Szlovák haderőfejlesztési program (2030) és hadiipar

Még a szeptemberi választások előtt szerződés lesz? :oops: Lehet fogadni... :D

Szlovákia közelebb került saját új légvédelméhez. 6 ország ajánlotta fel az S-300 cseréjét​

https://spravy.pravda.sk/domace/cla...tm_medium=hp-box&utm_campaign=shp_3clanok_box

Július végéig hat országból érkezett ajánlat a Védelmi Minisztériumhoz, amelyek neve még nem ismert. Ezt Precner Mária szlovák védelmi minisztérium szóvivője nyilatkozta a Pravdának.

Martin Sklenár megbízott védelmi miniszter ambíciója, hogy az előrehozott parlamenti választások előtt saját rakétaelhárító készletet szerezzen be. A minisztérium augusztusban értékeli hat ország ajánlatait, és szeptemberben kell konkrét döntést hozni.

„Ezt követően a Védelmi Minisztérium szakértői csoportja értékeli a beérkezett ajánlatokat, melynek eredményeként javaslatot tesz a Szlovák Köztársaság kormányának a Védelmi Minisztérium megbízatásának megadására. a Szlovák Köztársaságnak, hogy tárgyaljon egy szerződésről bizonyos államokkal” – magyarázta a szóvivő. Az ajánlatokat küldő országokról, az árakról vagy a rendszer típusáról nem ismertek részletesebb információk.
...
A minisztérium összesen 11 országot keresett meg, amelyekkel előzetesen közölte az árkeretet. A 2023-as védelmi költségvetésben a légvédelmi rendszerrel kapcsolatos kiadásokban is gondolkodnak. "Ezek a jövő évi kiadások a Szlovák Köztársaság Védelmi Minisztériumának programtervében szerepelnek, és a költségvetés kialakításakor is benne fognak szerepelni." – tette hozzá Precner.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Hangárban vesztegel a 13 millió eurós belügyminisztériumi helikopter

Hangárban vestegel az a Leonardo AW 189 típusú helikopter, amelyet Roman Mikulec (OĽaNO) vezetésével a Belügyminisztérium vásárolt meg, de még így is milliós szervizt igényel. A Közbeszerzési Hivatal (ÚVO) portálján megjelent információk szerint az osztály május végén írt ki pályázatot egy minisztériumi flotta gépének karbantartási szolgáltatására.

Tavaly decemberben Mikulec, az akkori belügyminiszter több mint 13 millió eurós szerződést írt alá az AW 189 vásárlásáról. A gépet 2016-ban gyártották 876 repült órája van, és a költségvetésből 10,6 millió eurót fizettek érte. További több mint 2,5 milliót pedig három pilóta kiképzésére, a küldetésekhez rendelt felszerelésekre és a CAMO műszaki felügyeletre költöttek. A gép és berendezések beszállítója a liechtensteini HELIPOOL GmbH cég, vagyis nem közvetlenül repülőgépgyártó, hanem egy közvetítő cég.

Mikulec közvetlenül azelőtt írta alá a szerződést, hogy a parlament megbuktatta Eduard Heger (Demokraták) kormányát. A helikoptert a második próbálkozásra sikerült beszerezni, mert a korábbi vásárlást az ÚVO Tanácsa nem engedélyezte. Szerintük ugyanis a minisztérium törvénysértést követett el azzal, hogy csak a korrmány jóváhagyására támaszdva, közbeszerzési eljárás nélkül szerződtek. A Belügyminisztérium azzal magyarázta a helikopter versenyeztetés nélküli beszerzését, hogy az orosz Mi-171-es helikoptereket azonnal pótolni kellett. Működésüket ugyanis jelentősen korlátozták az Európai Unió által az ukrajnai háború kitörése után bevezetett oroszellenes szankciók. Amelyek lehetetlenné tették, hogy közvetlenül az orosz gyártótól rendeljenek hozzájuk szervizt és pótalkatrészeket.

A minisztérium szerint ebben az esetben előre nem látható eseményről volt szó, ezért lehetőség nyílt a törvény alóli kivétel alkalmazására, azaz közbeszerzés nélkül lehetett helikoptereket vásárolni. Az amerikai Bell Textron cég ezzel nem értett egyet, és megtámadta a tendert az irányítókkal. Az ÚVO a vásárláshoz szükséges dokumentumokat megvizsgálva az amerikaiaknak talált igazat, és felmondta a liechtensteini céggel kötött szerződést.

A NAKA májustól foglalkozik az AW 189 típusú helikopter beszerzésével közbeszerzési visszaélés gyanúja miatt. „Mivel az ügy tisztázását célzó intézkedések jelenleg is folynak, részletesebb tájékoztatást jelenleg nem tudunk adni” – válaszolta a pravda.sk kérdéseire a rendőrség sajtóosztálya.
 
A Belügyminisztérium azzal magyarázta a helikopter versenyeztetés nélküli beszerzését, hogy az orosz Mi-171-es helikoptereket azonnal pótolni kellett. Működésüket ugyanis jelentősen korlátozták az Európai Unió által az ukrajnai háború kitörése után bevezetett oroszellenes szankciók. Amelyek lehetetlenné tették, hogy közvetlenül az orosz gyártótól rendeljenek hozzájuk szervizt és pótalkatrészeket.
Egyébként a Mi-171-es köszöni szépen él és virul, többször volt szerencsém látni pl. a komáromi várnál is gyakorolni néha BH-val, de leggyakrabban egymaga.
B-1786fbb.jpg

Úgyhogy azért csak megoldották fogcsikorgatva - valahogy - azt a szervizelést...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez nem újdonság, még a kétezres évek előtti program volt:
modern_t72_big.jpg

Talán 2000-ben mutatták be a prototipusát a csomagnak...egy M2E és egy sima M2 készült belőle.
 
SIAF 2023 bemutatók

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Az olasz Leonardo egyutmukodési szerzodést kotot tobb szlovák céggel:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

---------------------

Ebben a hónapban jonn meg az elso Patria:
https://ereport.sk/obrnene-vozidla-8x8-na-slovensko/

Szeptemberben a 76 darab 8×8-as páncélozott harcjármű közül az elsőt szállítják Szlovákiába. Az ambuláns változatban a jármű átvizsgáláson és katonai teszteken megy keresztül, amelyek több hónapig tartanak. Precner Mária, a Szlovák Köztársaság Védelmi Minisztériumának (VM) szóvivője ezt nyilatkozta a TASR-nek.

„A szlovák fegyveres erők igényeire 2024 első negyedévétől fokozatosan, ambuláns változatban adják át az egyes járművek darabjait. 2024 harmadik negyedévétől az IFV változatban - harci jármű, 2025 első negyedévétől pedig a C2 változatban - parancsnoki jármű" - magyarázta a szóvivő.

Az utolsó járműnek 2027-ben kell megérkeznie – tette hozzá a VM szóvivője. Megerősítette a rendszergyártás fokozatos Szlovákiába történő áthelyezését is.

76 db Patria AMVXP 8×8 páncélozott harcjármű vásárlásáról kötött kormányközi megállapodást a szlovák védelmi minisztérium Finnországgal tavaly augusztusban. A szerződés teljes ára logisztikával, infrastruktúrával és lőszerrel együtt 447 millió euró.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Az ukránok drónokat gyártanak Kassán. Az első "made in Slovakia" az év végén lesz​

https://www.futurearmy.sk/2023/09/0...ony-prve-made-in-slovakia-budu-do-konca-roka/

Az ukrán Skyeton cég pilóta nélküli légi rendszerek gyártását kezdte meg Kassán. A szlovák üzemet három hónapja nyitották meg. A Skyeton kereskedelmi igazgatója, Roman Sevcsenko elmondta a Futurearmy.sk-nak a SIAF Nemzetközi Repülési Napokon. (Biztonsági okokból álnevet használtak, a szerkesztők rendelkezésére áll a Skyeton üzletági igazgatójának teljes neve). A SIAF helyszínéül szolgáló malackyi légibázison a Skyeton saját bemutató standot állított fel a rendezvény partnerei között, amelyet Martin Sklenár, a Szlovák Köztársaság védelmi minisztere is megtekintett.

„Most, az ukrajnai háború alatt az Ukrán Fegyveres Erők több dandárját és katonai egységét látjuk el drónunkkal. Tehát termékünk a csatatéren bevált. Bizonyítja, hogy képes megvédeni magát az elektronikus hadieszközökkel szemben, és nehéz körülmények között is képes repülni. Ugyanakkor sikeresen ellenáll és szembeszáll az orosz rendszerekkel. Megcélozza őket, megsemmisíti őket, információkat szerez róluk stb. Mi egy ukrán cég vagyunk, ez egy ukrán termék, de három hónapja nyitottunk egy gyárat Kassán, és ez év végére elkezdjük teljes körűen szállítani a rendszereket. Szlovákiában gyártották” – mondta a Futurearmy.sk-nak a Skyeton üzletági igazgatója, Roman Sevcsenko.

Hozzátette: az Oroszország Ukrajna elleni totális háború kirobbanása előtt ügyfeleik elsősorban a közel-keleti, ázsiai és afrikai országok voltak.

A Skyeton például a Raybird-3 drónt gyártja, amely a NATO-besorolás I. osztályába tartozik - kisméretű, pilóta nélküli, taktikai légi járművek. Polgári és katonai küldetéseket egyaránt teljesíthet, beleértve az ISTAR-t (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaisance – hírszerzés, megfigyelés, célpontszerzés és felderítés). 2016-ban az ACS-3 katonai változata átment az ukrán hadseregben való használatra alkalmas képességteszteken. 2020-ban a Skyeton bemutatta az ACS-3M legújabb verzióját.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Sevcsenko szerint ez egy többcélú platform, amelyet a végrehajtandó küldetéshez használhat. 24 órán át a levegőben marad. A rendelkezésre álló információk szerint 2019-ben a Raybird-3 ukrán rekordot állított fel 24 óra 31 perces maximális repülési idővel. Ezalatt az eszköz több mint 2000 km-t repült, miközben még 1,5 órára maradt üzemanyaga.

A SIAF 2023 Nemzetközi Repülési Napok Skyeton standját Martin Sklenár, a Szlovák Köztársaság védelmi minisztere is meglátogatta. A képen a Skyeton reklámigazgatójával, Roman Sevcsenkoval.

Minister-Sklenar-a-CCO-Skyeton-v-rozhovore-na-SIAF-2023-768x1024.jpg
 
https://e.dennikn.sk/minuta/3555296

A Védelmi Minisztérium Izraeltől közepes, Lengyelországtól pedig rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerek vásárlását javasol. A teljes ár 194 millió euró. A kormány mondja ki a végső szót, mielőtt a javaslatokat a Pénz-érték Egységnek kell értékelnie.

Izraelt Németország és Franciaország ajánlatai követték, míg Lengyelországot Svédország, Franciaország és Dél-Korea követte.

A minisztérium egy közepes hatótávolságú rendszert szeretne vásárolni Izraeltől, és több rövid hatótávolságú hordozható készletet Lengyelországból.

A kritériumok között nem csak az ár szerepelt, hanem a műszaki adottság, a logisztikai támogatás, az üzemeltetési költségek vagy a kezelői képzés, valamint a szállítási határidők is.

Ha a legsikeresebb pályázókkal nem sikerül szerződést kötni, a tárca szerint a következő következne a sorban.

Kontextus:

A vásárlásról valószínűleg a következő kormány dönt. A konkrét szerződésekről még egyeztetés vár.
A hadsereg másik nagy megrendelésében Szlovákia katonai radarokat is vásárolt Izraeltől.
 
https://e.dennikn.sk/minuta/3555296

A Védelmi Minisztérium Izraeltől közepes, Lengyelországtól pedig rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerek vásárlását javasol. A teljes ár 194 millió euró. A kormány mondja ki a végső szót, mielőtt a javaslatokat a Pénz-érték Egységnek kell értékelnie.

Izraelt Németország és Franciaország ajánlatai követték, míg Lengyelországot Svédország, Franciaország és Dél-Korea követte.

A minisztérium egy közepes hatótávolságú rendszert szeretne vásárolni Izraeltől, és több rövid hatótávolságú hordozható készletet Lengyelországból.

A kritériumok között nem csak az ár szerepelt, hanem a műszaki adottság, a logisztikai támogatás, az üzemeltetési költségek vagy a kezelői képzés, valamint a szállítási határidők is.

Ha a legsikeresebb pályázókkal nem sikerül szerződést kötni, a tárca szerint a következő következne a sorban.

Kontextus:

A vásárlásról valószínűleg a következő kormány dönt. A konkrét szerződésekről még egyeztetés vár.
A hadsereg másik nagy megrendelésében Szlovákia katonai radarokat is vásárolt Izraeltől.
Ez mi lehet az izraeli közepes rendszer? SPYDER vagy BARAK MX?

Ezeket nézték:
slovak-gbad.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Csehszlovákia megszűnésekor abbahagytam... :p
A csehet és a szlovákot úgyahogy...szóval mi a vicc tárgya? :)
Szerinted mi értelme van egy olyan táblázatnak szlovák részről, amelyiken 2035-ig mindent IS felvázolnak, miközben az is hatalmas fegyvertény, ha egy kormány egy évet kihúz.
A "Csehszlovákot" meg azért írtam, mert a cseh meg még ilyenebb. :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány