Erről a TVC-s vitáról eszembe jut egy régi - talán még Top Gun-os - cikk, melyet egy magyar Mig-23 pilóta írt. Arról szólt, hogy miben más és jobb! a 23 mint a 21. Többek között írta, hogy a 23 mindent erőből csinál, amit a 21 lendületből, ezzel kapcsolatos a következő sztori. Gyakorló légiharcban emelkedő manőver közben váltott nyilazási szöget 45-ről 16-ra, aminek az lett a következménye, hogy több 1000 méterrel feljebb jött ki a manőverből, mint a 21-es.
Az egésszel csak arra akarok utalni, hogy a felhasználók - jelen esetben a pilóták - sokszor kreatívabban alkalmazzák a technikát, mint amire mondjuk a tervezők, elméleti szakemberek valaha is gondolhatnak. Egyrészt teljesen más valamit gyakorlati környezetben alkalmazni, "érezni", mint tervezni, fejleszteni, másrészt sokszor nem köti őket műszaki, elméleti tudásból származó konvenció, gyakorlat (ez egyébként elismert jelenség, sokszor egy kívülálló hamarabb ismeri fel a megoldást, mint a jól képzett szakemberek, néha a tanult ismeretek korlátozzák a gondolkodás szabadságát).
A sztoriban is ez a lényeg, ez nem bevett eljárás volt, a 16 fok nem légiharc üzemállapot a 23-nál, de a pilóták rájöttek, hogy hogy tudják kihasználni a gép egyik képességét, amit egyébként nem erre terveztek.
Ennek mentén el tudom képzelni, hogy a TVC is lehet bizonyos szitukban hasznos vagy akár sorsdöntő tényező is.
Egyébként a Harrier-nél sem hiszem, hogy bármelyik mérnök gondolt volna az elején arra, hogy a fúvócsöveket forgatni fogják légiharc közben, ők azt le- és felszálláshoz tervezték.
Az egésszel csak arra akarok utalni, hogy a felhasználók - jelen esetben a pilóták - sokszor kreatívabban alkalmazzák a technikát, mint amire mondjuk a tervezők, elméleti szakemberek valaha is gondolhatnak. Egyrészt teljesen más valamit gyakorlati környezetben alkalmazni, "érezni", mint tervezni, fejleszteni, másrészt sokszor nem köti őket műszaki, elméleti tudásból származó konvenció, gyakorlat (ez egyébként elismert jelenség, sokszor egy kívülálló hamarabb ismeri fel a megoldást, mint a jól képzett szakemberek, néha a tanult ismeretek korlátozzák a gondolkodás szabadságát).
A sztoriban is ez a lényeg, ez nem bevett eljárás volt, a 16 fok nem légiharc üzemállapot a 23-nál, de a pilóták rájöttek, hogy hogy tudják kihasználni a gép egyik képességét, amit egyébként nem erre terveztek.
Ennek mentén el tudom képzelni, hogy a TVC is lehet bizonyos szitukban hasznos vagy akár sorsdöntő tényező is.
Egyébként a Harrier-nél sem hiszem, hogy bármelyik mérnök gondolt volna az elején arra, hogy a fúvócsöveket forgatni fogják légiharc közben, ők azt le- és felszálláshoz tervezték.