Sz-300P / SA-10 Grumble, Sz-300V / SA-12 Gladiator / S-300 (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 566
85 001
113
Megkezdődött az Sz-350 légvédelmi rendszer sorozatgyártása. Március 26-án zárultak az Sz-350 állami tesztjei és még aznap elkezdték az első szériás komplexum gyártását, melyet még az idén átadnak a VKSz Leningrádi régiójában található kiképző központjának. Az Sz-350 az Sz-300PSz-t és a Buk-M1-2 váltja majd.
 
M

molnibalage

Guest
Mit csalinkáznak ezek a össze-vissza a levegőben?
Mintha megváltoztatták volna a célpontot, amire menni kell. A videó végén két rakéta elindult felfelé a szép ballisztikus pályát elhagyva. Azokra gondolsz?

Vagy az is lehet, hogy műszaki hiba. Tudja a fene egy ilyen videóból, amin semmi sem látszik.
(A kommentek a videó alatt, édes Istenem...)
 
M

molnibalage

Guest
Nem arról lehet szó, hogy kettő (első, harmadik) az egyik, a másik kettő (második, negyedik) meg egy másik célra fordul rá ?
De akkor nem így kellett volna repülni. Az elfogáshoz eleve olyan irányba kellett volna repülni, amerre a durva irányváltás után repült, akkor eleve nem ennyire lapos pályára forgatja a TVC-s rakéta indítás után, hogy aztán beletépjen egy rohadt nagyot.

Ez így érthető?
 
  • Tetszik
Reactions: szegcsab

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 350
113
De akkor nem így kellett volna repülni. Az elfogáshoz eleve olyan irányba kellett volna repülni, amerre a durva irányváltás után repült, akkor eleve nem ennyire lapos pályára forgatja a TVC-s rakéta indítás után, hogy aztán beletépjen egy rohadt nagyot.

Ez így érthető?

Véletlen ráállhat más célra a rakéta?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 292
113
De akkor nem így kellett volna repülni. Az elfogáshoz eleve olyan irányba kellett volna repülni, amerre a durva irányváltás után repült, akkor eleve nem ennyire lapos pályára forgatja a TVC-s rakéta indítás után, hogy aztán beletépjen egy rohadt nagyot.

Ez így érthető?
Azért a rakéta műszaki hibájának sem mondható, hiszen mindkettő ugyanarra vált irányt,...lehetséges lenne egy olyan új mód, hogy inditás után módósul a célkiosztás és egy másik állomás vezeti rá a már úton lévőt egy teljesen más célra?...vagy megoldhatatlan egy ilyen menet közbeni átállás?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Azért a rakéta műszaki hibájának sem mondható, hiszen mindkettő ugyanarra vált irányt,...lehetséges lenne egy olyan új mód, hogy inditás után módósul a célkiosztás és egy másik állomás vezeti rá a már úton lévőt egy teljesen más célra?...vagy megoldhatatlan egy ilyen menet közbeni átállás?
Tudtommal még rávezetés közben is lehet módosítani, mert ez a SAGG/TVM lényege.

Semmit nem látni, hogy mire lőtt, ezért semmit nem lehet mondani arról, hogy ez miért volt. Lehet, hogy pl. azt próbálták ki, hogy már indított rakétát tereltek át más célra és min HMZ-t teszteltek. Bármit lehet. Elégtelen az információ bármihez. A videó arra jó, hogy azért a rakéta manőverezőképessége látszik rajta. Elég brutális, de hát kis magasságon M4 táján ez ma kvázi evidens...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 292
113
Tudtommal még rávezetés közben is lehet módosítani, mert ez a SAGG/TVM lényege.

Semmit nem látni, hogy mire lőtt, ezért semmit nem lehet mondani arról, hogy ez miért volt. Lehet, hogy pl. azt próbálták ki, hogy már indított rakétát tereltek át más célra és min HMZ-t teszteltek. Bármit lehet. Elégtelen az információ bármihez. A videó arra jó, hogy azért a rakéta manőverezőképessége látszik rajta. Elég brutális, de hát kis magasságon M4 táján ez ma kvázi evidens...
Egyébként amit látunk az kb. hány százaléka a repülési időnek,....értem alatta hogy ezzel a "kitérővel" mennyit vesztett az égésidőből a szivar?...ez ebből megbecsülhető?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 350
113
Tudtommal még rávezetés közben is lehet módosítani, mert ez a SAGG/TVM lényege.

Semmit nem látni, hogy mire lőtt, ezért semmit nem lehet mondani arról, hogy ez miért volt. Lehet, hogy pl. azt próbálták ki, hogy már indított rakétát tereltek át más célra és min HMZ-t teszteltek. Bármit lehet. Elégtelen az információ bármihez. A videó arra jó, hogy azért a rakéta manőverezőképessége látszik rajta. Elég brutális, de hát kis magasságon M4 táján ez ma kvázi evidens...

Az lehet,hogy csak indítás után volt befogás?Úgy gondolom ezt,hogy van kijelölve egy szektor az indítónak és a rakéta ezen a szektoron belül úgy indult,hogy az a legoptimálisanb legyen bármilyen irányváltoztatásra az adott szektoron belül.
Tehát azt látjuk a videón,hogy a rakéta elindult egy semleges pályán majd amikor befogták a célt akkor arra fordult.

Mire lehet ez jó?Ha közel vannak a célok (egyértelmű,hogy ez odavág a HMZ-nek) akkor megspórolod azt az időt amíg a rakéta felgyorsul hisz nem egy nulla sebességű rakétának adsz parancsot.
 
M

molnibalage

Guest
Egyébként amit látunk az kb. hány százaléka a repülési időnek,....értem alatta hogy ezzel a "kitérővel" mennyit vesztett az égésidőből a szivar?...ez ebből megbecsülhető?
A rakéta hajtóművének égésideje kb. 10-11 sec. Az, hogy a teljes repülési idő mennyi az attól függ, hogy mennyi a célpont távolsága. HTÖ idevágó fejezetét tessék megnyitni első körben az Sz-300 ismertetését.
ri1pklglfgzpl4mw3iz1.png


A videón olyan, mintha a pirossal jelölt manővert hajtaná végre a rakéta, de ezt nem tudhatjuk, mert a rakéta kilépett a kamera látószögéből. Mintha új célra állt voln rá és az ahhoz szükséges új ballisztikus pályára állna át a rendszer. De ez csak tipp. Ahogy már mondtam, semmit nem lehet a videó alapján megállapítani, mert nem látni azt, hogy mi történik. Repülnek rakéták. Valahova.

A rakéta nem égésidőből veszít, hanem az optimális pályához képest impulzust veszített a fordulóval. Ennek mértéke nem állaptható meg, mert nem látni, hogy mi történt azután, hogy kilépett a kamera látószögéből.

Az lehet,hogy csak indítás után volt befogás?Úgy gondolom ezt,hogy van kijelölve egy szektor az indítónak és a rakéta ezen a szektoron belül úgy indult,hogy az a legoptimálisanb legyen bármilyen irányváltoztatásra az adott szektoron belül.
Tehát azt látjuk a videón,hogy a rakéta elindult egy semleges pályán majd amikor befogták a célt akkor arra fordult.

Mire lehet ez jó?Ha közel vannak a célok (egyértelmű,hogy ez odavág a HMZ-nek) akkor megspórolod azt az időt amíg a rakéta felgyorsul hisz nem egy nulla sebességű rakétának adsz parancsot.
A rakéta indításakor nem értelmezhető az, hogy "befogás". Ez csak pont olyan "befogás", mint repcsiknél a TWS mód. Ez csak szoftveres célkijelölés az RPK-hoz. Minden olyan manőver, ami eltér az ideális ballisztikustól az veszteség. Az indításkori célparaméter határozza meg hogy a rakéta hogyan emelkedik. Ha ez megváltozik durván vagy megváltoztatják, akkor fog manőverezni a cél.

Ezért az, amit felvetettél kb. nem is értelmezhető. Soha nem ideális az, hogy indítasz egy rakétát és aztán durván máshova vezérled.

Annak van értelme, hogy jön igen messze sok cél és adott estben, ha nem sikerül eltalálni, akkor az úton levő rakéta számára módosítod a célt. Csak ez máshogy működik a Patriot és máshogy az Sz-300-nál. Erre is kitér a HTÖ...

Még az is belefér, hogy manőverező imitált BM elfogása volt a cél. De, ez nem derül ki a videóból.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and arcas
M

molnibalage

Guest
HTÖ 293. oldal.

A TVM vezérlési módszerrel lehetővé vált egy időben 8 db célra (ennyi lehet csak a TBEQ listában, lásd lent később) 16 db rakétát rávezetni, de ebből csak 3 db rakéta lehetett végfázisban, ami a rávezetés utolsó nagyságrendileg 10 másodpercét jelenti, amikor folyamatosan szükséges megvilágítani a célpontokat a tűzvezető radarral. Ezt azt jelenti, hogy akár 16 db rakéta is úton lehet 8 db célpont felé, de a néhány másodperces TVM végfázis szakaszban egyszerre csak 3 db rakéta lehet. Ezért (is) szükséges a teljesen automatikus üzem, mert nincs olyan operátor, aki képes lenne a beérkező célokat rangsorolni a megsemmisítés szükséges sorrendjében és megadni, hogy a radar mikor melyik célt világítsa meg tűnyalábokkal.

A Patriot tűzgyorsaságban felülmúlja az Sz-300P családot, ahol ettől eltérő megközelítést alkalmaznak, ahol nincs végfázisban megfogalmazott korlát, hanem az indítás előtti célkövetéstől a találatig foglalt egy darab célcsatorna (lásd később), a Patriot dinamikusabban kezeli ezt. Ennek hátránya a nagyobb számítástechnikai kapacitás, viszont az Sz-300P manuálisan is üzemeltethető adott esetben, ami a Patriotnál nem lehetséges.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and fishbed

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 566
85 001
113
Ellenséges rakétatámadást hárított el az Sz-300. Mivel eltalálták a célt az első rakéták a később indítottak önmegsemmisétés céljából változtattak pályát-ez is egy opció szerintem.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 709
28 781
113
Sz-300VM Antey-2500 ADMS 9A83ME TELAR (С-300ВМ Антей-2500 9А83МЭ) járműve (150km HMZ)
Army2018part5-028-X2.jpg

Army2018part5-027-X2.jpg

Mögötte a 9A84ME (9А84МЭ) TELAR jármű 200km HMZ). Alapvetően ez rendelkezik ABM képességgel.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed