SR-71 Blackbird (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 312
16 207
113
Fogalmazzunk úgy, hogy rappali sztereotípikában kommentelt. Ő nem tudja, vagy más nem, akkor = azzal, hogy titkos. Az, hogy utána nézzen, az luxus. De persze én vagyok a "konstans menopauzás ronda nő" és persze csak nekem lehet stílusom. És akkor csodálkoznak egyesek, hogy néha lerepül az ékszíj...
Nem állítottam egyetlen dezinfót sem. Kérdeztem, amire te a szokott stílusban válaszoltál. Azon meg jót kuncogok, h metszet rajzokat keverték tervdokumentációval. Legyetek őszinték... de láttátok már tervdokumentációt? És műveleti utasítás? Mert amiket emlegették, az egy koncepcionális terv része (a metszet ábra nyilván nem). Viszont rögtön elnézést kérek 2 esetben; ad 1 villantotok egy NASA, sw, etc állandó belépőt, ad 2 mutattok egy általatok összerakott tervdoksit. Azt meg nem tekintem "utána nézésnek" ha neten búvárkodsz... Sajna első vh kapcsán tapasztalom, h mennyire alkalmatlan komoly kutatásra a világháló.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 029
113
SR-71-Boeing-747.jpg


the-story-behind-this-photo: a-boeing-747-refuelling-an-sr-71-blackbird-mach-3-spy-plane
 
M

molnibalage

Guest
Egy jó csatorna. Van rajta mi szem szájnak ingere. Top Gun, Wild Weasel, Red Eagles.

Ez egy 4 részes videósorozat az SR-71-ről. Egyszer talán lesz időm rá...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 690
19 021
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Egész korrekt videó, csak 1:00-nál mondja a szokásos butaságot és az SR-72-est meg mint valami létező dolgot propagálja. Hogy miért, az nem vágom.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
T

Törölt tag

Guest
Egész korrekt videó, csak 1:00-nál mondja a szokásos butaságot és az SR-72-est meg mint valami létező dolgot propagálja. Hogy miért, az nem vágom.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Hát ez tényleg a hajtóművek oszája.
(meg lehet így is oldani a száguldást, csak -legalábbis számomra- jó bonyolultan)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 892
67 659
113
Hát ez tényleg a hajtóművek oszája.
(meg lehet így is oldani a száguldást, csak -legalábbis számomra- jó bonyolultan)
A MiG-25-ösöknek jó lett volna legalább a bypass csőrendszer a hajtóműveikhez, ha már a torlósugárhajtóműves megoldás nem is jöhetett szóba.
A szovjeteknek volt is ilyen hajtóműve, mégpedig a Klimov VK-3-asa egy soha meg nem valósult MiG I-3U projekthez, még a hőskorban:

photo_96-99289.jpg


photo_96-99290.jpg


Ez egy utánégetős nagyon korai kétáramú hajtómű lett volna, ahol nem a belső áramot körülvéve (mint az összes turbofan hajtóművön), hanem külön csöveken szállították volna a bypass levegőt az utánégetéshez, pont mint a J58-ason. És elviekben ugyanúgy a nyomás függvényében, tehát ez is tulajdonképpen egy változtatható kétáramúsági fokú elképzelés volt, évtizedekkel megelőzve a korát.

A MiG-25-ös egyáramú hajtóműve elképesztően alacsony sűrítási viszony miatt hangsebesség alatt nagyon alacsony hatásfokkal, óriási fogyasztással operált. Ezt az SR-71-esnél azzal játszották ki, hogy a még mindig alacsony 6-os sűrítési viszonnyal már valamivel beljebb voltak, mint a szovjetek az R-15-ösök 4.5-es értékével, de Mach 2.5-nél már ezek a számok is igen magasra nőttek a dinamikus kompresszió miatt.
Nyilván egy 25-33-as érték (F-16, Gripen...stb) itt eleve szóba se jöhetett volna.
De az ilyen visszacsapószelepes bypass csövezések már sokat segítenének, hogy egy hangsebesség alatt 30-as sűrítési viszony Mach 2 felett is 30-as maradjon, miközben a felesleges levegő már nem a tüzelőteret akarja szétvetni, hanem az utánégetőt táplálja inkább.

Ez a vonal csak azért halt el, mert ilyen gyors gépekre ma már nincs szükség.

Holott az ATF programra az YF-22-es és YF-23-as gépekben a General Electric újra elővett egy hasonló, visszacsapó szelepekkel operáló változtatható kétáramúságot adó rendszert, igaz nem bypass csövekkel. Akkor az USAF a variálható ciklust túl bonyolultnak jelölte meg, pedig a GE bizonygatta, hogy még a körkörösen elhelyezett visszacsapó szelepekkel vezérelt/szabályzott adaptívan variálható kétáramúsággal együtt is kevesebb mozgó alkatrész van az YF120-asban, mint a jól ismert F100-as és F110-esekben.

Ez csak egy kis kitérő volt.
 
M

molnibalage

Guest
Ha már érdekességnél tartunk, nemrég olvastam, hogyan lett a madár neve SR-71

https://theaviationgeekclub.com/sr-71-or-rs-71-how-the-legendary-blackbird-got-her-designation/

...szóval a diszlexiás Johnson összekeverte a betüket egy állami tájékoztató ülésen.
Így lett az eredet RS-71ből (Reconnaissance/Felderítő) SR-71! Lol :D
A Haditechnikai Összefoglalóban picit bővebben is olvashatsz a típusról és annak elődjeiről is, a 60. oldaltól.
https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Nem egészen igaz a városi legendary, az elnök nem volt hülye.

Már nem tudom hanyadszorra van linkelve ez az oldal, de eddig csak butaságot sikerült onnan linkelni...

A drónok által kihasználható jogi kiskapuban nem nagyon bízott a Lockheed, ugyanis előálltak egy „B tervvel” is, hogy egy olyan A-12-est kellene készíteni, amelynek a kamerái nem lefele, hanem oldalra néznek, így aztán az ellenséges légtér határa mellett repülve elég mélyen beláthat ahhoz, hogy hasznos információkat lehessen gyűjteni. Mivel ez sokkal összetettebb változtatásokat igényel a küldetésprofilban, ezért kétszemélyesre bővítenék a gépet, és többször légi utántöltéssel oldanák meg a feladatot. A gépnek nagyobbnak is kell lennie, hogy több üzemanyagot vigyen magával. A tervek szerint először egy bemutató modellt gyártottak volna, amire az USAF és a CIA rábólint, így 1962 decemberében megérkezik a megrendelés az első 6 db, ekkor még R-12-esként emlegetett változatra, ami később az SR-71 megjelölést kapja.

Ennek a története – mint annyi minden ebben a programban – eléggé kacifántosra sikeredett, ugyanis a 12-es számtól szabadulni akartak a Lockheed részéről, illetve a Légierőnél is. 1962-ben a régi, nehezen követhető, és a Légierő valamint a haditengerészetnél eltérő logikát követő jelölésrendszert egy közös, új jelölésrendszerrel váltották le. A „12-es család” megtervezett bombázó változatát így a régi bombázó számozás szerint B-71 (az XB-70 Valkyre után ez jött volna) jelöléssel illették, amikor pedig az új oldalra néző kamerás kémrepülőgép típusjelzésének keresése következett, akkor azt elkeresztelték RS-71-nek, ez állítólag a Reconnaissance Supersonic (Felderítő, Szuperszonikus) rövidítésből eredeztethető. A Légierő vezetése azonban az SR-71 (Strategic Reconnaissance - Stratégiai Felderítő) jelölést szerette volna, és a legenda szerint a Légierő vezére, LeMay tábornok vette rá Johnson elnököt, hogy RS-71 helyett SR-71-et mondjon. A szép a történetben az, hogy az elnök kinyomtatott beszédét változatlanul kapta meg a média, így az ő olvasatukban a korábbi A-11 / YF-12 félreértés után ismét nem azt mondta az elnök, amit az elé tett papírra volt írva, ellátva némi puskaporral a Johnson szellemi képességeit kritizáló újságírókat