homokkal
T - 72M1 ( 1982) - a modernizáció, a T - 72M . Ő volt megkülönböztetni egy további 16 mm-es páncéllemez felső első része a kombinált páncél és a torony homokkal töltőanyagként rúd.
T - 72B ( 184 , 1985) - a modernizált változata a T - 72A egy sor irányított fegyverek 9K120 " Svir " ERA "Kapcsolat" V -84 motor és MSA 1A40 , 2A46 pisztoly helyett pisztoly -launcher 2A46M .

Sziasztok,
Csak egy kis adalék, és elgondolkoztató érdekesség, melyet volt szerencsém saját szemmel látni, hogy mit is visz át, és mennyit számít a kötényezés a levegőréteg.
Valamikor 1988-89 ben, mikor éppen friss egycsillagos hadnagyként szolgáltam, készítettek egy filment, az MN-ben rendszeresített páncéltörő eszközök hatékonyságáról. Akkor kezdték a T-54 harckocsik kivonását, és 12 db teljesen felszerelt harckocsit felálldoztak erre a célra, hogy szétlőjjék őket, megtapasztalva mi lesz velük.
Mivel lőttek rájuk?
RPG-7, SZPG, 100 mm-s pct. ágyú, 2SZ-1 és 2SZ-3 önjáró tarackok kumulatív gránátokkal, T-55AM, T-72, Maljutka, Fagott, Konkursz, talán ennyi.
A kísérleteket filmre vették, és elvileg készült belőle oktató film is, de miutaán Rétságon bemutatták a tankosoknak, mindenki át akarta magát káéretni más helyőrségbe, és ekkor visszívonták a filmet az arhívumba. Elvileg ma is megtalálható a ZRÍNYI Kht-nál.
Lényeg, hogy szemből oldalról és hátulról 1-1 lövést adtak le rájuk toronyra és páncéltestre, különböző távolságokról.
Az eredmény eléggé kiábrándító volt, mert még az RPG is átütötte szemből a T-54-t, hát még a többi.
Ami még érdekes volt, hogy egyik alkalommal hoztunk Gödöllőröl egy AM "kiflit" a toronyra és egy egy oldal kötényezést. A rakéta (Fagott) simán beélesedett az oldalkötény alsó peremén, a szárnyai keresztet vágtak benne frankón, a sugár átment a középső görgő felső gumi és fém rétegén, folytatta útját az oldalpáncélon keresztül majd bent a küzdőtéren kersztülmenve az előmelegítőt is kersztül fúrta és a másik oldali oldalpáncélon kiszállva azon oldal futógörgőjében állt meg. Azért ez szép teljesítmény!!!!
Kifli ugyanez pepitában, oldaltalálat Fagottal, át a kiflin át a torony oldalán és az ékzárt felhúzva állt meg!!!
Még egy példa, maljutka szemből.
Az irányító rendszer miatt, nem egy élmény vele lőni, de ha eltalál valamit elég jól "szakít". A kísérlet során szemböl találta el a páncéltestet, pont a (szemből nézve) jobb oldali vonóhorognál. Azon, illetve a homlokpáncélon átmenve keresztülment a vezetőt imitáló átmérő 30 cm-s akácfán, a vezetői ülésen, majd sok-sok levegőn keresztülhaladva a motortér válaszfalán lévő elszívó ventillátoron kesztül haladva megállt a V12-s motor vezérlésénél. a királéytengelyeknél.
Akkor kérdezem, hol is van itt szóródás, meg a levegő hatáscsökkentése. Mellesleg ezen kísérletekig, én is megvoltam erről győződve.
Ezek a páncélvastagság értékek totál értelmetlenek miután titkos a páncélok összetétele!A világ legjobb programja sem képes úgy pontos vagy csak megközelítően pontos értékeket adni eredményként,hogy a bevitt adatok(amikből számol a program) pontatlanok vagy csak tippek stb.
A kutya sem látta még a Leopard 2 páncéljának konstrukcióját azaz senki nem tudja,hogy hány rétegből áll,ezek a rétegek miből vannak és hogy milyen vastagok,

Ezek után gondolom nem túlzás azt állítani,hogy ezek az adatok légből kapott hülyeségek!
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..