JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

AchtungPanzer

Well-Known Member
2020. február 9.
273
1 295
93
Figyu, az EJ200 kisebb átmérővel rendelkezik, mint az RM12, ez nem lehet probléma. ;)
Vélhetőleg egy hajtómű típuscserénél millió-egy tényező van azon kívül, hogy belefér avagy nem.
Az általad hozott táblázatban jelzett kisebb súly például alaphelyzetben módosítja a gép egyensúlyi helyzetét. Innen megállapíthatatlan, hogy milyen mértékben és irányban.
Az integráció egyéb kérdéseket is felvet minden bizonnyal a bekötési pontok, az üzemanyag ellátás, a hajtóművezérlés tekintetében. A nagyobb teljesítmény pedig szilárdsági, tartóssági kérdéseket feszeget a gép egészére tekintve is.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 351
16 088
113
Vélhetőleg egy hajtómű típuscserénél millió-egy tényező van azon kívül, hogy belefér avagy nem.
Az általad hozott táblázatban jelzett kisebb súly például alaphelyzetben módosítja a gép egyensúlyi helyzetét. Innen megállapíthatatlan, hogy milyen mértékben és irányban.
Az integráció egyéb kérdéseket is felvet minden bizonnyal a bekötési pontok, az üzemanyag ellátás, a hajtóművezérlés tekintetében. A nagyobb teljesítmény pedig szilárdsági, tartóssági kérdéseket feszeget a gép egészére tekintve is.
Itt alapvetően csak az egyensúly lehet kérdés, de a Gripen - mint amúgy minden más 4 generációs gép - kiegyensúlyozatlan, de erről számítógépes vezérlés gondoskodik.
Nem akkor a probléma, hogy azt ne lehetne gyorsan megoldani.
 
  • Vicces
Reactions: Aladeen

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 351
16 088
113
Csak épp más valszeg a bekötési pontja, szoftveres vezérlése, meg minden! Ez a "nem lehet gond" egy sok èves és sok millió eurós fejlesztés.
A Gripen számára legyártandó hajtóműveket majd úgy gyártják, hogy jó helyen legyen a bekötési pontja és a szoftvert is összehangolják, meg minden.
Ha pénzt akar a RR, majd megoldják. :)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 237
45 673
113
A Gripen számára legyártandó hajtóműveket majd úgy gyártják, hogy jó helyen legyen a bekötési pontja és a szoftvert is összehangolják, meg minden.
Ha pénzt akar a RR, majd megoldják. :)
Az a baj, hogy a Gripen tele van amcsi rendszerekkel: nem csak hajtóműveken fog múlni az export...meg amúgy sem akar venni senki Gripent.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 314
100 697
113
The Armed Forces' annual report 2024

Összefoglaló a svédektől. A dokumentum felét bemásolhatnám, de mindenki válogasson belőle kedvére...
(a fordítóval vigyázzatok, mert a sortörések nagyon összezavarják)

Kedvcsinálónak ilyenek vannak benne:

Development and procurement JAS 39C/D - block update

Planned commissioning is 2026 for MS20 Blocks 3 and 2028 for MS20 Block 4.


KEPD-350 Taurus integration ordered for JAS 39C

FMV has been commissioned to procure the KEPD-350 attack robot system from Germany and order integration of the system on JAS39 C for an initial ability.
An integration is planned at a later stage at JAS39 E within assignment MS23.
FMV has started negotiations with its German counterpart and ordered time -critical activities for integration studies from Saab AB.
Planned commissioning with deliveries of MS20 block 4 is expected in 2028.



Development and procurement JAS 39E

The program for development and procurement of JAS39 E has been adjusted during the years 2020-2024 and the Air Force prepares freedom of action for Ukraine in 2024 and 2025. The adjustment means that the delivery plan for JAS39 E aircraft has been adjusted to better fit the Air Force's needs with a higher degree of maturity in JAS39 E and lower delivery rate where the last aircraft is delivered in 2030.

The version development of JAS39 E MS21 and MS22 is continuing and the Air Force is planning to start operating MS21 at F7 Såtenäs at the end of 2025, however, to a limited extent.

Functional growth in the program is monitored continuously.
The cost of the program has increased to contracted maximum price.

Changes in planned commissioning and maintenance:
The Air Force plans with IOC (Initial Operational Capability) 2027 and FOC (Full Operational Capability) 2030 with adjusted delivery plan.

Material investment includes block update MS23 (update link 16, Amraam C8, integration long-range attack, GPS M-code, model supply) and product support RM16 (engine). MS23 aims to deliver functions for JAS 39E through a system lift, while product support RM16 refers to prerequisite measures at GKN for operation and maintenance. The investment is finalized in 2032.

A request to the government in 2024 on extended content and finances was not authorized during the year and this investment is replaced by a preparation phase JAS 39E - MS23. Following the preparation phase, a new object report for the acquisition phase will be submitted to the Government within the framework of budgetary documentation in 2026.
Svédország komoly érdeklődést mutat a Taurus iránt. E dokumentum szerint a Svéd Védelmi Anyagigazgatási Hivatal (FMV) feladata volt a Taurus rakéták megrendelése és a JAS-39C Gripen vadászrepülőgépekbe, majd később a JAS-39E Gripenbe történő integrálása.

„A JAS 39E integrálását egy későbbi szakaszban tervezik az MS23 program részeként. Az FMV tárgyalásokat kezdeményezett német partnerével, és időkritikus integrációs tanulmányokat rendelt meg a SAAB AB-től. A tervezett üzembe helyezés az MS20 Block 4 modernizáció szállításával együtt 2028-ban várható” áll a dokumentumban.

A svéd légierő jelenleg 105 Gripen C/D-t üzemeltet, amelyek közül 60-at fejlesztenek az MS20 Block 4 szabványra 2025 és 2035 között. A fennmaradó 45 Gripen C-t az új JAS-39E/F Gripen változat elérhetőségétől függően nyugdíjazzák.


radar_gripen_dosah_1.jpg

A PS-05/A Mk4 radar megnövelt hatótávolsággal és a kis célpontok jobb észlelésével rendelkezik; nagyobb kép / SAAB


Az MS20 Block 4 korszerűsítésének kulcselemei elsősorban a Taurus rakéták szállításának képessége, valamint a PS-05/A radar Mk4 változatra való mélyreható modernizálása. Levegő-levegő módban az új radar akár 100%-kal növeli az észlelési hatótávolságot, miközben lehetővé teszi a nagyon kis radarreflexiós területtel rendelkező célpontok – például pilóta nélküli repülőgépek vagy cirkáló rakéták – hatékonyabb elfogását.

A frissítés két új SAR (Synthetic Aperture Radar) módot is tartalmaz, amelyek segítségével részletes radarképek készíthetők a terepről, három méternél kisebb felbontásban. Ez a képesség elengedhetetlen a földi célok azonosításához és célzásához.

A radar továbbfejlesztett tengeri üzemmódja lehetővé teszi a kisméretű hajók nagyobb távolságból történő észlelését, az észlelési tartomány több mint 100%-kal nőtt az előző generációhoz képest. A PS-05/A Mk4 rendszer ugyanakkor lehetőséget biztosít a radar frekvenciaspektrumában lévő bármely adó észlelésére és nyomon követésére, ami jelentősen javítja a passzív üzemmódban végzett műveletek képességeit. Az egyéb fejlesztések közé tartozik a fegyverzeti arzenál bővítése, beleértve az AMRAAM rakéták legújabb generációjának integrálását, valamint a kommunikációs rendszerek korszerűsítése.

A svéd fegyveres erők által megvásárolni tervezett Taurus rakéták pontos száma nem ismert. Tekintettel Svédország korábbi gyakorlatára, miszerint pontosan a megrendelt fegyverek számát tartotta – például RBS-15 Mk3/Mk4 rakéták –, előfordulhat, hogy ezt a számot hivatalosan nem teszik közzé. De valószínűleg 100 vagy több lövésről beszélünk.

A Taurus rakéta gyártósorának újraindítása nagy lökést jelentene az európai nagy hatótávolságú fegyverek gyártásához. A kulcskérdés azonban továbbra is a termelési kapacitás. Nincs arra utaló jel, hogy az MBDA Deutschland és a Saab bővítette volna gyártólétesítményeit a Taurus rakétagyártás 2020-as befejezése óta. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi termelési kapacitás az eredeti szinten marad.

A korábbi megrendelések és a szállítási idők alapján évente körülbelül 40-60 Taurus rakéta gyártására lehet számítani. Ez teljesen alkalmatlan. A Lockheed Martin jelenleg körülbelül 700 AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) rakétát gyárt évente, és a termelést évi 1000 fölé kívánja növelni. Oroszország évente körülbelül 1200 cirkáló rakétát és további 600 rövid és közepes hatótávolságú ballisztikus rakétát gyárt.

Az európai rakétaipar bővüléséhez nagy, több évre szóló szerződésekre van szükség, amelyek hosszú távú pénzügyi biztonságot nyújtanak, és lehetővé teszik a magánbefektetők számára, hogy finanszírozzák a termelés bővítését. A katonai termelési létesítményekbe történő állami beruházások is segítséget nyújtanak, amelyek az Egyesült Államokban általánosak, de Európában meglehetősen kivételesek. Ezek csökkentenék a magántermelők pénzügyi kockázatát.

Ezen intézkedések nélkül az európai rakétagyártás továbbra is elmarad a működési igényektől. És ha a helyzet nem változik, az európai államok továbbra is arra kényszerülnek, hogy amerikai JASSM rakétákat vásároljanak, ahogy Hollandia , Lengyelország , Finnország és még maga Németország is tette a közelmúltban .

Németországnak becslések szerint legalább 1000 nagy hatótávolságú rakétára van szüksége. Ukrajna is érdeklődik a Taurus rakéták iránt, Olaszország vagy Norvégia is rendelhet ilyet a jövőben. A probléma azonban továbbra is az USA-Európa koordinációja – a Taurus rakéta integrálása a norvég (vagy más) F-35-öshöz még meglehetősen elméleti.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 371
85 515
113
Svédország komoly érdeklődést mutat a Taurus iránt. E dokumentum szerint a Svéd Védelmi Anyagigazgatási Hivatal (FMV) feladata volt a Taurus rakéták megrendelése és a JAS-39C Gripen vadászrepülőgépekbe, majd később a JAS-39E Gripenbe történő integrálása.

„A JAS 39E integrálását egy későbbi szakaszban tervezik az MS23 program részeként. Az FMV tárgyalásokat kezdeményezett német partnerével, és időkritikus integrációs tanulmányokat rendelt meg a SAAB AB-től. A tervezett üzembe helyezés az MS20 Block 4 modernizáció szállításával együtt 2028-ban várható” áll a dokumentumban.

A svéd légierő jelenleg 105 Gripen C/D-t üzemeltet, amelyek közül 60-at fejlesztenek az MS20 Block 4 szabványra 2025 és 2035 között. A fennmaradó 45 Gripen C-t az új JAS-39E/F Gripen változat elérhetőségétől függően nyugdíjazzák.


radar_gripen_dosah_1.jpg

A PS-05/A Mk4 radar megnövelt hatótávolsággal és a kis célpontok jobb észlelésével rendelkezik; nagyobb kép / SAAB


Az MS20 Block 4 korszerűsítésének kulcselemei elsősorban a Taurus rakéták szállításának képessége, valamint a PS-05/A radar Mk4 változatra való mélyreható modernizálása. Levegő-levegő módban az új radar akár 100%-kal növeli az észlelési hatótávolságot, miközben lehetővé teszi a nagyon kis radarreflexiós területtel rendelkező célpontok – például pilóta nélküli repülőgépek vagy cirkáló rakéták – hatékonyabb elfogását.

A frissítés két új SAR (Synthetic Aperture Radar) módot is tartalmaz, amelyek segítségével részletes radarképek készíthetők a terepről, három méternél kisebb felbontásban. Ez a képesség elengedhetetlen a földi célok azonosításához és célzásához.

A radar továbbfejlesztett tengeri üzemmódja lehetővé teszi a kisméretű hajók nagyobb távolságból történő észlelését, az észlelési tartomány több mint 100%-kal nőtt az előző generációhoz képest. A PS-05/A Mk4 rendszer ugyanakkor lehetőséget biztosít a radar frekvenciaspektrumában lévő bármely adó észlelésére és nyomon követésére, ami jelentősen javítja a passzív üzemmódban végzett műveletek képességeit. Az egyéb fejlesztések közé tartozik a fegyverzeti arzenál bővítése, beleértve az AMRAAM rakéták legújabb generációjának integrálását, valamint a kommunikációs rendszerek korszerűsítése.

A svéd fegyveres erők által megvásárolni tervezett Taurus rakéták pontos száma nem ismert. Tekintettel Svédország korábbi gyakorlatára, miszerint pontosan a megrendelt fegyverek számát tartotta – például RBS-15 Mk3/Mk4 rakéták –, előfordulhat, hogy ezt a számot hivatalosan nem teszik közzé. De valószínűleg 100 vagy több lövésről beszélünk.

A Taurus rakéta gyártósorának újraindítása nagy lökést jelentene az európai nagy hatótávolságú fegyverek gyártásához. A kulcskérdés azonban továbbra is a termelési kapacitás. Nincs arra utaló jel, hogy az MBDA Deutschland és a Saab bővítette volna gyártólétesítményeit a Taurus rakétagyártás 2020-as befejezése óta. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi termelési kapacitás az eredeti szinten marad.

A korábbi megrendelések és a szállítási idők alapján évente körülbelül 40-60 Taurus rakéta gyártására lehet számítani. Ez teljesen alkalmatlan. A Lockheed Martin jelenleg körülbelül 700 AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) rakétát gyárt évente, és a termelést évi 1000 fölé kívánja növelni. Oroszország évente körülbelül 1200 cirkáló rakétát és további 600 rövid és közepes hatótávolságú ballisztikus rakétát gyárt.

Az európai rakétaipar bővüléséhez nagy, több évre szóló szerződésekre van szükség, amelyek hosszú távú pénzügyi biztonságot nyújtanak, és lehetővé teszik a magánbefektetők számára, hogy finanszírozzák a termelés bővítését. A katonai termelési létesítményekbe történő állami beruházások is segítséget nyújtanak, amelyek az Egyesült Államokban általánosak, de Európában meglehetősen kivételesek. Ezek csökkentenék a magántermelők pénzügyi kockázatát.

Ezen intézkedések nélkül az európai rakétagyártás továbbra is elmarad a működési igényektől. És ha a helyzet nem változik, az európai államok továbbra is arra kényszerülnek, hogy amerikai JASSM rakétákat vásároljanak, ahogy Hollandia , Lengyelország , Finnország és még maga Németország is tette a közelmúltban .

Németországnak becslések szerint legalább 1000 nagy hatótávolságú rakétára van szüksége. Ukrajna is érdeklődik a Taurus rakéták iránt, Olaszország vagy Norvégia is rendelhet ilyet a jövőben. A probléma azonban továbbra is az USA-Európa koordinációja – a Taurus rakéta integrálása a norvég (vagy más) F-35-öshöz még meglehetősen elméleti.
Ezt honnan másoltad ki? Link lemaradt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 371
85 515
113

Nem a teljeset kopiztam, csak részleteket.
Ennek az írásnak nem sok köze van ahhoz az eredeti svéd dokumentumhoz, amit én is linkeltem és amire ő is hivatkozik. Nagy része a szerző saját gondolata. Az elején a Taurus-os rész az OK, az szinte szó szerint egyezik azzal amit én is kimásoltam. A többi viszont vagy nincs benne, vagy nincs így konkrétan nevesítve, ahogy a szerző gondolta. Egy francia és egy német cikkre hivatkozik még forrásként, azokból vett át sok mindent.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 314
100 697
113
Thai gépek közúton
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator