Svédország komoly érdeklődést mutat a Taurus iránt. E dokumentum szerint a Svéd Védelmi Anyagigazgatási Hivatal (FMV) feladata volt a
Taurus rakéták megrendelése és a JAS-39C Gripen vadászrepülőgépekbe, majd később a JAS-39E Gripenbe történő integrálása.
„A JAS 39E integrálását egy későbbi szakaszban tervezik az MS23 program részeként. Az FMV tárgyalásokat kezdeményezett német partnerével, és időkritikus integrációs tanulmányokat rendelt meg a SAAB AB-től. A tervezett üzembe helyezés az MS20 Block 4 modernizáció szállításával együtt 2028-ban várható” – áll a dokumentumban.
A svéd légierő jelenleg 105 Gripen C/D-t üzemeltet, amelyek közül 60-at fejlesztenek az MS20 Block 4 szabványra 2025 és 2035 között. A
fennmaradó 45 Gripen C-t az új JAS-39E/F Gripen változat elérhetőségétől függően nyugdíjazzák.
A PS-05/A Mk4 radar megnövelt hatótávolsággal és a kis célpontok jobb észlelésével rendelkezik; nagyobb kép / SAAB
Az MS20 Block 4 korszerűsítésének kulcselemei elsősorban a Taurus rakéták szállításának képessége, valamint a PS-05/A radar Mk4 változatra való mélyreható modernizálása.
Levegő-levegő módban az új radar akár 100%-kal növeli az észlelési hatótávolságot, miközben lehetővé teszi a nagyon kis radarreflexiós területtel rendelkező célpontok – például pilóta nélküli repülőgépek vagy cirkáló rakéták – hatékonyabb elfogását.
A frissítés két új SAR (Synthetic Aperture Radar) módot is tartalmaz, amelyek segítségével részletes radarképek készíthetők a terepről, három méternél kisebb felbontásban. Ez a képesség elengedhetetlen a földi célok azonosításához és célzásához.
A radar továbbfejlesztett tengeri üzemmódja lehetővé teszi a kisméretű hajók nagyobb távolságból történő észlelését, az észlelési tartomány több mint 100%-kal nőtt az előző generációhoz képest. A PS-05/A Mk4 rendszer ugyanakkor lehetőséget biztosít a radar frekvenciaspektrumában lévő bármely adó észlelésére és nyomon követésére, ami jelentősen javítja a passzív üzemmódban végzett műveletek képességeit.
Az egyéb fejlesztések közé tartozik a fegyverzeti arzenál bővítése, beleértve az AMRAAM rakéták legújabb generációjának integrálását, valamint a kommunikációs rendszerek korszerűsítése.
A
svéd fegyveres erők által megvásárolni tervezett Taurus rakéták pontos száma nem ismert. Tekintettel Svédország korábbi gyakorlatára, miszerint pontosan a megrendelt fegyverek számát tartotta – például RBS-15 Mk3/Mk4 rakéták –, előfordulhat, hogy ezt a számot hivatalosan nem teszik közzé.
De valószínűleg 100 vagy több lövésről beszélünk.
A Taurus rakéta gyártósorának újraindítása nagy lökést jelentene az európai nagy hatótávolságú fegyverek gyártásához. A kulcskérdés azonban továbbra is a termelési kapacitás.
Nincs arra utaló jel, hogy az MBDA Deutschland és a Saab bővítette volna gyártólétesítményeit a Taurus rakétagyártás 2020-as befejezése óta. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi termelési kapacitás az eredeti szinten marad.
A korábbi megrendelések és a szállítási idők alapján
évente körülbelül 40-60 Taurus rakéta gyártására lehet számítani. Ez teljesen alkalmatlan. A
Lockheed Martin jelenleg körülbelül 700 AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) rakétát gyárt évente, és a termelést évi 1000 fölé kívánja növelni. Oroszország évente körülbelül 1200 cirkáló rakétát és további 600 rövid és közepes hatótávolságú ballisztikus rakétát gyárt.
Az európai rakétaipar bővüléséhez nagy, több évre szóló szerződésekre van szükség, amelyek hosszú távú pénzügyi biztonságot nyújtanak, és lehetővé teszik a magánbefektetők számára, hogy finanszírozzák a termelés bővítését. A katonai termelési létesítményekbe történő állami beruházások is segítséget nyújtanak, amelyek az Egyesült Államokban általánosak, de Európában meglehetősen kivételesek. Ezek csökkentenék a magántermelők pénzügyi kockázatát.
Ezen intézkedések nélkül az európai rakétagyártás továbbra is elmarad a működési igényektől. És ha a helyzet nem változik, az európai államok továbbra is arra kényszerülnek, hogy amerikai JASSM rakétákat vásároljanak, ahogy Hollandia , Lengyelország , Finnország és még maga Németország is tette a közelmúltban .
Németországnak becslések szerint legalább 1000 nagy hatótávolságú rakétára van szüksége. Ukrajna is érdeklődik a Taurus rakéták iránt, Olaszország vagy Norvégia is rendelhet ilyet a jövőben. A probléma azonban továbbra is az USA-Európa koordinációja – a Taurus rakéta integrálása a norvég (vagy más) F-35-öshöz még meglehetősen elméleti.