Szu-75 / Su-75 Checkmate - Új orosz könnyű vadászgép (Szuhoj)

Azért a 29-es koránt sem egy közel F-15-ös méretű gép.
.
.
A MiG-29 vesztét az okozta, hogy egy 4. gen gépbe belepakoltak egy 3. generációs, az amerikai ellenfelektől évtizedes lemaradásban lévő elektronikát, és egy olyan csapnivaló légiharcrakétát, mint az R-27, ami csak nehezék volt a gépek alatt. Még az etióp-eritreai "hazai meccseken" is teljesen eredménytelen volt, a konkurrens AMRAAM-hoz képest pedig ott is 10-20 év lemaradás.
Ugyanilyen okokból a Szu-27 is ugyanigy járt volna F-16, F-15 ellen, csak ugye azt a gépet sehová nem exportálták kezdetben, igy harcba se kellett mennie.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and borisz
f75b20311fb2.jpg
 
.
.
A MiG-29 vesztét az okozta, hogy egy 4. gen gépbe belepakoltak egy 3. generációs, az amerikai ellenfelektől évtizedes lemaradásban lévő elektronikát, és egy olyan csapnivaló légiharcrakétát, mint az R-27, ami csak nehezék volt a gépek alatt. Még az etióp-eritreai "hazai meccseken" is teljesen eredménytelen volt, a konkurrens AMRAAM-hoz képest pedig ott is 10-20 év lemaradás.
Ugyanilyen okokból a Szu-27 is ugyanigy járt volna F-16, F-15 ellen, csak ugye azt a gépet sehová nem exportálták kezdetben, igy harcba se kellett mennie.
Eredetileg az F16A vadászként még bvr képességgel se rendelkezett!Viszont kiváló "platform"volt a továbfejlesztésre ami meg is történt a 80-as évek végén 90-es évek elején!Nem véletlen hogy az oroszok inkább a Su 27 vonalat vitték tovább és fejlesztették!Igaz hogy drágább volt mint a 29-es de közel se annyival amivel többet tud!Nagy hatótávval rendelkezik,nagy a teherbírása "kiváló"alap volt vadászbombázó ként is!Nem véletlen ért el nagyobb exportsikert is a Su 27-30-35 vonal mint a mig 29-35 hiába drágább némileg!
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Eredetileg az F16A vadászként még bvr képességgel se rendelkezett!Viszont kiváló "platform"volt a továbfejlesztésre ami meg is történt a 80-as évek végén 90-es évek elején!Nem véletlen hogy az oroszok inkább a Su 27 vonalat vitték tovább és fejlesztették!Igaz hogy drágább volt mint a 29-es de közel se annyival amivel többet tud!Nagy hatótávval rendelkezik,nagy a teherbírása "kiváló"alap volt vadászbombázó ként is!Nem véletlen ért el nagyobb exportsikert is a Su 27-30-35 vonal mint a mig 29-35 hiába drágább némileg!
Pontosabban a 90-es évektől mert addig csak a 29-es ment "exportra"!Etióp-Etriai háborúban meg kijöttek a "korlátai"a típusnak!
 
Mindezt persze nyugodtan zárójelbe is tehetnénk, ha MiG-29-es alatt ma mindenki a 9.15-ös MiG-29M-et értené és nem a 9.12-est és 9.13-ast, melyek végül kényszerből elterjedtek.
A 9.15-ös a kerozin mennyiségével, a fegyverzete minőségével és mennyiségével, a levegőben utántölthetőségével, a Zsuk radarjával, a Fly by Wire kormányvezérlésével, a javított aerodinamikájával (és nem utolsó sorban az esztétikumával - de ez csak szubjektív teszem hozzá), 1985-ben egy teljesen vállalható fejlesztési irány volt. 1990-re már készen állt a sorozatgyártásra a gép, csak az ipar alól fogyott ki a pénz, köszönhetően Afganisztánnak, Csernobilnak és a Buran-Enyergija programnak.
1992 nyarán mutatják be Farnboroughban és a Mosaeroshow-n Zsukovszkijban. 1993 nyarán Le Bourge-ban. 1993 decemberében kukázzák az egészet a többi MiG-programnal (MiG-29K, MiG-31M, Buran űrrepülőgép) együtt.
Pedig ahogy a MiG-29K jobb lett volna, mint a Szu-27K (Szu-33), csak a leszállósebességébe tudtak egyedül belekötni, ugyanúgy a MiG-31M volt az, ami igazán jó lett volna a PVO-nak.
Ez utóbbi is gyártásra kész volt a nagyobb Zaszlon-M radarjával, a 4x R-77 plusz 6x R-37 aktív önrávezetőfejes rakétájával, FbW kormányvezérlő renszerével, javított aerodinamikával, ergonómikusabb kabintetővel, műszerfalakkal, nagy teljesítményű ki-behúzható elektrooptikai felderítő renszerével, nagyobb teljesítményű hajtóművével.

Ami összképet mi a 70-es, 80-as évek MiG vadászgépeiről ma ismerünk, azt ezek a modellek teljesen átírták, kijavították. Sorozatgyártásra kész rendszerekként kaszálták el őket.
 
Sajnos, az ötödik generációs gépek rövid “verébcsőr” orra, illetve az egészen robosztusra, kövér madárra hajazó formavilága nagyon nem elegáns és esztétikus.
Mondanám, hogy mert csökkent a végsebesség és az alaktényező már kevésbé számít, de még a hasonlóan lassú Hornet is egy elég karcsú gép volt.
Most viszont sorra jönnek ezek az ordenáré dizájnok.
Mikor a Pentagon meglátta anno az X-32-est, gondolom, hogy hanyattestek.
Alíg várták, hogy a csak egy fokkal szebb X-35-ösről derüljön ki, hogy életképesebb… :)
 
Ehhez hasonló prezentációs formában fogják bemutatni az új gépet:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby