Ez részben valaszt ad, mit gyártottak volna nalunk, mit Szlovákiában kérdésre.
A szlovák védelmi ipar bevonása (módszertan)
A szlovák védelmi ipar részesedésének értékelését a megvalósíthatósági tanulmány a szerződéses ár és az egyes komponensek megoszlása és a szlovákiai várható hozzáadott értéket képviselő együtthatók szorzata alapján becsüli meg. Ez a módszertan nagyon pontatlan, és különösen nem felel meg a kínált iparosítási koncepciók eltérő minőségének. Különösen nem felel meg a Szlovák Köztársaság Védelmi Minisztériuma által meghatározott követelményeknek.
A Szlovák Köztársaság Honvédelmi Minisztériuma a pályázatban egyértelműen megfogalmazta: „A minisztérium megköveteli a hazai védelmi ipar bevonását is a modernizációs programokba az ellátásbiztonság biztosítása szempontjából az ellátások életciklusa során, az életcikluson keresztül, at. a pályázat összköltségének legalább 40%-a”.
A teljes átláthatóság érdekében célszerű lenne ezen a szinten is összehasonlítani a pályázatokat, és ellenőrizni, hogy teljesül-e a szlovák ipar 40%-os részvétele, illetve lemérni, hogy a pályázaton belül melyik a legelőnyösebb Szlovákia számára
A magyar kínálat (Rheinmetall / LYNX) nagyon részletesen bemutatta, hogyan tervezik Szlovákiában egy harcjármű gyártását és értékteremtését. Különösen a szlovák védelmi minisztérium kérésének maradéktalanul eleget tettek, és kifejezetten számszerűsítették, hogy a szlovák ipar milyen mértékben vesz részt a projektben (8. oldal: SEMOD-EL74 / 57-161 / 2022, App. E.1, A lokalizációs koncepció megfelelő áttekintést mutat a Rheinmetalltól, amely a szlovák ipar részesedését jelenti a rendelés értékének 56%-ában).
- A Rheinmetall kínálatának előnyei a szlovák gazdaság számára
A magyar kínálat (Rheinmetall) néhány fő gazdasági és szervezési előnyeit nem vették figyelembe az értékelés során. A Rheinmetall egy szlovák védelmi céggel közös vállalat létrehozását ajánlja fel, amely ezután a jármű gyártásáért, szállításáért és karbantartásáért lesz felelős.
Ennek az ajánlatnak számos jelentős előnye van:
a) A Rheinmetall közvetlenül felelős lesz a járművek gyártásáért és leszállításáért, ami drámaian csökkenti a program kockázatait, és nagyon fontos egy ilyen összetett projektben,
b) a vegyes vállalat továbbra is 100%-ban szlovák cég lesz, amely Szlovákiában fizet adót, és magasan képzett munkakörökben foglalkoztat embereket,
c) ez a vegyes vállalat tartósan meghonosítja a jármű know-how-t Szlovákiában, és Szlovákiában saját kapacitásai állnak rendelkezésre a további fejlesztéshez és korszerűsítéshez, ezzel alapvető új nemzeti kapacitásokat hozva létre. A vegyes vállalatot az állami tulajdonú DMD csoporttal, valamint leányvállalatukkal, a ZTS Special, sro-val hozzák létre.
Annak érdekében, hogy ezek az előnyök a Szlovák Köztársaság számára megvalósíthatóak legyenek, a Rheinmetall kötelezettséget vállalt egy teljesen új gyártóüzem építésére Szlovákiában, és több mint 30 millió eurós beruházást különített el az infrastruktúra, a gépek, a képzés és a know-how átadás terén. A létesítménybe történő beruházások új életre keltik a meglévő pályát, amely már szolgáltatási támogatást nyújt a meglévő szlovák szárazföldi katonai flottának. Ez az infrastrukturális beruházás a fenntarthatóság egész életen át tartó megközelítését teremti meg legalább 30 évre, biztosítva, hogy a szárazföldi katonai flotta rendelkezzen a rendelkezésre álló készségekkel és képességekkel.
Emellett a Rheinmetall mélyreható elemzést végzett a szlovákiai gazdasági helyzetről, és Szlovákia igényeihez igazította a lokalizációs koncepciót. Ennek eredményeként Kelet-Szlovákiában új gyártóüzem jön létre, amely lehetővé teszi a szlovákiai regionális gazdasági szerkezet egyensúlyának megteremtését.
A megvalósíthatósági tanulmány szerint a német/magyar ajánlat 131 torony helyi gyártását irányozza elő a svéd ajánlatban szereplő 116-hoz képest, de a pontszám alacsonyabb, mert állítólag a teljes tornyot nem Szlovákiában gyártják (93. oldal: SEMOD-EL74 / 57- 161/2022).
Ez a leírás nem írja le a teljes termelési koncepciót, és különösen nem a Szlovák Köztársaság számára konkrét gazdasági előnyöket. A benyújtott ajánlatban foglaltak szerint (E.1 Melléklet Lokalizációs koncepció 2.1.2.3 b.) a Szlovák-Rheinmetall (JV) hajótesteket és toronyfellegvárokat kap Magyarországtól a méretgazdaságosság előnyeinek kihasználása és az infrastrukturális költségek csökkentése érdekében. Másrészt a szlovák cégek közvetlenül a magyar ellátási láncba szállítanak alkatrészeket a LYNX harcjárművek gyártásához, ami a lehető legjobb ár-minőség arányt eredményezi.
Tény, hogy a magyar LYNX programból Szlovákiába importált import körülbelül 90 millióra rúg. EUR, míg Szlovákiából a magyar programba irányuló export mintegy 150 millióval számol. EUR. Szlovákia minden bizonnyal profitálni fog ebből a transznacionális együttműködésből, amely tökéletes példája az európai védelmi ipar integrációjának előnyeinek. Végső soron a Rheinmetall garantált további exportot kínál a nem Szlovákiában gyártott hegesztett elemek túlkompenzálására.
A program közvetlen gazdasági előnyei mellett a Rheinmetall már elérte a 30 millió euró értékű taktikai járművek exportmegrendelését a szlovák ipar számára. Kiegészítés a Rheinmetall által a szlovák védelmi iparon belül a meglévő éves anyagokhoz, évi 8 millió euró értékben. Ezt további potenciális megrendelésekkel bővítik a ZTS Special fegyveralkatrészekre és különösen a nagy és közepes méretű fegyverek exportjára. Ez közvetlenül kapcsolódik ahhoz a stratégiai megközelítéshez, amely a szélesebb körű szlovák védelmi ipar integrációját célozza a Rheinmetall globális támogatási láncba, amely jelentős mértékben profitál az exportmegrendelésekből. Ez magában foglalja a toronyszerkezetek gyártását, a torony elektromos és elektronikai alkatrészeinek szállítását a Rheinmetall partnereknél, valamint a torony teljes összeszerelését, integrálását és tesztelését a szlovák gyártóüzemben. Arra lehet számítani
Következtetés:
Kérjük a Szlovák Köztársaság Honvédelmi Minisztériumát, hogy a fentiekkel összefüggésben vizsgálja felül a „Szlovákiai védelmi ipar bevonása (módszertan)” értékelést, és az újraértékelés ezen eredményét vegye figyelembe az értékelést követő országok végső rangsorában. ajánlatokból.