Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

Na ilyet se nagyon láttatok még. Ősöreg, szovjet FAB-1500M54-es 1500 kg-os bomba egy modern orsz Szu-34-esre függesztve. Csak mert elbírja:

puezILGi2AQ.jpg


Biztos nagyot szólhatott :)
Ez nem robban, ez vérmérgezéssel öl.
 
Itt már van némi bátorság abban bízni hogy ez működni fog és nem szétesni a levegőben, letarolva a darabjaival a gép oldalát és farokrészét.

Azt gondolom időszakosan ellenőrzi a fegyverzeti szolgálat, hogy a robbanóanyag a bombatestben kikristályosodott-e (egyáltalán hajlamos-e rá), azon túl meg gondolom tekertek bele egy új csapódógyújtót, oszt nem lehet vele különösebb gond.
A tárolóhelyiség némileg bedohosodott az elmúlt fél évszázad alatt, esetleg szellőztetni kellene néha azt.
:D
 
Azt gondolom időszakosan ellenőrzi a fegyverzeti szolgálat, hogy a robbanóanyag a bombatestben kikristályosodott-e (egyáltalán hajlamos-e rá), azon túl meg gondolom tekertek bele egy új csapódógyújtót, oszt nem lehet vele különösebb gond.
A tárolóhelyiség némileg bedohosodott az elmúlt fél évszázad alatt, esetleg szellőztetni kellene néha azt.
:D
Ez bomba a régi vicc szerint megbízható, mert 50 éve párttag, :)
 
Azt gondolom időszakosan ellenőrzi a fegyverzeti szolgálat, hogy a robbanóanyag a bombatestben kikristályosodott-e (egyáltalán hajlamos-e rá), azon túl meg gondolom tekertek bele egy új csapódógyújtót, oszt nem lehet vele különösebb gond.
A tárolóhelyiség némileg bedohosodott az elmúlt fél évszázad alatt, esetleg szellőztetni kellene néha azt.
:D

Hát vannak olyan helyek a világban ahol nem vennék mérget, hogy ellenőrizgetik.
Az ukránoknál volt több olyan eset is, mikor kiszállították a tüzérséghez a lőszereket, és néhány egységnél pár nem túl magasan kvalifikált egyén dobálva pakolta a lőszeresládákat, és néha egy-egy vitte a kezelőszemélyzet 1-2 tagját, mert eldurrant az ágyú mellett.
Egyik ilyen esetről volt videó is, itt a fórumon úgy 2016-7 tájékán.
 
Ez bomba a régi vicc szerint megbízható, mert 50 éve párttag, :)
Jól összefoglaltad a lényeget! :)

Amúgy ez az FAB-1500M54 nem volt egy gyakran látott eszköz a Front Légierőnél, zömét a készletnek inkább a Tu-16-osok és Tu-22M2-esek, M3-asok dobálták el Afganszitánban a kivonulás éveiben.

Egy szovjet, hazánkban szolgált vadászpilóta ismerősöm a teljes pályafutása alatt csak egyetlen egyszer, még egy szovjetúnióbeli lövészeten látott élesben ilyen bombát.
Mivel, mint írtam a Front Légierőnél nem volt ez gyakori jelenség, ugyanakkor a Szu-24-esek fegyverzeti készletébe beletartozott (inkább csak papíron), az egyik alkalommal megmutatták nekik a hatását. Természetesen ezt a nemes feladatot az egyik tábornok akarta mindenáron abszolválni, hiszen a bomba mérete illett az ő személyének nagyságához. Ugyanakkor ez a tábornok is inkább már csak az íróasztallal repült, mint valódi géppel, így bár a jártassága még megvolt a Szu-24-esre, képességei már finoman szólva meg voltak kopva.

A bomba oldásához a Szu-24-essel közel vízszintesen jött be a lőtér fölé és a kelleténél nagyobb sebességgel is oldotta, az utóbbival még nem is lett volna akkora baj. De olyan szerencsétlen szögben lett elhajítva a bombatest és olyan hülye helyen ért földet, hogy az orr részén lévő perem nem tudta a bombát a földbe befordítani, így az szépen elpattant és tetemes tehetetlenségénél fogva jól elrepült a messzi horizont irányába.
Ott aztán megint megpattant és végül közel két km-el(!) vétette el a célt a Tábornok Elvtárs az összesereglett állomány szeme láttára.
Mindezt a bombázó lövészet végére betervezett impozáns képességbemutató keretében, egy olyan közönség számára, akik közül aznap a 20-50 méteres szórás már csak a kezdők kategóriája volt és a kijelölt kb 15 méteres átmérőjű körökön belül illett célba dobni az "elitnek".

Viszont a bomba legalább jó nagyot szólt...
:)
 
Jól összefoglaltad a lényeget! :)

Amúgy ez az FAB-1500M54 nem volt egy gyakran látott eszköz a Front Légierőnél, zömét a készletnek inkább a Tu-16-osok és Tu-22M2-esek, M3-asok dobálták el Afganszitánban a kivonulás éveiben.

Egy szovjet, hazánkban szolgált vadászpilóta ismerősöm a teljes pályafutása alatt csak egyetlen egyszer, még egy szovjetúnióbeli lövészeten látott élesben ilyen bombát.
Mivel, mint írtam a Front Légierőnél nem volt ez gyakori jelenség, ugyanakkor a Szu-24-esek fegyverzeti készletébe beletartozott (inkább csak papíron), az egyik alkalommal megmutatták nekik a hatását. Természetesen ezt a nemes feladatot az egyik tábornok akarta mindenáron abszolválni, hiszen a bomba mérete illett az ő személyének nagyságához. Ugyanakkor ez a tábornok is inkább már csak az íróasztallal repült, mint valódi géppel, így bár a jártassága még megvolt a Szu-24-esre, képességei már finoman szólva meg voltak kopva.

A bomba oldásához a Szu-24-essel közel vízszintesen jött be a lőtér fölé és a kelleténél nagyobb sebességgel is oldotta, az utóbbival még nem is lett volna akkora baj. De olyan szerencsétlen szögben lett elhajítva a bombatest és olyan hülye helyen ért földet, hogy az orr részén lévő perem nem tudta a bombát a földbe befordítani, így az szépen elpattant és tetemes tehetetlenségénél fogva jól elrepült a messzi horizont irányába.
Ott aztán megint megpattant és végül közel két km-el(!) vétette el a célt a Tábornok Elvtárs az összesereglett állomány szeme láttára.
Mindezt a bombázó lövészet végére betervezett impozáns képességbemutató keretében, egy olyan közönség számára, akik közül aznap a 20-50 méteres szórás már csak a kezdők kategóriája volt és a kijelölt kb 15 méteres átmérőjű körökön belül illett célba dobni az "elitnek".

Viszont a bomba legalább jó nagyot szólt...
:)
A pattanás végén azért felrobbant? :)
 
Hát ahogy elmesélte, jó nagyot szólt. Ezekben az 1500 kg-os bombatestekben a minimum TNT töltés 640kg. Most csak a KAB-1500-asét mondom, aminél a bomba ráadásul kapott egy megerősített orrot, ami még el is vett valamennyit a belső térfogatból. Különösen úgy, hogy nem is tudott a talajba fúródni a bombatest a robbanás pillanatában, gondolom, hogy nagy hatása lehetett. Még 2 km-nyi továbbrepüléssel is.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed
Ivánéknál is volt egyszójáték, arra alapozva hogy a Szuhoj-gépekkel a légierőn belül köztudomásúlag nem volt egyszerű repülni (nagyon bonyolult gépek voltak kényes reptechnikai tulajdonságokkal):
-"Jeszli szamoljot Szuhoj, ljotcsik nyebrezsnoj!" - vagyis ha a gép Szuhoj=száraz, akkor a pilóta lucskos - mármint az izzadtságtól!
 
Ez érdekes. A szuhojos pilóta ismerősöm szerint a Szu-17 után a MiG-27 egy igen béna gép volt és repülni kifejezetten nem szeretett vele.