Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Sőt, az egész gépet ki lehet kapcsolni, de alap esetben ha működnek a rendszereid, akkor jópár adó-vevő funkcióval ellátott kütyü van benne, amik közül kb bármelyiken megkaphatja a szükséges parancsot. Ha nem adják ki a kódokat, akkor meg azt írnak bele amit csak akarnak, a sokmillió sorból meg úgysem valószínű, hogy kiszúrnád, ha odaadnák az egészet. Egy Achilles-sarok, amit beleraknak ha valaki el akarna lopni egy gépet és Kínába vagy Oroszországba vinni, vagy ha két alattvaló egymásnak esne, vagy ha valami miatt kilépnének a szövetségesi rendszerből, stb. Amilyen rövid pórázon szeretnek tartani mindenkit, valószínűleg bele is építik, kurvára nem nagy dolog egy ennyivel megtoldani a gép szoftverét.


Na akkor inditsunk Orosz vonalon is konteot, Oroszoknál is kikapcsolható. Ha Moszkvába nem akarják fel se száll a MIG...
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 525
113
Ott kezdődik, hogy a data linket eleve ki lehet kapcsolni...
A Gripen esetén is van logisztikai része a szoftvernek és igazából minden korszerű gépnél. Érdekes módon annál nem hallucinál ilyet senki, mert az F-35-öt divat fikázni...[/QUOTE

Kérdés hogy egy ilyen kikapcsolásnak milyen szerződésben is rögzített következményei vannak, ugrik-e a garancia/támogatás vagy hogy meddig lesz utána üzemképes a gép vagy lehet a hátralévő évtizedekben házilag barkácsolni egy F-35-öst úgy mint Irán tette anno.

Azt azért kötve hiszem hogy az összes üzemeltető rendelkezik olyan műszaki háttérrel, hogy belelásson minden egyes blackbox működésébe és csak úgy kiiktasson ezt-azt, és utána önerőből megoldjon minden műszaki problémát.

Nincs ebben semmi fika, ha technikailag lehetséges, akkor az amerikaiak megoldják, részükről tökre megértem, Irán után nem akarnak még egyszer problémát ebből, a helyükben én is ezt tenném. Az ALIS-nak rengeteg előnye van, de ez a hátulütő.
Ha az oroszok/kínaiak is tartanak majd ott technikailag, akkor ők is hasonló konstrukcióban adják a gépeiket.

Ez kábé olyan minthogy NATO-szövetséges ellen nem kémkedünk. Nem hát... láttunk már ilyet.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Ott kezdődik, hogy a data linket eleve ki lehet kapcsolni...
A Gripen esetén is van logisztikai része a szoftvernek és igazából minden korszerű gépnél. Érdekes módon annál nem hallucinál ilyet senki, mert az F-35-öt divat fikázni...

Mármint, hogy hardveresen kikapcsolod a data linket? Mert az oké, de akkor one hálózat alapú képességek. Valamint a gép programkódjától függetlenül ez még nem jelenti azt, hogy nem tud kommunikálni az LM-el ( feltételezetten persze ), mert még mindig ott a rádió, gondolom az is szoftveresen működik ( meglepődnék ha nem .. de nem tudom ). Egy kommunikációtól megfosztott 5gen gépnél akkor már csak a saját érzékelői, a belső térben hordozott fegyverzet aerodinamikai és a lopakodásból adódó előnyök maradnak. Azaz minden gép ami nem nyílt programkódokkal működik, az a gyártó kénye-kedvétől függ. A Grippen is. Sőt megkockáztatom, hogy még az utasszállítók is, persze azoknál durva lenne, hogyha kiderülne, hogy backdoor van a kódban.
 
M

molnibalage

Guest
Mármint, hogy hardveresen kikapcsolod a data linket? Mert az oké, de akkor one hálózat alapú képességek. Valamint a gép programkódjától függetlenül ez még nem jelenti azt, hogy nem tud kommunikálni az LM-el ( feltételezetten persze ), mert még mindig ott a rádió, gondolom az is szoftveresen működik ( meglepődnék ha nem .. de nem tudom ). Egy kommunikációtól megfosztott 5gen gépnél akkor már csak a saját érzékelői, a belső térben hordozott fegyverzet aerodinamikai és a lopakodásból adódó előnyök maradnak. Azaz minden gép ami nem nyílt programkódokkal működik, az a gyártó kénye-kedvétől függ. A Grippen is. Sőt megkockáztatom, hogy még az utasszállítók is, persze azoknál durva lenne, hogyha kiderülne, hogy backdoor van a kódban.
Igen. A repülőgépek egyik sajátossága, hogy a meghibásodások miatt hardveresen lehet lekapcsolni sokmindent. A repülőgépeken a legtöbb kapacsoló a felkapcsolási procedúrához kell, nem a gép vezetéséhez és valódi használatához. Azt persze nem tudom megmondani, hogy F-35 esetén ez hogyan van.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 525
113
Szerintem kevesebb Zskat filmet kellene nézned...

Balázs, nem én leszek az első aki ezt felveti, de attól, hogy a tudásodat már csak csiszolni lehet, az arcodra még ráférne egy alapos faragás.
Nem túl korrekt dolog ismeretlenül és az online térnek köszönhetően ütőtávon kívülről rázni a pofonfát.
A viták többségében tartalmi szempontból veled értettem/értek egyet, a tálalás módja viszont gyakran súlytalanná teszi érveid.

Stílusodtól függetlenül, bevallom kicsit zavar a fórumon tapasztalható szektásodás.
Elvakult jenki-, ruszki- és újabban a kínai-fanok is azonnal habzó szájjal ugranak és szorgosan kommentelnek, ha imádottjaik portékájára a leghaloványabb árnyék is vetül.
Néha komolyan felmerül bennem, hogy itt bizony egyesek nem szabadidejükben terítik az igét.
A bérkommentelőknék már csak az önkéntes gondolatrendőrök kártékonyabbak.

Vagy ezek a trollok mind csak az árfolyam miatt parázó Lockheed-Martin-, Szuhoj- és Chengdu-kisrészvényesek?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Stílusodtól függetlenül, bevallom kicsit zavar a fórumon tapasztalható szektásodás.
Elvakult jenki-, ruszki- és újabban a kínai-fanok is azonnal habzó szájjal ugranak és szorgosan kommentelnek, ha imádottjaik portékájára a leghaloványabb árnyék is vetül.
Itt nagyon mellélőttél...

Néha komolyan felmerül bennem, hogy itt bizony egyesek nem szabadidejükben terítik az igét.
A bérkommentelőknék már csak az önkéntes gondolatrendőrök kártékonyabbak.
Itt már tényleg szavak nincsenek fóbiádra...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szerintem ez benne van a mostani fegyverzetben meg a gépekben is. Amerikai fegyverekkel te nem vívnál háborút ellenük, de más ellen sem ha úgy akarják.
Legjobban a Stingerekbe kéne ilyen. 2002ben két Sztrelát lőttek ki egy utasszállítóre, bőven a zónán belül, de mindkettő mellé ment. (Mondjuk szerintem egyszerűen a karbantartás hiánya miatt.)
 
M

molnibalage

Guest
Kedves Balázs, rád konkrétan az első bekezdés vonatkozik.
Erre meglepő módon pont a másodikra reagálsz.
Akkor a másikra. Kíváncsi vagyok, hogy mikor titkosított háborús üzemmódú data linken megy a komm, akkor ki és hogyan fér hozzá a géphez úgy, amiről te álmodsz...
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 525
113
Akkor a másikra. Kíváncsi vagyok, hogy mikor titkosított háborús üzemmódú data linken megy a komm, akkor ki és hogyan fér hozzá a géphez úgy, amiről te álmodsz...

Milyen másik?
Az első bekezdésben a stílusodról volt szó:
"Balázs, nem én leszek az első aki ezt felveti, de attól, hogy a tudásodat már csak csiszolni lehet, az arcodra még ráférne egy alapos faragás.
Nem túl korrekt dolog ismeretlenül és az online térnek köszönhetően ütőtávon kívülről rázni a pofonfát.
A viták többségében tartalmi szempontból veled értettem/értek egyet, a tálalás módja viszont gyakran súlytalanná teszi érveid."
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 525
113
Akkor a másikra. Kíváncsi vagyok, hogy mikor titkosított háborús üzemmódú data linken megy a komm, akkor ki és hogyan fér hozzá a géphez úgy, amiről te álmodsz...

De hogy ne kerüljem meg kérdésed:
Tételezzük fel hogy igazad van, és a gépet az üzemeltető kvázi "lekapcsolhatja" az ALIS-ról, vagyis egy ideig "offline" módban is megy. De elég hamar elő fog állni az a pillanat, amikor egy szervíz vagy logisztikai problémával az LM-hez kell fordulni, amire az ALIS-ra kapcsolódva van lehetőség.
Természetesen nem úgy képzelem, hogy amikor suttyomban nem az amerikai érdekeknek megfelelő bevetést repül egy exportált gép, az LM-nél megnyomnak egy gombot, erre minden képernyő elsötétül és a gép meg lepottyan. De ez első olyan alkalom esetén léphetnek az amerikaiak, amikor az LM-nek hozzáférést kell biztosítani a soron következő időszakos karbantartás vagy alkatrészcsere idején.
 
M

molnibalage

Guest
De hogy ne kerüljem meg kérdésed:
Tételezzük fel hogy igazad van, és a gépet az üzemeltető kvázi "lekapcsolhatja" az ALIS-ról, vagyis egy ideig "offline" módban is megy. De elég hamar elő fog állni az a pillanat, amikor egy szervíz vagy logisztikai problémával az LM-hez kell fordulni, amire az ALIS-ra kapcsolódva van lehetőség.
Természetesen nem úgy képzelem, hogy amikor suttyomban nem az amerikai érdekeknek megfelelő bevetést repül egy exportált gép, az LM-nél megnyomnak egy gombot, erre minden képernyő elsötétül és a gép meg lepottyan. De ez első olyan alkalom esetén léphetnek az amerikaiak, amikor az LM-nek hozzáférést kell biztosítani a soron következő időszakos karbantartás vagy alkatrészcsere idején.
Az ALIS-t te úgy képzeled el, mint valami remote funkciót. Az ALIS ehhez képest röviden ez.
the software runs on ground computers rather than operating on the plane itself.

ALIS nélkül is lehet a gépet üzemeltetni egyébként, automatikus diagnosztikus rendszerek előtt is repültek gépek. Csak úgy fájdalmasabb főleg, a mai komplexitás mellett. Ami az illeti egy ideig kellett is ezt csinálni... Bevetés közbe eleve hülyeség csak úgy vakvilágba sugározni, az ALIS bekapcsolva "felejtése" eleve muris.

Egyébként szerinted bárki venne olyan gépet, ami távolból lekapcsolható? Ha az ALIS olyan szintű lenne, mint aminek te lefested elég vicces lenne, mert akkor a gép kis túlzással egy wifi kapcsolaton keresztül is lenne támadható, ennyire meg senki nem hülye...
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Régen hardveres gát kellett, a hálózat alapú hadviselés korában ez már megoldható szoftveresen a világ bármely pontjáról.
Minden F-35 alapból automatikusan kommunikál a gyártóval, ez elvileg az alkatrész-ellátást, a hibaelhárítást és általában a logisztikát teszi könnyebbé, magyarul az LM-nél pontosan látják melyik gép mikor repül és milyen állapotban van és hogy mikor kell cserélni egy bizonyos alkatrészt. A külföldi vásárlók nem férnek hozzá egymás adataihoz, az LM viszont mindent lát.
Ez kábé olyan mint amikor egy amerikai versenytársakkal is rendelkező európai cég egy USA-beli felhőben tárolja a kritikus adatait a saját szerverei helyett. Ez azért elég elgondolkodtató...
Izrael nem véletlenül rak/rakott saját elektronikát az F-16I, F-15I és F-35I gépeibe.

A gépből hogy jutna el az infó a Lockheed-ig? USAF-nál tán még ok, de más ország hálózatában hogy ha nem engedik?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Szerintem túl kockázatos lenne ilyen rendszer a vasakba. Egyszer sokan nem vennének. Másodszor hackelheto lenne és ezt szerintem senki nem merné bevallani meg az usa se hogy egy esetleges konfliktusba a szövetségesei egyszer csak elkezdenenek lepotyogni bevetés közben mert az ellennek van pár ügyes hackerje...
Nem elképzelhetetlen hogy van ilyen mert a világ és az ember párszor már elorukkolt mocskos huzasokkal...
De ezzel nagyon de nagyon maguk alatt vágnak a fát (sőt szerintem kapásból a nato felbomlasahoz is vezetne egy ilyen kis titok...) no meg az f35 be az usan kívül elég sok országnak benne van a pénze és a munkalya nem hiszem hogy ez annál pont meghatszhato lenne (fegyverzetnel valószínűbb de ott meg az aim120 sved gyártása erdekesitene a dolgot csak pl nek)
Amúgy az én fejemben is megfordult már ilyen pár éve de aztán belegondolva túl nagy bukta lenne egy ilyen húzás)
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 525
113
A gépből hogy jutna el az infó a Lockheed-ig? USAF-nál tán még ok, de más ország hálózatában hogy ha nem engedik?

Ez részben remélhetőleg egy kevésbé muris válasz Balázsnak is arra hogy hogy képzelem az ALIS-t.
Az adat útja konkrétan.
  • A gépre csatlakoztatnak egy laptopot (PMA - Portable Maintenance Aid).
  • Minden légibázison/századnál van egy SOU (Squadron Operating Unit), a PMA-k erre csatlakoznak.
  • Minden üzemeltető országban van egy CPE (Central Point of Entry) szerver (az USA-ban ez Eglin AFB-n van), ezen gyűjtik össze az adott ország összes SOU-jának adatait.
  • A CPE-hez más országnak nincs hozzáférése, viszont minden CPE "megoszt bizonyos adatokat" (ez a hivatalos verzió) a Lockheed-Martin által üzemeltetett GSK-ALOU-val (Global Sustainment Kit-Autonomic Logistics Operating Unit).
  • A Fort Worth-ben található GSK-ALOU így a világ összes F-35-ösének adatait kezeli - nyilván nem mindent, de a karbantartással kapcsolatosakat igen.
A fő kérdés az hogy van-e oda-vissza kommunikáció, és hogy a szoftverfrissítéseket például az ALIS-on keresztül végzik-e, mert mindkettő nagyon adná magát.

Persze meg lehet próbálni ALIS nélkül barkácsolni, a kérdés csak az, hogy egy adott ország a meglévő ipari hátterével meddig képes erre. Az hogy az USA-ban egy darabig a kezdeti gyermekbetegségek miatt ALIS nélkül röptettek az előszériás gépeket az még nem jelenti azt hogy ezt mondjuk egy kisebb ország is képes lenne megoldani éveken át ha összerúgja a port Washingtonnal.
Szerintetek a Magyar Honvédség meddig lenne képes üzemeltetni a Gripeneket ha a svédek megszakítanának minden együttműködést?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szerintem túl kockázatos lenne ilyen rendszer a vasakba. Egyszer sokan nem vennének. Másodszor hackelheto lenne és ezt szerintem senki nem merné bevallani meg az usa se hogy egy esetleges konfliktusba a szövetségesei egyszer csak elkezdenenek lepotyogni bevetés közben mert az ellennek van pár ügyes hackerje...
Nem elképzelhetetlen hogy van ilyen mert a világ és az ember párszor már elorukkolt mocskos huzasokkal...
De ezzel nagyon de nagyon maguk alatt vágnak a fát (sőt szerintem kapásból a nato felbomlasahoz is vezetne egy ilyen kis titok...) no meg az f35 be az usan kívül elég sok országnak benne van a pénze és a munkalya nem hiszem hogy ez annál pont meghatszhato lenne (fegyverzetnel valószínűbb de ott meg az aim120 sved gyártása erdekesitene a dolgot csak pl nek)
Amúgy az én fejemben is megfordult már ilyen pár éve de aztán belegondolva túl nagy bukta lenne egy ilyen húzás)
Volt is belőle botrány. Benne van a pénzük, mégse kapnak teljes értékű gépeket. Az angolok ebbe nagyon belefeszültek, és lett is valamilyen megállapodás.
Lehet ezt a letiltást szoftosan is csinálni. Ha a gép nem kapja meg így, vagy úgy időnként a frissítést, szépen tönkremegy valami fontos alkatrész. Mondjuk leesik az olajnyomás, úgy, hogy a műszerek nem mutatják. Elrepül fölötte a műhold...