Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 230
93
Erről a TVC-s vitáról eszembe jut egy régi - talán még Top Gun-os - cikk, melyet egy magyar Mig-23 pilóta írt. Arról szólt, hogy miben más és jobb! a 23 mint a 21. Többek között írta, hogy a 23 mindent erőből csinál, amit a 21 lendületből, ezzel kapcsolatos a következő sztori. Gyakorló légiharcban emelkedő manőver közben váltott nyilazási szöget 45-ről 16-ra, aminek az lett a következménye, hogy több 1000 méterrel feljebb jött ki a manőverből, mint a 21-es.
Az egésszel csak arra akarok utalni, hogy a felhasználók - jelen esetben a pilóták - sokszor kreatívabban alkalmazzák a technikát, mint amire mondjuk a tervezők, elméleti szakemberek valaha is gondolhatnak. Egyrészt teljesen más valamit gyakorlati környezetben alkalmazni, "érezni", mint tervezni, fejleszteni, másrészt sokszor nem köti őket műszaki, elméleti tudásból származó konvenció, gyakorlat (ez egyébként elismert jelenség, sokszor egy kívülálló hamarabb ismeri fel a megoldást, mint a jól képzett szakemberek, néha a tanult ismeretek korlátozzák a gondolkodás szabadságát).
A sztoriban is ez a lényeg, ez nem bevett eljárás volt, a 16 fok nem légiharc üzemállapot a 23-nál, de a pilóták rájöttek, hogy hogy tudják kihasználni a gép egyik képességét, amit egyébként nem erre terveztek.
Ennek mentén el tudom képzelni, hogy a TVC is lehet bizonyos szitukban hasznos vagy akár sorsdöntő tényező is.
Egyébként a Harrier-nél sem hiszem, hogy bármelyik mérnök gondolt volna az elején arra, hogy a fúvócsöveket forgatni fogják légiharc közben, ők azt le- és felszálláshoz tervezték.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Monte

Amit az előző oldal tetején írtam, elolvastad?

--

Amúgy nekem nagyon kezd el menni a kedvem attól, hogy itt basszam az időmet, mert a postok lassan többségét kb. értelmetlen elolvasni, mert se a topikhoz meg semmi máshoz nem nagyon van köze. Az meg nem érdekel, hogy ki kire akar mutogatni.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 500
113
Mackensen

A telibe zavarás lényege az,hogy ha a fejed tetejére állsz sem tudod honnan zavarnak akkora a kimenő teljesítménye a zavarónak.Ez persze elég primitív módszer mert saját magad is elvakítod.

Így van. Csak ennek van egy olyan vonzata, hogy aki otthon van, és több/nagyobb tömegű-teljesítményű telepített EW eszköze van, simán képes lehet kitolni egy döntetlenre a saját hátrányát avionikai téren, ami annak egyértelmű előny, ha senki sem lát semmit, akinek a radarjai/szenzorai elavultabbak. S ez még nem a kifinomultabb válasz, csak a nyers erő. Ha az ismereteim nem teljesen rosszak, van azért keletre is fejlesztés és talán eredmény is a kifinomultabb módszerekből is.

S NEM, NEM állítom azt, hogy jobbak mint a nyugat, csak azt, hogy SZŰK LÁTÓKÖRŰ az az ember, aki lebecsüli őket, rájuk legyint valóban pusztán azért, mert abban az irányban, amit a nyugat választott magának, fejlesztési vonalnak, le vannak maradva a kiszivárgott adatok, fényképek, feltételezések szerint valóban.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Csak ennek van egy olyan vonzata, hogy aki otthon van, és több/nagyobb tömegű-teljesítményű telepített EW eszköze van, simán képes lehet kitolni egy döntetlenre a saját hátrányát avionikai téren, ami annak egyértelmű előny, ha senki sem lát semmit, akinek a radarjai/szenzorai elavultabbak.

Már megint azt vettük alapul, hogy az amik megtámadják a ruszkikat. Már meg lett beszélve párszor, hogy ez nettó elmebetegség lenne.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
<b>blaze</b>

Hogyne és köszönöm, elnézést, hogy külön nem jeleztem és ez vonatkozik mindenkire, aki igyekezett érdemi választ adni.

Korrekt volt amit írtál, igaziból - ahogy az előbb is jeleztem - van szórás a véleményekben máshol is, de tényleg nem tudom megítélni, hogy a TVC végső hasznos-e vagy sem.
Gondolom, hogy az orosz repülőgép tervezők csak tudják, hogy mit és miért csináltak, nyilván az idő meg majd eldönti, hogy valami forradalmian új dolog első "szárnypróbálgatását" látjuk vagy csak egy felesleges kitérőt.

Nincs itt senkinek sem oka senkire és semmire mutogatni, mindenki önként van itt, nem?

Találtam egy cikket, aki nálam erősebb az angolban (pláne a repülési szaknyelvezetben) az röviden megszakérthetné, ha van kedve, de nem tudom ki írta egyébként.
Van benne egy tök jó fotó is, ha már volt, akkor bocs:
tvc.jpg


A cikk: https://defencyclopedia.com/2015/01/23/origins-evolution-of-the-su-27-into-an-f-15-killer-part-2/
Van valami első része is.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
<b>laca</b>
"Az egésszel csak arra akarok utalni, hogy a felhasználók - jelen esetben a pilóták - sokszor kreatívabban alkalmazzák a technikát, mint amire mondjuk a tervezők, elméleti szakemberek valaha is gondolhatnak. Egyrészt teljesen más valamit gyakorlati környezetben alkalmazni, "érezni", mint tervezni, fejleszteni, másrészt sokszor nem köti őket műszaki, elméleti tudásból származó konvenció, gyakorlat (ez egyébként elismert jelenség, sokszor egy kívülálló hamarabb ismeri fel a megoldást, mint a jól képzett szakemberek, néha a tanult ismeretek korlátozzák a gondolkodás szabadságát)."
Egyetértek, ez nem csak a repülési szakmában van így. Legalább ugyanannyi hasznos dolgot tanultam (és tanulok!!!) a szakiktól, mint az iskoláimban mindösszesen.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 500
113
<blockquote rel="zsolti">Csak ennek van egy olyan vonzata, hogy aki otthon van, és több/nagyobb tömegű-teljesítményű telepített EW eszköze van, simán képes lehet kitolni egy döntetlenre a saját hátrányát avionikai téren, ami annak egyértelmű előny, ha senki sem lát semmit, akinek a radarjai/szenzorai elavultabbak.

Már megint azt vettük alapul, hogy az amik megtámadják a ruszkikat. Már meg lett beszélve párszor, hogy ez nettó elmebetegség lenne.</blockquote>
Egyet értek, az lenne. Ettől függetlenül mivel a hadseregek egymás ellen készülnek, s az USA jelen pillanatban még mindig az Oroszokat tartja doktrínájában belefoglalva a legnagyobb kihívásnak a világon, az Oroszok meg az USA-t, erre kell készülniük. Az USA annyival többet költ, és annyival jobb helyzetben is van hagyományos támadó haderőt tekintve, hogy bár nettó elmebetegség lenne tőlük szerintem is valóban, a potens Rus atomütőerő arzenál válaszcsapásának lehetősége miatt, mikor ilyen dolgokról beszélgetünk, szerintem még mindig az a reálisabb, hogy ha lesz konfliktus köztük, az az USA akar majd támadni, amely rendelkezik ehhez megfelelő anyahajó csoportokkal, tengerészgyalogsággal, és az Oroszokhoz közeli(egyre több és nagyobb) katonai bázissal, mint sem a hozzájuk képest jelentéktelen flottával, és partraszálló képességgel jelentkező Oroszország, akinek pont nem látom egy bázisát sem az amerikai határ mentén. HA az Oroszok támadni akarnak, azt reálisan csak atomütőerővel tudják megtenni, s pont ezért sem örülök neki, mikor húzgálják a bajszukat, úgy, hogy közben meg a közelünkben szaporodnak gomba mód a számukra értékes célpontok.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Még egy gondolat a témához, egy kicsit más szemszögből:

Elnézve, ahogyan ezek a gépek repülnek azt kell mondanom, hogy fejet hajtok azon emberek/mérnökök/pilóták előtt, akik egy ilyen gépet meg tudtak csinálni és az így repül.
Nem csak a vektorálásra gondolok, hanem arra, hogy milyen elképzelhetetlenül bonyolult és komplex feladat egy ilyen gépet és minden rendszerét egy extrém repülés során real-time összehangolni.

Akár hasznos lesz ez a képesség, akár nem, ezek az emberek fenemód értik a dolgukat, ez nem vitás.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
blaze

Ezt hol látod?Ezt csak te képzelted bele valamiért...

Mit? Azt, hogy mindenki csak trollkodik?

Ha meg a másikra gondolsz, akkor meg zsolti azt írta, hogy "aki otthon" van. Ez szerinted mit jelent?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 500
113
"Aki otthon van" jelentheti azt is, hogy egy Proxy Warban pl. kelet Ukrajnában/Szíriában úgy találkoznak USA/RUS érdekeltségű csapatok, hogy nem direktben támadják az amerikaiak az orosz anyaföldet. Viszont az tény, hogy én ez esetben is abból a feltételezésből indultam ki, hogy bizony az USA az, aki területet akar kontroll alá vonni, egy védekező felfogásban harcoló Oroszok által támogatott fél ellen. Nagyjából ezt látom reálisnak, de persze ne legyen igazam.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
"Aki otthon van" jelentheti azt is, hogy egy Proxy Warban pl. kelet Ukrajnában/Szíriában úgy találkoznak USA/RUS érdekeltségű csapatok, hogy nem direktben támadják az amerikaiak az orosz anyaföldet. Viszont az tény, hogy én ez esetben is abból a feltételezésből indultam ki, hogy bizony az USA az, aki területet akar kontroll alá vonni, egy védekező felfogásban harcoló Oroszok által támogatott fél ellen. Nagyjából ezt látom reálisnak, de persze ne legyen igazam.

Szerintem a kelet Ukrajna az kb. ekvivalens azzal, mintha otthon lennének, olyan rohadt közel van. Nyilván olyan nemnagyon lesz, hogy mindkét félnek ugyanolyan messzire kell cipelni mindent, és az is több mint valószínű, hogy az oroszok közelebb lesznek a saját érdekszférájukhoz, de ennyire.. :D
 
M

molnibalage

Guest
A cikk: https://defencyclopedia.com/2015/01/23/origins-evolution-of-the-su-27-into-an-f-15-killer-part-2/
Van valami első része is.

Az első része még viszonylag korrekt, bár egy dokufilm erősen kivonatolt változata. Ezé.
https://www.youtube.com/watch?v=yZvMljUNCeU&index=4&list=WL

A második része viszont már a P-42-es résznél eléggé félremegy, nemhogy később...

A Streak Eagle és P-42 összehasonlításból vezeti le, hogy a Szu-27 a jobb, ami több szempontból is butaság.

1. A P-42 fényévekkel jobban le lett csupaszítva, mint az F-15 Streak Eagle volt úgy, hogy még a hajtóművet fel is piszkálták. Így sikerült csak a 15 km alatti rekordokat megdönteni és azokat is néhány százalékkal. Egy hasonlóan lecsupaszított és felpiszkált F-15 Streak Eagle-t nem fogott volna meg.

2. Csak a 15 km alatti rekorodokkal foglalkoztak, ahol végig erőből emelkedtek, az afeletti rekordokat nem döntötték meg ahol M2.0-2.2-ig történő gyorsítás szükséges, mert a szívócsatorna vezérlés ki volt iktatva...

3. Ezek a reakordok csakis a gép axiális gyorsulási képességét tették próbára, szó nem volt manőverező képességről.

A hatósugár része is eléggé mókás. Az F-15 írásban vagy utána a kommenteknél asszem feszegettem, de alapvető tervezési kérdés, hogy mennyi tüzelőanyagot tesznek a gépre pótosban és mennyit a sárkányba. A Szu-27 esetén a belső kapacitásra szavaztak. Na meg a gép nehezebb lesz és nagyobb. Azonos belső tüzelőnyag kapacitással a Szu-27 cirka 2 tonnával nehezebb úgy, hogy high subsonic tartományban az F100 és AL-31 tolóereje szinte centire azonos...

Ezzel csak a baj az, hogy ha légiharcnál meg kellene szabadulni a plusz mennyiségtől, az nem megy gyorsan. Az F-15 meg eldobja a pótost oszt csókolom.

Az F-15C három pótossal fenntartva azokat ,3,93 órás repidővel bír 493 csomós utazósebességgel Ezzel cirka 3600 km adódik ki úgy, hogy el sem dobja a pótost. A Szu-27 hatótávolsága egyáltalán nem páratlan így nézve. Egyszerűen csak nem üzemszerűen méri össze a gépeket. "Okos..." Az F-15 pótossal repül és senkit nem érdekel, hogy csak belső kapacitással a Szu-27 messzebre megy, mert nem releváns. Ennyi erővel lehetne úgy venni, hogy a Szu-27-es csak félig tankolom meg, csak az sem releváns.

Ezen felül az F-15C/D-hez van CFT, amit a jenki valamiért nem használ, pedig annak kapacitása az több, mint a két szárnypótosé. Azzal bőven 4000 km felett repül az F-15C.

A kobra valóban "trademark", csak éppen akármelyik nyugati gép képes rá, még a kőkorszaki Draken is megcsinálta, de az F-14 is. F-15E is megcsinálta demo-n, csak nagyon ritkán.

A fotós nem tökéletes pillanatban kapta el, de 90 fok táján van az állásszög és a CFT is fent van, ha jól látom.
xo6cub9le6fjvzdyg9ju.jpg


Az idézett dogfigth meg egy ezrszer cáfolt kamu eset, amikor kötelékezés közben történő helyzetváltoztatást költöttek át légiharccá. A két gép repteljesímény diagramja alapján az ismertetett helyzetet csak akkor lehetne összehozni, ha a jenki pilóta nem értene a repüléshez. A két gép repteljesíménye között egyszámjegyű % eltérésnél soha nincs több azonos konfigban. Tehát két fordulóval nem tudsz annyi előnyt szerezni, hogy egyből beülj maga mögé.

A többi részéről esetleg még írok valamit, de ezek után asszem az írás objektivitását nem kellene ecsetelnem...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
molni

Csak félig tankolják a Szuhojokat(27-es),igazából szinte soha nem használják ki a teljes kapacitást olyan eszméletlenül nagyok a tartályok.
 
M

molnibalage

Guest
Harci helyzetben szüksége van a teljes keró készletre, a nagy hatósugarat akarsz. Ez legfeljebb békeidőre igaz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Erről a harci helyzeti tankolásról a Szu-27-eseknél talán az etióp pilóták tudnának mesélni.

xo6cub9le6fjvzdyg9ju.jpg


Molni, rosszul látod, nincs rajta a CFT. Ellenben fenn van a Smokewinder és a nagypilon.

Ez egy lakenheath-i gép volt Szingapúrban, a pilótája Joe Felock, aki még most is a 15-ös program fő berepülőpilótája a Boeing-nél.
Mostanság az FbW kormányvezérlős szaúdi F-15SA-kat teszteli.

BujKIVxCYAA1mRL.jpg:large


És korábban repült ezzel az UFÓ-val is:
bird%2Bof%2Bprey.jpg


De ez már egy kissé off-topic
 
M

molnibalage

Guest
Molni, rosszul látod, nincs rajta a CFT. Ellenben fenn van a Smokewinder és a nagypilon.
Akkor rosszul láttam. Ez változtat bármit amin leírtam? Nem

Más gép is tud kobrázni, csak nem erőltetik és nem csinálják gyakran és ebből levezetni az abszolút repteljesítényt ökörség. Ennyi erővel a vadászgépek királynője az F-35A, mert olyan magas állászög tartományban is kormányozható TVC nélkül, amiről minden más gép csak álmodik...

Csak ez is orbitális marhaság lenne, ha bárki ezt írná le...

Az az UFO gép mi volt és mikor repült?
 
M

molnibalage

Guest
Minisnatornak, ha esetleg durvának érezte volna a választ.

Amit írtál kicsit zavaros volt. Ahogy már megmagyaráztam tizedmásodperceket nyersz fordulás indítás és kivitelezésben az nem áll arányban azzal, hogy 5 ezer méter magasan még AA konfigban kb. 10-11 fokos állandósult szögsebességre képesek a gépek. Az F-16C 2-4 AAM-mel ECM POD-dal és 40% tüzelőanyaggal tudja kb ezt, vagy karcolja ezt alulról M0.8 sebességnél. Tehát egy 180 fokos forduló 18 sec nagyságrendileg vagy magasság vesztéssel 13-14 fokra attól függően, hogy 200-300 FPS-sel sülyedsz, aim azt jelenti, hogy cirka 1 km-es magasságot dobsz el egy 180 fokos fordulóért. Ezze képest a TVC hatása kb. lényegtelen. Nem véletlenül írtam le, hogy aboszlút repteljesítményt alig, de alig tolja ki.
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
Zsolti van a katonai fórumokon egy különleges faj, ezek az orosz fanok. Mondhatni minden nemzetnek vannak megfigyelői, szakértői stb. de az oroszok az egy speciális eset. Szerintük az orosz fegyverek a legjobbak a világon mivel annyira, de annyira erősek, nagyok, gyorsak stb. Az orosz megoldások pedig egyediek, de olyannyira, hogy senki sem ért még a nyomukba. Ráadásul ezt szinte vallásos hévülettel hiszik. Bárki, bármit mond, érvel az egy csúnya ellenség mivel kritizálni merészeli a hit tárgyát.
Most ezzel mihez kedjek?

Azért ezt olyan szép, pont tőled olvasni, aki vallásos hittel hangsúlyozza, hogy Kínának a világon semmi szüksége a Szu-35-ös vadászbombázóra,mert már maguk is tudnak olyat, vagy inkább jobbat. Aztán ehhez képest tavaly novemberben a kínaiak mégis csak megrendeltek 24db-ot abból, amire "semmi szükségük" :)
Egyébként amit leírtál kb minden nemzet vonalában megvan. Csak te az orosznál vetted észre, mert őket nem kedveled,a többinél pedig nem. Egyébként a kínai hadiipar és űrtechnika rengeteget köszönhet az oroszoknak.