Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
OFFRégi-régi, de nem lehet megunni, ahogy Jurij Vascsuk repüli ezt a nem TVC-s Szu-35-öst a 2001-es szöuli airshow-n:
Nekem nem ez a konkrét eset, hanem sok sok egyértelműen elfogult és egyoldalúan elmesélt cikk után lett ugyan ez a végkifejlet... Annyi a különbség, hogy jellemzően bár ott van a polcon a könyvtárban, akkor sem olvasom, mert kacsa magazin szinten van.OFF
Ennek köszönhető, az Aranysas( korábban Top Gun) előfizetésem lemondása. Régebben előfizetésem volt mindkét jelentős repülési szaklapra(Aeromagazin,Aranysas).
Csak miután megtudtam,hogy Kővári mester állításaiból nagyjából egy szó sem igaz,azután az Aranysast lemondtam.Mert ugye ő annak idején,írt egy megható cikket erről a légibemutatóról.Amiben természetesen kidomborította, hogy az amerikaiak mennyire csodásan jó fejek, amellett, hogy tökéletes műrepülést hajtottak végre ugyanezen a show-n az F-15-össel, még a hotelből a kaját is ők fizették az orosz berepülőpilótáknak,és műszakiaknak. Pedig kemény ellenfelek voltak, hiszen a Szuhoj és az F-15 a dél-koreai harcirepülőgép beszerzési tenderen indultak. Az amerikaiak minden kedves gesztusa ellenére, a "gaz" ruszkik "elcsalták" a versenyt, mert ők a Szu-37-est, egy tolóerővektoros típust küldtek oda, aminek manőverezőképességével természetesen az F-15-ös nem tudott mit kezdeni,hiába repültek vele tökéletes programot. Viszont később győzött az "igazság", vagyis a koreaiak az amcsi típust választották. Kővári totálisan elhallgatta azt a tényt, hogy a 711-es akkor már nem tolóerővektoros hajtóművekkel repülte a programot, hanem vissza volt építve a régi Szu-35 változatra,fix fúvócsövekkel.Utána évekkel később tudtam meg, hogy a cikkben valótlanságok szerepelnek. Ezért döntöttem úgy, hogy az Aranysas előfizetéstől elbúcsúzom. Könyvtárban is el tudom olvasni,nem fogok rá többet előfizetni, és megvenni sem.
Egy szakújságírótól nem tartom azt elfogadhatónak, hogy az általa gyűlöltek(oroszok) lehúzása és az általa imádottak felmagasztalása(amerikaiak) érdekében konkrétan hazudjon az olvasóinak. Aki ilyet csinál az kb a 444-re való,és nem egy szaklapba. Ott büntetlenül, behazudhatna bármit, akár olyan szintűt is, hogy a kínaiak 5. generációs gépe előbb repült mint az oroszoké. Ezt tette meg Herczeg Márk 2014-ben, amikor nyilvános bemutatót repült egy légi show-n az új kínai "lopakodó".Külön kiemelte, hogy a PAK-FA-t még "csak tervezgetik" az oroszok, de a kínai gép már repül.Az nem zavarta, hogy a PAK-FA első nyilvános, nagyközönség előtti bemutatóját már 2011-ben,vagyis 3 évvel azelőtt megtartották.
ON
Nézd, ezt már számtalanszor végigbeszéltük, értem én hogy régóta ismered, de a szaktudását senki sem vitatja. Az elfogultságával, szemellenzőjével van baja rajtam kívül még sok más emberkének is. A közelében nincs annak a szerintem egy szakújságírónál joggal elvárható dolognak, hogy több perspektívából mutasson be történelmi dolgokat, s független, sugalmazástól mentes - valóban analizáló - cikkeket hozzon le. Minden írásából ordít hogy az Amerikaiak/Izraeliek jófiúk, ügyesek, szépek, hősök, a technikájuk hiper és szuper, a Szovjetek/Oroszok rosszfiúk, ügyetlenek, csúnyák, főgonoszok, a technikájuk meg szégyellni való.Nem tisztem Kővári Lacit megvédeni. Viszont ismerem 30 éve. Dolgozott a Pestivédki gépgyában/Dunai Repülőgépgyárban Mi-8, Mi-17, MiG-21, és talán Szu-22-ön is. Utána Ferihegyen van, ott az Airbus és Boeing gépek karbantartásával foglalkozik (nem írom le, hogy hány típusváltozatra van jogosítása). Amit leír annak utánanéz mindig, az általa fellelhető, és elérhető szakirodalomból. Nos nem véletlenül írtam, hogy az általa fellelhető és elérhető. Egy újságírónak a cikk leadásig kell megkeresnie az authentikus forrásokat. Koreában angol és koreai nyelvű írások jelentek meg, az angolszász repülőmagazinokban, pedig angol nyelvűek. Nem "csak" Kővári Laci nem tudta az igazságot, hanem az AFM, A Combat Air Monthly, Air International stb. újságírói sem. Ráadásul mivel senki sem volt magyar - talán a védelmi attasén kívül - Koreában, így az Aktuális orosz Air Fleet vagy Take off sem állhatott rendelkezésére, bár utóbbi sem pontos sokszor. A koreai eset nem most volt, - amikor már az orosz on-line is elérhető (Laci beszél, olvas oroszul).
Herczeg Márk cikkére nem emlékszem de beutatót nem repült még a J-20. Két áthúzása volt Zukai repülőtéren, néhny manőverrel. Az azonban biztos, hogy a Kínaiak rendszerbe állították hivatalos ünnepségen a J-20-at, amellyel ahogy kinéz gyorsabban akarnak szolgálatba állítani, mert ez a század még csak kísérleti, tehát a harceljárásokat fejleszik ki velük és magát a repülőgépet is reszelik még. Az oroszok még mindig nem, mert a protokkal együtt 11-van ha jól számolom, tehát abból nehezen lesz a Lipeckieknek teljes század átadása valamikor... Annak ellenére tehát, hogy hülyeséget írt le a kolléga, a konkluzió igaz.
Nem tisztem Kővári Lacit megvédeni. Viszont ismerem 30 éve. Dolgozott a Pestivédki gépgyában/Dunai Repülőgépgyárban Mi-8, Mi-17, MiG-21, és talán Szu-22-ön is. Utána Ferihegyen van, ott az Airbus és Boeing gépek karbantartásával foglalkozik (nem írom le, hogy hány típusváltozatra van jogosítása). Amit leír annak utánanéz mindig, az általa fellelhető, és elérhető szakirodalomból. Nos nem véletlenül írtam, hogy az általa fellelhető és elérhető. Egy újságírónak a cikk leadásig kell megkeresnie az authentikus forrásokat. Koreában angol és koreai nyelvű írások jelentek meg, az angolszász repülőmagazinokban, pedig angol nyelvűek. Nem "csak" Kővári Laci nem tudta az igazságot, hanem az AFM, A Combat Air Monthly, Air International stb. újságírói sem. Ráadásul mivel senki sem volt magyar - talán a védelmi attasén kívül - Koreában, így az Aktuális orosz Air Fleet vagy Take off sem állhatott rendelkezésére, bár utóbbi sem pontos sokszor. A koreai eset nem most volt, - amikor már az orosz on-line is elérhető (Laci beszél, olvas oroszul).
Herczeg Márk cikkére nem emlékszem de beutatót nem repült még a J-20. Két áthúzása volt Zukai repülőtéren, néhny manőverrel. Az azonban biztos, hogy a Kínaiak rendszerbe állították hivatalos ünnepségen a J-20-at, amellyel ahogy kinéz gyorsabban akarnak szolgálatba állítani, mert ez a század még csak kísérleti, tehát a harceljárásokat fejleszik ki velük és magát a repülőgépet is reszelik még. Az oroszok még mindig nem, mert a protokkal együtt 11-van ha jól számolom, tehát abból nehezen lesz a Lipeckieknek teljes század átadása valamikor... Annak ellenére tehát, hogy hülyeséget írt le a kolléga, a konkluzió igaz.
Halkan megjegyzem, hogy senkit nem érdekel a műrepülés, harcászatilag lényegtelen bohóckodása. Igen, ez technikailag és emberi oldalról is komoly dolog, de ha nincs harcászati haszna, akkor kb. kit érdekel?OFF
Ennek köszönhető, az Aranysas( korábban Top Gun) előfizetésem lemondása. Régebben előfizetésem volt mindkét jelentős repülési szaklapra(Aeromagazin,Aranysas).
Csak miután megtudtam,hogy Kővári mester állításaiból nagyjából egy szó sem igaz,azután az Aranysast lemondtam.Mert ugye ő annak idején,írt egy megható cikket erről a légibemutatóról.Amiben természetesen kidomborította, hogy az amerikaiak mennyire csodásan jó fejek, amellett, hogy tökéletes műrepülést hajtottak végre ugyanezen a show-n az F-15-össel, még a hotelből a kaját is ők fizették az orosz berepülőpilótáknak,és műszakiaknak. Pedig kemény ellenfelek voltak, hiszen a Szuhoj és az F-15 a dél-koreai harcirepülőgép beszerzési tenderen indultak. Az amerikaiak minden kedves gesztusa ellenére, a "gaz" ruszkik "elcsalták" a versenyt, mert ők a Szu-37-est, egy tolóerővektoros típust küldtek oda, aminek manőverezőképességével természetesen az F-15-ös nem tudott mit kezdeni,hiába repültek vele tökéletes programot. Viszont később győzött az "igazság", vagyis a koreaiak az amcsi típust választották. Kővári totálisan elhallgatta azt a tényt, hogy a 711-es akkor már nem tolóerővektoros hajtóművekkel repülte a programot, hanem vissza volt építve a régi Szu-35 változatra,fix fúvócsövekkel.Utána évekkel később tudtam meg, hogy a cikkben valótlanságok szerepelnek. Ezért döntöttem úgy, hogy az Aranysas előfizetéstől elbúcsúzom. Könyvtárban is el tudom olvasni,nem fogok rá többet előfizetni, és megvenni sem.
Egy szakújságírótól nem tartom azt elfogadhatónak, hogy az általa gyűlöltek(oroszok) lehúzása és az általa imádottak felmagasztalása(amerikaiak) érdekében konkrétan hazudjon az olvasóinak. Aki ilyet csinál az kb a 444-re való,és nem egy szaklapba. Ott büntetlenül, behazudhatna bármit, akár olyan szintűt is, hogy a kínaiak 5. generációs gépe előbb repült mint az oroszoké. Ezt tette meg Herczeg Márk 2014-ben, amikor nyilvános bemutatót repült egy légi show-n az új kínai "lopakodó".Külön kiemelte, hogy a PAK-FA-t még "csak tervezgetik" az oroszok, de a kínai gép már repül.Az nem zavarta, hogy a PAK-FA első nyilvános, nagyközönség előtti bemutatóját már 2011-ben,vagyis 3 évvel azelőtt megtartották.
ON
Az AS-ben megjelenő írásai szénné vannak butítva. Most képzeld el, mi lenne, ha a HT összefoglaló harcdorce részeithez hasonló vagy durvábban írna. Ki olvasná? Ki értené...?Nézd, ezt már számtalanszor végigbeszéltük, értem én hogy régóta ismered, de a szaktudását senki sem vitatja. Az elfogultságával, szemellenzőjével van baja rajtam kívül még sok más emberkének is. A közelében nincs annak a szerintem egy szakújságírónál joggal elvárható dolognak, hogy több perspektívából mutasson be történelmi dolgokat, s független, sugalmazástól mentes - valóban analizáló - cikkeket hozzon le. Minden írásából ordít hogy az Amerikaiak/Izraeliek jófiúk, ügyesek, szépek, hősök, a technikájuk hiper és szuper, a Szovjetek/Oroszok rosszfiúk, ügyetlenek, csúnyák, főgonoszok, a technikájuk meg szégyellni való.
Ha az egyik oldal beavatkozik Irakban/Afganisztánban akkor a terror ellen teszi, és csuda szép a szemnek űrtechnikával, ha a másik beavatkozik Szíriában akkor az a terrort/a népnyúzó elnyomó diktátort támogatja, de azt is kőkorszaki szinten, röhögni kell rajtuk, hiszen még precíziós csapásmérésre sem képesek, ha-ha-ha...
Ezeket nem én találtam ki, a teljesség igénye nélkül, amíg bírtam olvasni a cikkeit a saját szememmel láttam tőle leírva.
Én emlékszem még arra az időszakra, amikor Top Gun néven jobb volt a színvonal, nem ilyen szénné butított és propaganda/saját vélemény szagú. Volt ott minőségi űrkutatás, de még olyan rész is, amely mondjuk légi harc manőverekkel/taktikai/harcászati elvekkel foglalkozott, meglehetősen korrekt szinten. Most meg az a színvonal, hogy a hátlapon megjelenik egy fizetett hirdetés, és ugyan arról a helikopter típusról láthatunk egy több oldalas bemutató cikket, az egekbe sztárolva. Ez is kritikán aluli szerintem...Az AS-ben megjelenő írásai szénné vannak butítva. Most képzeld el, mi lenne, ha a HT összefoglaló harcdorce részeithez hasonló vagy durvábban írna. Ki olvasná? Ki értené...?
Halkan megjegyzem, hogy senkit nem érdekel a műrepülés, harcászatilag lényegtelen bohóckodása. Igen, ez technikailag és emberi oldalról is komoly dolog, de ha nincs harcászati haszna, akkor kb. kit érdekel?
Az F-15K kb. a következő dolgok miatt lett kiválasztva:
Ennek függvényében halkan kérdem, hogy milyen kemény verseny volt? Én kb. azt látom, hogy falból tették oda ellenfélnek, hogy elmondhassák polkorrekten és plebs felé, hogy mást is megvizsáltak...
- Politika. A RoKAF évtizedek óta jenki technikát használt.
- Az F-15E akkor már 10+ éve repült és bizonyított a SV alatt is és olyan képességei voltak már akkor a gépnek, ami ma sincs meg az orosz szériga gyártású Szu-30 legacy gépeken sem. Pl. AESA radar.
- Az azóta eltelt időszakan is a többi F-15E legacy export gép is messze felülmúlja az orosz gépek lehetőségeit fegyverzet és más téren is.
Az airshown látott manőverek harcászati haszna 0, nem a harcászatilag releváns sebesség és magasság tartományban, nem harcászati konfigban adják elő. Látványos publicity stunt? Az. Süvegelendő az, hogy képes erre? Igen, mert skill kell hozzá. Egy korrekt értékelsénél van jelentősége, ahol a gép valós és jövőbeli harci potenciálja alapján döntenek? Nem, nincs az égvilágon semmi.
Ez pont olyan, ahogy az iráni F-14 "győzött" az F-15-tel szemben, mikor előadott egy demót olyan minimál keróval, hogy leszállás után alig tudott még a pályáról is legurulni a gép a sah feje felett, aki kurvára nem mérnök és műszaki ember, csak ő dönt. Azt meg végképp nem mutatta meg, hoy a TF30 hosszútávú üzeme mekkora szopás és korlátot jelent a valós harcászati képességek terén. Ja, így is lehet... A mérnök meg fogja a fejét... (Ok, az, hogy az AIM-54 mennyire befolyásolta azt nem tudom.)
Szíved joga lemondani tévedés vagy (szerinted) miatt az AS-t, csak azt kijelenteni, hogy akkor miért is F-15K van nem viccesen kéne alátámasztani...
Nem mondom, hogy Kővári egyes nem műszaki megjegyzéseinél nem húzom fel a szemöldököm. de abban a korszakban, amikor írt, az Internet nem volt alapvetés. Ő maga írta meg, hogy pl. a 2002-es Szu-27 vs. F-15 cikk egyes állításai elavultak/pontatlanok. Nem hiszi magát tévedhetetlennek, hanem az adott pillanatan előrhető legjobb infók és tudása alapján dolgozik.
A mostani 125 olalas HT összefoglalóban is vannak hibák dögivel, ezért is határoztam el a kibővítést és javítást...
Ugye zsolti?Próbáljon meg cikket írni és akkor jobb lesz előbb-utóbb a minőség is..
Dettó.Én a Top Gun-t 1990/10 óta, tehát a leges-legelső példány óta ismerem.
Én is visszaolvastam a 2000-es években és látható volt a minőségi és hozzállásbeli változás is. Viszont, ha nincs TG/AS, akkor sanszosan én ma nem csinálnál azt, amit.Végignéztem a Szentesi György-féle elemzésektől kezdve a Gál József(Kővári László) és Kővári László féle cikkekig az átalakulást.
Ebből az első igaz, a második nem, a harmadik nagyon nem.1990 után jöttek azok a cikkek, melyek szerint a szovjet technika vagy elavult (MiG-21/23), vagy helyenként szovjetesen egyszerű (MiG-29/Szu-27), vagy sztálinista módon és persze feleslegesen megalomán (MiG-31).
Hááááááááááát... Milyen téren. Fogalmazznuk úgy, hogy innen-onnan hozzá lehet jutni olyan eredeti orosz doksikhoz, amit ma az ukránok tetteki ki a netre bizonyos hatások miatt. 20 éve elképzelhetetlen lett volna, hogy pl. az Sz-300V rakétának anyagait vagy az orosz nyelvű manualját forgassad. Ma meg pont ellentétes...A minőségi változást az internet hozta meg, holott valós és lényegében kendőzetlen anyag már a 80-as évek elejétől is rendelkezésre állt csak oroszul és csak a szovjet belpiacon.
Ezt azzal erősíteném meg, hogy régen és ma is temérdek orosz fan van úgy, hogy kb. még a típusjelzését semt tudja megmondani annak, amit istenít, nehogy tudtná és értené a rendszer fiziaki működésének alapelveit vagy halvány fogalma lenne legalább a középiskolás fizikáról.Mindettől függetlenül csak megismétlem, mióta van internet, azóta az orosz források is jobban elérhetőek, bár kétségtelen, ezen a téren már kezd átesni mindenki a ló túloldalára.
Tökéletes indikátora volt annak, hogy az átlagemeber mennyire ostoba és mennyire elhisz minden faszságot, mert műszaki és természetudományos analfabéta...Sokan hajlamosak azt hinni, hogyha egy info orosz forrásból jön, az igaz. Lásd a Donald Cook esetét, a paralay fórumát, vagy akár még a megbecsült Jefim Gordont is, akinél szintén tetten érthető a lódítás.
Halkan megjegyzem, hogy senkit nem érdekel a műrepülés, harcászatilag lényegtelen bohóckodása. Igen, ez technikailag és emberi oldalról is komoly dolog, de ha nincs harcászati haszna, akkor kb. kit érdekel?
Az F-15K kb. a következő dolgok miatt lett kiválasztva:
Ennek függvényében halkan kérdem, hogy milyen kemény verseny volt? Én kb. azt látom, hogy falból tették oda ellenfélnek, hogy elmondhassák polkorrekten és plebs felé, hogy mást is megvizsáltak...
- Politika. A RoKAF évtizedek óta jenki technikát használt.
- Az F-15E akkor már 10+ éve repült és bizonyított a SV alatt is és olyan képességei voltak már akkor a gépnek, ami ma sincs meg az orosz szériga gyártású Szu-30 legacy gépeken sem. Pl. AESA radar.
- Az azóta eltelt időszakan is a többi F-15E legacy export gép is messze felülmúlja az orosz gépek lehetőségeit fegyverzet és más téren is.
Az airshown látott manőverek harcászati haszna 0, nem a harcászatilag releváns sebesség és magasság tartományban, nem harcászati konfigban adják elő. Látványos publicity stunt? Az. Süvegelendő az, hogy képes erre? Igen, mert skill kell hozzá. Egy korrekt értékelsénél van jelentősége, ahol a gép valós és jövőbeli harci potenciálja alapján döntenek? Nem, nincs az égvilágon semmi.
Ez pont olyan, ahogy az iráni F-14 "győzött" az F-15-tel szemben, mikor előadott egy demót olyan minimál keróval, hogy leszállás után alig tudott még a pályáról is legurulni a gép a sah feje felett, aki kurvára nem mérnök és műszaki ember, csak ő dönt. Azt meg végképp nem mutatta meg, hoy a TF30 hosszútávú üzeme mekkora szopás és korlátot jelent a valós harcászati képességek terén. Ja, így is lehet... A mérnök meg fogja a fejét... (Ok, az, hogy az AIM-54 mennyire befolyásolta azt nem tudom.)
Szíved joga lemondani tévedés vagy (szerinted) miatt az AS-t, csak azt kijelenteni, hogy akkor miért is F-15K van nem viccesen kéne alátámasztani...
Nem mondom, hogy Kővári egyes nem műszaki megjegyzéseinél nem húzom fel a szemöldököm. de abban a korszakban, amikor írt, az Internet nem volt alapvetés. Ő maga írta meg, hogy pl. a 2002-es Szu-27 vs. F-15 cikk egyes állításai elavultak/pontatlanok. Nem hiszi magát tévedhetetlennek, hanem az adott pillanatan előrhető legjobb infók és tudása alapján dolgozik.
A mostani 125 olalas HT összefoglalóban is vannak hibák dögivel, ezért is határoztam el a kibővítést és javítást...
Pont Dél-Koreában az F-15E is bemutatta a Kobrát, 2002-ben asszem. (Fotóm is van róla, bár nem a legjobb, kettőt lehet taláni, hogy miért.)Pedig aki járt már repülőnapon, az tudja, hogy az egyéni műrepülésben az oroszok a legjobbak a világon, és kiválóan megtervezett sárkány nélkül a legjobb pilóta sem tudja azokat a manővereket megcsinálni, amiktől az oroszok a légibemutatók sztárjai lettek.
Engem is zavarna, lásd fent...Az zavart, hogy olyan tulajdonságokat is el akart vitatni a Szuhojtól és a pilótától, amiben tényleg felülmúlták az amerikaiakat.
Ez engem mindenkinél zavar, nem csak Kővárinál...Tehát a tálalásmód, az objektivitás hiányával párosuló lesajnálós/lenézős stílus ami zavart Kővári cikkében,és nem ez az egyetlen ilyen cikke.
Ezért készül úgy és ahogy a HT összefoglaó is ahogy.Meg az, amikor belekeveri a politikát,ahol persze minden fekete és fehér volt nála. Ez zavar. Ezért mondtam le az előfizetést. Nem azért mert nem fogadtam el,hogy nem a régi Szu-35-ös nyerte a koreai tendert.
Pont Dél-Koreában az F-15E is bemutatta a Kobrát, 2002-ben asszem. (Fotóm is van róla, bár nem a legjobb, kettőt lehet taláni, hogy miért.)
Semmi akadálya nincs annak, hogy towert és kobrát csinálj jenki géppel, csak azok nem szorulnak rá erre, enélkül is megvolt és megvan a piacuk. Egyszerűen filizófiabeli difi van a nyugati és orosz demórepülés között, hogy mit engednek odafent és mire költenek. Az eredménye meg látszik, hogy hány orosz gép és pilóta vágta oda magát egy bő 10 éves periódusban...
Csak emiatt a gyök2 repüléshez nem értő ember hiszi azt, amit...
A legszomorúbb, hogy láttam olyan civil repülőgép szerelőt is, akinek fingja nem volt arról, hogy a Kobra harcászati haszna 0 és mikor felhomályosítottam fizikával, akkor még én voltam a helikopter...
Engem is zavarna, lásd fent...
Az is érdekes, hogy mi alapján vonod kétségbe, hogy a jenki vas nem tudná megcsinálni... Vagy nem vonod kétségbe? [fejvakarás]
Már az F-14 is Kobrázott jóval a Szu-27 előtt. Ok, a videón nem húzták 110 fokig, de most ténleg ezen vergődünk?
Ez engem mindenkinél zavar, nem csak Kővárinál...
Ezért készül úgy és ahogy a HT összefoglaó is ahogy.
Towert az F-22-őn kívül jenki géptől nem láttam. Azzal magyar pilóták még csinálták is( ha jól emlékszem Németh Zoltán és Máté Attila) amikor arra lehetőségük adódott. El is mondták,hogy ez a gép tudja. A jenki gépekről azt lehetett hallani, hogy a towert például azért nem csinálják mert nem igazán szereti a fordított megfúvást a hajtómű,ezt magyar pilótáktól hallottam, és mielőtt elkezdenéd,hogy nem mérnök, nem ért hozzá,jelezném, hogy ez még az a generáció volt, aki középiskola után kezdhette a kiképzését,majd a szakszolgálati engedélyével együtt a repülőmérnöki diplomáját is átvehette. Elhittem nekik, lévén,hogy az ellenkezőjéről nem láttam bizonyítékot. F-16-ostól ( a "sima" változatra gondolok, nem az átépített kísérleti jellegűekre) például sem Kobra, sem Harang manővert nem láttam.
Ha már szóba került a filozófia a nyugati és az orosz demorepülés között: a legtöbb baleset vagy éppen katasztrófa nem a "speciális" manőverek miatt következett be, hanem olyan manőverekből amelyeket rendszeresen végeznek nyugati gépek is(pl. bukfenc).Kivétel ez alól az Averjanov féle irányított lapos dugó, ahol egy pördülettel több volt a kelleténél, a Szu-30MKI-val. A filózófiáról, ha már beszélünk eszembe jut a Blue Angels,igaz,hogy az elsősorban kötelék műrepülés. Mert úgy veszem ki,hogy ott az usa-ban ebből a szempontból szerinted minden ok,csak az orosz a hülye. A Blue Angels amit csinál az szerintem szerintem ön és közveszélyes. És nem azért mondom, mert szűkebb formációt repülnek, mint például a Vityazi. Hanem azért mert g-ruha és oxigénmaszk nélkül végeznek nagy túlterhelésű, gyakran hosszú ideig tartó manővereket. Emiatt már több hajózójuk is meghalt, a hosszú ideig tartó nagy túlterhelés hatására jött az elszürkülés, amiből nem volt már visszaút. A hajózó nem tért magához, a repülőgép lezuhant. Volt amelyik egy családi házra. A Blue Angels arra hivatkozik, hogy ez hagyomány, hogy nem használják egyiket sem. Mert az O2 maszk a fejük szabad mozgását, a felfújódó g-ruha pedig az oldalkormány pedálok precíz mozgatását akadályozza,és ők rendszeresen centrifugában edzenek, és vannak olyan kemények, hogy kibírják ezek nélkül a védőfelszerelések nélkül is. A Frecce Tricolori pilótáit érdekes módon nem zavarja egyik sem a precíz műrepülésben, ahogyan a Vityazit, vagy éppen a Thunderbirds-öt sem. Ők tudnak g-ruhában, oxigénmaszkban kötelék és egyéni műrepülést végezni. A BA pilótáin egyik sincs, mert "csak zavar". Az nem zavar senkit,hogy több társukat is elvesztették a G-LOCK nevű jelenség miatt miatt? Akkor hogy is van ez a filozófia?