Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Csak a lényeg maradt le a példámból.

Az M855A1 arra van,hogy átlőjön minden ma létező védőmellényt az átlagos harctávolságon belül.Ezzel szemben Afganisztánban ilyenekkel lövöldöznek a tálibra akin semmilyen védőmellény nincs így nem indokolt az M855A1 használata.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 071
113
speziale

Légyszíves hagyj engem békén mások ár érték arányos hülyeségével.Szerintem nincs olyan,hogy ár érték arány csak azoknál akik nem háborúznak mint pl Magyarország.Mi úgy vásárolunk,hogy ár érték arányt nézünk mert sosem akarjuk rendeltetés szerűen használni a haditechnikát csak ki akarjuk szúrni(politikusok)a választók szemét azért,hogy újra megválasszanak.Akik háborúznak leszarják az ár érték arányt vagy szerinted milyen ár érték aránya van az M855A1 wolfram hegyű karabélylőszernek?
Lájk! :D
 
M

molnibalage

Guest
A kézifegyverekhez nem értek, de ami mellényen is átmegy, akkor az bizonyos fedezékeken is átmegy. Az meg jó, ha adott vastagságig a fedezék nem fedezék.

Ezen felül az ár/érték arány nem mindenhol értelmezhető. Egy katona x tárat vihet el és a tárba tudtommal nem szokás vegyesen eltérő lőszereket betenni. Egyszerűen praktikussága oka van annak szerintem, hogy nem n+1 féle lőszert használnak.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
<blockquote rel="Mackensen">Nem vezette le, érzi

Nők lapja, meg minden.
Azért tartalmilag ez sem éppen egy minőségi hozzàszólás :))</blockquote>

:D
Amúgy amit belinkelt SDF -es cikket, azt is végigolvastam, megmondom őszintén, ÉN nem a nagynevű és példának felhozott cikkíróval értettem egyet... Ott is osztják az észt, hogy milyen Pak-Fa, mikor valaki ezt sérelmezi, hogy honnan az info?
<blockquote rel="Montezuma"><b>molni</b>

Specifix express power: „különleges felesleges energia”

<i>„Melyik részét nem érted annak, hogy az orosz gépeken levő TVC a légiharc legjellemzőbb sebességi tartományában nem működik...?”</i>
Értem, de kérdéseim vannak.
Mivel egy harci repülőgépnek a közvetlen légiharcon kívül van/lehet más feladata is, így:
1. TVC használata csökkentheti-e a csűrők és egyéb áramlásterelő felületek kitérítésének a mértékét?
2. Ha igen, akkor ez eredményezhet-e a repülőgép szempontjából tömegcsökkenést?
3. Az esetleges tömegcsökkenés mekkora mértékű lehet úgy, ha egy esetleges légiharc során – miközben a TVC nem használható - mégis szükségessé válik a kormányfelületek nagyobb mértékű kitérítése?
4. A TVC mely sebesség tartományokban működik úgy, hogy annak közvetlen gyakorlati hatása/haszna legyen a gép mozgására?

"specifix express power" helyett: specific eccess power. Nem ugyanaz és nem mindegy.

1., A repülőgépek minden szerkezeti elemét a számított max terhelésre + biztonsági szorzóval méretezik. Mivel a TVC nem minden sebességi és manőver-tartományban "segít be", az összes szerkezeti elem terhelését a TVC nélküli, tehát hagyományos max terhelésre kell méretezni, így a kérdésre a válasz NEM.
2., Mivel az elsőre NEM a válasz, így a másodikra is NEM.
3., A fentiekből következően ebből a kialakításból következően nincs szerkezeti tömegcsökkenés.
4., Ez szerintem erősen típus-specifikus, lehetnek eltérések az eltérő, de egyformán TVC-vel gyártott típusok között, kitűzött követelmények és koncepciók függvényében. Általában 800-900 km/ó sebesség fölött a TVC használata már mindenképpen fölöslegessé válik, hiszen nagyjából ilyen sebességhatár fölött a sebesség négyzetével arányosan változó kormányhatásosság miatt már a hagyományos kormányszervek kitérítését is a vezérlő rendszerekbe épített áttátel-szabályzó berendezésekkel kell korlátozni, csökkenteni (ha ezt nem tennék, akkor a nagy sebességnél is változatlan kitérésű kormánnyal akkora túlterhelés jönne létre, hogy elájulna a pilóta vagy/és sérülne-törne a gép)..
Elég régi megoldás, már az első hangsebességnél gyorsabb gépekben, pl. a MiG-19-ben is volt ilyen berendezés, ARU-2-nek hívták (volt is olyan katasztrófa, hogy a berendezéshez a magassági/sebességi jelet adó pitot-cső a fűtés hibája/bekapcsolásának elmaradása miatt befagyott, és a hangsebesség fölé gyorsított gép kormányozhatatlanná vált, a pilóta kénytelen volt katapultálni, de a túl nagy sebesség miatt meghalt). </blockquote>
Ez a kormányhatásosság gondolom nem csak a sebesség függvényében, hanem a magasság-légsűrűség függvényében is változik. A szolgálati csúcsmagasság közelében én igenis elképzelhetőnek tartom, hogy segít az a TVC a mozgékonyság javításában 800-900km/h környékén és felette is, ami egyébként tudtommal pont a leginkább jellemző cirkáló sebesség a mai modern harci gépeknél, leszámítva azt a néhányat, amely képes a szupercirkálás miatt több száz km-en keresztül hangsebesség felett cirkálni(bár ezek is tudtommal csak a harcászati hatósugár jelentős csökkenése mellett képesek erre).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
molni

Valóban vastagabb dedezéket lő át de senki nem fog nekiállni lőni egy olyan fedezéket amiről nem tudja biztosan,hogy át tudja-e lőni.
Lehet vegyesen tárazni karabélylőszert mert eléggé jasonló a röppályájuk(még a fényjelzőnek is)ezen kívül nem mesterlöcészeknek gyártják a karabélylőszert így mind1,hogy 1-2 centivel alatta vagy fölötte lesznek a találataid de még bőven benne vagy egy fejben 200 méteren M4-el ha már az volt a példa.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
1. Ha a TVC gyakorlatilag semmi előnyt nem ad a harci manőverezés közben, akkor adhat-e előnyt/rásegítést olyankor, amikor a gép sebességtartománya és repülési magassága ideális a hajtóműnek vektorálásának szempontjából?

Nem a bemutatókon látható vagy a légiharcok során alkalmazott extrém repülési manőverekre gondolok, hanem olyan „normál” repülési feladatokra, amit TVC nélkül is minden gép alapból tud.

Nagy magasságú repülés esetén elvileg segíthet, de szerintem ennek a mértéke igen minimális. Itt általában inkább az a probléma, hogy a hajtómű a tengerszinti tolóerőnél jóval kisebb értéket produlák, illetve a levegő is jóval ritkább, ezért pl. itt az átesési sebesség (TAS-ban mérve) jóval nagyobb.

2. Ha igen, akkor ez azt is jelentheti-e, hogy a TVC „rásegítése” a gépnek az élettartam növelését eredményezheti, mert kisebb igénybevételnek teszi ki a többi elemet (csűrőkormány, magassági kormány, oldalkormány, ívelőlapok, féklapok, stb., ami van) valamint ezek mozgató mechanizmusát még akkor is, ha a tömegcsökkenés nem játszik?

Ha a válasz igen és ez a gép repült idejének 90%-ban így van, az szerintem érzékelhetően növeli egyes mechanizmusok és elemek élettartamát, mert kevesebb anyagfáradási és kopási probléma fog fellépni ugyanannyi repült időre vetítve. Ezért kérdeztem korábban a TVC „ideális” sebességtartományát, figyelembe véve azt, hogy nem csak extrém manőverezésről van szó. Természetesen tudom, hogy a TVC-s hajtóműveket sűrűbben kell javítani, mint a többit és az sem biztos, hogy a hajtóművek üzemeltetési/javítási/szervíz költségei nem haladják meg messze azt, amit máshol megspórolnak.

Ez attól függ, hogy hogyan működik a TVC. Ha van olyan funkció, hogy a vezérsík kitérítést helyettesíti / minimalizálja, akkor elképzelhető, de szerintem ez értelmetlen. TVC lényege nem az, hogy a vezérsík helyett dolgozzon, hanem hogy a repülési tartomány olyan tartományaiban nyújtson pluszt, ahol a vezérsík a légáramlás kis mértéke, vagy hiánya miatt nem hatékonyak. Ez pl. lehet bármilyen kis sebességű vagy extrém állásszögű manőver.

Az AESA illetve a LOAL/HOBS képességek harcászati szempontból generációs ugrást jelentenek, de semmilyen szinten nem befolyásolják a repülőgép kinetikai mutatóit, így a TVC vs. AESA/stb. hasznának és költséghatékonyságának az egymással szembeni egy az egyben történő összehasonlítása nem igazán egzakt.
Mivel a közvetlen légi harcászat volt a megközelítési szempont, így az elfogadható, hogy többet érhet az AESA megléte, mint a TVC-é.

Szerintem meg igen, alapvetően a vadászgépeknél a fő célja a képességeknek, hogy az ellenféllel szemben technikai fölény legyen, amit utána a pilóta úgy tud hasznosítani, hogy messzebbről, biztonságosabban, könnyebben stb. támadhatja az adott ellenséges vadászt / objektumot. Na de mindegy, ezen most nem fogok vitatkozni.

3. Egy TVC-s gépet felszerelni AESA radarral, vagy egy AESA radaros gépet áthangszerelni TVC-re a drágább mulatság? A kérdés talán annyiból jogos lehet, hogy előbb-utóbb az oroszoknál is befigyelhet egy AESA, amire a TVC-s gépek egy részét még át is szerelhetik.

A modern gépek árának nagyjából az 50-60% az elektronika. Ennek igen jelentős része az AESA, valószínűleg. A kis méretű T/R modulok igen drágák pl. Viszont valószínűleg az új elektronikát bele integrálni a gépbe is elég nehéz feladat, de egy TVC-t belerakni egyéb következményekkel is jár. Lehet, hogy a TVC miatt a sárkány bizonyos pontjain nem lesz erős, akkor ezeket vagy meg kell erősíteni, vagy vmi mást kell kitalálni. Összességében szerintem mindkettő drága mulatság. Viszont egy AESA radar jóval nagyobb képességnövekedést jelent, és ez a lényeg.

Láttam, hogy dudi írta, hogy azoknál az országoknál, ahol háború van, nincs ilyen, hogy költséghatékonyság, de ez úgy marhaság ahogy van. A rendelkezésre álló forrásokat kell úgy felhasználni, hogy végeredményben egy versenyképes, vagy technikai fölényben lévő, gyakorlati alkalmazásban is előnyös rendszert kapjunk. Ha olyanra költöd a forrást, aminek a haszna igen kicsi, akkor gyakorlatilag fölöslegesen pazaroltad el.

Csak a példa kedvéért teljesen kisarkítok egy esetet. Két légierő fejleszt kétféle gépet, az egyik oldal orrvérzésig a manőverezőképességre gyúr, de az avionikával kevésbé foglalkozik. A gépben lesz TVC, HOBS képesség, stb, de csak doppler elvű radar és korábbi generációshoz hasonló védelmi elektronika.

A másik légierő ezzel szemben a manőverezőképességet másodlagos változóként kezeli, elsősorban az avionikát fejleszt, a gépben lesz AESA, HOBS és erős BVR képesség, komoly zavaró és önvédelmi rendszer, de nincs se TVC, se brutális manőverezőképesség.

Végeredményben feltétlezhető, hogy a második légierő fölényesen nyerne. Persze ez most egy eléggé kisarkított és egyszerűsített példa volt.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 043
113
Szu-35Sz és Szu-30SzM
eJBame_DShQ.jpg

8NKmSHA3ZuU.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
Blaze
<i>
"Csak a példa kedvéért teljesen kisarkítok egy esetet. Két légierő fejleszt kétféle gépet, az egyik oldal orrvérzésig a manőverezőképességre gyúr, de az avionikával kevésbé foglalkozik. A gépben lesz TVC, HOBS képesség, stb, de csak doppler elvű radar és korábbi generációshoz hasonló védelmi elektronika.

A másik légierő ezzel szemben a manőverezőképességet másodlagos változóként kezeli, elsősorban az avionikát fejleszt, a gépben lesz AESA, HOBS és erős BVR képesség, komoly zavaró és önvédelmi rendszer, de nincs se TVC, se brutális manőverezőképesség."</i>

Csak, hogy egy kicsit valósabb legyen:
1. Légierő orrvérzésig a manőverező képességre gyúr, van sisakcélzó és ehhez nagy állásszögben indítható rakéta, TVC, meg egy közepesen erős EW. Többnyire doppler radar + némi PESA.

2. A másik légierő ezzel szemben a manőverezőképességet másodlagos változóként kezeli, elsősorban az avionikát fejleszt, egyre több gépben lesz AESA , HOBS és erős BVR képesség, komoly zavaró és önvédelmi rendszer, de nincs se TVC, se brutális manőverezőképesség.

Találjuk most ki, hogy melyik egykori és ma is létező szuperhatalmak légierőit takarják a számok :)
 
M

molnibalage

Guest
Ez a kormányhatásosság gondolom nem csak a sebesség függvényében, hanem a magasság-légsűrűség függvényében is változik.
Igen.

A szolgálati csúcsmagasság közelében én igenis elképzelhetőnek tartom, hogy segít az a TVC a mozgékonyság javításában 800-900km/h környékén és felette is
Igen, de azokkal a korlátokkal, amit írtunk. A felhajtóerő tényző komponens röhejesen kicsi. A gép saját tengely körüli forgatásában és a fordulólkba kivitel bevitel és kormányozhatóság megtartásában van szerepe kritikus tartományokban.

A másik hiba, hogy a gépek szolgálati csúcsmagassága rohadtul nem harcászati tartomány. Az egy teljesen elméleti aerodinamikai érték teljesen tiszte konfigban... Hányszor kell még elmagyarázni, hogy 10 km feletti tartomány az F-22 és a stratégiai bombázókat leszámítva és a B-2-őt nem létezik? Pontosan azért, mert a gépek repteljesíménye a béka segge alatt van.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Fip, mostanáig végig azt magyarázzák, hogy a TVC NEM!!! növeli meg jelentőssen a manőverezőképességet. Ahol meg növeli ott meg pont nem olyan lényeges.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Bevallom őszintén, hogy fogalmam sincs pl. arról, hogy egy új TVC vezérelt Rus Szu-30-nak, vagy Szu-35 nek milyen harci teherrel és hatósugárral valójában hol van a szolgálati csúcsmagassága, és az mennyivel van esetleg 10 km felett...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Fip, mostanáig végig azt magyarázzák, hogy a TVC NEM!!! növeli meg jelentőssen a manőverezőképességet. Ahol meg növeli ott meg pont nem olyan lényeges.
Nyilván. A sebesség is felesleges/nem éri meg egy hajó elleni támadó rakétánál ha az orosz, ez is le lett vezetve, mert drága, és sokba kerül, meg messziről látja mindenki.

Viszont a precíziós csapásmérés az viszont kell, a buta helyett, mert az fejlettebb, meg pontosabb, és kevesebb a járulékos veszteség, biztosabb találat, nem kell rizikózni a légvédelem felett olyan közelről, meg annyi ideig. Persze ez csak akkor jó, ha nyugati, meg TGP, és LGB. Mert ha orosz AS rakéta tudja ugyan ezt, akkor az szar, mert drága.

Szerintem tök jó dolgokat lehet itt tanulni, olyan frankó így összefoglalva a lényeg...
 
M

molnibalage

Guest
Zsolti, te trollkodáson kívül képes vagy bármire is? Ki mondta, hogy szar a szovjet AS rakéta?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Alapvetően itt már sajnos nem.

Akik vitatják folyamatosan a Rus légi precíziós képességeket, és jajonganak falkában, hogy nem sikerült még mindig "összehozni egy szerencsétlen Pod-ot" nekik? Most jellemzően egyébként nem rád gondoltam, kivételesen.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Zsolti van a katonai fórumokon egy különleges faj, ezek az orosz fanok. Mondhatni minden nemzetnek vannak megfigyelői, szakértői stb. de az oroszok az egy speciális eset. Szerintük az orosz fegyverek a legjobbak a világon mivel annyira, de annyira erősek, nagyok, gyorsak stb. Az orosz megoldások pedig egyediek, de olyannyira, hogy senki sem ért még a nyomukba. Ráadásul ezt szinte vallásos hévülettel hiszik. Bárki, bármit mond, érvel az egy csúnya ellenség mivel kritizálni merészeli a hit tárgyát.
Most ezzel mihez kedjek?

A sebesség is felesleges/nem éri meg egy hajó elleni támadó rakétánál ha az orosz, ez is le lett vezetve, mert drága, és sokba kerül, meg messziről látja mindenki.

Igen, valami ilyesmi.

Viszont a precíziós csapásmérés az viszont kell, a buta helyett, mert az fejlettebb, meg pontosabb, és kevesebb a járulékos veszteség, biztosabb találat, nem kell rizikózni a légvédelem felett olyan közelről, meg annyi ideig.

Igen ebbe az irányba tart a fejlődés

Persze ez csak akkor jó, ha nyugati, meg TGP, és LGB. Mert ha orosz AS rakéta tudja ugyan ezt, akkor az szar, mert drága.

Fogalmam sincs, hogy ezt miből vezetted le, de én ilyet sose állítottam
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Zsolti van a katonai fórumokon egy különleges faj, ezek az orosz fanok. Mondhatni minden nemzetnek vannak megfigyelői, szakértői stb. de az oroszok az egy speciális eset. Szerintük az orosz fegyverek a legjobbak a világon mivel annyira, de annyira erősek, nagyok, gyorsak stb. Az orosz megoldások pedig egyediek, de olyannyira, hogy senki sem ért még a nyomukba. Ráadásul ezt szinte vallásos hévülettel hiszik. Bárki, bármit mond, érvel az egy csúnya ellenség mivel kritizálni merészeli a hit tárgyát.
Most ezzel mihez kedjek?

<blockquote>A sebesség is felesleges/nem éri meg egy hajó elleni támadó rakétánál ha az orosz, ez is le lett vezetve, mert drága, és sokba kerül, meg messziről látja mindenki.

Igen, valami ilyesmi.

Viszont a precíziós csapásmérés az viszont kell, a buta helyett, mert az fejlettebb, meg pontosabb, és kevesebb a járulékos veszteség, biztosabb találat, nem kell rizikózni a légvédelem felett olyan közelről, meg annyi ideig.

Igen ebbe az irányba tart a fejlődés

Persze ez csak akkor jó, ha nyugati, meg TGP, és LGB. Mert ha orosz AS rakéta tudja ugyan ezt, akkor az szar, mert drága.

Fogalmam sincs, hogy ezt miből vezetted le, de én ilyet sose állítottam</blockquote>

Semmit sem kell kezdeni ezzel, amit írsz, valós jelenség, azzal a kicsi kiegészítéssel, hogy én mindenhol látok fanokat, ez egyébként valahol normális, mivel mindenki büszke arra, amije van. Az US-nél ez nincs meg? Az US fanok nem léteznek? A kínaiaknál szintén, ismeretlen ez a fogalom? Ne viccelődjünk már...

Gondolom én orosz fan vagyok a szemedben. Leírtam számtalanszor, hogy nem tartom a Rus fegyvereket a legjobbnak, a legerősebbnek, és az egyetlen fifikáns megoldást sem csak ők képesek megcsinálni. Annyi a "bűnöm", hogy ezen a fórumon, néha leírom azt, hogy
1. Lényegesen óvatosabban a TUTI infókkal
2. NE sajnáljuk le szerintem az Orosz haditechnikát sem
3. Pont ugyan úgy nem kívánom ide az US bázist a hazánk területére, ahogy az OROSZT SEM.

Ha Orosz fan vagyok bárkinek a szemében ezek után, akkor legyen...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
Mackensen

<i>"Fip, mostanáig végig azt magyarázzák, hogy a TVC NEM!!! növeli meg jelentőssen a manőverezőképességet. Ahol meg növeli ott meg pont nem olyan lényeges."</i>

Ezen hozzászólásodnak volt bármi értelme? Vagy kapcsolódik bármihez amit eddig írtam? Most komolyan, tényleg érdekelne!
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Nézd az orosz hadiipar lemaradásban van a nyugatihoz képest. Az orosz légierő technikája szintén. Végig azzal érveltek, hogy milyen faszán szétlőttek mittoménhány konvojt Szíriában. Tudod mit? Sokkal több és jobban védett konvojokat bombáztak és gépágyúztak szét a második világháborúban Sturmovikokkal. De attól még a lemaradásuk nyílvánvaló. Igen, régebbi technikával is végre lehet hajtani ugyanazt a feladatot.
Tehát nincs lesajnálva az orosz haditechnika mivel működik és teljesíti amit elvárnak tőle, de ennél már rég elterjedtek sokkal fejlettebb megoldások.
A tuti infókkal meg nem misztifikáljunk. Abból ami számunkra is elérhető símán le lehet vonni ezt a következtetést.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Mackensen

Az,hogy mit használtak tömegesen meg,hogy mi áll az orosz légierő rendelkezésére nem ugyan az.Van nekik vagy 30 éve LGB-jük aztán egyet sem használtak.

Ettől persze a nyugati TGP+LGB rendszer fejlettebb mint az orosz ahol nincs TGP és a bombák is csak korrigált zuhanásúak.

Tehát az ok,hogy miért nem használták őket sokkal mélyebb annál,hogy nincs nekik.Tehát simán nem lehet levonni megfelelő következtetéseket a rendelkezésünkre álló infók alapján.