Sz-75 Dvina / S-75 Dvina / SA-2 Guidline (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 601
28 132
113
A SA-2 Guideline (SZ-75 Dvina, Gyeszna, SZ–75M Volhov, Volga és HQ-1, HQ-2 honi közepes légvédelmi rakétarendszer.

Az osztály (batallion) tipikus telepítési elrendezése:
S-75_OSZT_LY_TELEP_T_SE_www.kepfeltoltes.hu_.jpg


Eszközei:
mainpreview.jpg15f996c5-b3e4-4768-b283-49c0e34aa4b5Original.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 601
28 132
113
Az SA-2 Guideline, vagy ZRK (Zenitnij Raketnij Komplex) S - (Szisztémi)75 honi közepes légvédelmi rakéta komplexum 1957-től rendszeresített, egy nagyjából 25 éves, folyamatos korszerűsítéseken és fejlesztéseken átesett, sok alváltozatból és a hozzájuk alkalmazott rakétákból álló "család", amely a Szovjetunióban készült és az Almaz tervezőgárda produktuma. Kínában licenc alapján gyártották HQ-1 jelzéssel, majd korszerűsítették HQ-2 név alatt.

A légvédelmi rakéta komplexum változatai:
SA-75 Dvina
SA-75MK Dvina,
SA-75M Dvina A,
S-75D Dvina M
S-75M Deszna
S-75M1-4 Volhov
S-75 Volga,
S-75 Volga-M;

SA-N-2 Guideline M-2M Volhov, hajó fedélzeti változat
m_2_sm_64_031_2_182.jpg


Légvédelmi rakéták a rendszerhez:
Hagyományos töltettel:
1D (V-750) - Dvina
043-1.jpg

11D (V-750V) - Dvina A
11DA (V-750V) - Dvina A
11DU (V-750V) - Dvina A
11DM (V-750VM) - Dvina M
full-17362-12161-11d_v750v_copy.jpg

13D (V-750VN) - Deszna
20D (V-755) - Volhov M1-4
20DA módosítva 20DS-re - Volhov M1-4
20DP módosítva 20DS-re - Volhov M1-4
20DO (V-755V) - Volhov M1-4
20DU (V-755U) - Volhov M1-4
20DS (V-755U) - Volhov M1-4
20DSZU (V-755U) - Volhov M1-4
url

5JA23 (V-759) - Volhov M3 és M4
full-17362-12169-5ja.jpg

Atom töltettel:
15D (V-760) - Volga
5V29 (V-760V) - Volga M
full-17362-12167-15d.jpg

full-27309-44924-v_760_scheme.jpg


A tipikus körkörös telepítése a rendszernek amelynél 60 fokra vannak az indító állványok elhelyezve. A kép bal és jobb felső sarkában a rakétákat hordozó TZM szállító töltő járművek.
1280px-SA-2_Launch_sites_in_Cuba.jpg

1280px-S-75_battery.JPEG

typicalyemen.jpg

Boj_ses_S-75.JPG

A szektoros telepítés esetén 40 fok.
Nhatrang.jpg

Zsámbék MN1159 "Kókusz" - békeidős kialakítása az irányító rendszernek, ezekben a fakkokban voltak a kabinok (illesztő, UV, AV, aggregátorok, a tetején az "antennás" PV kabinnal ahová a lépcsőn lehetett felmenni.
1792848.jpg

A PV kabin
1280px-Fan_Song_fire_control_radar_of_the_SA-2_SAM-system.JPEG
1024px-Sadyba31_DSC0712.JPG

SM-63 indító állványon 11D rakéta, mögöttük a PV kabinon lévő antennákat szállító utánfutók.
1280px-SA-2_Guideline.JPG

SM-90 indító állványon 20DSU rakéta
1024px-Wolchow.na.stanowisku.JPG

Rakéta szállító jármű, a rakéta 2. fokozatával a konténerben
s-75_tm.jpg

Rakéta összeszerelés
SA2a.jpg

Rendszeresítő országok
1280px-S-75_operators.png
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

mathias

Member
2015. február 21.
62
1
6
A rendszeresítő országoknál kimaradt a volt Jugoszlávia. Volt nekik Dvinajuk (Belgrád) és Volhovuk is (Zágráb).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Kérdésem van: a 11D rakéta rajzán (legfelső ábra) mindkét hátsó vezérsíkon van kormánylap, helyes-e ez? Amit én eddig képeken vagy élőben láttam/fotóztam Zsámbékon, Kecelen, ott csak a bal fölső és a jobb alsó vezérsíkon, vagy egyiken sem volt külön vezérelhető kormánylap. Tehát téves-e a rajz, vagy tényleg volt ilyen változat is?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 601
28 132
113
Végzés után Zsámbékon szolgáltam.
A világtérképen nagyon sok ország nincs jelölve, majd később a folytatásban egyesével ki lesznek vesézve. Szerintem az ábra nem jó, mert az 1D és az SM-63 indítós képen lévő 11D rakétán is csak az egyik vezérsíkon van "kormánylap". A 20-as sorozattól már elhagyták.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 601
28 132
113
Az UV kabin kézikövető egységei. Ezeket sorkatonák kezelték. Balra a magassági szög (ε), jobbra a oldalszög (β) és középen a távolsági (D) követő munkahelye aki a "vezér" volt közöttük. A rávezető tiszttől, aki a "durva" rávezetést végezte, vették át a "finom" követést.
41-01.jpg

A képen jól látszik az optikai rendszer képernyői, amit értelemszerűen a magassági szög és az oldalszög kézi követők használtak. Jó időjárási viszonyok között akár 40 km távolságról is kivehető volt a légi jármű típusa. Érdekes, hogy a rávezető tiszt nem rendelkezett az optikai rendszer képernyőjével. Sokszor előfordult, hogy a lövő parancsnokkal együtt a rávezető tiszt is a magassági szög kézikövető monitorát figyelte a harci munka közben.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and zsolti

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 601
28 132
113
Még annyit, hogy amikor a célt befogták (ráálltak) és a követés megvalósult (mozgásában követték), akkor a nagy fekete kézi követő kereket benyomták, innentől valósult meg az elektronikus, automata követés. Ha menet közben az elektronika valami miatt eldobta a célt, akkor csak vissza kellett maga felé húzni a kézi követőnek a kerekét és vissza venni a kézi követést.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

balkáni

Well-Known Member
2016. szeptember 26.
572
781
93
Az UV kabin kézikövető egységei. Ezeket sorkatonák kezelték. Balra a magassági szög (ε), jobbra a oldalszög (β) és középen a távolsági (D) követő munkahelye aki a "vezér" volt közöttük. A rávezető tiszttől, aki a "durva" rávezetést végezte, vették át a "finom" követést.
41-01.jpg

A képen jól látszik az optikai rendszer képernyői, amit értelemszerűen a magassági szög és az oldalszög kézi követők használtak. Jó időjárási viszonyok között akár 40 km távolságról is kivehető volt a légi jármű típusa. Érdekes, hogy a rávezető tiszt nem rendelkezett az optikai rendszer képernyőjével. Sokszor előfordult, hogy a lövő parancsnokkal együtt a rávezető tiszt is a magassági szög kézikövető monitorát figyelte a harci munka közben.

Biztos hogy Mo-on a kézi követők sorállományú katonák voltak? Engem Jugóban képeztek ki a Volhovon, és ott ezeken a posztokon altisztek voltak.
És a kép magyar berendezésről készült? Jugóban nem volt optikai rendszerünk, igaz hogy k. régen volt az amikor én ott szolgáltam. A '70-es években. Később akár fejleszthettek is, ámbár nem hiszem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 601
28 132
113
Biztos hogy Mo-on a kézi követők sorállományú katonák voltak? Engem Jugóban képeztek ki a Volhovon, és ott ezeken a posztokon altisztek voltak.
És a kép magyar berendezésről készült? Jugóban nem volt optikai rendszerünk, igaz hogy k. régen volt az amikor én ott szolgáltam. A '70-es években. Később akár fejleszthettek is, ámbár nem hiszem.
Mo.-on biztos hogy sorállomány volt, velük dolgoztam. Nálunk a Volhov M3 verziója volt. Te valószínűleg még a Dvina komplexumon voltál, ott még nem volt a Karát optika.
DVINA RSzNR-75 (PA kabin) ezen nincs kamera.
s75_6.jpg


Volhov M3 SzNR-75 (PV kabin). Jól látható a Karát kamerája jobbra oldalon a keskeny nyalábú (kerek) és a ε széles nyalábú antenna között.
SNR-75M3-PV-Van-MiroslavGyurosi-3S.jpg


Az UV kabin a lövő pk. szemszögéből
_MG_7255.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

balkáni

Well-Known Member
2016. szeptember 26.
572
781
93
Volhovnak mondták :) és Zágráb védelmét látták el (emlékszem hogy 2 kerek antenna volt a P kabin tetején). Belgrád körül voltak Dvinák (1 kerek antennával felül).
Szerintem ti komolyabb cuccokat kaptatok (vettetek) mivel a VSz része voltatok akkor.