SR-71 Blackbird (Lockheed, USA)

Fogalmazzunk úgy, hogy rappali sztereotípikában kommentelt. Ő nem tudja, vagy más nem, akkor = azzal, hogy titkos. Az, hogy utána nézzen, az luxus. De persze én vagyok a "konstans menopauzás ronda nő" és persze csak nekem lehet stílusom. És akkor csodálkoznak egyesek, hogy néha lerepül az ékszíj...
Nem állítottam egyetlen dezinfót sem. Kérdeztem, amire te a szokott stílusban válaszoltál. Azon meg jót kuncogok, h metszet rajzokat keverték tervdokumentációval. Legyetek őszinték... de láttátok már tervdokumentációt? És műveleti utasítás? Mert amiket emlegették, az egy koncepcionális terv része (a metszet ábra nyilván nem). Viszont rögtön elnézést kérek 2 esetben; ad 1 villantotok egy NASA, sw, etc állandó belépőt, ad 2 mutattok egy általatok összerakott tervdoksit. Azt meg nem tekintem "utána nézésnek" ha neten búvárkodsz... Sajna első vh kapcsán tapasztalom, h mennyire alkalmatlan komoly kutatásra a világháló.
 
SR-71-Boeing-747.jpg


the-story-behind-this-photo: a-boeing-747-refuelling-an-sr-71-blackbird-mach-3-spy-plane
 
Egy jó csatorna. Van rajta mi szem szájnak ingere. Top Gun, Wild Weasel, Red Eagles.

Ez egy 4 részes videósorozat az SR-71-ről. Egyszer talán lesz időm rá...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egész korrekt videó, csak 1:00-nál mondja a szokásos butaságot és az SR-72-est meg mint valami létező dolgot propagálja. Hogy miért, az nem vágom.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egész korrekt videó, csak 1:00-nál mondja a szokásos butaságot és az SR-72-est meg mint valami létező dolgot propagálja. Hogy miért, az nem vágom.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Hát ez tényleg a hajtóművek oszája.
(meg lehet így is oldani a száguldást, csak -legalábbis számomra- jó bonyolultan)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel
Hát ez tényleg a hajtóművek oszája.
(meg lehet így is oldani a száguldást, csak -legalábbis számomra- jó bonyolultan)
A MiG-25-ösöknek jó lett volna legalább a bypass csőrendszer a hajtóműveikhez, ha már a torlósugárhajtóműves megoldás nem is jöhetett szóba.
A szovjeteknek volt is ilyen hajtóműve, mégpedig a Klimov VK-3-asa egy soha meg nem valósult MiG I-3U projekthez, még a hőskorban:

photo_96-99289.jpg


photo_96-99290.jpg


Ez egy utánégetős nagyon korai kétáramú hajtómű lett volna, ahol nem a belső áramot körülvéve (mint az összes turbofan hajtóművön), hanem külön csöveken szállították volna a bypass levegőt az utánégetéshez, pont mint a J58-ason. És elviekben ugyanúgy a nyomás függvényében, tehát ez is tulajdonképpen egy változtatható kétáramúsági fokú elképzelés volt, évtizedekkel megelőzve a korát.

A MiG-25-ös egyáramú hajtóműve elképesztően alacsony sűrítási viszony miatt hangsebesség alatt nagyon alacsony hatásfokkal, óriási fogyasztással operált. Ezt az SR-71-esnél azzal játszották ki, hogy a még mindig alacsony 6-os sűrítési viszonnyal már valamivel beljebb voltak, mint a szovjetek az R-15-ösök 4.5-es értékével, de Mach 2.5-nél már ezek a számok is igen magasra nőttek a dinamikus kompresszió miatt.
Nyilván egy 25-33-as érték (F-16, Gripen...stb) itt eleve szóba se jöhetett volna.
De az ilyen visszacsapószelepes bypass csövezések már sokat segítenének, hogy egy hangsebesség alatt 30-as sűrítési viszony Mach 2 felett is 30-as maradjon, miközben a felesleges levegő már nem a tüzelőteret akarja szétvetni, hanem az utánégetőt táplálja inkább.

Ez a vonal csak azért halt el, mert ilyen gyors gépekre ma már nincs szükség.

Holott az ATF programra az YF-22-es és YF-23-as gépekben a General Electric újra elővett egy hasonló, visszacsapó szelepekkel operáló változtatható kétáramúságot adó rendszert, igaz nem bypass csövekkel. Akkor az USAF a variálható ciklust túl bonyolultnak jelölte meg, pedig a GE bizonygatta, hogy még a körkörösen elhelyezett visszacsapó szelepekkel vezérelt/szabályzott adaptívan variálható kétáramúsággal együtt is kevesebb mozgó alkatrész van az YF120-asban, mint a jól ismert F100-as és F110-esekben.

Ez csak egy kis kitérő volt.
 
Ha már érdekességnél tartunk, nemrég olvastam, hogyan lett a madár neve SR-71

https://theaviationgeekclub.com/sr-71-or-rs-71-how-the-legendary-blackbird-got-her-designation/

...szóval a diszlexiás Johnson összekeverte a betüket egy állami tájékoztató ülésen.
Így lett az eredet RS-71ből (Reconnaissance/Felderítő) SR-71! Lol :D
A Haditechnikai Összefoglalóban picit bővebben is olvashatsz a típusról és annak elődjeiről is, a 60. oldaltól.
https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Nem egészen igaz a városi legendary, az elnök nem volt hülye.

Már nem tudom hanyadszorra van linkelve ez az oldal, de eddig csak butaságot sikerült onnan linkelni...

A drónok által kihasználható jogi kiskapuban nem nagyon bízott a Lockheed, ugyanis előálltak egy „B tervvel” is, hogy egy olyan A-12-est kellene készíteni, amelynek a kamerái nem lefele, hanem oldalra néznek, így aztán az ellenséges légtér határa mellett repülve elég mélyen beláthat ahhoz, hogy hasznos információkat lehessen gyűjteni. Mivel ez sokkal összetettebb változtatásokat igényel a küldetésprofilban, ezért kétszemélyesre bővítenék a gépet, és többször légi utántöltéssel oldanák meg a feladatot. A gépnek nagyobbnak is kell lennie, hogy több üzemanyagot vigyen magával. A tervek szerint először egy bemutató modellt gyártottak volna, amire az USAF és a CIA rábólint, így 1962 decemberében megérkezik a megrendelés az első 6 db, ekkor még R-12-esként emlegetett változatra, ami később az SR-71 megjelölést kapja.

Ennek a története – mint annyi minden ebben a programban – eléggé kacifántosra sikeredett, ugyanis a 12-es számtól szabadulni akartak a Lockheed részéről, illetve a Légierőnél is. 1962-ben a régi, nehezen követhető, és a Légierő valamint a haditengerészetnél eltérő logikát követő jelölésrendszert egy közös, új jelölésrendszerrel váltották le. A „12-es család” megtervezett bombázó változatát így a régi bombázó számozás szerint B-71 (az XB-70 Valkyre után ez jött volna) jelöléssel illették, amikor pedig az új oldalra néző kamerás kémrepülőgép típusjelzésének keresése következett, akkor azt elkeresztelték RS-71-nek, ez állítólag a Reconnaissance Supersonic (Felderítő, Szuperszonikus) rövidítésből eredeztethető. A Légierő vezetése azonban az SR-71 (Strategic Reconnaissance - Stratégiai Felderítő) jelölést szerette volna, és a legenda szerint a Légierő vezére, LeMay tábornok vette rá Johnson elnököt, hogy RS-71 helyett SR-71-et mondjon. A szép a történetben az, hogy az elnök kinyomtatott beszédét változatlanul kapta meg a média, így az ő olvasatukban a korábbi A-11 / YF-12 félreértés után ismét nem azt mondta az elnök, amit az elé tett papírra volt írva, ellátva némi puskaporral a Johnson szellemi képességeit kritizáló újságírókat