Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 830
30 458
113
SU-35-Multi-role-Fighter-EN-2.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 377
77 059
113

Nem tudom elengedni ezt a dolgot. Szerintem az egész "hosszú séta" a forszázskapcsolás előtt az esetleges flame out (magyarul: lángleválás) elkerülése miatt van. Valószínűleg a FADEC-ba beintegráltak egy limitációt, hogy felszálláskor, az alapjáratról megindulva az utánégető csak azután kapcsolható, ha a hőmérséklet szenzorok a turbina után egy bizonyos hőfokot már érzékelnek.

Rosszabb esetben az egészet a pilótára bízzák és neki kell nagyon figyelnie a gázhőt, majd aszerint kapcsolnia a forszázst. Ez utóbbira is láttam ráutaló jeleket, mikor az egyik kabinvideóban figyeltem a pilóta kezét.
Vagyis elő kell fűteni a forszázskamrát, hogy a felfutó hideg légtömeg ne oltsa ki a lángot.
Mert a 117-es gyártmány (AL-41F-1Sz) pont abban különbözik az AL-31F-től, hogy megnövelték a kisnyomású forgórész átmérőjét, ami több levegőt mozgat meg. MIvel a nagynyomású forgórészt érdemben nem tervezték át, gyanítom, hogy a kétáramúsági fok nőtt, de ez utóbbi miatt több hideg levegő áramlik a forszázskamrába. Ez se lenne baj, de ha nem tervezték át drasztikusan a forszázskamra áramlási viszonyait a megnövekedett légtömeghez, csak a teljes forzsázs rezsimhez lőtték be az egészet, akkor az ilyen kezdeti, átmeneti állapotoknál lehet olyan helyzet, hogy hiába indul meg a tüzelőanyag betáplálás, a nagy mennyiségű hideg levegő elfújja a lángot. És ez miért baj? Azért, mert ez már egy beindult utánégetésnél hatalmas nyomásváltozást okozhat, ami visszahat a nagy átmérőjű kisnyomású kompresszorra, ami meg a turbinára, az meg a nagynyomású turbinára és az tovább a nagynyomású kompresszorra, azaz az egész hajtóműre.

Vagyis a pilóta a fékfelengedés után előbb egy stabil 80-90%-os fordulatszám tartományon járatja a hajtóművet, miközben a gép már gurul és folyamatos a szívócsatornában és a hajtóműben az áramlás, illetve melegszik a turbina utáni térrész is. Majd egy bizonyos gázhő elérését követően ráadja a 100%-ot és kapcsolja a forszázst. A felvételt elnézegetve, ez utóbbi önmagában már az amerikai hajtóművekhez hasonlóan gyorsan történik.

Persze felmerül a kérdés, hogy a Szu-30-asokhoz hasonlóan a Szu-35Sz ezt az előmelegítést miért nem a fékfelengedés előtt csinálja? Valószínű azért, mert a fékek nem bírnák megfogni a 117-es hajtóművek hatalmas tolóerejét, úgy, mint a hasonló tömegű Szu-30-as a jóval kisebb tolóerejeű AL-31FP-ét:

Remélem enni azért ettél emiatt. ;)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 016
54 016
113
Tudja valaki, hogy ez a gép hány voltos elektromos rendszerrel működik?
I'll minden rendszere azonos feszültséggel működik?
Ezen is van olyan kis kinyílós generator,mint az utasszállítókon,hogy kinyílik a gép törzséből,és a menetszél meghajtja egy propelleren keresztül a tartalék generátort, ha becsokizna a főüzemi generátor?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 091
25 053
113
Tudja valaki, hogy ez a gép hány voltos elektromos rendszerrel működik?
I'll minden rendszere azonos feszültséggel működik?
Ezen is van olyan kis kinyílós generator,mint az utasszállítókon,hogy kinyílik a gép törzséből,és a menetszél meghajtja egy propelleren keresztül a tartalék generátort, ha becsokizna a főüzemi generátor?
Elvileg 3 elektromos rendszere van.
1. 28V DC (egyenáramú)
2. 3x36V AC (váltakozó áramú)
3. 115V AC (váltakozó áramú)
A váltakozó áramú rendszerek frekvenciája 400Hz. A 115V-os generátor látszólagos teljesítménye 30kVA.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Sosem tűnt fel,hogy ez ennyire kilóg a gép hátuljából.
o_O
Mert nem is lóg ki.
A T-10-20 prototípus "fullánkja" hosszabb volt, mint bármelyik másik Szu-27-esé, gyanítom, hogy az alaktényezőt próbálták ezzel is javítani.

A hossza megegyezik a Szu-34-esével, de ezzel vége is a párhuzamnak, mivel a Szu-34-esen a fullánk átmérője is nagyobb, mivel a funkciója is más. A Szu-34-es második prototípusától kezdve ugyanis azért növelték meg ezt a törzselemet jelentősen, mert a szokásos dupla fékernyő mellé radart, illetve plusz üzemanyagot szándékoztak beletenni. Ezekből a plusz üzemanyag valósult meg, míg a 2006-ban megindult sorozatgyártás második szériájától, 2009-től kezdve ugyanide került be a kisméretű fedélzeti energiaellátó gázturbina is.

A legrövidebb fullánkja a Szu-33-asoknak van, mivel ott a fékhorog miatt nincs szükség a fékernyőre, illetve a nagyobb állásszögű fedélzetre érkezés bár nem feltétlen gyakoribb, de sokkal valószínűbb és így a fedélzetnek verődhetne.

Ha jobban megnézitek a képet, a T-10-20 egy erősen módosított T-10Sz gép.
A P-42-höz hasonlóan hiányzik róla a függőleges vezérsík tetejéről a komplett dielektrikus panel, a pótvezérsíkok és a szárnyak végi indítósinek, de azzal eltérően ez a gép a MiG-29-esekéhez hasonló lekerekített szárnyvéget kapott.
Továbbá, a kabin elől hiányzik a KOLSz, illetve az orrkúp is a P-42-eséhez hasonlóan fémből készült, de azzal ellentétben nem egyezik meg a Szu-27-esek orrkúp konturjával, hanem hegyesebb, "ceruzaszerűbb", hasonlóan a korai Szu-15-ösökéhez.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
T-10-20, a sebességrekordra átalakított Szu-27 prototípus:

312703.jpg
.
.
Ez a volt az a nehéz sorsú példány, ami Hodinkában rohadt, betört fülketetővel, nagyon lepuszttult állapotban.
.
Gondolom, ez az újabb kép, akkor ezek szerint megmentették, ami nagyon jó! A festésnek eredetileg is ilyen erős lehetett a mintázása....?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Ez a volt az a nehéz sorsú példány, ami Hodinkában rohadt, betört fülketetővel, nagyon lepuszttult állapotban.
.
Gondolom, ez az újabb kép, akkor ezek szerint megmentették, ami nagyon jó! A festésnek eredetileg is ilyen erős lehetett a mintázása....?
Ez a mostani festés:


Ez a korábbi, már megkopott:

Sukhoi_T-10_Flanker-A_20_blue_%288481836527%29.jpg


001066268.jpg


Ez pedig az 1998-as állapot:

1587038-large.jpg


Nem feltétlen, hogy biztos átjön, de ennek a gépnek tényleg sötétebb és élénkebb volt az eredeti festése. Ez a kép 1998-as az infók alapján, szembenapos és filmre készült. A gép ekkor már bő tíz éve ott állt a napon, mivel a sebességrekord kísérletek még valamikor a 80-as években zajlottak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Jól látszik, hogy miközben minden más elemet inkább leszereltek a gépről, hogy csökkentsék a gép ellenállását, a szárnyak lekerekítését egy további rátoldással oldották meg. Valószínű, hogy az íves elhúzással az indukált ellenállást akarták lecsökkenteni, de gondolom, hogy így viszont a flatterveszély nőtt meg. Amit a szériaváltozatnál a szárnyvégi sínek hivatottak elliminálni. Amúgy a lekerekítés kontúrja 1:1-ben a korai T-10-esekével egyezik meg. De itt hiányoznak a szárnyvégközeli aerodinamikai kések:

48711105961_46973e0de3_b.jpg


d5u0gbz-a651b10f-f67b-4989-a51a-8951b19f86b6.png


Igaz, ezen sem volt mindig ilyen szárnyvégközeli kés/flattersúly kombináció. Itt már van:

su-27t-10-13.jpg


Itt meg még nincs (ez volt a korábbi állapot):

t-10-1a.jpg


Jól összevethető, hogy bár mindkét kép a legelső T-10-01 prototípust mutatja, de ahol még nincs flattersúly, ott még ép a fúvócsövön a festés, ahol meg már van, ott már enyhén megsült a használattól. És az is biztos, hogy mostanság Monyinóban is a módosított gép látható:

37387684574_dea51339bb_b.jpg


Viszont hiába hozták vissza a T-10-20-nál ezt a lekerekített szárnyvéget, ami a korai T-10-esek egyik jellegzetességének is nevezhetünk, a gyárthatósága bonyolultabb, míg a haszna-előnye csekélyebb volt. Ráadásul -szemben az aerodinamikai jósággal - a harcérték itt kevesebb lett volna és a megrendelő (Szovjet Honi Légvédelem) ez utóbbit fontosabb tényezőnek tartotta.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Ez a mostani festés:


Ez a korábbi, már megkopott:

Sukhoi_T-10_Flanker-A_20_blue_%288481836527%29.jpg


001066268.jpg


Ez pedig az 1998-as állapot:

1587038-large.jpg


Nem feltétlen, hogy biztos átjön, de ennek a gépnek tényleg sötétebb és élénkebb volt az eredeti festése. Ez a kép 1998-as az infók alapján, szembenapos és filmre készült. A gép ekkor már bő tíz éve ott állt a napon, mivel a sebességrekord kísérletek még valamikor a 80-as években zajlottak.
.
.
Hát, szerintem nem volt ennyire harsány az eredeti festés, de már a megmentése ténye is szép dolog, szóval mindegy, most ilyen.
.
Amúgy ha rekordrepülésre szánt gép, egyáltalán miért festették le? Miért nem maradt festetlen, mint a P-42 is volt? Az utasszállitó nagy gépeken a festés állitólag akár 500 kiló pluszsúlyt is jelenthet, de egy ekkora nagy vadászgépen is lehet 60-80 kiló festék?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
.
.
Hát, szerintem nem volt ennyire harsány az eredeti festés, de már a megmentése ténye is szép dolog, szóval mindegy, most ilyen.
.
Amúgy ha rekordrepülésre szánt gép, egyáltalán miért festették le? Miért nem maradt festetlen, mint a P-42 is volt? Az utasszállitó nagy gépeken a festés állitólag akár 500 kiló pluszsúlyt is jelenthet, de egy ekkora nagy vadászgépen is lehet 60-80 kiló festék?
A P-42 az abszolút emelkedési világrekordot kellett, hogy beállítsa, ott minden kg számított.
Ez egy adott tömegkategóriához tartozó sebességrekorder gép volt, amely kategóriának nem csak felső, de alsó tömeghatára is volt, illetve van.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
A P-42 az abszolút emelkedési világrekordot kellett, hogy beállítsa, ott minden kg számított.
A P-42 az abszolút emelkedési világrekordot kellett, hogy beállítsa, ott minden kg számított.
Ez egy adott tömegkategóriához tartozó sebességrekorder gép volt, amely kategóriának nem csak felső, de alsó tömeghatára is volt, illetve van.
.
.
.
Nem tudom, pontosan hogy érted, de tudtommal a T-10-15 (P-42) is alsó-felső tömeghatáros kategóriákban állitott fel rekordokat, jellemzően C-1 kategóriában 12-16ezer kg felszállósúlyt jelentett, tehát minimum ott is volt. A kb 20 tonnás alaptipust a P-42-re tuningoláskor kb 14.5 tonna súlyig vittek le.
.
(A P-42 jelzést a II.Vh. sztálingrádi csata iránti tisztelgésből kapta)
 
  • Tetszik
Reactions: endre