, mert az egy eleve alacsony észlelhetőségű repülőgép.

És igen, ez a diplomamunka csak az avionika hűtőlevegőjének problémájára fókuszál, hozzá teszem, jogosan. A már most megismert E Gripen esetében bármi további fix pótbeömlőre lenne szükség, a gép megállna a levegőben, akkora lesz a légellenállás.

Ami pedig a tolóerőigényt illeti. Nos itt elszállt a projekt. A 6400kg-os üres tömegű C/D Gripenhez képest az NG projekt 7600kg-ban maximalizálta a szerkezeti tömeget. Erre jött volna az 5,5 tonna fegyverzet, 4 tonna feletti kerozin készlettel.
Ehhez jött az F414GE400 hajtómű svéd változata az F414G a maga 9700kg-os tolóerejével, hogy javítson a C/D Gripenek közismerten rossz tolóerő/tömeg arányán. Nos, nem sikerült, habár a tolóerő karakterisztika révén az utánégető nélküli max sebesség meghaladta az 1 Mach értéket. 1.2 Mach lett, de fegyverzet nélkül.

Azóta kiderült, hogy az NG 7600kg-os üres tömege még annak ellenére se volt tartható, hogy az E gép csak együléses.
A módosított szárny és egyéb pótrendszer miatt az E üres tömege már 8100kg, a kerozin több lett, de cserébe a fegyverzet tömegét jelentősen mérsékelték.
Az E/F Gripen a jelenlegi Super Hornet/Growler, Rafale, F-16V, F-35A, F-15EX, Typhoon... gépek ligájában messze a legrosszabb tolóerő/tömeg arányú gép, gyakorlatilag a C/D gépeket is alulmúlja.
A dolgon lehet, hogy nagyban javítana az F414EPE, illetve ennek “gripenesített” lehetséges változata.
Azonban az EPE-t az US Navy sem rendelte meg, jelenleg a teljes fejlesztési költség a GE oldalán van csak, míg a SAAB csak a már 1000+ darabban gyártott F414GE400 változat átalakítására különített keretet. Az F414G növelt FOD védelme és plusz egy generátora is épp a vállalható maximum volt a SAAB részéről, hogy az NG-t akkor még valós megrendelők hiányában normál pénzügyi keretek közt tudja tartani.
Ha az F414EPE-ből most kellene F414G2-t csinálni, az további plusz pénz lenne.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az NG/E esetében a C/D-hez képest növelték a szívócsatornák keresztmetszetét és emiatt a kacsaszárnyak helyzete is módosult.
Csak ez a projekt is már vagy 17 éves, mert valamikor 2003 körül kezdték meg a számításokat és a szélcsatorna teszteket.
Erre azért volt szükség, mert az RM12-es 68kg/sec levegőátfutása helyett az F414GE400-asnak már 77kg/sec átfutása van.
Az F414EPE esetében ez 85kg másodpercenként.
Ez újabb szívócsatorna áttervezést jelentene.

Az új Erik Gripen csak intellektuálisan élvonalbeli. Energetikailag egy negyedik generációs sárkány, harmadik generációs gép tolóerő/tömeg arányával. Ez nem a legjobb párosítás.
A quorán több fizetett (?) svéd marketinges lehet - vagy csak simán hülye - akik olyan marhaságokat beszélnek, hogy a Gripen AG konfgiban szupercirkál.
Minden hülyeséget elhisznek egyesek...
És ezek osztják az ész és húzzák az ívet.

A SAAB marketing BS-e iszonyatos károkat okoz sok helyen.