Hét év börtön és több mint egymilliárd rubel kártérítés - ilyen büntetés fenyeget egy katonai pilótát, aki egy gyakorlat közben lelőtt egy Szu-30M2 gépet Hogyan történt mindez, mennyire igazságosak a vadászpilóta elleni vádak - és miért nem figyel a vizsgálat másokra, akiknek tettei szintén a történtekhez kapcsolódnak?
Tavaly szeptember 22-i sorsdöntő napjáig az orosz Légi-kozmikus erők 34 éves őrnagyának, Vaszilij Szaveljevnek kifogástalan hivatalos hírneve volt-A pilóta a Tveri régió Hotyilovo repülőterén található 790. repülési ezredben a Szu-35Sz vadászgépek parancsnoka volt. Különböző típusú repülőgépeken teljes repülési ideje több mint 904 óra. Beleértve a Su -35S z-t is -ami majdnem 100 óra. (Mindezt hivatalos dokumentumok tartalmazzák - repülési könyv, és egyebek)
Hozzáférhetett minden típusú repülési kiképzéshez, beleértve a harcit is - légi harc repülésekhez manőverező légi célok ellen közepes és magas tengerszint feletti magasságban.
Valójában egy légi csata során (természetesen a kiképzésen) Szaveljev őrnagy, aki a Su-35Sz-t repülte, és eltaláltt egy szimulált ellenséget-a Szu-30M2 vadászgépet. Sajnos egyáltalán nem feltételesen és nem szimulátorból, mint feltételezték, hanem egy valódi katonai fegyverből-a GSh-301 gépágyúból. Szaveljev pontosan lőtt - öt 30 mm -es lövedék közvetlenül a szárnyon talált. Ez egy mesterlövész lövöldözés,mivel nem olyan könnyű eltalálni egy manőverező vadászgépet egy rövid lövéssel egy gépágyúból és első próbálkozásra.
A Szu-30M2-es gépen lévő személyzet szerencsére nem sérült meg, és sikeresen katapultált, de maga a harci jármű, értéke 1 143 079 791 (egymilliárd száznegyvenhárom millió hetvenkilencezer ezer hétszáz kilencvenegy rubel. 81 kopeka-így jelenik meg a vádlottal kapcsolatos büntetőeljárásról szóló rendeletben), természetesen lezuhant. „Visszavonhatatlanul elveszett”, jogi értelemben.
Mondhatjuk azt: "Nos, ez megtörténik, a repülőgépek leesnek." A repülőgép története során 20 elveszett Szu-30-as ismert (1992 óta üzemel).
Emlékszünk például arra az esetre, amikor egy ilyen vadászgép lezuhantt 1999 júniusában, a Le Bourget légibemutató egyik repülése során, amikor a gép elvesztette a magasságát, és farokrésze megérintette a talajt. Egy másik repülőgép 2012 februárjában zuhant le - a vietnami légierő átvételi vizsgálatai során - amikor maximális jelzett sebességre gyorsult, a tankolás során letört a csonk, ami a levegőbeömlőbe esett, és ami i tüzet okozott a jobb hajtómün. A személyzet katapultált.
2018 májusában az orosz légierő Szu-30SzM-je, a szíriai Khmeimim repülőtérről felszállva lezuhant a Földközi-tenger felett. Az egyik verzió szerint az oka,hogy egy madár került a hajtómübe . Mindkét pilóta meghalt. A lezuhant Szu-30-asok többi része export változat volt (az indiai és a kínai légierő), és főleg a személyzet hibái miatt került balesetbe.
De végül nem az a kérdés, hogy repülőgépek zuhannak le - hanem az, hogy miért történik ez. Különösen, ha az ok egy adott személy cselekedeteiben rejlik. Ebben az esetben a nyomozás úgy véli, hogy személyesen Szaveljev őrnagy követett el, kritikus hibát aki megnyomta a gépágyú ravaszt, és lelőtte partnereit. Ez pedig "a katonai egység harckészültségének aláásásához vezetett, és ennek következtében az állam biztonságának fenyegetéséhez ". Az őrnagy az Orosz Föderáció Büntető Törvénykönyvének 351. cikke "A repülési szabályok megsértése vagy azokra való felkészülés" szerint van vádolva. A maximális büntetés hét év börtön.
A szabályok megsértése valóban nyilvánvaló. A Szu-35Sz repülőgép repülési műveleti kézikönyve (RLE) szerint (erre a dokumentumra hivatkozik a vizsgálat) a "tüzelés" előtt a pilótának "biztonságos irányba kell irányítania a repülőgépet, meg kell nyomnia a TŰZ kioldót, és meg kell győződnie arról, hogy a tüzelés nincs folyamatban. " De a repülőgép repülési kézikönyve minden olyan pilóta kézikönyve, akinek engedélye van a megfelelő repülőgépen való repülésre. A benne leírtakat szigorúan be kell tartani. Szaveljev őrnagy nem vitatkozik: a repülőgép repülési kézikönyvének ez a követelménye nem teljesült. A pilóta azonnal, ellenőrzés nélkül megnyomta a tüzelési gombot.
De nem ez az egyetlen problémája Szaveljev őrnagynak. Nagyon valószínű, hogy a Honvédelmi Minisztérium polgári peres eljárást indít neki - amint ezt hasonló esetekben többször is tették - az elveszett gép költségeinek megtérítését követelve. Ez több mint egymilliárd rubel.
(folyt. holnap)