Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Félelmetes hülyeségek hangzanak el a videóban, de a közönségnek fel sem tűnt.Lopakodó lett volna?
nekem ez új
Félelmetes hülyeségek hangzanak el a videóban, de a közönségnek fel sem tűnt.
Lehet, hogy a civil repüléshez értenek, de ez a videó....
Borzalom.
Hogy jött az A12 kifejlesztéséhez a kuba felett 62-ben lelőtt U2?? OK, UFO, meg idő és dimenzió kapu...értem én, csak ezt miért egy magyar muksónak engedik meg felfedni a gyíkemberek? Az nem tűnt fel ennek az idiótának, hogy egy 62 októberi esemény nem lehet az kiváltó oka egy 62 áprilisban első felszállást végző gép kifejlesztésének? Legalább a 60-as Gary Powers esetet emlegette volna. Na eddig néztem.Félelmetes hülyeségek hangzanak el a videóban, de a közönségnek fel sem tűnt.
Lehet, hogy a civil repüléshez értenek, de ez a videó....
Borzalom.
És ezt erről is seprűnyéllel vertik le?
Ennél sokkal súlyosabb tévedések is voltak benne sajnos.Hogy jött az A12 kifejlesztéséhez a kuba felett 62-ben lelőtt U2?? OK, UFO, meg idő és dimenzió kapu...értem én, csak ezt miért egy magyar muksónak engedik meg felfedni a gyíkemberek? Az nem tűnt fel ennek az idiótának, hogy egy 62 októberi esemény nem lehet az kiváltó oka egy 62 áprilisban első felszállást végző gép kifejlesztésének? Legalább a 60-as Gary Powers esetet emlegette volna. Na eddig néztem.
A két rész között kissé ellentmond magának, ugyanis a nagy lopakodás leírása közben egy ilyen rész is van:The second operational aircraft[39] designed around a stealth aircraft shape and materials, after the Lockheed A-12,[39] the SR-71 had several features designed to reduce its radar signature.
....
Drawing on early studies in radar stealth technology, which indicated that a shape with flattened, tapering sides would reflect most energy away from a radar beam's place of origin, engineers added chines and canted the vertical control surfaces inward. Special radar-absorbing materials were incorporated into sawtooth-shaped sections of the aircraft's skin. Cesium-based fuel additives were used to somewhat reduce exhaust plumes visibility to radar, although exhaust streams remained quite apparent. Kelly Johnson later conceded that Soviet radar technology advanced faster than the stealth technology employed against it.[41]
The SR-71 featured chines, a pair of sharp edges leading aft from either side of the nose along the fuselage. These were not a feature on the early A-3 design; Frank Rodgers, a doctor at the Scientific Engineering Institute, a CIA front organization, discovered that a cross-section of a sphere had a greatly reduced radar reflection, and adapted a cylindrical-shaped fuselage by stretching out the sides of the fuselage.[42]
Kontextust maga a cikk nem ad, de ha lehet hinni a netes RCS ábráknak, akkor a MiG-21 4m^2, F-4 Phantom 6 m^2, FB-111 7m^2, Tu-160 15 m^2. Ami alapján tehát nem tűnik legkevésbé sem stealth gépnek az SR-71.The SR-71 had a radar cross-section (RCS) around 110 sq ft (10 m2).[40]
A szenzációhajhász cím ellenére és a sorok között olvasva itt arról van szó, hogy az utánégetés közben keletkező gázsugár is nagy reflexióval rendelkezik, de bizonyos üzemanyagadalékok segítségével ezt eltüntették vagy legalábbis jelentősen lecsökkentették. Viszont ha nem szkeptikussan állunk a cikkhez, könnyen azt a következtetést is le lehet vonni (szerintem tévesen), hogy ezzel a fúvócsöveket is "lopakodóvá" tették.The SR-71 Blackbird's Predecessor Created "Plasma Stealth" By Burning Cesium-Laced Fuel
...
After the CIA chose Lockheed to develop what would become the A-12 in 1959, the company continued to refine its radar-defeating features. The overall planform was designed to deflect radar waves, but there were a number of other physical additions to help improve its radar signature. These included spiked cones to shield the face of the inlets for the plane's two massive Pratt and Whitney J58 engines, chines on the outside of the engine nacelles and engine ducts, curved extensions on the leading edges of the wings, and specially canted rear vertical stabilizers. Below the surface of its chined leading edges, radar defeating saw-tooth baffles also helped deaden the aircraft's radar returns.
With the exception of the inlet spikes, these added features made heavy use of composite, radar-absorbing materials. Lockheed also developed a special "iron paint," sometimes referred to as the "iron ball paint" because the mixture contained tiny iron balls, to help absorb radar waves.
...
These features all had a notable impact on reducing the aircraft's radar cross-section. However, there was one aspect of the plane's radar signature that still proved difficult to manage, the exhaust outlets for the J58s and the giant plume from the engines at full afterburner, which was necessary to propel the A-12 to its blistering top speed of well over Mach 3.
“To overcome the afterburner problem of a large radar cross section return from the aft quadrant, we proposed the use of [a] cesium additive to the fuel,” Kelly Johnson wrote in his A-12 history. “This was first brought up by Mr. Ed Lovick of ADP and its final development was passed over to P&W. It was eventually a basic part of our cross section reduction methods.”
“The exhaust pipes were sixty inches in diameter, so they returned large amounts of energy at all frequencies of interest and over large angles to the rear,” Lovick, who also worked on the SR-71 and the F-117 Nighthawk stealth combat aircraft, wrote in his own book, Radar Man: A Personal History of Stealth. “We knew that the only way to prevent such echoes was, in effect, to close the apertures.”
SR-71 Blackbird: The first stealth aircraft
...
The study stated that a plane capable of surviving SAM systems must have a small radar cross-section, use radar-absorptive materials, operate above 80,000 feet and fly at supersonic speeds. Those requirements far exceeded the aviation and engine technology of the time.
...
Virtually everything about it was a first: the stealth features, computer-assisted avionics, inertial navigation system and engines.
Itt is kicsit szembe megy magával a végén, hisen az utolsó idézett mondatban már azt magyarázza, miért nem volt annyira lopakodó.The A-12 was America’s first stealth plane, though it was never completely stealthy because the amount of fuel it had to carry to fly so fast for so long required changes in the design of the airframe that made it easier to track on radar. The innovative design and technologies developed for the A-12 were used for years after and helped lay the foundation for future stealth research.
...
Contrary to some published accounts, Chinese or North Vietnamese radar did not track the aircraft during the Vojvodich flight, nor did North Vietnam fire any missiles at it. On subsequent missions in October 1967 and January 1968, North Vietnam fired SAMs at BLACK SHIELD A-12s three times but caused damage only once.
...
Although the Blackbird’s stealthiness resulted from radar absorbent structures along the chines, wing edges, vertical tails, and inlet spikes, the paint helped to release some of the heat generated by air friction and to camouflage the aircraft against the dark sky at high altitudes.
...
The A-12 was America’s first stealth plane, though it was never completely stealthy because the amount of fuel it had to carry to fly so fast for so long required changes in the design of the airframe that made it easier to track on radar.
The world's fastest piloted aircraft first flew on 22 December 1964, at a speed of 2,193 mph, the SR-71 still holds the record as the world's fastest stealth aircraft.
"The CIA wanted a plane that could fly above 90,000 feet or thereabouts, at high speed and as invisible to radar as it was feasible," said Merlin.
....
The fuselage of the SR-71 included some of the very first composite materials ever used in an aircraft, which made the plane harder to spot for enemy radar. "It was essentially stealthy before the word stealth was even used," said Merlin.
Flying at a higher altitude than anti-aircraft fire could reach, faster than a missile, and barely visible to radar, the Blackbird could enter hostile airspace practically undisturbed. "The idea was that by the time the enemy detected it and fired their missile, it was already on its way out,
Mi akkor a valóság?
Ezzel szemben számos feljegyzés van arról, hogy szovjet légvédelem nagy távolságból észlelte és követte a gépet, elfogóvadászgépeket emeltek ellene, melyek többnyire képtelenek voltak elég közel jutni hozzá ahhoz, hogy indítási helyzetbe kerüljenek, de sokszor a fedélzeti radarjukkal követni tudták azt, s hasonló volt a helyzet a svéd légvédelemnél is, ahol rendszeresen megkísérelték az elfogást Viggenekkel.
Az is a "lopakodó" SR-71 ellen szól, hogy ha a 60 -as években képesek voltak egy ilyen gépet létrehozni, 3 Mach+ utazósebességgel és sokezer km hatósugárral, akkor a két évtizeddel későbbi szubszónikus F-117 erős visszafejlődés, vagy legalábbis egy egyszerű olcsó csapásmérő, mint ami az A-4 volt az F-4 -hez képest.
Mi akkor a valóság?
Nos, szerintem az igaz lehet, hogy először az SR-71 fejlesztése során tettek kísérleteket a radarkeresztmetszet csökkentésére. Ennek ellenére a Blackbird elsősorban nagymagasságú és nagysebességű repülésre van optimalizálva. Még ha van is rajta néhány jellemző, ami csökkenti a radarkeresztmetszetét, a kor technikai lehetőségei és a repülési teljesítmény elsődlegessége miatt ezek harcászatilag valószínűleg elhanyagolható mértékűek (gyanítom, hogy egyedül a fákja radarkeresztmetszetét sikerülhetett jelentősen csökkenteni, így elérhették, hogy ne legyen jóval nagyobb az érték, mintha a gép szubszónikusan repült volna).
Az egész karavordás a "lopakodó/stealth" kifejezés nem következetes használatából ered.
Az F-117 volt az első olyan repülőgép, ami az ellenséges légvédelem áttörését a radarkeresztmetszete csökkentése által érte el. Szerintem ha következetesek akarunk maradni, akkor a "lopakodó/stealth" kifejezéseket csak olyan eszközra érdemes használni, amelyek az ellenséges légvédelem áttörését elsősorban ezzel a tulajdonságukkal érik el (ami a rendszer paraméterein is látszik, mivel más tulajdonságaikat áldozzák fel ennek érdekében). A B-1 és a Rafale tervezése során is figyelembe vették a steath tényezőket, sőt, egyéb eszközök esetén is valószínűleg, de ettől még egyiket sem hívjuk lopakodónak, pedig jóval nehezebb radarral érzékelni őket, mint egy SR-71 -t. Erre még rátett egy lapáttal az SR-71 titokzatossága és már a puszta repülési teljesítmény miatt felmagasztolása, ami miatt könnyebb még egy rendkívüli tulajdonságot hozzáilleszteni, mégha nem is ez a valóság.
Egy hasonlattal élve: hiába gumitalpú és vízlepergetős egy túrabakancs, attól még nem fogja szárazon tartani a lábad ha bokáig érő vízben álldogálsz egy beázott pincében. Szóval ne hívjuk gumicsizmának.
A valóság az, hogy az SR-71 bizonyos szögekből nézve csökkentett észlelhetőségű de nem lopakodó.
A függőleges vezérsíkok dőlésszöge is az RCS miatt olyan amilyen.
Én a saját magam álltal fölállított "követelmények" alapján így szoktam a gépeket besorolni.
Légi eszközök minden kiegészítőjükkel (fegyver, póttank, pod stb....)
Kb. 10< nm RCS= hagyományos
kb. 0,1< 10 nm RCS= csökkentett észlelhetőségű
Minden ami ez alatt van (pl. F-117) az lopakodó
Csak hát az RCS az irányszög függő. Szóval lehet ami szemből 0,1 az oldalról 10, fenől vagy alulról nézve meg 10, hátulról nézve meg 5.
Szóval én is azon az állásponton vagyok, hogy törekedtek az SR-71 esetén az RCS csökkentésre, de ettől még nem lopakodó.
Nagyon jó kis táblázat!
A táblázatban a 147J az gondolom ez?
Ryan Model 147 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Nahát, nem hittem volna, hogy az SR-71 kisebb a radaron, mint egy F-4C. Ugyanez a táblázat elérhető más aspektusból is?Mivel ennyire szépen összefoglaltad a páncélokat, imhol az átlagos radarkeresztmetszet értékek, Sz-75M Volhov Magyarázó Jegyzetből, a szovjetek mérései szerint. (utolsó előtti oszlop)
Az adatok szemből értendőek, és az esetek 50%-ra vonatkoznak.
Igen, Vietnámban jósokat lőttek belőle.
Nahát, nem hittem volna, hogy az SR-71 kisebb a radaron, mint egy F-4C. Ugyanez a táblázat elérhető más aspektusból is?
Egészen biztosan nem. A szovjet radarok folyamatosan nyomon követték a gépet. Aspektustól függetlenül több száz km-ről.A valóság az, hogy az SR-71 bizonyos szögekből nézve csökkentett észlelhetőségű de nem lopakodó.
Bár nincs hivatalos definíció de nálam kb. a -20 -30 dBsm közötti tartomány, amire a stealth címkét ráteszem.Minden ami ez alatt van (pl. F-117) az lopakodó
Mindenféle hülyeséget írnak a gépről.Ezzel szemben számos feljegyzés van arról, hogy szovjet légvédelem nagy távolságból észlelte és követte a gépet, elfogóvadászgépeket emeltek ellene, melyek többnyire képtelenek voltak elég közel jutni hozzá ahhoz, hogy indítási helyzetbe kerüljenek, de sokszor a fedélzeti radarjukkal követni tudták azt, s hasonló volt a helyzet a svéd légvédelemnél is, ahol rendszeresen megkísérelték az elfogást Viggenekkel.
Az is a "lopakodó" SR-71 ellen szól, hogy ha a 60 -as években képesek voltak egy ilyen gépet létrehozni, 3 Mach+ utazósebességgel és sokezer km hatósugárral, akkor a két évtizeddel későbbi szubszónikus F-117 erős visszafejlődés, vagy legalábbis egy egyszerű olcsó csapásmérő, mint ami az A-4 volt az F-4 -hez képest.
Mi akkor a valóság?
Nos, szerintem az igaz lehet, hogy először az SR-71 fejlesztése során tettek kísérleteket a radarkeresztmetszet csökkentésére. Ennek ellenére a Blackbird elsősorban nagymagasságú és nagysebességű repülésre van optimalizálva. Még ha van is rajta néhány jellemző, ami csökkenti a radarkeresztmetszetét, a kor technikai lehetőségei és a repülési teljesítmény elsődlegessége miatt ezek harcászatilag valószínűleg elhanyagolható mértékűek (gyanítom, hogy egyedül a fákja radarkeresztmetszetét sikerülhetett jelentősen csökkenteni, így elérhették, hogy ne legyen jóval nagyobb az érték, mintha a gép szubszónikusan repült volna).
Az egész karavordás a "lopakodó/stealth" kifejezés nem következetes használatából ered.
Az F-117 volt az első olyan repülőgép, ami az ellenséges légvédelem áttörését a radarkeresztmetszete csökkentése által érte el. Szerintem ha következetesek akarunk maradni, akkor a "lopakodó/stealth" kifejezéseket csak olyan eszközra érdemes használni, amelyek az ellenséges légvédelem áttörését elsősorban ezzel a tulajdonságukkal érik el (ami a rendszer paraméterein is látszik, mivel más tulajdonságaikat áldozzák fel ennek érdekében). A B-1 és a Rafale tervezése során is figyelembe vették a steath tényezőket, sőt, egyéb eszközök esetén is valószínűleg, de ettől még egyiket sem hívjuk lopakodónak, pedig jóval nehezebb radarral érzékelni őket, mint egy SR-71 -t. Erre még rátett egy lapáttal az SR-71 titokzatossága és már a puszta repülési teljesítmény miatt felmagasztolása, ami miatt könnyebb még egy rendkívüli tulajdonságot hozzáilleszteni, mégha nem is ez a valóság.
Egy hasonlattal élve: hiába gumitalpú és vízlepergetős egy túrabakancs, attól még nem fogja szárazon tartani a lábad ha bokáig érő vízben álldogálsz egy beázott pincében. Szóval ne hívjuk gumicsizmának.
Fogalmazzunk úgy, hogy kisebb volt a radarkeresztmetszete, mint amekkorának a fizikai mérete miatt várható lett volna, de azért bőven nagyobb volt mint mondjuk egy MiG-21-es szemből.
A valóság az, hogy az SR-71 bizonyos szögekből nézve csökkentett észlelhetőségű de nem lopakodó.
A függőleges vezérsíkok dőlésszöge is az RCS miatt olyan amilyen.
Én a saját magam álltal fölállított "követelmények" alapján így szoktam a gépeket besorolni.
Légi eszközök minden kiegészítőjükkel (fegyver, póttank, pod stb....)
Kb. 10< nm RCS= hagyományos
kb. 0,1< 10 nm RCS= csökkentett észlelhetőségű
Minden ami ez alatt van (pl. F-117) az lopakodó
Csak hát az RCS az irányszög függő. Szóval lehet ami szemből 0,1 az oldalról 10, fenől vagy alulról nézve meg 10, hátulról nézve meg 5.
Szóval én is azon az állásponton vagyok, hogy törekedtek az SR-71 esetén az RCS csökkentésre, de ettől még nem lopakodó.