Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 189
69 995
113
Civilben teljesen elterjedt a hajtóművek szoftveres korlátozása, a személyzet által is állítva. Kimondottan ritka a teljes tolóerővel történő felszállás.
B737/CFM56 estén a csökkentett emelkedő teljesítmény példàul az emelkedés során 15000ft-ig fokozatosan "eltűnik".

Azt nem tudom, hogy ezt hogyan lehet összehangolni az utánégető működésével.
Egyrészt az is csak pár százalék (ami 30-50 ezer órány üzem során elég komoly megtakarítás), másrészt egy civil, szubszonikus hajtómű az jobbára fel-leszállásonként egy ciklus. És a tolóerő 80-90 százalékát nyújtó egy darab fan fokozat szempontjából minimális a hőterhelés a felszállási teljesítmény és az üzemórák legtöbbjét adó utazóteljesítmény között.
Ez most a kompresszor, míg az ezt hajtó turbina oldaláról a leginkább kritikus tranziens terhelések száma minimális.
Felszálláskor a névleges 85-90%, majd ez fokozatosan csökken, egészen a leszállásig.

Katonai hajtóműveken a turbina békeidős maximál rezsime 95-97%, a military mode pedig 100-102%. Ennyi az eltérés.
Az utóbbi beállításnál viszont nemcsak a gázhő maximum a magasabb, hanem a felpörgés is dinamikusabb, aminek mechanikai vonzata is van.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 188
3 624
113
Egyrészt az is csak pár százalék (ami 30-50 ezer órány üzem során elég komoly megtakarítás), másrészt egy civil, szubszonikus hajtómű az jobbára fel-leszállásonként egy ciklus. És a tolóerő 80-90 százalékát nyújtó egy darab fan fokozat szempontjából minimális a hőterhelés a felszállási teljesítmény és az üzemórák legtöbbjét adó utazóteljesítmény között.
Ez most a kompresszor, míg az ezt hajtó turbina oldaláról a leginkább kritikus tranziens terhelések száma minimális.
Felszálláskor a névleges 85-90%, majd ez fokozatosan csökken, egészen a leszállásig.

Katonai hajtóműveken a turbina békeidős maximál rezsime 95-97%, a military mode pedig 100-102%. Ennyi az eltérés.
Az utóbbi beállításnál viszont nemcsak a gázhő maximum a magasabb, hanem a felpörgés is dinamikusabb, aminek mechanikai vonzata is van.
nagyon kéne egy AO youtube csati....hajtóművekről...tudom nagyon időigényes és nem 2 fillér.....csak úgy mondom
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
365
2 490
93
Egyrészt az is csak pár százalék (ami 30-50 ezer órány üzem során elég komoly megtakarítás), másrészt egy civil, szubszonikus hajtómű az jobbára fel-leszállásonként egy ciklus. És a tolóerő 80-90 százalékát nyújtó egy darab fan fokozat szempontjából minimális a hőterhelés a felszállási teljesítmény és az üzemórák legtöbbjét adó utazóteljesítmény között.
Ez most a kompresszor, míg az ezt hajtó turbina oldaláról a leginkább kritikus tranziens terhelések száma minimális.
Felszálláskor a névleges 85-90%, majd ez fokozatosan csökken, egészen a leszállásig.

Katonai hajtóműveken a turbina békeidős maximál rezsime 95-97%, a military mode pedig 100-102%. Ennyi az eltérés.
Az utóbbi beállításnál viszont nemcsak a gázhő maximum a magasabb, hanem a felpörgés is dinamikusabb, aminek mechanikai vonzata is van.

Civilben a jogszabály 25% csökkentést enged meg felszállásnál és ez ki is van használva, ha a tömeg/pályahossz megengedi

Emelkedésnél kb 20% jöhet le.

Értem, hogy a fajlagos fogyasztás szempontjából nem optimális, de egy nagy teljesítményű gép mint a Szu-57 ha nem megy nagyon magasra, külső fegyverzet nélkül, kb fél gázon fog utazni.
Tippre, az optimum valahol 14-15 km magasan lehet valami Mach 0.9x ahol már kipörgi magát a hajtómű. Itt viszont már nem játszik eleve a korábban emlegetett leszabályozott tolóerő, ha a magasságal arányosan itt is eltűnne a korlátozás.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 189
69 995
113
Civilben a jogszabály 25% csökkentést enged meg felszállásnál és ez ki is van használva, ha a tömeg/pályahossz megengedi

Emelkedésnél kb 20% jöhet le.

Értem, hogy a fajlagos fogyasztás szempontjából nem optimális, de egy nagy teljesítményű gép mint a Szu-57 ha nem megy nagyon magasra, külső fegyverzet nélkül, kb fél gázon fog utazni.
Tippre, az optimum valahol 14-15 km magasan lehet valami Mach 0.9x ahol már kipörgi magát a hajtómű. Itt viszont már nem játszik eleve a korábban emlegetett leszabályozott tolóerő, ha a magasságal arányosan itt is eltűnne a korlátozás.
Egy vadászgép hajtóművének élettartamán valóban lehet spórolni, de messze nem annyit, mint egy közforgalmi típuson. Egy szuperszonikus harcászati gép egy mezei 45-60 perces békeidős feladat során is több cikluson megy/mehet keresztül, mint egy utasgép 6-8 felszállás alatt, ráadásul itt egy ciklus termikus és mechanikai terhelése sokkal nagyobb.
A MiG-29-eseink 1995 után már szinte kizárólag békeidős gázhővel operáltak, de, hogy egy hajtómű élettartamára milyen komoly hatással van a tüzelőtérhez és turbinához képest különálló és mozgó alkatrészt nem is nagyon tartalmazó utánégetés, arra jó példa az, ami nálunk történt.
Igaz, ez részint az RD-33-asok sajátos (a D-30F6 is ilyen) forszázskapcsolási rendszere, ami a turbinára nézve káros.
De, ha nem így volna, akkor is az utánégető is repedhet, károsodhat, lásd: MiG-21bisz R-25-ösei. Két gépünk is ettől veszett oda, de a horvátoké is.

Jó, ezek régi technikák, minden esetre az utánégetős hajtóművek sokkal összetettebbek, ha csak szimplán a gázhőcsökkentéssel akarnánk békeidős élettartamnövelést elérni.
Amúgy, hogy mennyire nem csak az utánégetőt kell nézni, arra jó példa - hogy modern hajtóműveket is nézzünk - a Raptor, ahol a forszázs nélküli szupercirkálás ette meg az F119-es flotta üzemidejének a nagy részét.
Egy olyan típusról beszélünk, aminek ez az élettartamfaló üzemmódja az alkalmazási sajátosságainak egy elidegeníthetetlen része.
Vagy az F-35-ösök, ahol még csak nem is egy speciális repülési képesség, hanem az avionika hűtésigénye miatti alacsonyabb turbina hűtőlevegő mennyiség redulkálta a tervezettnél jobban az élettartamot.
Még csak el se jutottak odáig, hogy spórolás gyanánt a military beállítás helyett egy redukált, békeidős gázhőre álljanak át, hanem fordítva, a békeidős alap beállításon kell elvonni az értékes hűtőlevegőt a turbináról.

Mert itt a baj: a vadászgépek a tolóerőt jobbára gázhőből nyerik, szemben a példaként hozott civil hajtóművekkel, ahol főleg a levegőátfutás nagysága jelenti a tolóerőt és bőségesen van hűtőközeg, a munkaközeg megcsapolásával járó tolóerőesés a gép normál üzemében nem szignifikáns tényező.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 657
88 870
113
Egy vadászgép hajtóművének élettartamán valóban lehet spórolni, de messze nem annyit, mint egy közforgalmi típuson. Egy szuperszonikus harcászati gép egy mezei 45-60 perces békeidős feladat során is több cikluson megy/mehet keresztül, mint egy utasgép 6-8 felszállás alatt, ráadásul itt egy ciklus termikus és mechanikai terhelése sokkal nagyobb.
A MiG-29-eseink 1995 után már szinte kizárólag békeidős gázhővel operáltak, de, hogy egy hajtómű élettartamára milyen komoly hatással van a tüzelőtérhez és turbinához képest különálló és mozgó alkatrészt nem is nagyon tartalmazó utánégetés, arra jó példa az, ami nálunk történt.
Igaz, ez részint az RD-33-asok sajátos (a D-30F6 is ilyen) forszázskapcsolási rendszere, ami a turbinára nézve káros.
De, ha nem így volna, akkor is az utánégető is repedhet, károsodhat, lásd: MiG-21bisz R-25-ösei. Két gépünk is ettől veszett oda, de a horvátoké is.

Jó, ezek régi technikák, minden esetre az utánégetős hajtóművek sokkal összetettebbek, ha csak szimplán a gázhőcsökkentéssel akarnánk békeidős élettartamnövelést elérni.
Amúgy, hogy mennyire nem csak az utánégetőt kell nézni, arra jó példa - hogy modern hajtóműveket is nézzünk - a Raptor, ahol a forszázs nélküli szupercirkálás ette meg az F119-es flotta üzemidejének a nagy részét.
Egy olyan típusról beszélünk, aminek ez az élettartamfaló üzemmódja az alkalmazási sajátosságainak egy elidegeníthetetlen része.
Vagy az F-35-ösök, ahol még csak nem is egy speciális repülési képesség, hanem az avionika hűtésigénye miatti alacsonyabb turbina hűtőlevegő mennyiség redulkálta a tervezettnél jobban az élettartamot.
Még csak el se jutottak odáig, hogy spórolás gyanánt a military beállítás helyett egy redukált, békeidős gázhőre álljanak át, hanem fordítva, a békeidős alap beállításon kell elvonni az értékes hűtőlevegőt a turbináról.

Mert itt a baj: a vadászgépek a tolóerőt jobbára gázhőből nyerik, szemben a példaként hozott civil hajtóművekkel, ahol főleg a levegőátfutás nagysága jelenti a tolóerőt és bőségesen van hűtőközeg, a munkaközeg megcsapolásával járó tolóerőesés a gép normál üzemében nem szignifikáns tényező.
Miért adnak "ropogó" hangot a helikoprter hajtóművek mikor leállítás előtt leveszik őket "alapjáratra" hogy visszahűljön?