SR-71 Blackbird (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Akkor nem legenda.
 
T

Törölt tag

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Akkor nem legenda.

Megírta már ezt könyvben is.
Ajánlott elolvasni, nagyon jól ír. (sok vicces story-t)

51APKveHy9L._SX412_BO1,204,203,200_.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
T

Törölt tag

Guest
SR-71 menetrend szerinti útvonala az NSzK fölött.
Két E-3A AWACS, és négy RC-135 rádióelektronikai felderítő figyeli az NDK-s és a Csehszlovák reakciót.

Folie-SR-71-E-3-A-RC-135-komp.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75
T

Törölt tag

Guest
Amikor megjelent az első Sz-200A (SA-5) légvédelmi komplexum Tallin környékén, az amcsik terveztek egy felderítést, feltételezve hogy az új lérak típussal úgyis követésbe veszik a szovjetek számára értékes célt.
:cool:

Mivel azonban a Finn öböl túl szűk a felderítő számára egy fordulóhoz, így a bevetés tervezők a skandináv országok (Norvégia, Svédország, Finnország) légterén keresztül tervezték a bevetést, persze azok megkérdezése nélkül.
:oops:

0001471955-0016.gif


Lebukás esetére meg készen állt a hivatalos verzió a navigációs hibáról...
:rolleyes:
0001471955-0014.gif

0001471955-0015.gif
 
M

molnibalage

Guest
Van az a gyakran említett zseniális CIA művelet, hogy szovjetektől szereztek hozzá titánt.

Mindig is meg akartam kérdezni, hogy miért kellett szovjet titán az SR-71-hez...? Valami speciálisabb a titán volt...? A megmunkálás során az anyagszerkezet úgyis célzott, tehát ha érc formájában vették, akkor olvasztás és más kapcsán úgyis módosult az anyagszerkezete és utána célzottan csinálták vele bármit . De, ha még lemezként vagy valami előgyártmányként, akkor is gyurmázzák azt erősen.

Miért kérdem? Mert az USA ezerszám gyártott vadászgépeket amibe több száz vagy ezer kg-nyi titánt épített be. Akkor miért pont az SR-71-hez kellett ilyen import?

Az F-15 és F-14-ben forrástól függően 23-33% titán volt a szerkezeti anyagoknál, F-16-ban 7-8%, sőt, még az F-4 Phantom II-ben* is volt titán, tehát még azt sem lehet mondani, hogy időben nem passzolt. 50-es évektől...

A kereskedelmi gépekben is tonnaszám volt.

Több ezer gép = több ezer tonna.

* https://www.366fighterassociation.net/f-4-phantom-ii.html
The Phantom II was the first aircraft to make extensive use of titanium (in its keel, aft fuselage skin, engine shrouds, and part of the internal fuselage structure).


@ozymandias
Vagy bárki más?
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 341
86 405
113
Van az a gyakran említett zseniális CIA művelet, hogy szovjetektől szereztek hozzá titánt.

Mindig is meg akartam kérdezni, hogy miért kellett szovjet titán az SR-71-hez...? Valami speciálisabb a titán volt...? A megmunkálás során az anyagszerkezet úgyis célzott, tehát ha érc formájában vették, akkor olvasztás és más kapcsán úgyis módosult az anyagszerkezete és utána célzottan csinálták vele bármit . De, ha még lemezként vagy valami előgyártmányként, akkor is gyurmázzák azt erősen.

Miért kérdem? Mert az USA ezerszám gyártott vadászgépeket amibe több száz vagy ezer kg-nyi titánt épített be. Akkor miért pont az SR-71-hez kellett ilyen import?

Az F-15 és F-14-ben forrástól függően 23-33% titán volt a szerkezeti anyagoknál, F-16-ban 7-8%, sőt, még az F-4 Phantom II-ben* is volt titán, tehát még azt sem lehet mondani, hogy időben nem passzolt. 50-es évektől...

A kereskedelmi gépekben is tonnaszám volt.

Több ezer gép = több ezer tonna.

* https://www.366fighterassociation.net/f-4-phantom-ii.html
The Phantom II was the first aircraft to make extensive use of titanium (in its keel, aft fuselage skin, engine shrouds, and part of the internal fuselage structure).


@ozymandias
Vagy bárki más?

Ha leszedik a SZU felett akkor sem kerül ki az országból titán.:DVagy csak kíváncsiak voltak a szovjet titánra.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 781
18 063
113
Van az a gyakran említett zseniális CIA művelet, hogy szovjetektől szereztek hozzá titánt.

Mindig is meg akartam kérdezni, hogy miért kellett szovjet titán az SR-71-hez...? Valami speciálisabb a titán volt...? A megmunkálás során az anyagszerkezet úgyis célzott, tehát ha érc formájában vették, akkor olvasztás és más kapcsán úgyis módosult az anyagszerkezete és utána célzottan csinálták vele bármit . De, ha még lemezként vagy valami előgyártmányként, akkor is gyurmázzák azt erősen.

Miért kérdem? Mert az USA ezerszám gyártott vadászgépeket amibe több száz vagy ezer kg-nyi titánt épített be. Akkor miért pont az SR-71-hez kellett ilyen import?

Az F-15 és F-14-ben forrástól függően 23-33% titán volt a szerkezeti anyagoknál, F-16-ban 7-8%, sőt, még az F-4 Phantom II-ben* is volt titán, tehát még azt sem lehet mondani, hogy időben nem passzolt. 50-es évektől...

A kereskedelmi gépekben is tonnaszám volt.

Több ezer gép = több ezer tonna.

* https://www.366fighterassociation.net/f-4-phantom-ii.html
The Phantom II was the first aircraft to make extensive use of titanium (in its keel, aft fuselage skin, engine shrouds, and part of the internal fuselage structure).


@ozymandias
Vagy bárki más?
Megpróbálok röviden válaszolni...



Az oroszok és a többi ország is akkoriban - 60-as évek - komoly problémákkal küzdött a titán alkatrészek feldolgozása során.



A titánnal mindig is az volt a gond, hogy extrém kevés mennyiségű gáz (nitrogén, oxigén és hidrogén) és a szén képes teljesen elridegíteni az anyagot. Ezek a gáznemű szennyezők a feldolgozás során kerülnek az anyagba. Kb. 300 fok felett a titán (és itt most idézzük fel a jó öreg periódusos rendszert: Titán IV-főcsoport,N (nitrogén) VI-főcsoport, O (oxigén) VII-főcsoport reakcióba lép a nitrogénnel és az oxigénnel, mely során keletkezik TiN (titán-nitrid), gyönyörű, aranyszínű, extrém kemény kerámia, vagy TiO2 (titán-dioxid), hófehér színű (kristálytani orientáció alapján van vagy 4 allotrop módosulata..), amely szintén kemény. A szén (C) szintén problémát okozhat, Ez rendszerint a légköri szén-dioxid (igen, az a kevés, plusz az elégtelen tisztítás, mivel a fémipari feldolgozásnál mindig használnak valamilyen olaj alapú cuccot...) amely pl. a hegesztéskor elég magas hőmérsékleten disszociál. Ekkor TiC (titán-karbid) jön létre. Szintén kerámia, de ez fekete.



Gond Nr..1 az, hogy ezek az oxid-alapú kerámiák gyorsan jönnek létre, nagyon kemény fázisok és ezek mint mikroszkópikus bemetszésként működnek az anyagban. Egy másik probléma, hogy pl. a hegesztés környezetében az anyag üzem közben (pl. repülésnél felmelegszik. vagy mondjuk lehűl az aktuális légköri hőmérsékletre) a sok mikroszkópikusan eltérő anyagtulajdonságok miatt makro méretben máshol tágul/zsugorodik, így a repüléskor fellépő erőkön túl belső erők dolgoznak...



Gond Nr2: A hidrogén a titánnal nem alkot vegyületet, ellenben a kovácsolási/hőkezelési/hegesztési hőmérsékleten a nedvesség/víz disszociál, lesz belőle oxigén és hidrogén, majd a hidrogén a titán fémrácsai közé beékelődik. A hőmérséklet csökkenésével a hidrogén oldhatósága lecsökken, így a hidrogén csapdába esik, nem tud többé kijönni a titánból - mert a titán felületén kialakul a tömör oxidréteg, viszont az anyagon belül tud mozogni. Ekkor a naszcensz-hidrogén - mivel kisebb, mint a molekuláris hidrogén, nekiáll rekombinálódni, molekula lesz belőle és az atomsugara is megnő és elkezdi feszíteni a fémrácsot. Mivel rengeteg hidrogén-molekuláról van szó, szinte minden üres helyre beékelődött hidrogén-molekula feszegeti a határokat. Ha esetleg sikerült az ötvözet összetételét rosszul összeállítani, lokális dúsulások vannak, akkor ott még több hidrogén-atom esett csapdába, így ott még nagyobb lesz a belső feszültség az anyagban, így az elridegedés extrém mértékű lesz.



A nagyipari felhasználást ez erőteljesen megnehezítette. Később mindkét nagyhatalom egymástól függetlenül kidolgozta a VAR-eljárást (Vacuum arc remelting), aminél azt csinálják, hogy vákuum alatt a teljes ignotot átolvasztják, így az oldott gázok jelentős hányada távozik az anyagból – illetve ha AOD-eljárással kombinálják (Argon-Oxigen-Decarburization), akkor a szént is el tudják távolítani az anyagból, az elszennyezés már „csak” a technológiai balfaszkodás eredménye lehet, az átadott alapanyag tökéletes.



Amit ezzel a rövid kitérővel érzékeltetni szerettem volna, az az, mindkét nagyhatalom ugyanazokkal a gondokkal küzdött. Az orosz beszerzés szerintem más okokra vezethető vissza. A SZU bizonyíthatóan magas szinteken épített be téglákat az amerikai katonai-műszaki-blokkokba. Akkoriban nem nagyon volt (ahogy ma sem nagyon van) sok titánt feldolgozó cég. Akkoriban az egyedüli szóba jöhető cég a Titanium Metals Corporation (TIMET) volt (amúgy a cég egyik legnagyobb gyártóüzem a Las Vegas-ban, egész pontosan Henderson-ban van. Brossúrákat tudtam szerezni, az üzembe nem mehettem be). Mivel egy céget könnyű volt figyelni, így első kézből tudták, hogy mi a dörgés. Szóval valamit ki kellett találni – lévén, fekete programról volt szó.



Ekkor kezdet a Lockheed Burbank-ban (CA) egy kísérleti üzemet előállítani és a Skunk Works vette át titán-alkatrészek gyártását is. A TIMET-en kívül meg „hivatalosan” senki sem ért hozzá, így aki csak a TIMET-et figyelte, így lyukra futott. Mivel a TIMET-et meg az amerikai titán-beszerzéseket ki kellett hagyni, így csak a többszörös, off-shore-céghálós beszerzés maradt a SZU-ból.



A burbank-i csapat kezdte el így a titán-alkatrészek gyártását. Az évek során 16 millió alkatrészt gyártottak az SR-71-es programhoz. A nagy darabszám elsőre furcsának hathat, de a szegecseket is le kellett gyártani. Furcsa módon, több visszaemlékezésben azt találtam, hogy a legnagyobb gondot kezdetben a kis méretű szegecsek legyártása jelentette. A szegecs gyártásnál a gond az, hogy a szegecsnek meg a szegecselendő anyagnak ugyanabból az anyagból kell készülnie. Ezt az akkori kor technológiájával nem tudták megoldani, ezért Inconel 625-ös nikkel-ötvözetből készítették a csavarokat.



Az SR-71-esekhez 3 különböző titán-ötvözettel kezdtek el kísérletezni. Az első kísérlet az A-A110AT-jelú ötvözettel ment (Ti-5Al-2,5Sn), majd jött B120-VCA jelű ötvözet Ez lánykori nevén egy metastabilis-béta-titán ötvözet, átírva: Ti-13V-11Cr-3Mo. Az ötvözetet eredetileg a Crucible Steel Corporation szabadalmaztatta úgy az 50-es évek elején. A harmadik verzió a C120AV (Ti-6Al-4V). Végül mind a három ötvözetet felhasználták az építés során. A fő strukturális elemek a B120-VCA-jelű ötvözetből készültek. Ezekhez az anyagokhoz a Lockheed-nél ki kellett dolgozni a komplett technológiát, a feldolgozási utasításokat, vizsgálati módszereket. Mivel ők voltak az alapanyag gyártói is, minden egyes öntést külön kellett bizonylatolni. Mint korábban írtam, a 20 éves gyártási ciklus során úgy 16 millió alkatrészt gyártottak le. Egy átlagos alapanyag-bizonylat 2-3 oldal. El lehet képzelni az alapanyag-archívum nagyságát…



Szerintem az orosz beszerzés a fedőcégek hálóján keresztül és azzal, hogy a TIMET helyett a Lockheed-nél a Skunk Works szállt be a buliba, csupán a titkosság megtartása miatt volt.



Hjajjj.. A Blackbird… Hát ott van olyan anyagtudományos pornó, hogy ihaj.. És akkor még nem írtam a hajtóműről, a sárkány gyártásáról, a kísérlati anyagokról – amiket végül nem építettek be, kezdve a Al-Be-ötvözetekről, mindezt a 60-as évek derekán…
 

svajcibeka

Well-Known Member
2013. február 10.
1 272
3 778
113
Megpróbálok röviden válaszolni...



Az oroszok és a többi ország is akkoriban - 60-as évek - komoly problémákkal küzdött a titán alkatrészek feldolgozása során.



A titánnal mindig is az volt a gond, hogy extrém kevés mennyiségű gáz (nitrogén, oxigén és hidrogén) és a szén képes teljesen elridegíteni az anyagot. Ezek a gáznemű szennyezők a feldolgozás során kerülnek az anyagba. Kb. 300 fok felett a titán (és itt most idézzük fel a jó öreg periódusos rendszert: Titán IV-főcsoport,N (nitrogén) VI-főcsoport, O (oxigén) VII-főcsoport reakcióba lép a nitrogénnel és az oxigénnel, mely során keletkezik TiN (titán-nitrid), gyönyörű, aranyszínű, extrém kemény kerámia, vagy TiO2 (titán-dioxid), hófehér színű (kristálytani orientáció alapján van vagy 4 allotrop módosulata..), amely szintén kemény. A szén (C) szintén problémát okozhat, Ez rendszerint a légköri szén-dioxid (igen, az a kevés, plusz az elégtelen tisztítás, mivel a fémipari feldolgozásnál mindig használnak valamilyen olaj alapú cuccot...) amely pl. a hegesztéskor elég magas hőmérsékleten disszociál. Ekkor TiC (titán-karbid) jön létre. Szintén kerámia, de ez fekete.



Gond Nr..1 az, hogy ezek az oxid-alapú kerámiák gyorsan jönnek létre, nagyon kemény fázisok és ezek mint mikroszkópikus bemetszésként működnek az anyagban. Egy másik probléma, hogy pl. a hegesztés környezetében az anyag üzem közben (pl. repülésnél felmelegszik. vagy mondjuk lehűl az aktuális légköri hőmérsékletre) a sok mikroszkópikusan eltérő anyagtulajdonságok miatt makro méretben máshol tágul/zsugorodik, így a repüléskor fellépő erőkön túl belső erők dolgoznak...



Gond Nr2: A hidrogén a titánnal nem alkot vegyületet, ellenben a kovácsolási/hőkezelési/hegesztési hőmérsékleten a nedvesség/víz disszociál, lesz belőle oxigén és hidrogén, majd a hidrogén a titán fémrácsai közé beékelődik. A hőmérséklet csökkenésével a hidrogén oldhatósága lecsökken, így a hidrogén csapdába esik, nem tud többé kijönni a titánból - mert a titán felületén kialakul a tömör oxidréteg, viszont az anyagon belül tud mozogni. Ekkor a naszcensz-hidrogén - mivel kisebb, mint a molekuláris hidrogén, nekiáll rekombinálódni, molekula lesz belőle és az atomsugara is megnő és elkezdi feszíteni a fémrácsot. Mivel rengeteg hidrogén-molekuláról van szó, szinte minden üres helyre beékelődött hidrogén-molekula feszegeti a határokat. Ha esetleg sikerült az ötvözet összetételét rosszul összeállítani, lokális dúsulások vannak, akkor ott még több hidrogén-atom esett csapdába, így ott még nagyobb lesz a belső feszültség az anyagban, így az elridegedés extrém mértékű lesz.



A nagyipari felhasználást ez erőteljesen megnehezítette. Később mindkét nagyhatalom egymástól függetlenül kidolgozta a VAR-eljárást (Vacuum arc remelting), aminél azt csinálják, hogy vákuum alatt a teljes ignotot átolvasztják, így az oldott gázok jelentős hányada távozik az anyagból – illetve ha AOD-eljárással kombinálják (Argon-Oxigen-Decarburization), akkor a szént is el tudják távolítani az anyagból, az elszennyezés már „csak” a technológiai balfaszkodás eredménye lehet, az átadott alapanyag tökéletes.



Amit ezzel a rövid kitérővel érzékeltetni szerettem volna, az az, mindkét nagyhatalom ugyanazokkal a gondokkal küzdött. Az orosz beszerzés szerintem más okokra vezethető vissza. A SZU bizonyíthatóan magas szinteken épített be téglákat az amerikai katonai-műszaki-blokkokba. Akkoriban nem nagyon volt (ahogy ma sem nagyon van) sok titánt feldolgozó cég. Akkoriban az egyedüli szóba jöhető cég a Titanium Metals Corporation (TIMET) volt (amúgy a cég egyik legnagyobb gyártóüzem a Las Vegas-ban, egész pontosan Henderson-ban van. Brossúrákat tudtam szerezni, az üzembe nem mehettem be). Mivel egy céget könnyű volt figyelni, így első kézből tudták, hogy mi a dörgés. Szóval valamit ki kellett találni – lévén, fekete programról volt szó.



Ekkor kezdet a Lockheed Burbank-ban (CA) egy kísérleti üzemet előállítani és a Skunk Works vette át titán-alkatrészek gyártását is. A TIMET-en kívül meg „hivatalosan” senki sem ért hozzá, így aki csak a TIMET-et figyelte, így lyukra futott. Mivel a TIMET-et meg az amerikai titán-beszerzéseket ki kellett hagyni, így csak a többszörös, off-shore-céghálós beszerzés maradt a SZU-ból.



A burbank-i csapat kezdte el így a titán-alkatrészek gyártását. Az évek során 16 millió alkatrészt gyártottak az SR-71-es programhoz. A nagy darabszám elsőre furcsának hathat, de a szegecseket is le kellett gyártani. Furcsa módon, több visszaemlékezésben azt találtam, hogy a legnagyobb gondot kezdetben a kis méretű szegecsek legyártása jelentette. A szegecs gyártásnál a gond az, hogy a szegecsnek meg a szegecselendő anyagnak ugyanabból az anyagból kell készülnie. Ezt az akkori kor technológiájával nem tudták megoldani, ezért Inconel 625-ös nikkel-ötvözetből készítették a csavarokat.



Az SR-71-esekhez 3 különböző titán-ötvözettel kezdtek el kísérletezni. Az első kísérlet az A-A110AT-jelú ötvözettel ment (Ti-5Al-2,5Sn), majd jött B120-VCA jelű ötvözet Ez lánykori nevén egy metastabilis-béta-titán ötvözet, átírva: Ti-13V-11Cr-3Mo. Az ötvözetet eredetileg a Crucible Steel Corporation szabadalmaztatta úgy az 50-es évek elején. A harmadik verzió a C120AV (Ti-6Al-4V). Végül mind a három ötvözetet felhasználták az építés során. A fő strukturális elemek a B120-VCA-jelű ötvözetből készültek. Ezekhez az anyagokhoz a Lockheed-nél ki kellett dolgozni a komplett technológiát, a feldolgozási utasításokat, vizsgálati módszereket. Mivel ők voltak az alapanyag gyártói is, minden egyes öntést külön kellett bizonylatolni. Mint korábban írtam, a 20 éves gyártási ciklus során úgy 16 millió alkatrészt gyártottak le. Egy átlagos alapanyag-bizonylat 2-3 oldal. El lehet képzelni az alapanyag-archívum nagyságát…



Szerintem az orosz beszerzés a fedőcégek hálóján keresztül és azzal, hogy a TIMET helyett a Lockheed-nél a Skunk Works szállt be a buliba, csupán a titkosság megtartása miatt volt.



Hjajjj.. A Blackbird… Hát ott van olyan anyagtudományos pornó, hogy ihaj.. És akkor még nem írtam a hajtóműről, a sárkány gyártásáról, a kísérlati anyagokról – amiket végül nem építettek be, kezdve a Al-Be-ötvözetekről, mindezt a 60-as évek derekán…
Engem érdekelne a dolog,ha van lenne rá időd......
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and jani22

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 781
18 063
113
Többek között ezzel szokták bevonni a forgácsoló szerszámokat.
Egyetlen alkalommal martam titánt, undorító egy meló volt, úgy rendelték külön a lapkákat hozzá tökömtudja honnét.
Hát az szar ügy, ha titánt kell forgácsolni...

Alacsony a hōvezetōképessége, rugalmassági modulusza is alacsony, ezért nem törik a forgács. Plusz az anyag felmelegszik, jönnek a fenti gondok, meg a titán be tud gyulladni.

A tiszta titánt plusz alfa-titánt lehet a "legjobban" forgácsolni, a béta-titán meg az extra szívás...

Ha engem kérdezel, akkor K vagy P-fajta, bevonat nélküli keményfém, esetleg bevonatolt TiCTiN. A legtöbb általam látott szerszámnál hátkopás volt a fō gond.

Még annyit figyeltem meg, hogy HSS-nél a pozitív homlokszög, tömör keményfémnél a negatív homlokszög bírta tovább. Marásnál meg jobban jársz, ha azonos irányú marással dolgozol.

A kopott hátszöges szerszámnál egyre szarabb a forgácsolt felület, szépen berezeg, majd jól el is törik...
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 135
3 328
113
Hát az szar ügy, ha titánt kell forgácsolni...

Alacsony a hōvezetōképessége, rugalmassági modulusza is alacsony, ezért nem törik a forgács. Plusz az anyag felmelegszik, jönnek a fenti gondok, meg a titán be tud gyulladni.

A tiszta titánt plusz alfa-titánt lehet a "legjobban" forgácsolni, a béta-titán meg az extra szívás...

Ha engem kérdezel, akkor K vagy P-fajta, bevonat nélküli keményfém, esetleg bevonatolt TiCTiN. A legtöbb általam látott szerszámnál hátkopás volt a fō gond.

Még annyit figyeltem meg, hogy HSS-nél a pozitív homlokszög, tömör keményfémnél a negatív homlokszög bírta tovább. Marásnál meg jobban jársz, ha azonos irányú marással dolgozol.

A kopott hátszöges szerszámnál egyre szarabb a forgácsolt felület, szépen berezeg, majd jól el is törik...


Bakker ember nagyon képben vagy....le a kalappal:D:D:D..........mi lehet ha még iszol is egy kicsit???:):)...Kint németben ilyen területen dolgozol.?..ha nem indiszkrét.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 781
18 063
113
Bakker ember nagyon képben vagy....le a kalappal:D:D:D..........mi lehet ha még iszol is egy kicsit???:):)...Kint németben ilyen területen dolgozol.?..ha nem indiszkrét.
Az igazat megvallva, nem nekem való a pia, mert nagyon kevés is fejbe vág...

Munkaügyileg meg jelenleg hegesztōmérnök vagyok a vegyiparban - szabadidōmben meg programozó éa robot-buherátor
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Hát az szar ügy, ha titánt kell forgácsolni...

Alacsony a hōvezetōképessége, rugalmassági modulusza is alacsony, ezért nem törik a forgács. Plusz az anyag felmelegszik, jönnek a fenti gondok, meg a titán be tud gyulladni.

A tiszta titánt plusz alfa-titánt lehet a "legjobban" forgácsolni, a béta-titán meg az extra szívás...

Ha engem kérdezel, akkor K vagy P-fajta, bevonat nélküli keményfém, esetleg bevonatolt TiCTiN. A legtöbb általam látott szerszámnál hátkopás volt a fō gond.

Még annyit figyeltem meg, hogy HSS-nél a pozitív homlokszög, tömör keményfémnél a negatív homlokszög bírta tovább. Marásnál meg jobban jársz, ha azonos irányú marással dolgozol.

A kopott hátszöges szerszámnál egyre szarabb a forgácsolt felület, szépen berezeg, majd jól el is törik...
Régen volt, vagy 20 éve. Az élénken él bennem hogy folyatni kellett rá a hűtővizet piszkosul, ma már ezt a kriogén technológia megkönnyíti. érdemes ránézni, persze ha nem ismerős.
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias