Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
A szoftver frissites elmaradása morci miatt viszont tényleg benne van a pakliba
Nem így gondoltam. Csak egy lehetséges példa. Mindenfelé röpködnek műholdak. Ezek mindenféle kódolt izét sugároznak. Franc se tudja mit, meg se lehet fejteni. Amikor a megfelelő légibázis fölött repül, lead egy titkos kódot. Azt veszi az F35ös. Minden rendben. Ha nem veszi, elkezd apránként bevethetetlenné válni. Ha valami mást vesz, azonnal a földön marad.
Miért nem kell ilyen az oroszoknak? Azért, mert az ő export gépeik maguktól is beszarnak. Legutóbb Indiából derült ki, hogy a sok Szuhojnak a 80 %a a nem bevethető. Ahogy elfordulnak az oroszok, letérdelnek.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 907
113
Ez aztán bő érvelés volt...
Volt a TED-en egy hacker, aki többekközt az egyik autógyártótól kapott egy megbízást, hogy törjék fel távolról a kocsijaikat úgy, hogy vegyék át az irányítást felettük amennyire csak lehet. Megnézték milyen támadási opciók vannak, rádió, bluetooth, talán wifi is volt és azt hiszem mindegyiken keresztűl bejutottak valamilyen szinten, pl a féket tudták aktiválni. Ezt mind úgy, hogy a kocsi szoftját nem ők fejlesztették. Nehogy azt gondold, hogy egy radarral, rádióval, IFF-el, mindenféle műholdas adatkapcsolattal rendelkező flybywire gépnél a tervezők akik a szoftot is írják nem kapnának rá egy módot, hogy eljuttassanak egy utasítást a gépbe amitől az leáll vagy a hajtómű teljesítménye visszaesik a felére vagy nem tud tüzelni stb.
 
M

molnibalage

Guest
Volt a TED-en egy hacker, aki többekközt az egyik autógyártótól kapott egy megbízást, hogy törjék fel távolról a kocsijaikat úgy, hogy vegyék át az irányítást felettük amennyire csak lehet. Megnézték milyen támadási opciók vannak, rádió, bluetooth, talán wifi is volt és azt hiszem mindegyiken keresztűl bejutottak valamilyen szinten, pl a féket tudták aktiválni. Ezt mind úgy, hogy a kocsi szoftját nem ők fejlesztették. Nehogy azt gondold, hogy egy radarral, rádióval, IFF-el, mindenféle műholdas adatkapcsolattal rendelkező flybywire gépnél a tervezők akik a szoftot is írják nem kapnának rá egy módot, hogy eljuttassanak egy utasítást a gépbe amitől az leáll vagy a hajtómű teljesítménye visszaesik a felére vagy nem tud tüzelni stb.
Az IFF külön célhardver mindig is, azon keresztül te nem jutsz be. Ez kb. olyan, mintha te kotyogós kávéfőzőn keresztül szeretnéd meghackelni a PC-met...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 907
113
Az IFF is kapcsolatban van a többi rendszerrel, függetlenűl attól, hogy külön hardver vagy sem. De lehet ha nem pont az IFF-en hanem valamelyik másikon keresztűl jutnak be, teljesen mindegy. Minden pontját ismerik a gépnek, ők tervezték, ők írták hozza a szoftot, be tudnak juttatni egy parancsot hacsak el nem ásod a gépet egy bunkerbe, azon belűl meg egy faraday kalitkába, csak úgy légiharcot sem fogsz vívni vele.
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
365
637
93
Persze elég meredek egy kiskaput pont az IFF rendszerbe építeni, főleg, hogy az pont egy olyan berendezés ami még azonos típusok esetén is üzemeltetőnként eltérő lehet.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 907
113
Ne ragadjatok le az IFF-nél, beépíthetik a GPS chipbe is vagy a rádióba vagy a radar egyik funkciójába, bőven van ami közül válogassanak.
 
M

molnibalage

Guest
Az IFF is kapcsolatban van a többi rendszerrel, függetlenűl attól, hogy külön hardver vagy sem. De lehet ha nem pont az IFF-en hanem valamelyik másikon keresztűl jutnak be, teljesen mindegy. Minden pontját ismerik a gépnek, ők tervezték, ők írták hozza a szoftot, be tudnak juttatni egy parancsot hacsak el nem ásod a gépet egy bunkerbe, azon belűl meg egy faraday kalitkába, csak úgy légiharcot sem fogsz vívni vele.
Miért lenne? Mondjál rá okot, hogy miért kéne pl.összekapcsolni az SMS rendszerrel vagy a navigációval...

Az IFF kölön panelon van az F-16-nál is és külön on/off kapcsolója van. Nem nagyon van oka, hogy miért legyen kapcsolatban a többi rendszerrel főleg, hogy a háborús IFF kód izolálása minél fontosabb.

Ennek kb. annyi értelme van, mint Paksot interneten keresztül vezérleni Budapestről. Minek...?
 
M

molnibalage

Guest
Ne ragadjatok le az IFF-nél, beépíthetik a GPS chipbe is vagy a rádióba vagy a radar egyik funkciójába, bőven van ami közül válogassanak.
Ismételten kérdezem, te miből tételezetd fel, hogy minden mindennel össze van kapcsolva...? Olyan, hogy GPS chip meg nincs is. A gépen van INS rendszer, GPS rendszer, TACAN, ILS navigáció és ezek közt vannak kapcsolatok, de ez főleg a Kálmán filterezést jelenti, amivel a pontosság javítható. Egy repülőgép az nem olyan multifunciós, mint egy PC, hogy ezer és egy helyen támadható mert a világ összes szofvere és hardveres végtelen sok kombót ad. Egy F-35 eszméletlen zárt architektrúra szerintem egy PC-hez képest.

Egy PC-hez bárki hozzáfél és hackelgethei szabadon otton tesztelve. Melyik embernek van hozzáférése egy F-35 vashoz és up to date szoftveréhez? Izé...
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
365
637
93
Az F35-ös 8 millió sor kódjába bármi elfér. De azért egy Flankert se kell félteni a felhasznált számítástechnikai kapacitás terén.
Egy 2008-as ausztrál összehasonlítás a NATO és az orosz repüléstechnika között.
http://www.ausairpower.net/APA-2008-04.html
Su-35-1-Cockpit-1S.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 907
113
Értem az IFF lényegét, de nem tudom, hogy tényleg mennyire van egymagába. Pl jön veled "szembe" hat gép négy irányból, elküldöd a jelet, amire visszajön egy igen vagy nem, na de melyik géptől? Az igenre vagy nemre kigyúl egy zöld vagy piros led rajta és annyi vagy az előtted levő nagy kijelzőn jeleníti meg a radarkép alapján, hogy ki barát és ki ellenség? Mert ha már van van ilyan megjelenítés, akkor a többi rendszer fele küldött valamilyen infót, és innen már nem igaz a teljes elzártsága az IFF-nek.
De mondom, nem kell leragadni az IFF-nél, sokmindennek van ott valamilyen antennája.

Gondolom mivel egy gép, sok input adattal a radarból, kamerákból, infrából, műholdas- és más adatkapcsolatból stb így valahova össze kell fusson ez a sok infó egy központi rendszerbe a gépen, hanem nem érnének sokat vele. Hozzáférése az aktuális F-35 vashoz és szofthoz a Lockheed F-35 programjának mérnökeinek és programozóinak van, így bele tudnak építeni egy kiskaput.
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
365
637
93
Az igazi ok, amiért érdemes meggondolni, hogy építenek-e bele ilyen kiskaput, szerintem az, hogy nem lehetnek biztosak a cégnél abban, hogy nincsenek köztük kémek. És ha egy ilyen infó a másik fél kezébe jut, akkor azt csúnyán ki lehet használni. Persze kicsit átmentünk off-ba ... talán a kiber topicban kellene folytatni.
 
M

molnibalage

Guest
Értem az IFF lényegét, de nem tudom, hogy tényleg mennyire van egymagába. Pl jön veled "szembe" hat gép négy irányból, elküldöd a jelet, amire visszajön egy igen vagy nem, na de melyik géptől?
Az EIFF itt már nem ér semmit. Az IFF antennák számomra ismeretlen ok miatt baromi nagy térrészbe sugároznak (15 vagy 45 fokos kú, Hpasp jobban tudja) és egyébként meg csak előrefelé képesek. Ha ebben a kúpban több gép is van és van baráti és ellenséges, akkor nemigen tudod, hogy melyik melyik. Én legalábbis így tudom. Ezért van az, hogy az EIFF korlázott és ezért lett TIESO anno, meg NCTR képesség és ezért van AA üzemmódja a Sniper TGP-nek és az EOTS-nak is.

Az igenre vagy nemre kigyúl egy zöld vagy piros led rajta és annyi vagy az előtted levő nagy kijelzőn jeleníti meg a radarkép alapján, hogy ki barát és ki ellenség? Mert ha már van van ilyan megj
A repszimekben ahol van IFF kb. így megy, de a valósághoz semmi köze. Ezért is van az, hogy IFF nincs a Falcon BMS4-ben, mert nem modellezető, akkor nem teszik bele. A FreeFalcon és LOMAC/DCS-ben van vérprimitív modelezés.

Az F35-ös 8 millió sor kódjába bármi elfér. De azért egy Flankert se kell félteni a felhasznált számítástechnikai kapacitás terén.
Egy 2008-as ausztrál összehasonlítás a NATO és az orosz repüléstechnika között.
http://www.ausairpower.net/APA-2008-04.htmlTE]
Az APA elemzéseit nem kell komolyan venni. Ott az SARH légiharc rakétás Szu-30MKK legyőzni az F-35A-t...
 
M

molnibalage

Guest
Dobnak egy csontot az orosz hadiparnak?
Az egész APA site egy F-35 hater oldalnak indult és a "we want F-22" skandálásra épült erőteljesen annak ellenére, hogy meg lett mondva, hogy nem eladó.

Olyan faszságokat képesek voltak írni, hogy az Szu-35 5. generációsabb, mint a F-35A és a PAK-FA lemossa az égről az F-22-őt úgy, hogy PAK-FA-ról egy fia kép sem volt még nemhogy bármilyen adat. Ez az az írás. Tessék megnyitni és egyszerre sírni és röhögni.
http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-081109-1.html

Anno írtam több oldalt róla, hogy miért faszság amt írt, megismételhetem, ha érdekel valakit, de szerintem felesleges. Ordít a csókáról, hogy eszébe sem jut objektívnak lenni, nettó kreténség, ami előad.

A másik kedvencem az volt, ahol az R-27ER indítása után beamingelő Szu-30/35 lemossa a F-35-öt miközben a MCG-t és célt elvesztő rakéta újra célra fog menni.. Az, hogy F-35-öt hogyan derítené fel illetve a több irányból data linkkel dolgozó ARH-s F-35 ellenh hogyan akar beamingelni, arról nem esett szó...

Egy ilyen oldal elemző írásat úgy ahogy van teliebiszarni, komolytalan. Szép adatgyűjtést csinált, jó képek vannak rajta és Sz-300 és egyéb SAM egységek teljes eszközállmonya jól fent van, de ennél többet ne várjon senki. Az APA egy korrekt adatgyűjtő oldal és jó írás van rajta az AIM-9 evolúcióról meg bármi másról, de mikor elkezdi a képességeket behaluznu és elemezni, akkor ott azonnal lehe becsukni. Az elfogultság szó még igen enyhe, amit előad. Zord úgy fogalmazott, hogy Karcsinál minden orosz program 400%-ban sikeres, a meglevő jenki rendszereknél - F-22 kivétel - a meglevő képességeket sem veszi figyelembe.
 
  • Tetszik
Reactions: bolneroll
M

molnibalage

Guest
Újra elolvastam a táblázatot és még mindig arcomat kezembe temetem hogy mennyi faszságot siekrül odahányni Karcsinak. Különösen úgy, hogy azóta eltelt 8 év és látjuk, hogy hol tart a Szu-35 és PAK-FA. Ennek fényében tessék az oldalt igen erős fenntartásokkal kezelni. A HT összefoglaló linkeli pár helyen, de nem az ilyen faszságait, a fent említett AIM-9 evolúciót, SEAD-ről anyagot, stb. Ezek egy részét majdnem 30 éve írta vagy kedzte el írni, akkor még nem volt sem F-22 sem F-35, sem "csodaszuhoj"...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 907
113
Az igazi ok, amiért érdemes meggondolni, hogy építenek-e bele ilyen kiskaput, szerintem az, hogy nem lehetnek biztosak a cégnél abban, hogy nincsenek köztük kémek. És ha egy ilyen infó a másik fél kezébe jut, akkor azt csúnyán ki lehet használni. Persze kicsit átmentünk off-ba ... talán a kiber topicban kellene folytatni.
Azért nehéz kihozni ilyen adatot, persze Snowden is megtalálta a módját és nincs tökéletes védelem. Viszont csökkenthető a kockázat azzal, hogy csak az export gépekbe teszik bele a kiskaput, így elég a saját pilótáikra odafigyelni, hogy senki ne lopjon el egy gépet és adja el Kínának. A rendszer lényege is ez lenne, a "szövetségesek" tökeit a satuban tartani, hogyha rosszalkodnának vagy ellenük fordulnának, akkor ne legyen használható az 5. gen gépük. Ha idegen kézbe kerülne a deaktiválási kód meg az elküldésének módja, akkoris max a szövetségesek butított gépei esnének le, az amerikai F-35-ösök tovább repülnének.
 
  • Tetszik
Reactions: bolneroll